رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / تومور بدخیم پلک چشم چیست و علل، علائم و درمان آن

تومور بدخیم پلک چشم چیست و علل، علائم و درمان آن

سرطان زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌ها توانایی تقسیم کنترل‌شده را از دست داده و در اثر تکثیر غیرطبیعی توده‌هایی سلولی به نام تومور را ایجاد می‌کنند. تومورها ممکن است تنها یک بافت را درگیر کنند و به سایر بافت‌ها منتقل نشوند (خوش‌خیم) و یا اینکه پس از ایجاد در یک بافت بتوانند به سایر بافت‌های سالم نیز رفته و موجب ایجاد تومور در آنها نیز شوند (تومورهای بدخیم). تومورهای خوش‌خیم سرطانی نیستند اما تومورهایی که بدخیم باشند موجب سرطان می‌شوند.

در برخورد با تومورهای چشم تنها گروه کوچکى از متخصصين داراى تجربه و صلاحيت کافى مى باشند که با توجه به گستردگى انواع تومورها برنامه ريزى دقيق لازم است و درمانها مى تواند شامل پيگيرى ، جراحى ، شيمى درمانى و يا راديوتراپى باشد.

سرطان پلک نوعی سرطان است که بر رو یا در درون پلک ایجاد می‌شود و بصورت عمومی جزو سرطان‌های اپی‌تلیال قرار می‌گیرد. این تومورها ممکن است در سلول‌های چربی، غدد عرق یا غدد آپوکرین ایجاد شوند. شایع‌ترین انواع تومورهای پلک چشم شامل موارد زیر هستند:

تومور بدخیم پلک چشم

علل ایجاد تومور بدخیم پلک چشم چیست؟

فاکتورهای خطر مختلفی برای ایجاد تومور پلکی تشخیص داده‌شده‌اند. فاکتورهای خطر عواملی هستند که احتمال ایجاد تومور را افزایش می‌دهند. اگرچه این فاکتورها ممکن است بصورت مستقیم منجر به ایجاد تومور نشوند اما در پیشرفت و گسترش آن نقش دارند. از جمله‌ی این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

علائم تومور بدخیم چشم چیست؟

افرادی که دچار تومور بدخیم پلکی شده‌اند ممکن است علائم زیر را بروز دهند. البته برخی افراد دچار تومور بدخیم پلکی هستند اما هیچ یک از این علائم را بروز نمی‌دهند. گاهی نیز این علائم وجود دارند اما علت آن تومور بدخیم چشم نبوده و به دلیل مشکلات پزشکی دیگری ایجاد شده‌اند.

در صورتی که فرد در مورد وجود هر کدام از این علائم دچار نگرانی شده‌است بهتر است با پزشک متخصص مشورت نماید. توجه به این علائم از این نظر اهمیت دارد که تشخیص زودهنگام سرطان، علاوه بر اینکه روش‌های درمانی گسترده‌تری را در اختیار قرار می‌دهد می‌تواند تاثیر هر روش درمانی در بهبود شرایط فرد و کنترل بیماری را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

درمان تومور بدخیم پلک چشم چگونه صورت می‌گیرد؟

برای درمان موثر بدخیمی‌ها لازم است تا چندین پزشک با تخصص‌های متفاوت با هم همکاری کنند تا از جنبه‌های گوناگون بتوان تومور را تحت تاثیر قرار داده و از بین برد. برای بدخیمی پلک معمولا متخصصان زیر لازم هستند:

روش‌های درمانی استفاده‌شده برای از بین‌بردن تومور بدخیم پلکی بسته به نوع، مرحله‌ی سرطان، عوارض جانبی روش درمانی، ترجیح بیماری و شرایط کلی بیمار وابسته است. به طور کلی روش‌های زیر برای درمان تومور پلکی چشم به کار می‌روند:

جراحی برای درمان تومور پلکی چشم:

در این حالت بافت تومور همراه با بخشی از بافت‌های سالم اطراف برداشته می‌شوند. انواع روش‌های جراحی بسته به اندازه‌ی تومور و محل قرارگیری آن ممکن است به کار گرفته شوند. گاهی جراحی‌ها موجب تخریب چشم یا عوارضی همچون شکل نامناسب پلکی یا خشکی چشم می‌شوند. در برخی افراد نیز ممکن است جراحی‌های تکمیلی اصلاحی انجام شوند تا عوارض جراحی‌های اولیه به حداقل برسند.

تخليه چشم برای درمان تومور پلکی چشم:

این روش درمانی اگرچه به ندرت استفاده می‌شود اما گاهی بر اثر ضرورت لازم است تا چشم فرد تخليه شود. از عوارض این روش درمانی این است که فرد با یک چشم معمولا در تعیین عمق تصاویر دچار مشکل می‎‌شود. عارضه‌ی دیگر این جراحی‌ها ایجاد مشکلات ظاهری است که امروزه این مشکلات به حداقل رسیده‌اند زیرا روش‌های جراحی زیبایی وجود دارند که مشکلات ظاهری حاصل از حذف چشم را رفع می‌کنند. در این جراحی‌ها از چشم‌های مصنوعی در محل خالی‌شده استفاده می‌شوند که می‌توانند هماهنگ با چشم سالم حرکت کنند. در این حالت تشخیص چشم مصنوعی بسیار دشوار است.

آدرس اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

پرتودرمانی برای درمان تومور پلک چشم:

در این روش از پرتوهای پرانرژی اشعه‌ی ایکس استفاده می‌شود که معمولا از یک منبعی در خارج از بدن سلول‌های تومور را تخریب می‌کنند. این روش معمولا برای زمانی به کار می‌رود که جراحی قابلیت درمان تومور پلک را ندارد. عوارض جانبی این روش شامل ایجاد خال‌ها یا راش‌های پوستی، خشکی یا تغییر رنگ پوست، خستگی، حساسیت خفیف در پوست، ایجاد آب مروارید، تخریب پلک‌ها، تغییر وضعیت و محل پلک، قرمزی پوست، آب‌ریزش چشم، حساسیت به نور و مشکلات دستگاه گوارش است. در موارد نادری نیز ممکن است با ایجاد رتینوپاتی، نوروپاتی یا گلوکوم منجر به از دست رفتن بینایی شود.

شیمی‌درمانی برای درمان تومور پلک چشم:

شیمی‌درمانی به معنی استفاده از داروها برای تخریب سلول‌های توموری است. این داروها معمولا منجر می‌شوند تا سلول‌ها توان تقسیم و رشد خود را از دست دهند. معمولا شیمی‌درمانی در پلک‌های دارای تومور بصورت موضعی صورت می‌گیرد به این معنی که داروها بصورت مستقیم بر روی محل ایجاد تومور به کار می‌روند.

امروزه روش‌های درمانی پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند. داروهایی ساخته شده‌اند که بصورت کاملا هدفمند به سلول‌های توموری آسیب می‌زنند. استفاده از این داروها می‌تواند عوارض شیمی‌درمانی را به حداقل برساند. باید توجه داشت که علم همچنان به دنبال یافتن روش‌های درمانی موثرتر با کارکرد بالاتر و عوارض بهتر می‌باشد.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی چشم ممکن است از روشهایی مانند تزریق ژل یا فیلر و تزریق چربی، و در مواردی هم تزریق بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
میوپاتی چشمی چیست و چگونه درمان میشود؟میوپاتی چشمی چیست و چگونه درمان میشود؟

میوپاتی یا آسیب ماهیچه ای بیماری عضلانی است که به دلیل اختلال در عملکرد عضلات ظاهر می شود ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟

بلفاروپلاستی پلک شرقی یکی از جراحی‌های زیبایی پلک چشم است که به دلیل تفاوت ساختاری بین پلک افراد متفاوت ابداع شده است. این جراحی در کشورهای شرق آسیا مانند کره‌ی جنوبی و تایوان طرفداران زیادی دارد و در سایر کشورها نیز بر اساس نیاز کاربردهایی پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با این جراحی ابتدا بهتر اس ... ادامه مطلب

جابجایی چربی در جراحی بلفاروپلاستی پلک پایینجابجایی چربی در جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

بلفاروپلاستی پلک پایین یکی از جراحی های زیبایی است که به صورت سرپایی بر روی پلک پایین (تحتانی) انجام می‌شود. ... ادامه مطلب

انواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آنانواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آن

عفونت چشم وقتی اتفاق می افتد که باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها به بخشی از چشم یا نواحی اطراف آن حمله کنند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465