اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / عفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیت

عفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیت

از شایع ترین عفونت هایی که میتوانند پلک و حدقه را درگیر کنند سلولیت اربیت یا عفونت حدقه است. سلولیت اوربیتال به صورت عفونت در بافت‌های نرم حفره و پشت مدار چشم بروز می‌کند و مشکلات فراوانی را برای فرد مبتلا ایجاد خواهد‌کرد. در چشم، سپتوم یا حائل مهمی وجود دارد که در طبقه بندی انواع عفونت چشم، تعیین کننده است. این حائل یا سپتوم دیواره بافت فیبروتیک بوده که به محدوده کره دور چشم متصل می شود و عناصر داخل چشمی را از عناصر پلکی جدا می کند. این عارضه بسیار خطرناک و جدی است و بی‌توجهی نسبت به درمان می‌تواند عواقب جبران‌ ناپذیری به همراه داشته ‌باشد. آمارها نشان می‌دهند در حدود 11% از افراد مبتلا به این بیماری دچار نابینایی کامل می‌شوند، در نتیجه تشخیص به موقع و درمان سریع این نوع از سلولیت بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

آنچه در این مطلب میخوانید

عفونت حدقه از عوارض سینوزیت

سینوزیت از جمله بیماری های شایعی است که می تواند با عوارضی همراه باشد که شایع ترین آنها عفونت چشم است. عامل عفونی از یک سینوس بیمار گسترش می یابد و این گسترش یا مستقیم یا غیر مستقیم از طریق وریدهای سینوس یا چشم که دریچه ندارند ایجاد می شود .

علت ایجاد سلولیت اوربیتال

شایع‌ترین عوامل ایجادکننده سلولیت اوربیتال، شامل عفونت‌های داخلی فک و صورت مانند عفونت‌های دندان، گوش میانی و سینوس‌ها می‌شود. وجود نقص در سیستم ایمنی بدن فرد می‌تواند به بروز این عارضه دامن بزند به صورتی که با ایجاد خراشیدگی و بریدگی‌های اطراف چشم و یا آسیب‌های پلک بالا و پایین، باکتری وارد بدن می‌شود و بدن توانایی مقابله با آن را ندارد و در نتیجه عفونت ایجاد می‌شود.از دیگر عوامل ایجادکننده سلولیت باکتری‌های هوازی و بی‌هوازی و حتی قارچ‌ها هستند که از آن جمله می‌توان به گونه‌های استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوک اشاره کرد.

علائم سلولیت اوربیتال

علائم این بیماری در کودکان و بزرگسالان یکسان است. با این حال، ممکن است کودکان، علائم شدیدتری را از خود نشان بدهند. علائم سلولیت اوربیتال عبارتند از:

عفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیت

عوارض سلولیت اربیتال

اصلی‌ ترین عوارض سلولیت اربیت شامل موارد زیر است:

تجمع و ارگانیزاسیون عفونت در زیر پریوست استخوان‌های دیواره‌های حدقه‌ی چشم (اربیت) ممكن است باعث ایجاد آبسه شود. این بیماران معمولاً به صورت‌های زیر تظاهر می‌یابد:

آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

نحوه تشخیص سلولیت اوربیتال

سلولیت اوربیتال اغلب توسط ارزیابی بصری پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تشخیص داده می شود. با این حال، آزمایش های تشخیصی برای تأیید تشخیص و تعیین نوع باکتری عامل بیماری انجام می شوند. چند نمونه آزمایش متفاوت که برای تشخیص ممکن است انجام شوند، عبارتند از:

روش های درمان سلولیت اوربیتال

در صورت ابتلا به سلولیت اوربیتال، به احتمال زیاد برای دریافت آنتی بیوتیک های داخل وریدی، در بیمارستان بستری خواهید شد.

با توجه به درجه حاد شدن بالقوه این بیماری و سرعت گسترش آن، درمان بلافاصله با آنتی بیوتیک های وریدی آغاز خواهد شد.

اگر با وجود دریافت آنتی بیوتیک ها، علائم شما بهبود نیافته و حتی بدتر شوند، ممکن است به عنوان گام بعدی، جراحی مورد نیاز باشد. جراحی با بیرون کشیدن مایع از سینوس ها یا کره چشم عفونی، گسترش عفونت را متوقف می کند. این روش ممکن است برای بیرون کشیدن آبسه های احتمالی نیز به کار رود. بزرگسالان نسبت به کودکان بیشتر به جراحی نیاز پیدا می کنند.

شما میتوانید برای انجام جراحی بلفاروپلاستی در تهران به دکتر بهرام اشراقی، فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم مراجعه نمایید.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :دارابی [ 1402-08-09 ]
با سلام آقای دکتر دختر من امروز که از خواب پا شد رگهای چشمش قرمز شده بعد چند ساعت یک ذره کم رنگ شد در واقع از گوشه چشم تا وسط که قرنیه چسبیده یه خط نازک قرمزه آیا این نشونه عفونت چشمه یا آسیب به قرنیه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پاسخ به مهمترین سوالات درباره عمل جراحی زیبایی پلکپاسخ به مهمترین سوالات درباره عمل جراحی زیبایی پلک

در این مطلب به سولاات رایج و شایعی که درباره جراحی پلک توسط کاربردان و مراجعه کنندگان پرسیده شده است پاسخ داده می شود. ... ادامه مطلب

آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟

جراحی لیفت ابرو از متداول ترین و مؤثرترین روش های زیبایی صورت محسوب می شود که کاملاً ایمن و بی خطر محسوب می شود. ... ادامه مطلب

درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراحی بلفاروپلاستی می تواند نقش مهمی در هماهنگی صورت و از بین بردن آثار پیری بر چشم داشته باشد. این جراحی برای از بین بردن پف و افتادگی پلک موثر است ... ادامه مطلب

روش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستیروش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستی

جراحی زیبایی پلک پایین بدون برش یک روش انقلابی است که دنیای جراحی پلاستیک را تغییر داده است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465