اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / همه چیز درباره آب سیاه چشم

همه چیز درباره آب سیاه چشم

گلوکوم يا آب سیاه بيمارى است که از گذشته براى مردم شناخته شده است و وجود معادل فارسى براى ان ،نشانگر قدمت شناخت ان است.در واقع ،در گذشته اين بيمارى معادل نابينايي بود و در حال حاضر هم ،على رغم درمانهاى دارويي و جراحيهاى متنوع همچنان خطر نابينايى وجود دارد .داخل چشم مايعى به نام زلاليه توليد مى شود که باعث حفظ شکل کروى کره چشم مى شود ، اين مايع از قسمتى به نام جسم مژگانى توليد مى شود و از قسمتى به نام زاويه چشم خارج مى شود.حال مى توانيد چشم را شبيه توپى ،فرض کنيد که در حال باد شدن است . کمبود هوا يا مايع باعث مچاله شدن ان مى شود .

باد شدن زياد توپ ،باعث افزايش فشار داخل ان و سفت شدن ان مى شود و با ادامه اينکار ديواره ها در اثر فشار نازک شده وحتى توپ مى ترکد. در مورد چشم هم ، مورد مشابهى رخ مى دهد . در آب سیاه ، مايع همچنان توليد مى شود ولى خروج ان از چشم مختل مى شود . در نتيجه فشار داخل چشم بالا مى رود و چشم سفت مى شود . ادامه اين فشار به مرور باعث اختلال خونرسانى به عصب چشم شده و سلولهاى عصب بينايي به مرور از بين مى روند و در نهايت با مرگ عصب، فرد نابينا خواهد شد.

تشخیص و درمان آب سیاه، جزو خدماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

علل آب سياه :

علل متعددى مى تواند منجر به آب سیاه شود ولى اغلب اوقات هيچ علتى يافت نمى شود و بيمارى، اوليه است يعنى خودبخود فشار چشم بالا رفته است .

انواع گلوکوم و علائم :

گاها آب سیاه به صورت حاد رخ مى دهد که با قرمزى چشم ، درد خيلى شديد و تارى ديد ناگهانى همراه است . اين نوع آب سیاه نادر است و معمولا اوليه نيست و علت مشخصى براى ان يافت مى شود.اغلب اوقات ،آب سیاه هيچ علامتى ندارد و صرفا در مراحل انتهايى بيمارى به علت کاهش ديد مشخص مى شود که ديگر برگشت پذير هم نيست . در واقع بيمارى صرفا با معاينه ساليانه چشم پزشک و شک بالينى قوى قابل تشخيص است . بنابراين به خاطر بسپاريم که آب سیاه بيمارى خاموش و تا مراحل انتهايى ،بدون علامت است.بيمارى آب سیاه مى تواند به دليل اختلالات ساختارى زاويه چشم، مادرزادى باشد ولى اغلب اوقات اين بيمارى اکتسابى است و با افزايش سن، خطر ان بيشتر مى شود . بهتر است افراد از چهل سالگى جهت رد اين بيمارى مورد معاينه قرار بگيرند.

تشخيص :

در هر نوبت بايد فشار چشم چک شود . گاها لازم است از سر عصب تصويربردارى شود و ضخامت لايه عصبى باقيمانده ،چک شود . ميدان بينايي بيمار بايد چک شود زيرا اول ميدان ديد بيمار مختل مى شود و سپس ديد مرکزى در مراحل انتهابي از بين مى رود . کاملا احتمال دارد که بيمار متوجه از دست رفتن ميدان ديد خود نشود . در واقع ديد بيمار ارام ارام به ديد تونلى تغيير مى کند و کناره ها را نمى بيند.

آدرس اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

درمان :

در مجموع درمان بيمارى سخت است و قدم اول پايين اوردن فشار چشم است. داروهاى مختلفى وجود دارند که برخى از انها باعث کاهش توليد زلاليه و برخى ،کمک به خروج ان مى کنند .گاها بيش از يک دارو نياز است و اغلب داروها به صوت قطره مى باشند. در صورتى که با قطره ، فشار چشم کنترل شود اقدام بيشترى مورد نياز نيست ولى در صورت عدم کنترل فشار يا وجود اسيب شديد عصب چشم، ممکن است نياز به جراحى وجود داشته باشد. تکنيکهاى مختلفى جهت جراحى وجود دارد که اغلب باعث افزايش خروج زلاليه از چشم مى شوند.اعمال جراحى در همه موارد موفق نيستند و گاها عارضه دار مى شوند.اين جراحيها باعث برگشت ديد از دست رفته نمى شوند و صرفا جلوى پيشرفت بيشتر بيمارى را مى گيرند.

نتيجه گيرى :

آب سیاه بيمارى پيشرونده اى است که در صورت عدم تشخيص ، باعث نابينايي غير قابل برگشت مى شود وبا توجه به اينکه اين بيمارى فاقد هرگونه علامتى است ، تشخيص صرفا با معاينه ساليانه توسط پزشک صورت مى گيرد.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم و دانشيار دانشگاه با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت ابرو و لیفت پیشانی، پی ار کی، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى شيرخواران و بالغين، بيمارى تيروئيد چشمى، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سیده زهرا موسوی نجفی [ 1402-09-26 ]
با عرض سلام آقای دکتر پسر من عمل گلو کوم انجام داده یک چشم که بر اثر این بیماری عصب چشم و از دست داده حالا چرا فشار این چشم بالامیره لطفاً جواب منو بدید

رضا عبدی [ 1402-06-22 ]
خسته نباشید آقای دکتر من دوتا چشم آب مروارید داشت عمل کردم دوباره رفتم دکتر گفت آب سیاه اومده علتش چه خاهش منو راهنمایی کنه خیلی اعصابم به هم ریخته

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟

برخی از روشهای جوانسازی دور چشم به شکل جراحی و برخی دیگر به صورت غیر جراحی و با تهاجم کمتر انجام می‌شوند. با جراحی بلفاروپلاستی، لیفت شقیقه، لیفت ابرو و پیشانی،تزریق فیلرها و بوتاکس، همچنین بکارگیری برخی از لیزرها می‌توان به جوانسازی دور چشم پرداخت ... ادامه مطلب

تزریق فیلر برای جوانسازی زیر چشمتزریق فیلر برای جوانسازی زیر چشم

تزریق فیلر زیر چشم، یکی از روشهای غیر جراحی جوانسازی در این ناحیه است که با بکارگیری متریالهای مختلف، می‌تواند نتایج بسیار چشمگیری داشته باشد. در این مطلب به ساختار انواع فیلرها، نحوه استفاده از این مواد و تاثیر تزریق آنها در جوانسازی زیر چشم می‌پردازیم ... ادامه مطلب

جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟

لازک و پی آر کی دو نوع عمل جراحی برای اصلاح عیوب انکساری چشم محسوب میشوند. ... ادامه مطلب

عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟

مجرای اشکی مسدود شده یا انسداد مجاری اشکی وضعیتی است که در آن مسیر تخلیه اشک در چشم به طور جزئی یا کامل مسدود و منجر به مشکل در تخلیه اشک می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465