رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / تومور لیپودرموئید چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

تومور لیپودرموئید چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

انواعی از تومورهای چشم وجود دارند که میتوانند چشم را درگیر کنند. گاهی منشا این تومورها خود چشم است و گاهی نیز تومورها از سایر بافتها به چشم حرکت کرده و منجر به آسیب چشم میشوند. تومور لیپودرموئید یکی از تومورهای نادر چشم است که ممکن است چشم برخی از افراد را درگیر کند. این تومور معمولا خطر جدی در پی ندارد و اطلاق نام تومور به آن به علت شکل توده ای آن است و نه سرطانی بودن آن. با این حال با توجه به اینکه تومورهای مختلف چشم ممکن است علائم مشابهی داشته باشند توصیه میشود تا در صورت وجود برجستگی پلک یا ابرو و اطراف چشم به پزشک مراجعه گردد و بررسی های تخصصی صورت گیرند. در این مطلب به معرفی لیپودرموئید پرداخته، علائم آن را ذکر کرده و روش درمان آن را بیان خواهیم کرد.

تشخیص و درمان انواع بیماریها و مشکلات اطراف چشم و جراحی های زیبایی و جوانسازی چشم ، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن های 88713593-021 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

تومور لیپودرموئید چیست

تومور لیپودرموئید به رشد غیرطبیعی بافت چربی بر روی کره چشم اطلاق میشود. لیپودرموئید معمولا در نزدیکی فورنیکس تمپورال ایجاد میشود و از بافت چربی و همبند تشکیل میشود. لیپودرموئید در اصطلاح علمی، نوعی کوریستومای مادرزادی است. کوریستوما به این معنی است که توده ایجاد شده از نظر بافت شناسی طبیعی است اما محل قرارگیری آن غیرطبیعی است. در نتیجه باید بین لیپودرموئید با سایر تومورها تمایز قائل شد. لیپودرموئیدها زمانی که ایجاد میشوند به رنگ زرد مایل به سفید هستند، بافت آنها نرم بوده و شکل یکنواختی دارند که بصورت محکم به بافت پایه خود متصل میشوند. اگرچه لیپودرموئیدها تومور نام دارند اما سرطانی نیستند؛ بنابراین مشکلات مرتبط با درمان آن ساده تر است.

تومور لیپودرموئید

علائم تومور لیپودرموئید چیست

تومور لیپودرموئید ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

همچنین، تومور لیپودرموئید ممکن است عوارض زیر را در پی داشته باشد:

لیپودرموئید چگونه درمان میشود؟

درمان اولیه:

در صورتی که لیپودرموئید کوچک بوده و علائم آزاردهنده یا عوارضی در پی نداشته باشد معمولا نیازی به درمان ندارد و میتوان تنها به مرطوب کردن چشم و استفاده از داروهای ضد التهاب بسنده کرد.

آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

جراحی لیپودرموئید:

گاهی ممکن است لیپودرموئید بزرگ باشد یا علائم آزاردهنده ایجاد کند. در این حالت ممکن است نیاز به جراحی لیپودرموئید باشد. معمولا جراحی لیپودرموئید زمانی توصیه میشود که توده لیپودرموئید منجر به ایجاد علائمی همچون ایجاد آستیگماتیسم یا تشدید آن، تاثیر بر محور بینایی، تحریک مداوم چشم و یا تاثیر بر زیبایی را در پی داشته است. در این حالت جراحی لیپودرموئید توصیه خواهد شد تا از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری گردد.
در هنگام جراحی لیپودرموئید معمولا تنها بخش قدامی توده لیپودرموئید برش میخورد و اولویت با این است که کمترین میزان آسیب به ملتحمه چشم وارد شود؛ بنابراین برش و برداشتن لیپودرموئید تا جایی صورت میگیرد که آسیبی به ملتحمه چشم وارد نشود. علت این احتیاط این است که تومور لیپودرموئید بدون واسطه به ملتحمه می چسبد و این مسئله برش و جداسازی آن را دشوار میکند. در صورتی که در طی جراحی بخشی از ملتحمه نیز برش بخورد ممکن است پس از جراحی فرد به انحراف چشم مبتلا گردد بنابراین توصیه میشود فرد از یک پزشک ماهر و باتجربه بهره مند گردد. پتوز نیز میتواند از عوارض یک جراحی نامناسب باشد. بنابراین در صورتی که فرد احساس میکند نیاز به جراحی لیپودرموئید دارد باید توجه نماید که در طی این جراحی تمام توده لیپودرموئید برداشته نمیشود و پس از جراحی بخشی از آن باقی می مانند اما این بخش باقیمانده کمتر و نازک تر از قبل است.

عمل لیزیک و پی ار کی در اصفهان و تهران، جزو خدماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی جراح و متخصص چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن های 88713593-021 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟

عمل پلک ترمیمی به عنوان جراحی برای اصلاح نتیجه به دست آمده از عمل بلفاروپلاستی انجام می شود که می تواند ظاهر زیباتری به پلک و نواحی اطراف چشم بدهد. ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جتبلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جت

بلفاروپلاستی پلک پایین یک عمل جراحی است که به اصلاح افتادگی پوست چربی اضافه و چین پلک پایین کمک می‌ کند ... ادامه مطلب

عفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیتعفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیت

از شایع ترین عفونت هایی که میتوانند پلک و حدقه را درگیر کنند سلولیت اربیت یا عفونت حدقه است. ... ادامه مطلب

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیهجراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیه

بلفاروپلاستی پلک پایین یا جراحی پلک پایین بدون بخیه روشی نوین در جراحی پلک است که برای برطرف کردن پف زیر چشم یا کیسه‌های چربی زیر چشم مؤثر است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465