رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تزریق بوتاکس / درمان افتادگی پلک با بوتاکس

درمان افتادگی پلک با بوتاکس

افتادگی پلک به شرایطی گفته می‌شود که در طی آن لبه‌ی پلک فوقانی در جایگاهی پایین‌تر از جایگاه طبیعی قرار بگیرد. افتادگی پلک در موارد خفیف خود بر ظاهر افراد تاثیر گذاشته و منجر به ایجاد ظاهری خسته، خشن و بی‌حال می‌کند. با این حال در موارد شدید ممکن است در مقابل چشم قرار گرفته و میدان دید، از جمله دید جانبی را مختل نماید که در این حالت معمولا نیاز به مداخلات پزشکی وجود دارد. افتادگی پلک ممکن است مادرزادی باشد و یا در سنین بزرگسالی ایجاد شود. گاهی نیز ممکن است نشانگر وجود یک بیماری زمینه‌ای جدی در اعصاب یا عضلات باشد که این مسئله نشانگر اهمیت بررسی پزشکی به موقع افتادگی پلک است.

از روشهای جوانسازی اطراف چشم تزریق ژل و بوتاکس است که توسط دکتر بهرام اشراقی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم، با مهارت بالا و بکارگیری تکنیک درست انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

درمان افتادگی پلک خفیف با بوتاکس

با افزایش سن، پروتئین‌های موجود در پوست که منجر به استحکام پوست می‌شوند کمتر شده و کیفیت آنها نیز کاهش می‌یابد. در این حالت پوست دچار شل شدگی و افتادگی می‌شود. روش‌های مختلفی برای درمان افتادگی پلک خفیف ناشی از افزایش سن وجود دارند. درمان افتادگی پلک با بوتاکس یکی از روش‌هایی است که شاید کمتر شنیده شده باشد زیرا معمولا تصور عمومی این است که بوتاکس برای رفع چین و چروک پوست و جوانسازی آن استفاده می‌شود. با این حال در برخی موارد خفیف افتادگی پلک می‌توان از بوتاکس استفاده کرد تا افتادگی پلک کاهش یابد.

بوتاکس یک ماده‌ی سمی است که توسط نوعی باکتری تولید می‌شود. این سم می‌تواند مسیر عصبی را مختل کرده و موجب شود تا عضلات فلج شوند. اگرچه این سم در غلظت‌های بالا برای انسان به شدت خطرناک و کشنده است اما در غلظت بسیار ناچیز در پزشکی استفاده می‌گردد.

در افرادی که دچار افتادگی پلک خفیف ناشی از افزایش سن هستند درمان به وسیله‌ی جراحی معمولا گزینه‌ی محبوبی نیست زیرا می‌تواند عوارضی همچون عدم تقارن یا ناهنجاری‌های همراه با چین و چروک به همراه داشته باشد. در این حالت معمولا روش‌های غیرجراحی توصیه می‌شوند. یکی از روش‌های غیرتهاجمی استفاده از بوتاکس است. در این حالت تزریق بوتاکس در غلظت بسیار پایین و در ناحیه‌ی بالای خط رویش پلک در بخش میانی و جانبی پلک صورت می‌گیرد. در این ناحیه، عضله‌ای به نام orbicularis oculi muscle وجود دارد که هر ناحیه‌ی آن نقش متفاوتی در تنظیم جایگاه پلک دارد. تزریق در هر بخش بر اساس اینکه افتادگی پلک به چه شکل است با فلج موقتی آن ناحیه از عضله می‌تواند منجر به کاهش افتادگی پلک خفیف شده و منجر به لیفت خفیف ابرو شود. ذکر این مسئله نیز ضروری است که تاثیر بوتاکس موقت است. بنابراین در صورتی که پس از مدتی تاثیر بوتاکس از بین رفت و افتادگی پلک دوباره ایجاد شد لازم است تا عمل تزریق بوتاکس دوباره تکرار شود یا روش درمانی دیگری انتخاب گردد.

درمان افتادگی پلک با بوتاکس

کوچک شدن چشم در اثر بوتاکس

همانگونه که اشاره شد بوتاکس سمی است که منجر به فلج عضلات می‌شود. بنابراین در صورتی که بصورت غیراصولی تزریق شود یا اشتباهی تکنیکی در تزریق توسط پزشک صورت بگیرد ممکن است به محلی نامطلوب و نامناسب نیز مهاجرت کرده و عوارض جانبی ایجاد کند. نکته‌ی جالب توجه این است که اگرچه از بوتاکس در درمان افتادگی پلک خفیف ناشی از افزایش سن استفاده می‌شود اما ممکن است خود بوتاکس نیز منجر به افتادگی پلک و نیز کوچک شدن چشم شود که بعنوان یک عارضه‌ی جانبی شناخته می‌شود. اما علت کوچک شدن چشم در اثر بوتاکس چیست؟

در صورتی که تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک اطراف چشم یا سایر دلایل استفاده شود ممکن است به ناحیه‌ی بین دو ابرو و نیز پیشانی مهاجرت کرده و منجر به فلج عضلات این نواحی شود. در این حالت عوارض ناخواسته‌ای مانند کوچک شدن چشم در اثر افتادگی پلک یا افتادگی ابرو قابل اننتظار است.

درباره جراحی پلک شرقی بیشتر بدانید ...

عوارض بوتاکس

از جمله عوارض تزریق بوتاکس بصورت کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد در ناحیه‌ی تزریق

عفونت

التهاب

ورم

قرمزی محل تزریق

خونریزی

کبودی

حساسیت: ممکن عوارض دیگری از حساسیت ناشی شوند مانند خارش محل تزریق، خس خس سینه، آسم، بثورات پوستی، خال قرمز، سرگیجه و غش

در صورتی که فرد احساس مشکلات تنفسی کند، سرگیجه داشته باشد یا غش کند لازم است تا در سریع‌ترین زمان ممکن با پزشک خود مشورت کند.

خشکی دهان

خستگی

سردرد

در در ناحیه‌ی گردن

اگرچه بوتاکس ماده‌ی بی‌حس کننده نیست اما برخی افراد به این علت که بوتاکس مانع انقباص عضله شده است احساس بی‌حسی در آن ناحیه دارند.

در صورتی که بوتاکس از ناحیه‌ی تزریق فراتر رفته و به نواحی دیگر گسترش یابد موجب فلج ناخواسته‌ی عضلات می‌شود.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

راههای از بین بردن اثر بوتاکس

در مورد از بین بردن بوتاکس، یک مزیت و یک عیب بزرگ را می‌توان نام برد. عیب بوتاکس این است که پس از تزریق آن امکان اینکه بتوان اثر آن را با ماده‌ای خنثی کرد وجود ندارد. اما در عین حال مزیتی که بوتاکس دارد این است که تاثیر آن موقت است و پس از مدتی بصورت خودبخود خنثی می‌شود. بنابراین در حال حاضر تنها روش موثر برای از بین بردن اثر بوتاکس، صبرکردن است. معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ روز زمان برای ایجاد نتیجه‌ی نهایی بوتاکس لازم است. همچنین سه تا ۵ ماه زمان نیاز است تا تاثیر بوتاکس از بین برود. البته گاهی نیز افراد از نتیجه‌ی اولیه‌ی تزریق بوتاکس ناراضی هستند در حالی که اگر زمان کافی برای اثرگذاری کامل بوتاکس بدهند تا نتیجه‌ی نهایی بوتاکس حاصل شود ممکن است نظرشان تغییر کند.

امروزه برخی مطالعات نشان می‌دهند که مس می‌تواند تاثیر بوتاکس را خنثی کند بنابراین گاهی توصیه می‌شود تا از مواد یا کرم‌های حاوی مس استفاده شود. البته مکانیسم اثر مس به طور دقیق مشخص نیست و برای کاربرد بیشتر مس در رفع تاثیر بوتاکس مطالعات بیشتری لازم است تا صورت بگیرد.

قطره نفازولین برای افتادگی پلک خفیف

قطره‌ی نفازولین بعنوان دارویی شناخته می‌شود که منجر به تنگ شدن عروق شده و می‌تواند منجر به بهبودی قرمزی، پف، خارش یا آبریزش چشم باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که نفازولین می‌تواند در رفع افتادگی پلک موثر باشد. مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۳ میلادی انجام گرفت که نشان میداد نفازولین تاثیر مناسبی در رفع افتادگی میوپاتیک پلک خفیف تا متوسط دارد. همچنین مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ میلادی انجام گرفت که نشان می‌داد قطره‌ی نفازولین می‌تواند در غلظت پنج صدم درصد خود منجر به بهبود موقت افتادگی پلک بالا در بیماران انتخاب شده شود که تاییدی بر مطالعات قبلی به شمار می‌رفت. با این حال کاربرد قطره‌ی نفازولین در رفع افتادگی پلک بعنوان یک روش درمانی محدود است.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند جراحی افتادگی پلک ، جراحی لیفت شقیقه و روشهای غیر جراحی مانند تزریق فیلر و تزریق چربی استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جتبلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جت

بلفاروپلاستی پلک پایین یک عمل جراحی است که به اصلاح افتادگی پوست چربی اضافه و چین پلک پایین کمک می‌ کند ... ادامه مطلب

روش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستیروش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستی

جراحی زیبایی پلک پایین بدون برش یک روش انقلابی است که دنیای جراحی پلاستیک را تغییر داده است. ... ادامه مطلب

آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟

جراحی لیفت ابرو از متداول ترین و مؤثرترین روش های زیبایی صورت محسوب می شود که کاملاً ایمن و بی خطر محسوب می شود. ... ادامه مطلب

عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟

مجرای اشکی مسدود شده یا انسداد مجاری اشکی وضعیتی است که در آن مسیر تخلیه اشک در چشم به طور جزئی یا کامل مسدود و منجر به مشکل در تخلیه اشک می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465