صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / تاری دید و سردرد مرتبط با مشکلات چشمی

تاری دید و سردرد مرتبط با مشکلات چشمی

تاری دید ناگهانی که دلیل مشخصی برای فرد نداشته باشد ممکن است به خودی خود نگران کننده باشد. حال اگر این تاری دید همراه با سر درد باشد ممکن است نگرانی بیشتری ایجاد کند. برخی مواقع علت ایجاد سردرد این است که تاری دید فرد و مشکلات بینایی او درمان نشده‌اند اما گاهی علت ایجاد سردرد و تاری دید همزمان ممکن است یک مشکل بسیار جدی و خطرناک باشد که در صورت عدم رسیدگی به موقع، جان فرد را به خطر بیاندازد. بنابراین توجه به سردرد و تاری دید یک نکته‌ی مهم است که می‌تواند در مواردی به نجات زندگی یک فرد نیز منجر شود. در این مطلب اصلی‌ترین دلایل ایجاد سردرد و تاری دید را بررسی خواهیم کرد.

تشخیص و درمان انواع بیماری های چشم و جراحی های زیبایی و جوانسازی چشم، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

چرا سردرد و تاری دید همزمان ایجاد می‌شود؟

گاهی علت ایجاد سردرد و تاری دید یک مشکل مشترک است که در چشم‌ها، مغز یا سایر بخش‌های بدن ایجاد شده است. بنابراین وجود سردرد یا تاری دید همزمان نه بعنوان یک بیماری مشخص، بلکه اغلب نشانگر و علامت یک بیماری جدا شناخته می‌شود. از دلایل ایجاد سردرد و تاری دید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاری دید و سردرد مرتبط با مشکلات چشم:

گاهی اوقات مشکلاتی که در چشم وجود دارند منجر به ایجاد علائمی مانند تاری دید و سردرد می‌شوند. معمولا بررسی منظم وضعیت چشم می‌توان احتمال ایجاد این علائم را کاهش دهد. از جمله‌ی این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

نزدیک بینی: افراد نزدیک بین می‌توانند اجسام نزدیک را شفاف ببینند اما در تمرکز و دید شفاف اجسام دورتر مشکلات دارند. ممکن است فشار بر چشم یا دلایل دیگری منجر شوند تا افراد نزدیک بین علاوه بر تاری دید، دچار سردرد شوند.

دوربینی: افراد دوربین می‌توانند اجسامی که در فاصله‌های دورتری هستند را شفاف ببینند اما توانایی تمرکز و دید شفاف اجسام نزدیک را ندارند.

آستیگماتیسم: به تغییر شکل سطح قرنیه آستیگماتیسم گفته می‌شود. افراد آستیگمات ممکن است علائمی همچون تاری دید، سردرد، دو دیدی و کاهش دید در تاریکی را تجربه کنند.

پیرچشمی: این مشکل که با افزایش سن رخ می‌دهد باعث می‌گردد تا دید افراد در فاصله‌های نزدیک کاهش یافته و تار شود. معمولا افراد بالای 40 سال به دلیل پیرچشمی نیازمند استفاده از عینک مطالعه می‌شوند. پیرچشمی ممکن است منجر به تاری دید و سردرد شود.

گلوکوم یا آب سیاه چشم: فشار بالای غیرطبیعی در درون چشم به نام بیماری گلوکوم یا آب سیاه شناخته می‌شود. سردرد، تاری دید، درد، قرمزی، دید ابری و دارای هاله، ایجاد نقاط کور در بینایی و تهوع و استفراغ از علائم شایع گلوکوم هستند.

آب مروارید: زمانی که عدسی چشم دچار تاری می‌شود و شفافیت خود را از دست می‌دهد چشم دچار آب مروارید شده است. مشاهده‌ی هاله در کنار اجسام نورانی و منبع نور، دو دیدی، سردرد و تاری دید از علائم آب مروارید هستند.

دودوک یا نیستاگموس (Nystagmus): حرکات غیرارادی و ریتمیک چشم را نیستاگموس گویند. از علائم این بیماری می‌توان به سردرد، تاری دید، مشکلات تعادلی، سرگیجه، حساسیت به نور و نگه ‌داشتن سر در موقعیت‌های غیرطبیعی اشاره کرد.

استرابیسم یا انحراف بینایی: ناتوانی هر دو چشم در حفظ تراز و راستای مناسب را انحراف چشم گویند. علامت اولیه‌ی انحراف چشم این است که یک چشم به سمت داخل، خارج، بالا یا پایین نگاه می کند، در حالی که چشم دیگر مستقیماً به جلو متمرکز است. استرابیسم یا انحراف چشم می‌تواند منجر به سردرد و تاری دید شود.

آمبلیوپی: بیماری شایع در کودکان که در آن یک چشم توانایی رسیدن به بینایی طبیعی را از دست می‌دهد. علائم این بیماری شامل بسته شدن مکرر چشم، درک ضعیف از عمق محیط و اجسام، و چشم‌های غیرهم‌راستا است. آمبلیوپی ممکن است منجر به ایجاد سردرد و تاری دید شود.

سردرد و تاری دید

تاری دید و سردرد ناشی از مشکلات نورولوژیکی (عصبی):

گاهی اوقات مشکلات و بیماری‌هایی ایجاد می‌شوند که اعصاب، مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می‌دهند و می‌توانند منجر به ایجاد سردرد وتاری دید شوند. در صورت ایجاد چنین مشکلاتی لازم است تا در سریعترین زمان به پزشک و اورژانس مراجعه کرد زیرا آسیب‌های ایجادشده ممکن است غیر قابل جبران باشند.

مننژیت و انسفالیتیس: این بیماری‌ها که نوعی بیماری عفونی درگیرکننده‌ی مغز و نخاع هستند منجر به عفونت غشایی به نام مننژیت می‌شوند که اطراف مغز و نخاع را می‌پوشاند. التهاب مغز نیز انسفالیتیس نامیده می‌شود. از علائم این دو بیماری می‌توان سردرد، سفتی گردن، تاری دید، تهوع، استفراغ و تشنج را نام برد.

میگرن: از علائم میگرن می‌توان به حساسیت به نور، حالت تهوع، استفراغ، مشاهده‌ی اجسام ریز و معلق در میدان دید، سردرد و تاری دید اشاره نمود. معمولا علائم میگرن کمتر از یک ساعت به طول می‌انجامد.

تومور کاذب مغزی (Pseudotumor cerebri): زمانی ایجاد می‌شود که مایعات بدن در مغز تجمع می‌یابند. در این حالت ممکن است فرد علائمی همچون سردرد، تاری دید، زنگ زدن گوش، سرگیجه، احساس ناراحتی و افسردگی، تهوع و استفراغ را تجربه کند.

سکته: سردرد شدید و ناگهانی از علائم مهم سکته است. از سایر علائم سکته می‌توان به تاری دید، سرگیجه، بی حسی یا ضعف در نصف بدن یا نصف صورت، مشکل در تکلم و نداشتن هماهنگی بین اجزای بدن اشاره کرد.

آسیب یا ترومای مغزی: گاهی آسیب مغزی مانند تکان خوردن مغز (concussion) علت ایجاد سردرد و تاری دید هستند. در این حالت علائم دیگری مانند سرگیجه، سردرگمی، خواب آلودگی، زنگ زدن گوش، احساس تهوع، استفراغ، کاهش هشیاری و مشکلاتی در تمرکز و حافظه ممکن است ایجاد شوند.

آرتریتیس تمپورال (Temporal arteritis): زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های خونی در نزدیکی گیجگاه دچار التهاب می‌شوند. از علائم شایع این مورد میتوان به سردرد در هر دو طرف سر که به مدت طولانی ادامه یابد، درد آرواره، تب، در دعضلانی و حساسیت ناحیه‌ی گیجگاهی اشاره کرد.

سایر دلایل ایجاد سردرد و تاری دید:

علاوه بر موارد بیان شده تاری دید و سردرد ممکن است نشانگر بیماری‌ها یا آسیب‌های دیگری باشند. بهتر است در صورتی که موارد زیر موجب تاری دید و سردرد شوند به اورژانس مراجعه نمود.

کاهش قند خون: افراد دیابتی ممکن است دچار کاهش قند خون شوند. در این حالت علاوه بر سردرد و تاری دید ممکن است علائمی چون لرزش، حساسیت و کج خلقی، خستگی، عصبانیت و احساس گرسنگی ایجاد شوند.

افزایش فشار خون: یکی از بیماری‌هایی که بدون علامت خاصی ممکن است در طی چند سال پیشرفت کند فشار خون بالا است. در این بیماری، علاوه بر سردرد و تاری دید ممکن است علائمی چون خونریزی از بینی و تنگی نفس ایجاد شوند.

کاهش فشار خون: در صورتی که آب بدن بیش از حد طبیعی دفع شود یا فرد داروهای خاصی مصرف کرده باشد ممکن است دچار کاهش فشار خون شود. علائم کاهش فشار خون شامل سرگیجه، سردرد، تاری دید، غش و در موارد شدیدتر شوک است.

مسمومیت با گاز منواکسید کربن: در صورتی که میزان گاز منواکسید کربن در خون افزایش یابد (گاز گرفتگی) علائمی چون ضعف، خستگی، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ ایجاد می‌شوند. سردرد و تاری دید از سایر علائم گازگرفتگی هستند.

هرپس زوستر افتالمیکوس (زونا در چشم): ویروس واریسلا زوستر (VZV) که باعث آبله مرغان می شود نیز باعث ایجاد هرپس زوستر یا زونا می شود. این بیماری می تواند در افرادی که در اوایل زندگی خود به آبله مرغان مبتلا شده اند دوباره فعال شود. زونا می‌تواند منجر به مشکلات بینایی و سردرد شود.

در صورتی که تاری دید و سردرد ناگهانی ایجاد شوند و علائم زیر در فرد وجود داشته باشند بهتر است در سریع‌ترین زمان به اورژانس مراجعه نمایند.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی، جراحی لیفت شقیقه، جراحی لیفت ابرو و روشهای غیر جراحی مانند تزریق ژل و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمد حسینی [ 1402-04-30 ]
سلام چشم من بعضی وقتا نورا ۳رنگ میبینه وبعد ازخوردن غذا خوب میشه چای خوردن زیاد کشیدن سیگار باعیث این مشکیل میشود زیادتر

آیا بلفاروپلاستی پلک فوقانی بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟آیا بلفاروپلاستی پلک فوقانی بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟

در برخی از موارد با تشخیص پزشک، میتوان عمل بلفاروپلاستی پلک بالایی را بدون نیاز به جراحی و با لیزر انجام داد. ... ادامه مطلب

عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟

مجرای اشکی مسدود شده یا انسداد مجاری اشکی وضعیتی است که در آن مسیر تخلیه اشک در چشم به طور جزئی یا کامل مسدود و منجر به مشکل در تخلیه اشک می شود ... ادامه مطلب

لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی چگونه انجام میشود؟لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی چگونه انجام میشود؟

جراحی لیفت ابرو اغلب خطوط اخم از بین می برد و موجب لیفت کل ابرو می‌شود (بر خلاف جراحی لیفت شقیقه که تنها یک سوم خارجی ابرو ها را لیفت می‌نماید) . اگرچه این روش به شما کمک می کند تا ابروهای بالاتر و زیباتری داشته باشید؛ اما پوست پلک را درگیر نمی کند و تاثیر مستقیم بر روی افتادگی پلک و فرم چشمها ندارد ... ادامه مطلب

آشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانیآشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانی

ابروها را مى توان با روشهاى جراحى و غير جراحى بالا برد. شايعترين روش غير جراحى استفاده از بوتاكس (سم بوتولينوم) است كه ليفت شيميايي نام دارد. اين روش در افتادگى خفيف و در افراد جوان مناسب بوده و اثر ان بين سه تا پنج ماه در ناحيه پيشانى طول مى كشد ... ادامه مطلب