اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پی ار کی و لیزیک / نکات مهم در انجام پی آر کی و لیزیک

نکات مهم در انجام پی آر کی و لیزیک

عمل کراتکتومی فوتورفراکتوری یا پی آر کی (PRK) روشی است که برای اصلاح عیوب بینایی چشم انجام می‌شود. پی آر کی و لیزیک (LASIK) هر دو روشهای جراحی لیزری هستند که برای کمک به بهبود بینایی و رفع معایب دید چشم استفاده می شوند؛ با این وجود پی ار کی از قدمت بیشتری برخوردار است. امروزه هر دو روش لیزیک و پی ار کی به طور فراگیر انجام می‌شوند ؛ با این وجود پی ار کی در کل دنیا روش رایج تری است و امروزه انجام لیزیک اندیکاسیون های خاصی دارد و در افراد خاصی هم استفاده می‌شود.

لیزیک و پی ار کی در اصفهان و تهران، جزو خدماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی جراح و متخصص چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

تفاوت پی آر کی و لیزیک

در پی آر کی از سطح خود چشم بافت برداشته میشود ولی در لیزیک اول یک فلپ از سطح قرنیه بلند میشود و سپس زیر آن فلپ از قرنیه بافت برداشته خواهد شد. در گذشته برای برداشتن فلپ در روش لیزیک از دستگاهی به نام میکروکراتوم استفاده می‌شد که به دلیل عوارض زیاد، امروزه منسوخ گشته و به جای آن از لیزیک فمتوسکند برای بلند کردن فلپ استفاده می‌شود. لازم به ذکر است؛ این روش (لیزیک) نسبت به پی آر کی کمی پرهزینه تر می‌باشد.

پی آر پی چیست؟

پی آر کی

همانطور که گفته شد عمل پی آر کی برای اصلاح معایب بینایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش اصلاح عیوب انکساری چشم با تغییر شکل، ضخامت و انحنای قرنیه انجام می‌شود. قرنیه از پنج لایه نازک و شفاف در جلوی چشم تشکیل شده است که برای کمک به دید بهتر دچار انحنا می شوند. در این روش، جراح خارجی ترین لایه قرنیه به نام اپیتلیوم را به صورت دستی یا به کمک لیزر برمی‌دارد. سپس با لیزر سایر لایه های قرنیه (استرومای قرنیه) تغییر شکل داده و هرگونه انحنای نامنظم در قرنیه را برطرف می کند. پس از این عمل و همزمان با طی دوره بهبودی لایه های دیگر قرنیه، لایه اپیتلیوم نیز با گذشت چند روز به راحتی ترمیم شده و مجدد تشکیل می‌شود.

مراحل انجام پی آر کی

پی آر کی جزو اعمال جراحی سرپایی محسوب می‌شود که کلیه مراحل آن در زمان کوتاهی (در حدود 10دقیقه) به پایان می‌رسد. در این جراحی بیمار هوشیار بوده و نیاز به بیهوشی نمیباشد. تنها با قطره بی حس کننده داخل چشم، مراحل عمل بدون اذیت بیمار انجام می‌شود. در شروع مراحل جراحی، پزشک پس از بی حسی کامل چشم، پلک ها را با وسیله‌ای به نام اسپوکولوم باز نگه می‌دارد. سپس جراح، اپتلیوم را برمی‌دارد تا دسترسی به استروما میسر گردد و مقادیر بسیار کمی از بافت قرنیه را با انرژی لیزر برداشته و قرنیه را تغییر شکل می‌دهد. در انتهای جراحی، پزشک قرنیه درمان شده را با لنز تماسی پانسمان، می‌پوشاند. اکثر بیماران در حین عمل، اصلاً احساس ناراحتی نمی‌کنند و فقط فشار مختصری را روی چشم حس می‌کنند. عمل پی آر کی به طور جداگانه بر روی هر چشم انجام می‌شود، معمولاً این عمل بر روی هردو چشم در یک جلسه جراحی انجام می‌پذیرد. اما شماری از بیماران ترجیح می‌دهند جراحی چشم دوم را یک یا دو هفته بعد انجام دهند.

پی ار کی در چه مواردی انجام می‌شود؟

پی ار کی روشی است که در رفع معایب زیر قابل انجام است :
1. نزدیک بینی: ناتوانی در دید واضح اشیا دور
2. دور بینی: ناتوانی در دیدن واضح اشیا نزدیک
3. آستیگمات : وضعيتى كه به علت ناهمگون بودن قوس قرنيه باعث تارى ديد مى شود

بهبودی پس از پی ار کی

پس از جراحی ممکن است به نور حساس شوید. دید شما بلافاصله بعد از جراحی به طور قابل ملاحظه ای بهتر خواهد شد با در نظر گرفتن این مورد که ممکن است کمی تاری دید داشته باشید. متخصص چشم برای کمک به مرطوب نگه داشتن چشم در هنگام بهبودی قطره چشمی تجویز می کند. همچنین ممکن است برخی داروها برای تسکین درد و ناراحتی تجویز شود. رانندگی یکی از مواردی است که باید در خصوص آن با پزشک مشورت نمایید. احتمالا تا سه هفته اجازه رانندگی نخواهید داشت. بینایی شما هر روز به آرامی بهتر می شود با این وجود، بهبودی کامل پس از پی آر کی معمولاً حدود 3 الی 4 ماه طول می کشد.

محدودیت های انجام پی آر کی

پی آر کی معمولا قبل از 20 سالگی انجام نمی‌شود. ضمن اینکه برای انجام این روش لازم است به مدت یکسال شماره چشم، تغییری نکرده باشد.
پی آر کی در شماره های چشم محدودیت هایی دارد و در واقع هر شماره چشمی را نمی‌توان پی آر کی کرد؛ که در این موارد لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

آدرس اینستاگرام دکتر اشراقی

عوارض پی آر کی

طی عمل پی آر کی شماره چشم شما به دستگاه داده می‌شود؛ و دستگاه بر اساس محاسبات ریاضی، میزان برداشت بافت قرینه را تعیین می‌کند و مقدار لازم لیزر را بر روی قرنیه شما آزاد می‌کند. روند بهبود پس از عمل در افراد مختلف، متفاوت است؛ به این صورت که ممکن است در برخی از افراد روند بهبودی با سرعت بیشتری پیش رفت کند و منجر به برگشت شماره چشم شود و یا کندی مراحل بهبودی چشم، شماره چشم را از نزدیک بین به دوربین تغییر دهد.

مهمترین عارضه پی آر کی در افرادی که قرنیه نازکی دارند یا شماره های چشم خیلی بالا دارند؛ ایجاد قوز قرنیه است که می‌تواند باعث کاهش مجدد دید شود. بنابراین لازم است تصاویر قرنیه قبل از عمل، به دقت بررسی گردد تا فرد مشکوک به قوز قرنیه نباشد. همچنین در صورت سابقه ابتلا به قوز قرنیه در خانواده بیمار ؛ لازم است جراح چشم حتما از این موضوع مطلع گردد.
از عوارض دیگر پی آر کی امکان دیدن نورهایی به صورت هاله در اطراف منابع نوری است. یا در مواردی ممکن است نور به صورت اشعه های پخش شونده نورانی دیده شود که این شرایط می‌تواند آزاد دهنده باشد. اگر بعد از 3 الی 4 ماه این علائم از بین نرفت ، با پزشک خود مشورت کنید.

مانند هر عمل جراحی چشم دیگری ، پی آر کی نیز ممکن است با ریسک بسیار کم، با خطر از دست دادن جزئی یا کلی بینایی همراه شود؛ که البته احتمال این مورد بسیار ناچیز است.
لازم به ذکر است؛ اغلب عوارض نامبرده با جراحی های مکمل و ترمیمی قابل رفع و درمان می‌باشند.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم و دانشيار دانشگاه با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه در زمينه بلفارپلاستى پلك تحتانى و فوقانی جهت پف الودگى پلكها ، ليفت پيشانى و ابرو ،تزريق بوتاكس و ژل ، درمان افتادگى پلك ، درمان انسدادمجراى اشكى شيرخواران و بالغين، بيمارى تيروئيد چشمى ، شكستگيهاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ذوالفقاری [ 1402-07-09 ]
سلام خسته نباشید من نزدیک بین هستم شماره چشمم پایینه از لنز باید استفاده کنم یا میتونم عمل پی آر کی انجام بدم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لازک یا لیزیک، کدام بهتر است؟لازک یا لیزیک، کدام بهتر است؟

عمل جراحی چشم به وسیله ی لیزر، به فرایندی گفته می شود که با یک پرتوی متمرکز نور معروف به لیزر، لایه شفاف چشم برای داشتن یک دید بهتر تغییر داده می شود ... ادامه مطلب

آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟

لیزیک چشم یکی از روش های اصلاح عیوب انکساری چشم است که یک جراحی سرپایی محسوب می شود. ... ادامه مطلب

جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟

لازک و پی آر کی دو نوع عمل جراحی برای اصلاح عیوب انکساری چشم محسوب میشوند. ... ادامه مطلب

درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراحی بلفاروپلاستی می تواند نقش مهمی در هماهنگی صورت و از بین بردن آثار پیری بر چشم داشته باشد. این جراحی برای از بین بردن پف و افتادگی پلک موثر است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465