بلفاروپلاستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / گلوکوم یا آب سیاه چشم چیست؟

گلوکوم یا آب سیاه چشم چیست؟

چشم از مایعی شفاف به نام زلاليه پر شده‌است. این مایع همواره در جریان است، به این‌ معنی که به همان اندازه که از این مایع از چشم خارج می‌شود، به همان اندازه نیز داخل چشم توليد مى شود تا فشار آن ثابت باقی بماند. تخلیه‌ی زلاليه از ناحیه‌ای به نام زاویه‌ (drainage angle) در كنار خارجى قرنيه و مشيميه صورت می‌گیرد. در صورتی که عملکرد اين ساختار با اختلال روبرو شود، فشار مایع داخل چشم افزایش می‌یابد که این فشار اضافی می‌تواند منجر به آسیب عصب بینایی گردد.

عصب بینایی متشکل از تعداد زيادى رشته‌ یا فیبر عصبی است. با تخریب تدریجی فیبرهای عصبی، نقاط کور در بینایی ایجاد می‌شوند، به این معنی که از برخی نقاط میدان دید تصویری ایجاد نمی‌گردد. در صورتی که تمام فیبرها یا رشته‌های عصبی مربوط به عصب چشم از بین بروند، بینایی بصورت دائمی و غیرقابل‌بازگشت از بین می‌رود. آسیب عصب بینایی در اثر افزايش فشار چشم را بیماری گلوگوم یا آب سیاه می‌نامند. در این بیماری آب سیاهی وجود ندارد و احتمالا علت نامگذاری آن به نام آب سیاه، تاثیر مایع داخل چشم در نابینایی دائمی است.

انواع گلوکوم یا آب سیاه چشم

گلوکوم دسته‌بندی‌های مختلف و متنوعی دارد اما دو دسته‌ی اصلی آن شامل موارد زیر است:

گلوکوم اولیه یا گلوکوم با زاویه‌ی باز (Primary open-angle glaucoma):

این نوع گلوکوم شایع‌ترین نوع گلوکوم است. در این حالت، ساختار زاويه على رغم ظاهر نرمال عملکرد طبیعی خود را ندارد و فرایند تخلیه‌ی مایع درون چشم با اختلال مواجه است. این فرایند که با افزایش تدریجی فشار درون چشم همراه است، باعث می‌شود تا آسیب عصب چشم به آرامی و در طول بازه‌ی زمانی طولانی صورت بگیرد. این نوع از گلوکوم در ابتدا بدون درد بوده و مشکلات بینایی قابل درکی ایجاد نمی‌کند تا اینکه با گذشت زمان، تخریب عصب بینایی به حد قابل توجهی می‌رسد.
در برخی افرادی که عصب بینایی آن‌ها نسبت به فشار طبیعی (و نه بیش از حد طبیعی) چشم حساس است، خطر بروز گلوکوم بینایی بیشتر است و لازم است تا بررسی‌های دوره‌ای بر روی چشم صورت بگیرد.

آب سیاه چشم

گلوکوم با زاویه‌ی بسته (Angle-closure glaucoma):

این حالت زمانی ایجاد می‌شود که عنبیه‌ی یک فرد مانند یک صفحه‌ی کاغذی نازک در مسیر تخلیه قرار گرفته و به انسداد ساختار زاويه منجر شود. در این حالت، بر خلاف حالت قبل، فشار داخل چشم مى تواند بصورت ناگهانی افزایش‌یابد. این حمله‌ی ناگهانی، یک حالت اورژانسی است و لازم است تا در سریع‌ترین زمان ممکن به اورژانس مراجعه شود زیرا هر لحظه تاخیر خطر نابینایی دائمی را در پی دارد. علائم این نوع حملات در بخش علائم بیماری گلوکوم یا آب سیاه بیان شده‌است که لازم است به آنها توجه ویژه داشت و با درد شديد و قرمزى و تارى ديد همراه است .
اکثر افرادی که به گلوکوم مبتلا می‌شوند حالت اولیه‌ی آن را بروز می‌دهند که آسیب‌های چشم به تدریج ایجاد می‌شود و فرد از وجود آن‌ها بی‌خبر است تا اینکه آسیب‌ها به حد شدیدی می‌رسد . انسداد ناگهانی زاویه‌ خطری جدی است و در صورتی که بلافاصله درمان نشود به مى تواند نابینایی دائمی منجر شود .

علائم گلوکوم یا آب سیاه چیست؟

علائم گلوکوم یا آب سیاه در حالت زاویه‌ی باز: بسیاری از افرادی که دچار حالت زاویه‌ی باز گلوکوم می‌شوند معمولا علائم چندانی از این بیماری را بروز نمی‌دهند و علائمی که بروز می‌کنند مدت‌ها پس از شروع آسیب‌ها است. در صورتی که وضعیت چشم بصورت دوره‌ای بررسی شود می‌توان از وجود خطرات آگاه شد و از آسیب‌های جدی جلوگیری کرد. معمولا علامت اصلی شامل از دست‌دادن دید جانبی است.
آسیب‌های گلوکوم در حالت زاویه‌ی بسته حاد : این نوع آسیب‌ها سریع و قابل درک هستند و لازم است تا توجه جدی به آن شود. علائم گلوکوم یا آب سیاه زاویه‌ی مسدود شده شامل موارد زیر هستند و در صورت بروز هر یک از این علائم لازم است تا هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کرد:
درد شدید در چشم ، سردرد ، ناراحتی دستگاه گوارش ایجاد شود و فرد احساس حالت تهوع و استفراغ کند، رويت هاله‌های نور یا شکل‌های رنگین‌کمانی اطراف منابع نور و قرمزى چشم.

فاکتورهای خطر بیماری گلوکوم یا آب سیاه چیست؟

افرادی که شرایط زیر را دارند در خطر بالاتری برای بروز گلوکوم هستند:

در صورتی که هر یک از این موارد در هر فرد وجود داشته‌باشد بهتر است با پزشک خود در مورد خطرات موجود مشورت کند. هر چه تعداد موارد بالا بصورت همزمان در یک فرد بیشتر باشد خطر بیشتری برای بروز گلوکوم در آن فرد وجود دارد.

تشخیص گلوکوم یا آب سیاه چگونه صورت می‌گیرد؟

برای تشخیص گلوکوم یا آب سیاه، تنها بررسی فشار چشم کافی نیست و لازم است تا بررسی کامل چشم صورت بگیرد. این بررسی شامل چند تست است. برای بررسی آسیب عصبی ابتدا تصویری از عصب بینایی گرفته خواهدشد. در زمان بعدی تصویربرداری که توسط پزشک مشخص می‌شود نیز مجددا تصویری از عصب بینایی گرفته خواهدشد. در نهایت این دو تصویر مقایسه خواهندشد تا از وجود یا پیشرفت آسیب عصبی اطلاعاتی به دست آید. همچنین با استفاده از تست تونومتری فشار چشم سنجیده می‌شود. سایر بررسی‌هایی که برای تعیین وجود گلوکوم یا آب سیاه در بررسی کامل چشم صورت می‌گیرد شامل موارد زیر هستند:

چگونه می‌توان از گلوکوم پیشگیری کرد؟

تشخیص سریع گلوکوم در مراحل اولیه، راهی است که می‌تواند منجر به پیشگیری از نابینایی شده یا سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهد. برای تشخیص سریع‌تر گلوکوم راه‌های زیر پیشنهاد می‌شوند:

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

درمان گلوگوم یا آب سیاه چگونه صورت می‌گیرد؟

نوع روش درمانی استفاده‌شده برای درمان گلوکوم به نوع بیماری فرد بستگی دارد. راه‌حل‌های درمانی موجود شامل موارد زیر هستند:

1. قطره‌های چشمی: این نوع داروها معمولا برای کنترل گلوکوم به کار‌می‌روند و موجب کاهش فشار درون چشم می‌شوند.

2. داروها: داروهایی که بصورت خوراکی مصرف می‌شوند می‌توانند به حفظ بینایی در طی گلوکوم و کاهش فشار درون چشم کمک ‌کنند. برخی از این داروها ممکن است عوارضی را ایجاد کنند. برخی داروها نیز با سایر داروها تداخل دارند و لازم است تا فرد در مورد داروهایی که مصرف می‌کند با پزشک متخصص مشورت نماید.

هرگز نباید داروهای تجویزشده برای گلوکوم را بدون توصیه‌ی پزشک قطع کرد.

3. روش‌های مبتنی بر جراحی برای درمان گلوکوم یا آب سیاه چشم:

گاهی نیز ممکن است با استفاده از جراحی، عدسی طبیعی چشم برداشته‌شود. این کار به کاهش فشار درون چشم کمک خواهدکرد.
انتخاب بهترین روش درمانی با مشورت پزشک و آگاهی از شرایط فرد بیمار، میزان آسیب عصب، پاسخ به داروها و ... صورت می‌گیرد.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم، با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه، در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى شيرخواران و بالغين، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراحی بلفاروپلاستی می تواند نقش مهمی در هماهنگی صورت و از بین بردن آثار پیری بر چشم داشته باشد. این جراحی برای از بین بردن پف و افتادگی پلک موثر است ... ادامه مطلب

تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستیتفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی دو نوع از جراحی هستند که اگرچه هر دو بر روی چشم و بافت‌های مرتبط با آن انجام می‌شوند اما اهداف و تاثیرات متفاوتی دارند. در این مطلب به معرفی هر کدام از این جراحی‌ها پرداخته و کاربرد و تفاوت هر کدام با دیگری را بیان خواهیم کرد ... ادامه مطلب

لیفت تمپورال ابرو و چشم یا لیفت شقیقه چیست؟لیفت تمپورال ابرو و چشم یا لیفت شقیقه چیست؟

لیفت شقیقه که به آن لیفت تمپورال ابرو و چشم نیز گفته می‌شود؛ روشی است که همزمان با لیفت یک سوم خارجی ابرو، شامل فرآیند ایجاد تغییرات در ناحیه پیشانی و تا حدودی باز شدن خطوط پنجه کلاغی گوشه خارجی چشم نیز می‌شود ... ادامه مطلب

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیهجراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیه

بلفاروپلاستی پلک پایین یا جراحی پلک پایین بدون بخیه روشی نوین در جراحی پلک است که برای برطرف کردن پف زیر چشم یا کیسه‌های چربی زیر چشم مؤثر است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465