رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / اختلالات چشمی در بیماری های مربوط به تیروئید

اختلالات چشمی در بیماری های مربوط به تیروئید

تیروئید که در قدام گردن قرار دارد مسئول ترشح هورمون های تیروئیدی است. هورمون های ترشح شده از غده تیروئید در فرآیندهای مختلفی مانند تنظیم فعالیت قلب‌، ریه ها‌، مغز و متابولیسم نقش دارند. به وضعیتی که در طی آن تیروئید دچار اختلال شده و نسبت به حالت طبیعی فعالیت بیشتری را نشان میدهد هایپرتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید به وضعیتی که اختلال ایجاد شده در تیروئید منجر به کاهش فعالیت آن می‌شود هیپوتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید گوییم. به صورت کلی در جوامع مختلف ۲۵ تا ۵۰ درصد بیمارانی که مشکلات تیروئیدی (هایپرتیروئیدیسم یا هایپوتیروئیدیسم) دارند شکلهای مختلفی از اختلالات چشمی ‌مرتبط با تیروئید را نشان می‌دهند كه البته نود درصد بيماران تيروييد چشمى دچار پركارى تيروييد مى باشند .

در ۵ درصد بیماران نیز وضعیت اختلالات بینایی متوسط تا شدید است که موجب آسیب بینایی می‌شود. باید توجه داشت زمانیکه اختلالات چشمی‌مرتبط با تیروئید شروع می‌شوند معمولاً مستقل از مشکل مرتبط با تیروئید هستند به این معنی که به سختی می‌توان یک رابطه‌ی مستقیم بین اختلال ایجادشده در چشم و آسیب‌های موجود در تیروئید پیدا کرد. بنابراین معمولا در صورتی که وضعیت تیروئید بهبود یابد انتظار نمی‌رود مشکلات ایجاد شده در چشم نیز برطرف شوند. اگرچه مطالعات فراوانی در این زمینه انجام گرفته است با این حال به صورت کاملا واضح مکانیسم تاثیر ناهنجاری هورمون تیروئید برای ایجاد اختلالات چشمی ‌مشخص نگردیده است.

تشخیص و درمان بیماری تیروئید چشمی، جزو خدماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

کم کاری تیروئید و اختلالات چشمی

کم کاری تیروئید از جمله وضعیت‌هایی است که می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در چشم شود. دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند منجر به ایجاد کم کاری تیروئید شوند؛ از جمله:

درباره کانتوپلاستی، جراحی چشم گربه ای یا چشم روباهی و چشم آسیای شرقی بیشتر بدانید ...

بیماری چشمی‌ تیروئید چیست؟

بیماری چشمی‌تیروئید به وضعیتی گفته می‌شود که در طی آن عضلات چشم‌، پلک‌ها‌، غدد اشکی و بافت چربی در پشت چشم ملتهب می‌شوند. در این حالت چشم و پلک‌ها قرمز‌ شده و حالت ورم کرده به خود می‌گیرند.بیماری تیروئید چشم یاGraves’ Orbitopathy در حقیقت یک بیماری خود ایمن است. سیستم ایمنی بدن وظیفه دارد تا بدن را در مقابل عوامل خارجی غیرطبیعی که جزئی از ساختار طبیعی بدن نیستند محافظت کرده و با حمله به آنها منجر به تخریب و دفع آن‌ها شود. بیماری‌های خود ایمنی زمانی ایجاد می‌شوند که به دلیل اختلالات ایجاد شده در سیستم ایمنی بدن‌، سلول‌های ایمنی بدن سایر سلول‌های طبیعی بدن را به عنوان یک بافت یا عامل بیگانه تشخیص داده و به آنها حمله‌ور می‌شوند که در نهایت منجر به تخریب و آسیب آنها می‌شود.

آیا بیماری تیروئید منجر به بیماری چشمی ‌تیروئید می‌شود؟

همانگونه که اشاره شد بیماری چشمی‌ تیروئید یک بیماری خودایمن است و علت ایجاد آن اختلالات موجود در سیستم ایمنی بدن است. با این حال در بسیاری از بیماران، بیماری خودایمن که منجر به بیماری چشمی ‌تیروئید شده است می‌تواند به بافت تیروئید نیز آسیب بزند و منجر به ایجاد بیماری Graves شود و منجر به ایجاد همزمان بیماری Graves’ Orbitopathy و Grave شود. با توجه به اینکه هنگام اختلال سیستم ایمنی بدن، بیماری Grave )که تنها در تیروئید ایجاد شده است( همزمان با آسیب‌هایی در چشم بروز می‌کند‌، بیماری ایجاد شده در چشم به بیماری چشمی‌ تیروئید معروف شده است. بنابراین بیماری چشمی‌ تیروئید مستقل از آسیب‌های تیروئید است و می‌تواند در افرادی که تیروئید آنها دچار هایپرتیروئیدیسم، هیپوتیروئیدیسم و یا حتی در وضعیت طبیعی و سالم است نیز بروز کند.

تیروئید چشمی

علائم بیماری چشمی‌تیروئید چیست؟

در بیماری چشمی‌تیروئید ممکن است علائم زیر بروز کنند:

آیا بیماری‌های تیروئید می‌توانند منجر به بیرون‌زدگی و برجستگی چشم شوند؟

همانگونه که اشاره گردید وضعیت‌های مختلفی مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید وجود دارند که آسیب تیروئید منجر به برجسته شدن چشم می‌شود. علت برجستگی ایجاد شده معمولا ورم بافت‌های اطراف چشم است که با افزایش حجم انها، کره‌ی چشم به سمت جلو فشار داده می‌شود و حالت برجسته می‌گیرد.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند جراحی لیفت شقیقه، جراحی لیفت ابرو و روشهای غیر جراحی مانند تزریق ژل و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :عایشه شیرزایی [ 1402-04-27 ]
باسلام وخسته نباشید ،چشمام بیرون زده بابت بیماری تیروئید ،الان سردرد وتاری دید دارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟

برخی از روشهای جوانسازی دور چشم به شکل جراحی و برخی دیگر به صورت غیر جراحی و با تهاجم کمتر انجام می‌شوند. با جراحی بلفاروپلاستی، لیفت شقیقه، لیفت ابرو و پیشانی،تزریق فیلرها و بوتاکس، همچنین بکارگیری برخی از لیزرها می‌توان به جوانسازی دور چشم پرداخت ... ادامه مطلب

روش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستیروش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستی

جراحی زیبایی پلک پایین بدون برش یک روش انقلابی است که دنیای جراحی پلاستیک را تغییر داده است. ... ادامه مطلب

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیهجراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیه

بلفاروپلاستی پلک پایین یا جراحی پلک پایین بدون بخیه روشی نوین در جراحی پلک است که برای برطرف کردن پف زیر چشم یا کیسه‌های چربی زیر چشم مؤثر است. ... ادامه مطلب

تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستیتفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و اپی کانتوپلاستی روشهایی هستند که برای تغییر، تصحیح یا بهبود شکل و عملکرد چشم ها و پلک ها در رفع مشکلات ناشی از افزایش سن و عوامل دیگر مانند ژنتیک به کار می‌روند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465