رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحى زيبايي و پلاستيك / عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟

عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟

جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای نوعی از جراحی است که در طی آن عضلات و رباط‌های حمایتی پلک در گوشه‌ی چشم جراحی شده و سفت می‌شوند. این جراحی که همراه با تغییر شکل چشم است نباید با جراحی کانتوپکسی اشتباه گرفته شود. در جراحی کانتوپکسی تغییر شکلی در چشم ایجاد نمی‌شود. جراحی کانتوپلاستی می‌تواند منجر به ایجاد شیبی ملایم در گوشه‌ی بیرونی پلک شده و افتادگی ظاهری چشم در این ناحیه را برطرف نماید. با توجه به اینکه ظاهر چشم در این جراحی حالتی مانند چشم گربه پیدا می‌کند به آن جراحی چشم گربه‌ای نیز گویند.

علاوه بر ایجاد ظاهر متفاوت در چشم، این جراحی در افرادی که به دلیل افزایش سن یا فلج عضله‌ای دچار افتادگی در بافت‌های چشم شده‌اند نیز کاربرد دارد. اگرچه بصورت کلی کانتوپلاستی یک جراحی ایمن است اما در برخی افراد ممکن است ایجاد عوارضی نیز کند. در این مطلب به عوارض جانبی این جراحی و خطراتی که ممکن است به دلیل این جراحی به فرد وارد شوند اشاره خواهیم کرد.

انواع جراحی های زیبایی و درمانی چشم، از جمله کانتوپلاستی جزو اقداماتی هستند که توسط دکتر بهرام اشراقی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم، با مهارت بالا و بکارگیری تکنیک درست انجام می‌شوند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

خطرات مرتبط با جراحی کانتوپلاستی

عوارض جانبی در جراحی کانتوپلاستی بسیار کم گزارش شده‌اند. در واقع جراحی کانتوپلاستی معمولا همراه با جراحی بلفاروپلاستی انجام می‌شود تا خطرات جراحی به حداقل برسند. با این حال چون در طی جراحی کانتوپلاستی وضعیت عضلات زیر پوست و پلک تغییر می‌کنند بنابراین احتمال خطر و عوارض جانبی وجود خواهدداشت.

پس از جراحی کانتوپلاستی معمولا محل جراحی ورم کرده و دچار کبودی می‌گردد. محل جراحی معمولا حساس به لمس شده و به دلیل وجود درد ممکن است نیاز باشد تا فرد از داروهای مسکن استفاده نماید تا درد آن کنترل شود. البته این دردها و ناراحتی‌های بافت جراحی‌شده معمولا زیاد طول نمی‌کشد. استفاده از کمپرس یخ بر روی موضع درد نیز می‌تواند به کاهش سریع‌تر درد کمک کند. معمولا دردهای مرتبط با کانتوپلاستی پس از دو روز رفع می‌شوند.
پس از جراحی کانتوپلاستی ممکن است چشم‌ها به شدت خشک و یا اشک آلود شوند. خشکی چشم شدید ممکن است باعث سوزش چشم شود با این حال راه حل ساده‌ای برای این مشکل وجود دارد و فرد با استفاده از قطره‌های چشم می‌تواند خشکی چشم خود را برطرف نماید.

پس از جراحی کانتوپلاستی احتمال ایجاد عفونت در محل برش‌خورده وجود دارد. برای جلوگیری از ایجاد عفونت ممکن است توصیه شود تا فرد از کرم‌ها یا پمادهای حاوی آنتی بیوتیک استفاده نماید. با این حال برای کاهش احتمال عفونت، پاکیزه نگهداشتن محل جراحی و حفظ بهداشت آن ضروری است. اگرچه کبودی و ورم موضع جراحی دو عارضه‌ی رایج در جراحی کانتوپلاستی هستند اما معمولا در طی یک هفته برطرف می‌شوند. برخی از بیماران نیز ممکن است کاهش قدرت بینایی را در چشمان خود احساس کنند اما این عارضه نیز موقتی بوده و بینایی طبیعی پس از مدتی بصورت خودبخود باز می‌گردد.

جراحی کانتوپلاستی

عوارض جانبی کانتوپلاستی ناشی از بیهوشی:

برخی از عوارض جانبی و ناراحتی‌های ایجادشده جراحی کانتوپلاستی ممکن است ناشی از مواد بیهوش کننده یا آرام بخش باشد که قبل یا حین جراحی به فرد تزریق می‌شوند. داروهای آرام بخش برای ایجاد خواب آلودگی در فرد هستند و ممکن است مدتی زمان لازم باشد تا تاثیر آن از بین برود. احساس سرگیجه و سردرگمی از عوارض جانبی این مواد هستند. احساس تهوع و استفراغ نیز از تاثیرات این داروها به شمار می‌روند. همچنین ممکن است زمانی که تاثیر داروها از بین رفت فرد احساس لرز داشته باشد. تمام علائم بیان شده بصورت موقتی بروز می‌کنند و بصورت خودبخودی نیز رفع می‌گردند بنابراین در صورتی که برای مدتی طولانی و چند روز پس از جراحی این علائم وجود داشتند لازم است تا با پزشک مشورت گردد.

درباره کانتوپلاستی، جراحی چشم گربه ای یا چشم روباهی و چشم آسیای شرقی بیشتر بدانید ...

عوارض جانبی نادر جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه‌ای:

عواض جانبی نادری وجود دارند که اگرچه احتمال بروز آنها پایین است اما زمانی که ایجاد شوند لازم است تا فرد در سریع‌ترین زمان ممکن با پزشک خود مشورت نماید. از جمله‌ی این عواض و خطرات مرتبط با جراحی کانتوپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

لازم به ذکر است؛ استفاده از عینک آفتابی استاندارد هنگام حضور در فضای آزاد و نیز کاهش استفاده از ابزارهایی مانند تلویزیون و موبایل می‌تواند منجر به کاهش برخى از عوارض پس از جراحی گردد.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی، جراحی لیفت شقیقه، جراحی لیفت ابرو و روشهای غیر جراحی مانند تزریق ژل و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جابجایی چربی در جراحی بلفاروپلاستی پلک پایینجابجایی چربی در جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

بلفاروپلاستی پلک پایین یکی از جراحی های زیبایی است که به صورت سرپایی بر روی پلک پایین (تحتانی) انجام می‌شود. ... ادامه مطلب

آیا لیفت پلک و ابرو به طور همزمان قابل انجام است؟آیا لیفت پلک و ابرو به طور همزمان قابل انجام است؟

با پیشرفت تکنولوژی، روش های بسیار متعددی به وجود آمده اند که می توان به کمک آنها مشکل افتادگی ابرو و پلک را حل کرد. ... ادامه مطلب

آشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانیآشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانی

ابروها را مى توان با روشهاى جراحى و غير جراحى بالا برد. شايعترين روش غير جراحى استفاده از بوتاكس (سم بوتولينوم) است كه ليفت شيميايي نام دارد. اين روش در افتادگى خفيف و در افراد جوان مناسب بوده و اثر ان بين سه تا پنج ماه در ناحيه پيشانى طول مى كشد ... ادامه مطلب

تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستیتفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی دو نوع از جراحی هستند که اگرچه هر دو بر روی چشم و بافت‌های مرتبط با آن انجام می‌شوند اما اهداف و تاثیرات متفاوتی دارند. در این مطلب به معرفی هر کدام از این جراحی‌ها پرداخته و کاربرد و تفاوت هر کدام با دیگری را بیان خواهیم کرد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465