بلفاروپلاستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / پروپتوز یا بیرون زدگی کره چشم چیست؟

پروپتوز یا بیرون زدگی کره چشم چیست؟

چشم های برآمده و چشم هایی که از محل قرارگیری طبیعیشان خارج شده باشند می توانند نشانه ای از یک مشکل پزشکی باشد. بیماری پروپتوز یا برون چشمی، اسامی پزشکی دیگری است که برای توصیف چشم های بیرون زده مورد استفاده قرار می گیرد. در بیشتر موارد، بخش سفید چشم بالای عنبیه (قسمت رنگی چشم) نباید بدون بالا بردن پلک ها قابل رؤیت باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

حال در صورتی که قسمت سفید چشم بدون بالا بردن پلک بالا، مشخص باشد، نشانه ای از بیرون زدگی غیر طبیعی چشم ها است. در حالی که بعضی از افراد با چشم هایی بیرون زده و خارج شده در حالت طبیعی متولد می شوند، دیگران این مشکل را در نتیجه یک مشکل پزشکی به حساب می آورند. در این صورت برای درمان و تشخیص علت بروز آن باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. بر اساس وخامت بیرون زدگی چشم ها این عارضه ممکن است باعث بروز خشکی قرنیه و آماس چشم شود که در اصل نوعی التهاب غشای داخل چشمی است.

پروپتوز یا بیرون زدگی کره چشم چیست؟

برون ‌چشمی یا اگزوفتالمی (Exophthalmos) با عنوان پروپتوز (Proptosis) نیز شناخته می شود که اصطلاحی پزشکی برای برجستگی یا بیرون زدگی کره چشم است. این وضعیت می تواند یک یا هر دو چشم را تحت تأثیر قرار دهد. علت اگزوفتالمی اغلب بیماری تیروئید چشمی است. در صورت ابتلا به برون ‌چشمی یا اگزوفتالمی احتمال فشرده شدن خفیف عصب بینایی (که سیگنال هایی بین چشم و مغز منتقل می کنند) وجود دارد که در صورت عدم درمان سریع می تواند برای همیشه روی بینایی تأثیر بگذارد.

بیشتر بدانید: : بیرون زدگی چشم از حدقه

علت بیرون زدگی کره چشم

یکی از اصلی ترین دلایل بیرون زدگی چشم از حدقه، بیماری گریوز است. بیماری گریوز، نوعی بیماری خود ایمنی است که موجب پرکاری تیروئید می شود. به دنبال پر کار شدن غده تیروئید، هورمون های اضافی در بدن تولید می شوند و موجب بزرگ شدن غده تیروئید خواهد شد. در بیماری گریوز، سلول های ایمنی بدن، به غده تیروئید و کره چشم حمله می کنند.

در نهایت موجب بزرگی بافت چربی و عضلات ناحیه چشم می شوند. به همین دلیل است که کره چشم به جلو آمده و حالت برآمدگی در این ناحیه ایجاد می کند. بیماری گریوز، اصلی ترین دلیل برآمدگی چشم است؛ اما ممکن است بیرون زدگی چشم به دلایل دیگری اتفاق بیافتد که در صورت تشخیص نادرست ممکن است حال بیمار را وخیم کرده و مشکلات جدی تری برای وی ایجادکند. دلایل بیرون زدگی چشم عبارتند از:

پروپتوز یا بیرون زدگی کره چشم

علائم بیرون زدگی کره چشم

علامت اصلی پروپتوز، بیرون زدگی غیرطبیعی چشم است، در نتیجه پروپتوز می تواند از یک چشم (یک طرفه) یا هر دو چشم برجسته شود (دو طرفه). در چشم های طبیعی، قسمت سفید چشم بین بالای عنبیه و پلک فوقانی قابل مشاهده نیست. علائم دیگری که می تواند همراه با برآمدگی چشم باشد شامل موارد زیر است:

  1. مشکل بستن کامل چشم ها در هنگام خواب
  2. مشکل در بستن کامل چشم هنگام چشمک زدن
  3. خشکی قرنیه
  4. درد و ناراحتی
  5. جای زخم
  6. مشکل در حرکت دادن چشم ها
  7. تصوری که در بین دیگران خیره شده اید.

عوارض بیرون زدگی کره چشم

در صورتی که بیماری برون چشمی درمان نشده باقی بماند، گاهی اوقات به قدری این عارضه شدید می شود که دیگر فرد نمی تواند در حین خواب چشمانش را کامل ببندد. باز ماندن چشم ها در حین خواب باعث خشکی قرنیه و آسیب دیدگی آن خواهد شد. اگر قرنیه بیش از حد خشک شود، احتمال بروز عفونت یا زخم افزایش یافته و ممکن است حتی دید فرد مشکل پیدا کند. افرادی که دچار برون چشمی هستند احتمال افزایش التهاب چشم افزایش یافته و در نتیجه قسمت بالایی چشم دچار مشکل خواهد شد.

تشخیص بیرون زدگی کره چشم

پزشک به طور معمول می‌تواند با نگاه کردن به چشم متوجه بیرون زدگی چشم از حدقه شود؛ اما برای پیدا کردن علت بیرون زدگی چشم از حدقه به عنوان نشانه ای از یک بیماری، آزمایشاتی به شرح ذیل لازم است:

 آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

روشهای درمان بیرون زدگی کره چشم

نوع درمان بستگی به عوامل بسیاری مانند سن فرد، علت به وجود آمدن برون جسمی و وضعیت سلامت عمومی او دارد. در صورتی که علت بیرون زدگی چشم ها مربوط به مشکلات تیروئیدی باشد، پزشک به سراغ درمان علت اصلی آن رفته و سعی می کند تا با درمان دارویی سطح هورمون تیروئیدی را به حالت اولیه باز گرداند.
گزینه های درمانی غیر جراحی نیز شامل موارد زیر می شود:

برای استفاده از اشعه تراپی، در موارد بسیار شدید برون چشمی از درمان توسط اشعه تراپی با دوز پایین استفاده شده و با داروهای کورتیکو استروئید همراه خواهد بود.
گزینه های جراحی که فرد پیش رو دارد نیز شامل موارد زیر می شود:

  1. کاهش فشار چشمی: بزرگ کردن حفره چشم می تواند فضای بیشتری در اختیار عضلات و بافت های چشم قرار دهد.
  2. جراحی عضلات چشم: این عمل جراحی برای اصلاح ناهنجاری های عضلات چشم صورت می گیرد.
  3. جراحی پلک چشم : این عمل جراحی باعث افزایش حفاظت از حدقه چشم و قرنیه شده و آن را در برابر آسیب ها محافظت می کند.

برای آگاهی از روشهای انجام جراحی لیفت ابرو ، روی لینک کلیک کنید.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مجتبی دشتی [ 1403-01-20 ]
با سلام ، بنده چند سال پیش درگیر بیماری گریوز شدم ، و با درمان تیروئیدم کنترل شد، و الان بدون مصرف دارو نرمال شده... خواستم بدونم برای اصلاح بیرون زدگی چشمام ،چه اقدام هایی رو باید انجام بدم ، و آیا با جراحی چشم به حالت اول برمیگرده؟ ممنون میشم پاسخ بدین

معصومه دهقانپور [ 1403-01-14 ]
سلام من ۱۵روز درد دارم ناحیه سمت چپ سرم و چشمم اگه هرچی دارو مصرف میکنم خوب نمیشم که تو جواب سی تی اسکن گفته شواهد پروپتوز خفیف گلوب سمت چپ همراه با افزایش ضخامت خفیف لترال رکتوس چپ مشهود است . خواهش کمکم کنید خیلی درد دارم چیکار باید بکنم

زندی [ 1402-08-08 ]
سلام آقای دکتر دیشب چشم سمت راست من شروع به خارش کرد و همین طور اشکم می اومد و چشمم قرمز شد تا اینکه صبح بلند شدم دیدم چشمم نسبت به چشم سمت راستم کوچیک شده و مژه هام نا مرتب.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آنعلت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آن

زمانی که شبکیه چشم دچار پارگی شود به اصطلاح جدا شدگی شبکیه رخ می دهد. ... ادامه مطلب

جراحى پلک فوقانى ( بلفاروپلاستى) چگونه انجام میشود؟جراحى پلک فوقانى ( بلفاروپلاستى) چگونه انجام میشود؟

جراحى بلفاروپلاستی پلک بالایی شامل برداشت پوست اضافه، برداشت قسمتهايی از چربى پلک در صورت نياز ، بالا بردن ابرو و تقويت عضله بالابرنده پلک است. ... ادامه مطلب

جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟

لازک و پی آر کی دو نوع عمل جراحی برای اصلاح عیوب انکساری چشم محسوب میشوند. ... ادامه مطلب

تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستیتفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و اپی کانتوپلاستی روشهایی هستند که برای تغییر، تصحیح یا بهبود شکل و عملکرد چشم ها و پلک ها در رفع مشکلات ناشی از افزایش سن و عوامل دیگر مانند ژنتیک به کار می‌روند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465