رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / تفاوت پینگوکولا و ناخنک چشم

تفاوت پینگوکولا و ناخنک چشم

پینگوکولا و ناخنک چشم دو عارضه به شکل یک برجستگی در سطح ملتحمه چشم هستند که از نظر ظاهری شباهت بسیاری به یکدیگر دارند اما تفاوت هایی نیز بین این دو وجود دارد. شناخت تفاوت پینگوکولا و ناخنک چشم میتواند در انتخاب روش درمان ناخنک و پینگوکولا موثر باشد. در این مطلب قصد داریم تا تفاوت پینگوکولا و ناخنک چشم را بیان کرده و دانشی کلی در زمینه پینگوکولا و ناخنک چشم ارائه کنیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

تفاوت پینگوکولا و ناخنک چشم

پینگوکولا و ناخنک چشم هر دو از مشکلات چشم هستند که سطح چشم و بافت ملتحمه را درگیر میکنند. پینگوکولا یک زائده بافتی زرد رنگ و گاهی سفید رنگ است که شکل برجسته داشته و بر روی ملتحمه چشم ایجاد میشود. پینگوکولا معمولا تمایل ندارد تا بر روی قرنیه کشیده شود و در گوشه بیرونی یا داخلی چشم باقی می ماند اما بیشتر در گوشه داخلی چشم و نزدیک به بینی ایجاد میگردد. با این حال ممکن است عوارضی همچون تحریک چشم، التهاب و نیز تاثیر منفی در ظاهر افراد ایجاد کند. معمولا پینگوکولا حاوی زائده های پروتئینی، چربی و کلسیم است.
ناخنک چشم زائده ای گوشتی و مثلثی شکل است که مانند پینگوکولا بر روی ملتحمه ایجاد میشود و تنها در گوشه های داخلی یا خارجی چشم ها ایجاد میشود. ناخنک معمولا هر دو چشم را بصورت همزمان درگیر نمیکند. ناخنک، برخلاف پینگوکولا، تمایل دارد تا بر روی قرنیه نیز گسترش یافته و عوارضی همچون آستیگماتیسم و مشکلات انکساری چشم را ایجاد کند. ناخنک چشم برخلاف پینگوکولا دارای رگ خونی است و ممکن است منشا آن یک پینگوکولا باشد. علائم ناخنک چشم معمولا شامل احساس وجود شی خارجی در چشم و کاهش بینایی است.

تفاوت پینگوکولا و ناخنک چشم

عوارض ناخنک چشم

ناخنک چشم زمانی که کوچک باشد معمولا عارضه و علائمی ایجاد نمیکند. با این حال زمانی که ناخنک چشم رشد کند ممکن است علائم زیر را در پی داشته باشد:

پینگوکولا چشم

پینگوکولای چشم یک زائده غیرسرطانی است و خطر جدی به همراه ندارد. این عارضه معمولا عارضه ای جدی یا حتی عارضه قابل درک نیز به همراه ندارد اما ممکن است در ظاهر افراد تاثیر منفی داشته باشد. در صورتی که پینگوکولای چشم منجر به ناراحتی چشم شود و یا عارضه ای ایجاد کند که زندگی روزمره افراد را دشوار کند میتوان به راحتی با جراحی آن را برداشت. دلایل ایجاد پینگولا دقیقا مشخص نیست اما پرتو فرابنفش خورشید، آلودگی هوا و گرد و خاک و نیز افزایش سن از جمله عوامل ایجاد پینگوکولای چشم به شمار میروند.

درمان پینگوکولا

پینگوکولا معمولا نیازمند درمان پزشکی نیست و میتوان با کنترل عوارض آن، به زندگی عادی پرداخت. با این حال برخی اوقات پینگوکولا رشد میکند و یا منجر به ایجاد تاثیرات منفی در ظاهر افراد میشود که در این حالت نیاز به مداخلات پزشکی وجود دارد. درمان پینگوکولا با جراحی صورت میگیرد و راهکارهای ارائه شده ی دیگر تنها منجر به بهبود عوارض بیماری (و نه درمان آن) میشوند.

درمان خانگی پینگوکولا

پینگوکولا معمولا نیازی به درمان ندارد. گاهی ممکن است چشم ها دچار التهاب یا خشکی شوند که در این حالت میتوان از داروهای بدون نسخه برای رفع این علائم استفاده کرد. بدیهی است در صورتی که پینگوکولا عارضه ای جدی ایجاد کند و یا منجر به اختلال در زندگی روزمره شود درمان خانگی پاسخگو نخواهد بود و لازم است تا به پزشک متخصص مراجعه شود. علاوه بر قطره چشمی میتوان از برخی پمادها نیز استفاده کرد. در صورت استفاده از این داروها بهتر است با پزشک متخصص نیز مشورت شود.

قطره درمان پینگوکولا

قطره های چشمی درمان پینگوکولا نیستند و نمیتوانند آن را رفع کنند اما عوارض پینگوکولا را کاهش میدهند و میتوانند التهاب یا خشکی چشم را برطرف کنند. خشکی و سوزش چشم را میتوان با قطره های اشک مصنوعی رفع کرد. ممکن است برخی افراد به اشک مصنوعی حساسیت نشان دهند که در این صورت میتوان از قطره های اشک مصنوعی بدون نگهدارنده استفاده کرد. این داروها بدون نسخه از داروخانه ها قابل تهیه هستند.
در صورتی که قطره های اشک مصنوعی رایج نتوانند علائم و عوارض پینگوکولا را بهبود ببخشند لازم است تا از قطره های دیگری که حاوی استروئید هستند استفاده شود. این قطره ها که توسط پزشک تجویز میشوند میتوانند به رفع علائم خارش، قرمزی و التهاب چشم کمک کنند.

 آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

جراحی پینگوکولا

در صورتی که روشهای درمانی غیرتهاجمی شامل استفاده از قطره و پماد چشمی موثر نباشند و پینگوکولا منجر به ایجاد ناراحتی چشم، اختلال در بینایی، تاثیر نامناسب در زیبایی افراد و ... شود میتوان از جراحی پینگوکولای چشم استفاده کرد. جراحی پینگوکولا با برش پینگوکولا از سطح ملتحمه و پیوند زدن بافت ملتحمه صورت میگیرد. باید به این نکته نیز توجه کرد که روشهای جراحی پینگوکولا احتمال عود مجدد دارند و در برخی افرادی که جراحی پینگوکولا انجام داده اند پس از مدتی شاهد تشکیل مجدد پینگوکولا هستیم.

هزینه جراحی پینگوکولا

هزینه جراحی پینگوکولا به عوامل مختلفی وابسته است که امکان مشخص کردن دقیق آن را ناممکن میکند. برای آگاهی از هزینه جراحی پینگوکولا میتوان با مرکز درمانی یا پزشک متخصص مشورت نمود.

اشک ریزش چشم ممکن است با دلایل بسیار جزئی یا علل پیچیده تر از جمله انسداد مجرای اشکی اتفاق افتد. شما می‌توانید برای بررسی و تشخیص علت اشک ریزش چشم، و در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم جهت رفع این عارضه، به دکتر بهرام اشراقی فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن های 88713593-021 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آنانواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آن

عفونت چشم وقتی اتفاق می افتد که باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها به بخشی از چشم یا نواحی اطراف آن حمله کنند. ... ادامه مطلب

منظور از عیوب انکساری چشم چیست و چگونه درمان می شود؟منظور از عیوب انکساری چشم چیست و چگونه درمان می شود؟

عیوب انکساری چشم در دو دهه اخیر جز بیماری های رایج محسوب شده است که افراد در رنج ‌های سنی مختلف به آن دچار شده اند. ... ادامه مطلب

درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراحی بلفاروپلاستی می تواند نقش مهمی در هماهنگی صورت و از بین بردن آثار پیری بر چشم داشته باشد. این جراحی برای از بین بردن پف و افتادگی پلک موثر است ... ادامه مطلب

جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟

لازک و پی آر کی دو نوع عمل جراحی برای اصلاح عیوب انکساری چشم محسوب میشوند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465