بلفاروپلاستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / تاثیر آلودگی هوا بر روی چشم

تاثیر آلودگی هوا بر روی چشم

آلودگی هوا یکی از معضلات امروزه جوامع بشری شده است بطوری که کمتر کسی را میتوان یافت که با آلودگی هوا و عوارض آن دست و پنجه نرم نکرده باشد. با توجه به اینکه سطح چشم مستقیما با هوا در ارتباط است بنابراین یکی از اولین اندامی است که اثرات آلودگی هوا بر آن مشخص میشود. همچنین از آنجا که قرنیه چشم را میتوان حساس ترین عضو بدن نامید، مراقبت از آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

آنچه در این مطلب میخوانید

مضرات آلودگی هوا بر چشم بسیار هستند. برخی از مشکلات ناشی از آلودگی هوا بر روی چشم در کوتاه مدت خود را نشان میدهند و برخی مشکلات جدی تر مانند آب مروارید و سرطان در طولانی مدت ممکن است بروز کنند. بیشترین عارضه ی چشم که ناشی از آلودگی هوا بروز میکند خشکی چشم است که میتوان آن را با قطره های چشمی بهبود بخشید. همچنین آلودگی هوا میتواند خطر ایجاد مشکلات دیگری همچون عفونت چشم را نیز تشدید کند.
گازهای مضری که بر سلامت چشم تاثیرگذار هستند شامل کربن منواکسید، نیتروژن دی اکسید، سولفور دی اکسید، آرسنیک، سرب، کلروفلوکربن و ... هستند. این گازها افرادی را که بیشتر در فضای باز فعالیت میکنند را تحت تاثیر قرار میدهد بنابراین توصیه میشود هنگام تشدید آلودگی هوا و جهت مراقبت از چشم ها افراد، از جمله افراد در سنین حساس و نیز افرادی که سابقه بیماری های چشمی دارند، در منزل بمانید و از فضاهای باز با هوای آلوده دوری کنید.

تاثیر آلودگی هوا بر روی چشم

آلودگی هوا ممکن است آسیب های زیر را در چشم ایجاد کند:

  1. احساس سوزش در چشم و قرمزی
  2. تحریک چشم
  3. آب ریزش چشم
  4. ترشحات چشم
  5. حساسیت همراه با خارش زیاد، قرمزی، ورم و ترشحات چشم که باز کردن چشم ها را سخت تر میکند
  6. افزایش احتمال عفونت چشم
  7. ایجاد عیوب انکساری چشم و تاری دید
  8. سخت شدن تشخیص رنگ ها
  9. آب مروارید چشم
  10. سرطان
  11. سندوم چشم خشک شایع ترین عارضه ناشی از آلودگی هوا است که در آن سطح چشم ملتهب شده و خشکی چشم ایجاد میشود. این عارضه از جمله در افرادی که از لنزهای تماسی استفاده میکنند شایع تر است.
تاثیر آلودگی هوا بر روی چشم

آلودگی هوا و سوزش چشم

یکی از مشکلات شایع ناشی از آلودگی هوا، سوزش چشم ها است. سوزش چشم ها در اثر آسیب های ناشی از مواد مضر در هوای آلوده به چشم ها ایجاد میشود. زمانی که آلودگی هوا منجر به آسیب چشم شود، غدد اشکی توانایی کمتری در تولید اشک خواهند داشت و این مسئله منجر به خشکی چشم میشود و میتواند سوزش چشم ها را در پی داشته باشد. قرمزی و التهاب چشم ها از سایر علائم سندورم خشکی چشم است. در موارد شدیدتر، ممکن است افراد به نور حساس شوند و وزش باد و دود سیگار منجر به تحریک چشم آنها شود.

چگونه از آسیب چشم در هوای آلوده جلوگیری کنیم؟

بهترین روش جلوگیری از آسیب چشم ها در هوای آلوده، دوری از آن است. با این حال این مسئله امروزه شاید بسیار سخت و حتی ناممکن باشد.
در صورتی که عوارض معمول ناشی از آلودگی هوا بروز کنند راهکارهایی ساده وجود دارند:

قطره چشم برای آلودگی هوا

برای رفع خشکی چشم میتوان از قطره های اشک مصنوعی استفاده کرد. همچنین در صورتی که چشم ها در اثر آلودگی هوا عفونت کرده باشند پزشک شما ممکن است قطره های حاوی آنتی بیوتیک تجویز کند. مصرف قطره های حاوی آنتی بیوتیک نیاز به نسخه پزشک دارد و توصیه میشود به علت ایجاد مقاومت باکتریایی، به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک از این داروها استفاده نشود. برخی قطره ها نیز می توانند التهاب و حساسیت چشم که ناشی از آلودگی هوا است را برطرف کنند.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

قطره استریل چشمی

قطره استریل چشم برای رفع عفونت های سطح چشم به کار میرود. انواعی از قطره های استریل چشمی وجود دارند که بر اساس نیاز افراد تجویز میشوند. با توجه به اینکه این قطره ها معمولا حاوی آنتی بیوتیک هستند استفاده از آنها تنها با تجویز پزشک توصیه میشود و لازم است تا افراد از مصرف خودسرانه قطره های استریل چشمی خودداری کنند.

شما می‌توانید برای انجام لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی به دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن های 88713593-021 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق فیلر برای جوانسازی زیر چشمتزریق فیلر برای جوانسازی زیر چشم

تزریق فیلر زیر چشم، یکی از روشهای غیر جراحی جوانسازی در این ناحیه است که با بکارگیری متریالهای مختلف، می‌تواند نتایج بسیار چشمگیری داشته باشد. در این مطلب به ساختار انواع فیلرها، نحوه استفاده از این مواد و تاثیر تزریق آنها در جوانسازی زیر چشم می‌پردازیم ... ادامه مطلب

تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستیتفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و اپی کانتوپلاستی روشهایی هستند که برای تغییر، تصحیح یا بهبود شکل و عملکرد چشم ها و پلک ها در رفع مشکلات ناشی از افزایش سن و عوامل دیگر مانند ژنتیک به کار می‌روند ... ادامه مطلب

آیا لیفت پلک و ابرو به طور همزمان قابل انجام است؟آیا لیفت پلک و ابرو به طور همزمان قابل انجام است؟

با پیشرفت تکنولوژی، روش های بسیار متعددی به وجود آمده اند که می توان به کمک آنها مشکل افتادگی ابرو و پلک را حل کرد. ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جتبلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جت

بلفاروپلاستی پلک پایین یک عمل جراحی است که به اصلاح افتادگی پوست چربی اضافه و چین پلک پایین کمک می‌ کند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465