رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / عوارض و روشهای درمان روماتیسم چشم

عوارض و روشهای درمان روماتیسم چشم

امروزه بیماری های چشمی گسترده ای در بین مردم رواج دارد و از سنین کودکی تا بزرگسالی افراد را درگیر می کند. یکی از شایع ترین مشکلات چشمی، روماتیسم چشمی است. روماتیسم چشمی یکی از بیماری های نسبتاً شایع و خطرناکی است که باعث به خطر افتادن سلامت بینایی انسان می شود. این بیماری موجب التهاب لایه های متعددی از چشم می شود که معمولاً التهاب لایه میانی تحت عنوان روماتیسم چشمی و بیماری یووئیت شناخته می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

این بیماری شایع ممکن است همه افراد را در هر سنی که هستند درگیر کند و در صورت بروز ممکن است با علائم و نشانه های خاصی همراه باشد. با توجه به میزان آسیب‌ دیدگی لایه‌ های چشم و علت بروز این بیماری و همچنین زمان درگیر شدن بیمار عوارض و خطرات آن از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

با این‌ حال اکثر بیماران از وجود این بیماری در چشم خود آگاه نیستند؛ به‌ همین خاطر نمی‌ توانند برای درمان به‌ موقع اقدام کنند. این گذشت زمان می‌ تواند خطرات زیادی را برای سلامت چشم آنها در پی داشته باشد. درمان به موقع این بیماری تا حدودی از بروز خطرات جدی مانند نابینایی جلوگیری می کند.

علت روماتیسم چشمی

روماتیسم چشمی که یکی از رایج‌ترین بیماری‌های جهان است (سومین عارضه شایع از نظر شیوع در دنیا است) با علل عفونی و غیر عفونی به وجود می‌آید. عامل عفونت احتمال دارد یکی از موارد زیر باشد:

  1. باکتری: همچون پروپیونیوم آکنه، سودوموناس، استافیلوکوک طلایی
  2. قارچ: همچون هیستوپلاسموز انگل‌ها
  3. ویروس: زونا و ویروس تبخال
  4. عامل بیماری روماتیسم چشمی حتی احتمال دارد خود ایمنی باشد، به این معنا که سیستم ایمنی بدن در انتخاب عوامل خارجی بیگانه و سلول‌های خودی بدن دچار اختلال شود. بیماری‌های خود ایمنی و دیگر بیماری‌هایی که می‌تواند دلیل روماتیسم چشمی باشند شامل این مواردند: لوپوس، پسوریازیس، مشکل التهابی روده، بیماری سل.
  5. علاوه بر موارد نام برده شده سرطان‌هایی همچون لنفوم، ملانوم بدخیم یا حتی سابقه‌ی جراحی چشم به عنوان دلیل بیماری روماتیسم چشمی نیز شناخته می‌شود.

علائم روماتیسم چشمی

با توجه به درگیری محل التهاب در چشم، بیماری دارای علائم متفاوتی از جمله موارد زیر است:

آیا روماتیسم چشمی خطرناک است؟

روماتیسم چشمی عارضه‌ای خطرناک نیست به شرطی‌که در زمان شروع بیماری مورد توجه و درمان قرار بگیرد؛ اما پیشرفت بیماری و افزایش آسیب به بافت چشم ممکن است منجر به از دست رفتن بینایی فرد شود.

انواع روماتیسم چشمی

تقسیم بندی انواع یووئیت بر اساس معیارهای مختلفی است. تقسیم بندی بر اساس نوع شروع بیماری به سه شکل زیر است:

حاد:

در این نوع از روماتیسم چشمی بیماری به صورت ناگهانی و یک دفعه بروز می‌کند. معمولاً در کمتر از سه ماه نشانه‌ها ظاهر می‌شود و بهبودی حاصل می‌شود.

مزمن:

یووئیت مزمن بیش از ۳ ماه طول می‌کشد و بعد از توقف درمان مجدد عود می‌کند.

عود کننده:

در افراد مبتلا به روماتیسم عود کننده بعد از طی دوره‌ی بیماری و بهبودی به دفعات مختلف بیماری عود می‌کند.

نوع دیگری از تقسیم بندی بر اساس قسمت درگیر یووئه است. بر این اساس انواع مختلفی برای آن در نظر گرفته می‌شود که به شرح زیر است:

یووئیت قدامی

رایج‌ترین نوع روماتیسم چشمی است و قسمت جلویی یووئیت را درگیر می‌کند. این بخش شامل عنبیه و جسم مژگانی می‌شود.

یووئیت میانی

در این نوع قسمت میانی و زجاجیه درگیر روماتیسم می‌شود. در صورت شدید بودن ممکن است شبکیه را هم درگیر کند.

یووئیت خلفی

از نام این نوع از روماتیسم چشمی مشخص است که قسمت پشتی چشم را درگیر می‌کند. در این نوع کوروئید، شبکیه و سر عصب بینایی درگیر می‌شوند.

پان یوئیت

وقتی بیماری شدید باشد یا پیشرفت کند و کل یوویئت را درگیر نماید به آن پان یووئیت گفته می‌شود.

روماتیسم چشمی

روماتیسم چشمی بزرگسالان

روماتیسم چشمی یکی از بیماری های نسبتاً شایع و خطرناکی است که باعث به خطر افتادن سلامت بینایی می شود. این بیماری موجب التهاب لایه های متعددی از چشم می شود که معمولاً التهاب لایه میانی تحت عنوان روماتیسم چشمی و بیماری یووئیت شناخته می شود. این بیماری شایع ممکن است همه افراد را در هر سنی که هستند از جمله بزرگسالان درگیر کند.این بیماری در صورت بروز ممکن است با علائم و نشانه های خاصی همراه باشد.

روماتیسم چشمی در کودکان

کودکان نیز مانند بزرگسالان در معرض ابتلا به روماتیسم هستند. این قاعده آنها را در مورد درگیر شدن چشم مستثنی نمی‌کند و احتمال روماتیسم چشمی در کودکان هم وجود دارد. نشانه‌های ابتلای کودکان مشابه بزرگسالان است و تفاوتی ندارد. درمان روماتیسم چشمی در کودکان تفاوتی با بزرگسالان ندارد و با استفاده از قطره کورتیکواستروئیدی یا داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بدن است.

تشخیص روماتیسم چشمی

متخصص چشم پزشک برای تشخیص روماتیسم چشمی علاوه‌بر بررسی علائم، چهار آزمایش مختلف انجام می‌دهد:

  1. افتالموسکوپی یا فانداسکوپی (funduscopy) که نوعی معاینه چشم برای گشاد کردن مردمک با قطره چشم و تاباندن نور به‌داخل چشم برای بررسی قسمت پشتی این اندام است.
  2. سنجش قدرت بینایی و واکنش مردمک‌ها به نور
  3. معاینه اسلیت لمپ که معاینه برای شناسایی سلول‌های التهابی ریز که در قسمت جلوی چشم است.
  4. معاینه تونومتری یا فشارسنجی که فشار داخل چشم را اندازه می‌گیرد.
  5. عکاسی رنگی از داخل شبکیه
  6. بررسی مایع زجاجیه یا زلالیه چشم
  7. آنژیوگرافی فلوروسین یا آنژیوگرافی با ایندوسیانین سبز
  8. آزمایش خون
  9. انواع تصویربرداری مانند رادیوگرافی، سی‌ تی اسکن و ام‌آر‌آی.

درمان روماتیسم چشمی

روماتیسم چشمی با دلایل مختلفی ایجاد می‌ شود که پزشک در مرحله اولیه باید شواهد بالینی بیمار را بررسی کند و نسبت‌ به آن بهترین راه درمان را پیش بگیرد. در مراجع پزشکی درمان‌ های مختلفی برای این بیماری ذکر شده‌ است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

استفاده از داروهای استروئیدی

داروهای استروئیدی تأثیر بسیار زیادی در درمان روماتیسم چشمی دارند. برای درمان روماتیسم چشمی معمولاً از دارویی به نام پردنیزولون استفاده می‌ شود. این دارو می‌ تواند در عملکرد طبیعی سیستم ایمنی تأثیر قوی بگذراد و پس‌ از آن مواد شیمیایی که باعث التهاب می‌ شوند، دیگر آزاد نخواهند شد. کورتیکواستروئیدی ها در اشکال زیر مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

قطره های چشمی

قطره‌ های چشمی یکی از رایج‌ ترین داروهای کورتیکواستروئید بوده که به‌ صورت گسترده برای درمان روماتیسم چشمی استفاده می‌ شود. لازم به ذکر است که این قطره‌ ها می‌ توانند باعث افزایش فشار چشم شوند.

تزریقات کورتیکواستروئیدی

تزریقات کورتیکواستروئید یکی دیگر از روش‌ های درمان روماتیسم چشمی محسوب می‌ شود. چنانچه روماتیسم چشمی در پشت یا وسط چشم باشد دیگر استفاده از قطره‌ های چشمی کورتیکواستروئید مفید نخواهد بود و نیاز به تزریقات کورتیکواستروئید خواهد است. در چنین شرایطی بیمار فقط یک‌ بار به تزریق نیاز دارد و هیچگونه اثرات جانبی برای وی ایجاد نمی‌ شود.

قرص ها و درمان روماتیسم چشمی

اگر قطره‌ های چشمی و داروهای تزریقی کورتیکواستروئید برای بیماری روماتیسم چشمی تأثیر مثبت نداشته باشند، می‌ توان از قوی‌ ترین شکل کورتیکواستروئید یعنی قرص‌ ها استفاده کرد. این قرص‌ ها عوارض جانبی بسیار زیادی دارند؛ به‌ همین خاطر در مرحله آخر درمان قرار می‌ گیرند.

درمان عفونت

چنانچه روماتیسم چشمی در اثر عفونت ایجاد شده باشد باید روش‌ های درمان نیز بر این اساس انتخاب شوند. معمولاً برای عفونت‌ های باکتریایی از آنتی‌ بیوتیک ها، برای ویروس‌ ها از داروهای ضد ویروسی و برای عفونت های قارچی نیز از داروهای ضد قارچ استفاده می‌ شود.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن

برای کنترل سیستم ایمنی و اختلال در فرآیند التهاب از داروهای سرکوب‌ کننده سیستم ایمنی استفاده می‌ شود. اگر روش های درمانی دیگر باعث عوارض جانبی قابل توجهی شوند، می توان از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده کرد. این داروها، درمان روماتیسم را سرعت می بخشند.

جراحی روماتیسم چشمی

گاهی هم پزشک، صلاح بیمار را در جراحی می‌داند در این شرایط، جراح به صورت موقت، مایعات داخل چشم با یک حباب هوا یا مایع را جایگزین می‌کند تا این‌که بعد از مدتی، زجاجیه به‌طور طبیعی جایگزین خود خواهد شد. جراحی در مواردی که چشم عفونت کرده یا بسیار شدید باشد توصیه می‌شود.

جراحی ویترکتومی یکی از اقدامات برای درمان روماتیسم چشمی است که تأثیر زیادی در کنترل روند بیماری دارد. در مواردی که درد ناشی از عفونت باشد یا بسیار شدید باشد از جراحی استفاده می‌شود. روش این جراحی به این شکل است که مایعات داخل چشم با یک حباب هوا یا مایع جایگزین می‌شود البته به صورت موقت. بعد از مدتی زجاجیه به طور طبیعی جایگزین خود خواهد شد. با این‌که اثر بخشی این روش بسیار زیاد است؛ اما ممکن است عوارضی را برای فرد به جا بگذارد.

آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

عوارض درمان نشدن روماتیسم چشم

روماتیسم چشمی نوعی التهاب است که روی لایه میانی بافت داخل دیواره چشم اثر می‌گذارد. درد و قرمزی چشم، حساسیت به نور، تاری دید، کاهش قدرت بینایی و وجود نقاط تاریک و شناور در میدان دید، علائم روماتیسم چشمی هستند. التهاب این بیماری قرنیه، صلبیه، زجاجیه، شبکیه و عصب بینایی را درگیر می‌کند و اگر درمان نشود، می‌تواند در نهایت باعث کوری دائمی شود.

پیشگیری از روماتیسم چشم

در مواردی که عامل ایجاد کننده بیماری روماتیسم چشمی خود ایمنی است نمی‌توان راه مناسبی برای پیشگیری در نظر گرفت؛ زیرا در بیماری خود ایمنی به دلایل ناشناخته بدن به بافت‌ها و اعضای خودی حمله می‌کند و همین ناشناخته بودن مانع از پیشگیری می‌شود. تنها راه کنترل فعالیت سیستم ایمنی بدن با داروهای سرکوبگر است. تنها اقدام مؤثر مراجعه‌ی به موقع به متخصص بیماری‌های سطح چشم و پیگیری روند درمان است.

برای روماتیسم چشمی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

با مراجعه به متخصص چشم، وی برای تشخیص این بیماری آزمایش چشم انجام می‌دهد. اگر متخصص چشم تشخیص دهد که علت این بیماری عارضه‌ای زمینه‌ای است، شاید شما را به متخصص دیگری برای معاینه پزشکی و انجام تست‌های آزمایشگاهی معرفی کند.

هزینه عمل روماتیسم چشم

هزینه عمل روماتیسم چشمی به فاکتورها و عوامل مختلفی مانند تکنیک انتخاب شده برای جراحی، نوع بیمارستان یا کلینیکی که برای عمل انتخاب می‌کنید و تجهیزات مورد استفاده در زمان جراحی بستگی دارد.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند جراحی افتادگی پلک ، جراحی لیفت شقیقه و روشهای غیر جراحی مانند تزریق فیلر ، چربی و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستیروش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستی

جراحی زیبایی پلک پایین بدون برش یک روش انقلابی است که دنیای جراحی پلاستیک را تغییر داده است. ... ادامه مطلب

جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟

برخی از روشهای جوانسازی دور چشم به شکل جراحی و برخی دیگر به صورت غیر جراحی و با تهاجم کمتر انجام می‌شوند. با جراحی بلفاروپلاستی، لیفت شقیقه، لیفت ابرو و پیشانی،تزریق فیلرها و بوتاکس، همچنین بکارگیری برخی از لیزرها می‌توان به جوانسازی دور چشم پرداخت ... ادامه مطلب

منظور از عیوب انکساری چشم چیست و چگونه درمان می شود؟منظور از عیوب انکساری چشم چیست و چگونه درمان می شود؟

عیوب انکساری چشم در دو دهه اخیر جز بیماری های رایج محسوب شده است که افراد در رنج ‌های سنی مختلف به آن دچار شده اند. ... ادامه مطلب

تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستیتفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و اپی کانتوپلاستی روشهایی هستند که برای تغییر، تصحیح یا بهبود شکل و عملکرد چشم ها و پلک ها در رفع مشکلات ناشی از افزایش سن و عوامل دیگر مانند ژنتیک به کار می‌روند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465