اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / تاثیر مستقیم افتادگی پلک فوقانی در بینایی

تاثیر مستقیم افتادگی پلک فوقانی در بینایی

پلک چشم، وظیفه محافظت از مردمک چشم در برابر ورود اشیاء خارجی داشته و در هنگام خواب کمک می‌کند تا اشک در سطح چشم به طور یکنواخت پخش بماند و تمامی این ناحیه مرطوب باشد. افتادگی پلک یا پتوز به وضعیتی گفته می‌شود که پلک بالایی به سمت پایین افتاده باشد. این وضعیت امکان دارد تنها یکی از چشم‌ها را درگیر کند که در این صورت به آن پتوز یک ‌طرفه می‌گویند. همچنین امکان دارد هر دو چشم به پتوز دچار شوند که به آن پتوز دوطرفه گفته می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

این عارضه ممکن است از بدو تولد همراه فرد باشد که به‌عنوان پتوز مادرزادی شناخته می‌شود و نیز ممکن است در طول زندگی ظاهر شود که به آن پتوز اکتسابی گفته می‌شود. بسته به میزان افتادگی پلک و میزان انسداد مردمک، این عارضه می‌تواند بینایی را فرد را از او گرفته و یا آن را به‌ شدت کاهش دهد. راه‌های درمان افتادگی پلک گوناگون است و بسته به دلیل بروز این عارضه، یکی از آنها انتخاب می‌شود.

علت افتادگی پلک

  1. بالارفتن سن
  2. آسیب‌دیدگی پلک
  3. جراحی چشم
  4. سکته مغزی
  5. دیستروفی عضلانی
  6. میاستنی گراویس
  7. ژنتیک

عوامل خطر افتادگی پلک

گاهی ممکن است شرایط پزشکی یا بیماری خاصی باعث بروز این عارضه شود. از جمله:

  1. شرایط پزشکی: گاهی ممکن است پلک افتاده نشانه بیماری زمینه‌ای باشد. به‌خصوص اگر هر دو پلک دچار این مشکل شده باشند. اگر فقط یک پلک افتاده باشد، می‌تواند نشانه آسیب عصبی یا گل مژه باشد. لیزیک یا عمل جراحی آب مروارید نیز می‌توانند باعث پتوز شوند.
  2. بیماری جدی: گاهی ممکن است افتادگی نشانه مسئله جدی‌تری مانند سکته مغزی، تومور مغزی و سرطان اعصاب یا ماهیچه‌ها باشد. برخی از اختلالات عصبی مانند میاستنی گراویس نیز می‌توانند روی اعصاب و ماهیچه‌های چشم تاثیر بگذارند.
تاثیر افتادگی پلک بر بینایی

علائم افتادگی پلک

علامت اصلی این عارضه این است که یک یا هر دو پلک بالا به سمت پایین قرار می‌گیرند. در برخی افراد می‌تواند تأثیراتی در بینایی ایجاد کند. افرادی که دچار این عارضه هستند، معمولاً ظاهری خسته یا خواب‌آلود دارند. در افتادگی شدید ممکن است چشم به‌شدت خشک یا دچار آبریزش شود.

عوارض افتادگی پلک بر بینایی

علائم مخرب این مشکل بر بینایی چشم این گونه است که بالای مردمک چشم در پشت پلک رفته و پوشانده می‌شود که مقداری از میزان دید شخص کم می‌کند. در صورت پوشیده شدن عنبیه چشم، بینایی فرد کاهش پیدا کرده و گاهی حتی مشکل افتادگی به قدری شدت پیدا می‌کند که دید وسیعی را از بین می‌برد.

روش های درمان افتادگی پلک

روش‌های درمانی مناسبی وجود دارند که با جراحی یا بدون جراحی توسط متخصص انجام می‌شوند. اکثر مواقع پزشک و بیمار روش‌های غیر تهاجمی را انتخاب می‌کنند. روش‌های غیر جراحی شامل موارد زیر است:

بوتاکس

در این روش، قسمت‌های بالایی پلک به سمت بالا کشیده می‌شوند. سپس در قسمت انتهایی و ناحیه‌ای که باعث افتادگی ابرو به سمت پایین شده، بوتاکس تزریق می‌شود که در این فرآیند لیفت ابرو نیز اتفاق می‌افتد.

لیزر

متخصص، با تمام دقت مراحل درمانی را کنترل می‌کند و با استفاده از لیزر به رفع افتادگی‌های پوست پلک می‌پردازد. طی این فرآیند تمامی سلول‌های مرده پوست از بین ‌می‌روند و سلول‌های جدید با فعال شدن عمل کلاژن‌سازی جایگزین می‌شوند.

پلاسما جت یا پلکسر

پزشک در این روش با عمل تصعید که باعث جمع شدن بخشی از لایه آسیب دیده پوست می‌شود، آن را از بین می‌برد.

هایفوتراپی

رفع افتادگی پوست پلک با استفاده از تکنولوژی اولتراسوند، پوست شل را به سمت بالا می‌کشد. در درمان هایفوتراپی ، متخصص، بافت‌های عمیق که باید با جراحی ترمیم شوند، را با دقت بالا ترمیم می‌کند.

بلفاروپلاستی

در این فرآیند که یک روش دائمی است، بازسازی پلک از طریق جراحی انجام می‌گیرد که به عنوان عمل زیبایی پلک نیز شناخته می‌شود.

آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

جلوگیری از افتادگی پلک

نمی‌توان به طور کامل از افتادگی پلک جلوگیری کرد؛ زیرا تولید الاستین و کلاژن به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. با این ‌وجود، می‌توانید با اجتناب از عواملی از پیری زودرس بافت جلوگیری کنید. یک سبک زندگی سالم با رژیم غذایی متعادل، ورزش کافی و خواب کافی حفظ کنید. سعی کنید استرس زیاد، مصرف الکل و سیگار را از زندگی خود حذف کنید. علاوه بر این تاحدامکان از خود در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید. همچنین باید از رفتن به سولاریوم خودداری کنید.

برای هماهنگی و تعیین نوبت جراحی بلفاروپلاستی در تهران ، توسط دکتر بهرام اشراقی، با شماره های درج شده در این صفحه تماس حاصل فرمایید.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :نازیلا فروتن [ 1402-08-08 ]
با سلام آقای دکتر شما برای برطرف کردن پف پلک تحتانی یا زیر چشم از روش های غیر جراحی مثلا لیزر استفاده می کنید؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟

لیزیک چشم یکی از روش های اصلاح عیوب انکساری چشم است که یک جراحی سرپایی محسوب می شود. ... ادامه مطلب

آیا عمل پی آر کی باعث خشکی چشم می شود؟آیا عمل پی آر کی باعث خشکی چشم می شود؟

عمل PRK یک نوع جراحی انکساری برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم میباشد . ... ادامه مطلب

درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراحی بلفاروپلاستی می تواند نقش مهمی در هماهنگی صورت و از بین بردن آثار پیری بر چشم داشته باشد. این جراحی برای از بین بردن پف و افتادگی پلک موثر است ... ادامه مطلب

عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟

جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای نوعی از جراحی است که در طی آن عضلات و رباط‌های حمایتی پلک در گوشه‌ی چشم جراحی شده و سفت می‌شوند. این جراحی که همراه با تغییر شکل چشم است نباید با جراحی کانتوپکسی اشتباه گرفته شود. در جراحی کانتوپکسی تغییر شکلی در چشم ایجاد نمی‌شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465