اسلاید اصلی

علت انجام آنژیوگرافی شبکیه

شبکیه چشم بخشی از چشم است که نور در نهایت بر روی آن متمرکز میشود. شبکیه مسئول تولید پیامهای عصبی مرتبط با تصویر است که در نهایت به مغز ارسال شده و تصویر ایجاد میگردد. با توجه به نقش بسیار مهم شبکیه و وجود سلولهای عصبی مرتبط با بینایی در آن، آسیب آن میتواند نتایج جبران ناپذیری در پی داشته باشد. آنژیوگرافی شبکیه یکی از روشهای بررسی شبکیه است. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی و بررسی این روش بپردازیم.

تشخیص و درمان انواع بیماریها و مشکلات اطراف چشم و جراحی های زیبایی و جوانسازی چشم ، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن های 88713593-021 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

فلورسین آنژیوگرافی چشم

آنژیوگرافی یا فلورسین آنژیوگرافی فرایندی تشخیصی است که با استفاده از دوربین های ویژه که رنگ خاصی را تشخیص میدهند، جریان خون در شبکیه چشم را بررسی میکند. در این روش، تماس مستقیمی با چشم صورت نمیگیرد و برای انجام آن آسیبی به پوست اطراف چشم یا ساختارهای چشم وارد نخواهد شد. برای انجام این آزمایش از ماده ای ویژه به نام رنگ فلورسین استفاده میشود. رنگ فلورسین از طریق عروق دست با بازو به درون خون تزریق میشود. همزمان با اینکه رنگ فلورسین از عروق خونی چشم عبور میکند، با استفاده از دوربین های ویژه، تصویربرداری از چشم انجام میشود و وضعیت رگهای شبکیه مشخص میگردد. تصاویر میتوانند ناهنجاری ها در عروق شبکیه یا آسیب بافتهای زیرین شبکیه را مشخص کنند.

تصاویری که از رنگ فلورسین گرفته میشوند بصورت سیاه-سفید هستند و بخش سفید یا خاکستری روشن در آنها نشانگر رنگ فلورسین است. در صورتی که عروق خونی شبکیه چشم مسدود شده باشند یا عروق دچار پارگی شده باشند، میزان فلورسین در این نواحی به ترتیب بیشتر و کمتر از حالت معمول خواهد بود و با تفسیر این تصاویر میتوان وضعیت عروق را بررسی کرد. برای مثال، در صورتی که در یک ناحیه عروق چشم مسدود شده باشند، خون که حاوی فلورسین شده است در آن ناحیه با مانعی روبرو خواهد بود. این مانع منجر به تجمع خون در محل انسداد میشود. تجمع خون نیز به معنای تجمع فلورسین بیشتر در آن ناحیه خواهد بود. در صورتی که رنگ فلورسین در یک ناحیه بیشتر از حد مورد نظر باشد رنگ آن ناحیه روشن تر خواهد بود و از این روش میتوان وضعیت عروق شبکیه را فهمید.

علت انجام آنژیوگرافی شبکیه

آنژیوگرافی چشم برای چیست؟

آنژیوگرافی چشم برای بررسی فرایند درمانی و تاثیر یک روش درمانی بر وضعیت شبکیه انجام میشود. علاوه بر این، میتوان از آنژیوگرافی چشم در موارد زیر استفاده کرد:

آمپول آنژیوگرافی چشم

آمپول آنژیوگرافی چشم حاوی ماده ای به نام فلورسین است. این رنگ از طریق رگهای دست وارد جریان خون میشود و در کل بدن گردش میکند. بخشی از آن نیز در رگهای چشم رفته و برای آنژیوگرافی شبکیه استفاده میگردد. حدود 8 تا 20 ثانیه طول میکشد تا ماده فلورسین به چشم برسد و بتوان آن را با دوربین های ویژه تشخیص داد. ماده فلورسین تنها بصورت درون وریدی تزریق شده و شکل خوراکی و ... ندارد.

عوارض آنژیوگرافی چشم

قبل از آنژیوگرافی چشم از قطراتی استفاده می شود که منجر به گشادی مردمک چشم میشوند. این قطرات ممکن است برای چند ساعت عوارضی همچون تاری دید و حساسیت به نور را ایجاد کند. از همین رو توصیه میشود تا از عینک آفتابی پس از آنژیوگرافی استفاده گردد. همچنین لازم است تا فرد با یک همراه در مرکز درمانی حاضر گردد، زیرا امکان رانندگی ایمن تا چند ساعت پس از آنژیوگرافی برای فرد وجود ندارد. علاوه بر این، عوارض زیر ممکن است در اثر آنژیوگرافی شبکیه ایجاد شوند:

 آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

عمل شبکیه چشم

شبکیه چشم را شاید بتوان مهم ترین و حساس ترین بخش چشم نامید. با توجه به اینکه سلولهای عصبی در شبکیه حضور دارند و آسیب آنها قابل ترمیم نیست بنابراین مراقبت از چشم و جلوگیری از آسیب شبکیه بسیار ضروری است. با این حال در برخی افراد ممکن است مشکلاتی شبکیه را درگیر کنند؛ از جمله:

  1. جدا شدگی شبکیه
  2. خونریزی در شبکیه
  3. سوراخ شدن شبکیه
  4. رتینوپاتی دیابتی
  5. دژنراسیون ماکولار

در صورتی که لایه عصبی شبکیه از لایه رنگدانه دار آن جدا شود جداشدگی یا پارگی شبکیه رخ داده است. این بیماری که در صورت عدم رسیدگی ممکن است منجر به نابینایی دائمی افراد شود توسط جراحی شبکیه درمان میشود. روشهای مختلفی برای عمل شبکیه چشم وجود دارند که بر اساس وضعیت افراد و آسیب شبکیه انتخاب میشوند.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند جراحی افتادگی پلک ، جراحی لیفت شقیقه و روشهای غیر جراحی مانند تزریق فیلر ، چربی و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟

مجرای اشکی مسدود شده یا انسداد مجاری اشکی وضعیتی است که در آن مسیر تخلیه اشک در چشم به طور جزئی یا کامل مسدود و منجر به مشکل در تخلیه اشک می شود ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی چهار پلک چیست و چگونه انجام میشود؟بلفاروپلاستی چهار پلک چیست و چگونه انجام میشود؟

بلفاروپلاستی یک روش درمانی زیبایی برای از بین بردن چین و چروک، پف زیر چشم و افتادگی پلک با ریشه ژنتیکی و افزایش سن است. ... ادامه مطلب

عوارض و روشهای درمان روماتیسم چشمعوارض و روشهای درمان روماتیسم چشم

روماتیسم چشمی یکی از بیماری های نسبتاً شایع و خطرناکی است که باعث به خطر افتادن سلامت بینایی انسان می شود ... ادامه مطلب

مقایسه جراحی بلفاروپلاستی با روش غیر جراحی بلفارو با پلکسر یا پلاسما تراپیمقایسه جراحی بلفاروپلاستی با روش غیر جراحی بلفارو با پلکسر یا پلاسما تراپی

بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک یکی از انواع جراحی های زیبایی صورت می باشد که به منظور جوانسازی یا بهبود ظاهر پلک های بالا یا پایین انجام می گیرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465