اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / علت و علائم کاهش بینایی در کودکان

علت و علائم کاهش بینایی در کودکان

کاهش بینایی در کودکان از مشکلاتی است که نیاز به توجه ویژه دارد. گاهی عامل کاهش بینایی در کودکان نیاز به کنترل دارند تا از آسیب بیشتر بینایی جلوگیری شود. از همین رو لازم است تا در صورت کاهش بینایی در کودکان با پزشک متخصص مشورت کرد. در این مطلب قصد داریم تا اطلاعاتی کلی در مورد دلایل و راهکارهای درمان کاهش بینایی در کودکان ارائه دهیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاهش بینایی در کودکان

بینایی تضعیف شده در کودکان منجر به کاهش فعالیت آنها شده و امکان تشخیص اجسام و اشخاص را از جمله در مکانهای شلوغ برای آنها دشوار میکند. در برخی کودکان شاهد تنبلی هستیم که علت آن کاهش بینایی است و تشخیص این مشکل میتواند به بهبود زندگی کودکان کمک کند. اگرچه دلایل کاهش بینایی کودکان متفاوت هستند اما راهکارهای مختلفی نیز برای درمان هر کدام از این مشکلات پیش روی افراد است که با تشخیص به موقع میتوان روش درمانی مناسب را انتخاب کرد.

علت و علائم کاهش بینایی در کودکان

علت بالا رفتن نمره چشم در کودکان

در بیشتر موارد، بالارفتن نمره چشم در کودکان و کاهش بینایی آنان به دلیل افزایش طول محوری چشم یا نزدیک بینی ایجاد میگردد. به طور کلی از علل کاهش بینایی مرتبط با نزدیک بینی در کودکان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

علاوه بر نزدیک بینی، ممکن است کاهش بینایی در کودکان به دلایل دیگری ایجاد شود. از جمله:

تنبلی چشم در کودکان

تنبلی چشم یک وضعیت ژنتیکی است که در طی آن یک چشم افراد دید طبیعی ندارد اما ضعف یک چشم میتواند بینایی چشم دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. تنبلی چشم که معمولا کودکان را درگیر میکند در صورتی که به موقع تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است. تنبلی چشم به علت نقص در فرایند تکامل بینایی در هنگام جنینی تا ده سالگی ایجاد میشود. انحراف چشم، عیوب انکساری و برخی بیماری ها مانند آب مروارید کودکان میتوانند تنبلی چشم را ایجاد کنند و منجر به کاهش بینایی کودکان شوند.

علائم ضعف چشم کودکان

برخی از مشکلاتی که منجر به ضعف چشم کودکان میشوند دارای علائمی هستند که منجر به تشخیص آن توسط کودک یا والدین میشوند اما برخی اوقات به علت اینکه نوزاد توان حرف زدن ندارد و ضعف چشم دارای علامتی بیرونی نیست ممکن است والدین به تنهایی نتوانند وجود مشکلات بینایی در نوزاد خود را تشخیص دهند و نیاز به بررسی پزشک متخصص باشد. از همین رو توصیه میشود تا حداقل در 6 ماهگی، 2 سالگی و 5 سالگی کودک، برای بررسی وضعیت بینایی به چشم پزشک مراجعه گردد تا در صورت وجود هر گونه ضعف در چشم کودکان، فرایند درمانی مناسب پی گرفته شود.
در کودکانی که دچار ضعف چشم هستند شاهد علائم زیر هستیم:

علاوه بر موارد ذکر شده، علائم زیر نیز میتوانند در تشخیص مشکلات چشم کودکان موثر باشند:

نمره چشم تا چه سنی تغییر میکند

به طور کلی نمره چشم تا سن 18 سالگی تغییر میکند و از سن 18 سالگی تا 25 سالگی تثبیت میشود. با این حال ممکن است استثنائاتی نیز وجود داشته باشد.

 آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

آیا ضعیفی چشم کودکان قابل درمان است

بسیاری از مشکلاتی که منجر به ضعیفی چشم کودکان میشوند قابل درمان یا کنترل هستند. برای انتخاب روش درمانی مناسب لازم است تا ابتدا دلایل کاهش بینایی در کودک بررسی و تشخیص دقیقی صورت بگیرد. پس از این مرحله با توجه به علت ایجاد ضعف بینایی در کودک میتوان روند درمانی مناسب را انتخاب نمود.

پلک زدن زیادی کودکان

پلک زدن زیاد در کودکان معمولا به علت ایجاد مشکلاتی در پلک یا بخش های جلویی چشم بروز میکند. تیک های عصبی، مشکلات انکساری چشم مانند دوربینی ، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم ، بیرون زدگی چشم ، دمای محیط، میزان روشنایی محیط، درد در بخش های مختلف چشم و استرس از جمله دلایل دیگر پلک زدن زیادی در کودکان به شمار میروند. در برخی کودکان نیز پلک زدن زیادی به علت وجود بیماری هایی است که عامل آن اختلال در تکامل مسیر عصبی مرتبط با چشم می باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمدرضازمانی [ 1402-11-27 ]
سلام آقای دکترپسرمن ۳سالشه بردم دکترگفتن نمره چشمش ۴اگه عینک هم بزنه پایین نمیاد

پروانه شعرباف [ 1402-09-11 ]
سلام آقای دکتر پسر من 3 سالشه و زیاد پلک میزنه مخصوصا موقع تلویزیون دیدن یا کنار پنجره ماشین اگه حواسش رو پرت کنم نمیزنه ولی وقتایی ک تنهاست خیلی پلک میزنه دلیلش چیه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیتعفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیت

از شایع ترین عفونت هایی که میتوانند پلک و حدقه را درگیر کنند سلولیت اربیت یا عفونت حدقه است. ... ادامه مطلب

جابجایی چربی در جراحی بلفاروپلاستی پلک پایینجابجایی چربی در جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

بلفاروپلاستی پلک پایین یکی از جراحی های زیبایی است که به صورت سرپایی بر روی پلک پایین (تحتانی) انجام می‌شود. ... ادامه مطلب

آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟

جراحی لیفت ابرو از متداول ترین و مؤثرترین روش های زیبایی صورت محسوب می شود که کاملاً ایمن و بی خطر محسوب می شود. ... ادامه مطلب

آیا بلفاروپلاستی پلک فوقانی بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟آیا بلفاروپلاستی پلک فوقانی بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟

در برخی از موارد با تشخیص پزشک، میتوان عمل بلفاروپلاستی پلک بالایی را بدون نیاز به جراحی و با لیزر انجام داد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465