اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پی ار کی و لیزیک / لازک یا لیزیک، کدام بهتر است؟

لازک یا لیزیک، کدام بهتر است؟

عمل جراحی چشم به وسیله ی لیزر، به فرایندی گفته می شود که با یک پرتوی متمرکز نور معروف به لیزر، لایه شفاف چشم شما (معروف به قرنیه) برای داشتن یک دید بهتر تغییر داده می شود. دو روش جراحی لیزری مخصوص چشم معروف به نام های لیزیک و لازک وجود دارد. لیزیک یا LASIK، مخفف عبارت Laser-Assisted In-Situ Keratomileusis است. در طول درمان به روش لیزیک، ابتدا پزشک به وسیله ی لیزر اولیه یک برش بسیار نازک که به نام فلپ شناخته می شود را از روی لایه ی شفاف چشم شما (قرنیه) بر می دارد، سپس از لیزر دوم برای اصلاح مشکلات قرنیه ی شما استفاده می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

معمولاً عمل لیزیک بر روی هر دو چشم در طول یک روز انجام می شود. لازک یا LASEK مخفف عبارت Laser Assisted Sub-Epithelial Keratectomy است. این عمل اگر که شما قرنیه ی نازکی دارید و یا چشمتان دارای شرایطی خاص است که انجام جراحی لیزر چشم را کار دشواری می کند، انتخاب خوبی است. در طول این عمل جراحی، به جای استفاده از دو لیزری که در لیزیک به کار گرفته می شوند، فقط از یک لیزر برای بهبود و اصلاح دید شما استفاده می شود.

در این روش درمانی ابتدا یک ورقه ای آغشته به یک محلول الکلی بر روی سطوح چشمان شما قرار می گیرد. این محلول الکلی لایه ای نازک از سلول های سطح قرنیه چشم شما به نام اپیتلیوم را شل می کند، سپس این سلول‌ها به ورقه می‌چسبند و به آرامی به گوشه ی چشم شما منتقل می‌شوند، که این کار به جراح اجازه می‌دهد به لایه ای از قرنیه که توسط لیزر درمان می‌شود دسترسی پیدا کند. اصلی ترین تفاوت لیزیک و لازک به میزان ضخامت برش بافت قرنیه بر می گردد. در روش لیزیک، بخشی از لایه استروما برداشته می شود؛ ولی در روش های لازک ، فقط لایه اپیتلیوم بلند می شود. پس از انجام آزمایشات و معاینات پزشکی، تصمیم نهایی برای انتخاب روش عمل جراحی چشم، بهتر است از سوی پزشک جراح با توجه به آناتومی چشم شما گرفته شود.

کاربرد عمل لیزیک و لازک چشم

افراد با مشکلات مختلف بینایی می‌توانند از عمل لیزیک چشم استفاده کنند. جراحی لیزر چشم گزینه‌ای مناسب برای اصلاح یکی از مشکلات زیر است:

مزایای عمل لازک چشم

از مزایای عمل لازک چشم میتوان به این موارد اشاره کرد:

  1. لازک یک جراحی بدون درد و خونریزی میباشد.
  2. عمل لازک چشم نیاز به بیهوشی ندارد.
  3. هزینه ی لازک نسبت به خرید سالانه‌ی عینک و لنز بسیار مقرون به صرفه است.
  4. عمل لازک برای قرنیه هایی که به دلیل نازکی قادر به لیزیک نیستند قابل انجام است.
  5. عمل لازک چشم عوارض کمتری نسبت به عمل لیزیک دارد.
  6. با این عمل به راحتی از عینک راحت خواهید شد.

نحوه عمل لازک چشم

در طول جراحی لازک ، فرم و آناتومی و ساختار قرنیه بیمار تغییر یافته بدین ترتیب انکسار نور به صورت طبیعی اتفاق افتاده و در نتیجه مسیر پرتوهای نور به خوبی بر روی شبکیه متمرکز می شود. توجه داشته باشید که عمل حذف عینک ، تحت بی حسی موضعی ( با استفاده از قطره های بی حس کننده ) و تقریباً طی 10 دقیقه انجام می شود. پس از بی حسی چشم ها، جراح اقدام به قرار دادن الکل رقیق به مدت 20 15 ثانیه ، در چشم های بیمار نموده و بدین ترتیب لایه سطحی قرنیه چشم وی را یکپارچه کرده و آن را به کمک ابزار مخصوصی بر می دارد. در مرحله بعد اشعه لیزر به سطح قرنیه چشم بیمار تابانده شده و در نهایت لایه تراشیده شده قرنیه طی چند روز به خودی خود ترمیم می گردد.

لازک یا لیزیک

اقدامات قبل از لازک چشم

مراقبت های بعد از لازک چشم

شرایط انجام عمل لیزیک و لازک

  1. حداقل سن 18 سال و حداکثر تا زمانی که شخص مبتلا به آب مروارید نشده باشد.
  2. ثابت بودن نمره ی چشم در یک سال گذشته
  3. ضخامت کافی قرنیه
  4. نزدیک بینی 1 تا 10 دیوپتر برای هر چشم
  5. دوربینی حداکثر 6 دیوپتر هرچشم
  6. آستیگماتیسم 5/0 تا 6 دیوپتر برای هرچشم
  7. نداشتن قوز قرنیه و یا نامنظمی در سطح قرنیه
  8. نداشتن بیماری های عمومی
  9. نداشتن بیماری های چشمی
  10. عدم حاملگی و شیردهی.

عوارض لازک چشم

در صورتی که جراحی لازک به دست متخصص چشم چیره دست و با تجربه انجام گیرد ، خطری بیماران را تهدید نمی کند ؛ اما در غیر این صورت بروز عوارضی همچون ذیل در بیماران امکان پذیر است :

مزایای جراحی لیزیک

روش انجام عمل جراحی لیزیک چشم

در ابتدا پزشک یک جلسه معاینه را با شما هماهنگ می‌کند. در این جلسه چشم پزشک اندازه قرنیه و ضخامت آن را بررسی می‌کند و مقدار دقیق بافتی که باید از چشم خارج شود، تعیین می‌کند. پزشکان عموماً از فناوری هدایت موج برای ارزیابی دقیق استفاده می‌کنند. در این آزمایش، اسکنر نمودار دقیقی همانند توپوگرافی ارائه می‌دهد. هرچه اندازه‌گیری‌ها دقیق‌تر باشد، جراح می‌تواند در برداشتن بافت قرنیه بهتر عمل کند. عمل لیزیک چشم معمولاً ۳۰ دقیقه یا کمتر طول می‌کشد. قطره بی‌حس کننده‌ای داخل چشم ریخته می‌شود.

سپس پزشک از وسیله‌ای برای باز نگه داشتن پلک‌ها استفاده می‌کند. جراح با استفاده از یک تیغ کوچک یا لیزر فلپ روی چشم را جدا می‌کند. پس از آن پزشک به قسمتی از قرنیه برای تغییر شکل دسترسی پیدا می‌کند. جراح با استفاده از لیزر، قسمت‌هایی از قرنیه را تغییر شکل می‌دهد. با هر پالس پرتو لیزر مقدار کمی از بافت قرنیه برداشته می‌شود. پس از تغییر شکل قرنیه، جراح فلپ را به جای قبلی خود برمی‌گرداند. معمولاً فلپ بدون بخیه بهبود پیدا می‌کند. در طول عمل از شما خواسته می‌شود، روی نقطه‌ای از نور تمرکز کنید و چشم خود را ثابت نگه‌دارید.

مراقبت های قبل از جراحی لیزیک چشم

مراقبت بعد از عمل لیزیک چشم

  1. قطره های تجویز شده را به طور مرتب استفاده کنید.
  2. در روزهای بعد از عمل از عینک آفتابی استفاده کنید.
  3. تا ۲۴ ساعت بعد از عمل از شست‌وشوی صورت و استحمام خودداری کنید.
  4. تا دو هفته بعد از عمل، چشم‌هایتان را آرایش نکنید.
  5. تا یک ماه از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید.
  6. تا یک ماه بعد از عمل شنا نکنید.
  7. طی هفته اول بهتر است موقع خواب از محافظ چشمی استفاده کنید.

عوارض عمل لیزیک چشم

  1. وجود مشکل دید به هنگام رانندگی در شب و سختی مطالعه
  2. احساس خستگی در چشم
  3. تاری دید و مه آلودگی دید
  4. خشکی چشم
  5. حساسیت به نور
  6. بازگشت مقدار کمی از عیب انکساری چشم
  7. ایجاد آستیگماتیسم
  8. عدم بهبود کامل عیوب چشم ها
  9. عفونت قرنیه

هزینه عمل لازک و لیزیک

میزان دقیق هزینه وابسته به معیارهای مختلفی مانند مکان جراحی، تخصص پزشک و ... دارد. برخی از عمل‌ها به این صورت است که با وجود بیمه‌های مشخص، امکان بازگشت هزینه را فراهم می‌کنند.

تفاوت لیزیک و لازک

تفاوتهای روش لیزیک و لازک بسیار جزئی هستند؛ اما همین جزئیات در روند بهبود و نتایج عمل می‌تواند تفاوتهایی ایجاد نماید.

1- تفاوت در برش قرنیه در لیزیک و لازک چشم

هردو روش لیزیک ولازک، ایمن بوده و 6 ماه بعد ازعمل، نتایج مشابهی دارند. تفاوت اساسی در نحوه جراحی لازک و لیزیک، تنها مربوط به چگونگی آماده‌‌سازی چشم برای درمان لیزر می‌باشد. این آماده سازی مربوط به ایجاد فلپ قرنیه است. فلپ، لایه‌ی نازکی از قرنیه است که پیش از تابش نور لیزر، توسط یک ابزار بسیار دقیق، در سطح قرنیه ایجاد می‌شود. در لیزیک، این فلپ کاملاً برداشته می‌شود و سپس نور لیزر به قرنیه می‌تابد؛ اما در عمل لازک، این فلپ از سطح قرنیه جدا نمی‌شود، بلکه برشی 270 درجه ای خورده شده و کنار زده می‌شود. پس از تابش نور، این فلپ دوباره روی قرنیه قرار می‌گیرد.

2- تفاوت در روند بهبودی در عمل‌های لیزیک و لازک چشم

بهبود بینایی پس از عمل لازک (LASEK) ممکن است کندتر از روش لیزیک باشد. در لیزیک به طور کلی روند بهبودی دید، سریع‌تر بوده و بیمار زودتر به دید صحیح خود می‌رسد؛ اما این میان نیاز به برش عمیق‌تر در قرنیه می‌باشد.

3- تفاوت در عوارض بعد از عمل لیزیک و لازک

عوارض بعد از عمل لیزیک، بیشتر از عوارض مربوط به عمل لازک می‌باشد. این به این دلیل پیش آمده که در لیزیک، لایه‌ی عمیق‌تری از قرنیه چشم برش داده می‌شود؛ اما عوارضی مانند خشکی چشم در لازک، کمتر از لیزیک مشاهده می‌شود. در لازک، بر خلاف فلپ ضخیم‌تر در لیزیک، یک فلپ فوق نازک روی سطح چشم ایجاد می‌شود. اگر قرنیه‌ی شما، بطور طبیعی نازک است و باعث می شود شما شرایط عمل لیزیک را نداشته باشید، این موضوع اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

4- لازک برای قرنیه‌های نازک مناسب‌تر از لیزیک

جراحی لازک، به علت برش بسیار نازک قرنیه، عوارض مرتبط با فلاپ قرنیه و احتمال برداشتن قرنیه بیش از حد با لیزر را کاهش می دهد و از آسیب به تمامیت ساختاری چشم جلوگیری می‌کند. با اجتناب از فلپ عمیق که در لیزیک شاهد آن هستیم، خطر ابتلا به خشکی چشم‌ها پس از جراحی لازک کمتر می‌گردد. لازک همچنین گزینه بهتری است اگر درجه بالایی از نزدیک بینی (که نیاز به حذف بیشتر بافت از قرنیه مرکزی برای تصحیح خطای انکساری دارد) داشته باشید.
مزایای عمل لازک شامل دستکاری نشدن بافت قرنیه، مقاومت و حفظ ثبات ساختاری قرنیه، گزینه بهتر برای ورزشکاران و افراد پر تحرک، عوارض کمتر و موفقیت بیشتر به همراه امکان تکرار مجدد عمل می باشد. در مقابل از مزیت هایی که عمل لیزیک دارد می توان به درد کمتر بعد از عمل، بازگشت بینایی سریع تر، امکان اصلاح عیوب انکساری گسترده تر و بهبودی زودتر اشاره کرد. انتخاب عمل مناسب برای فرد به تشخیص پزشک و نتایج آزمایش های اولیه چشم بستگی دارد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آلاله مهدوی [ 1402-09-07 ]
من چند ساله نزدیک بین هستم، و دو رو به شدت تا و چند تا میبینم عینک هم ک میزارم روی بینیم گود میشه و جای عینک میمونه ولی از جراحی هم میترسم نمیدونم چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
منظور از عیوب انکساری چشم چیست و چگونه درمان می شود؟منظور از عیوب انکساری چشم چیست و چگونه درمان می شود؟

عیوب انکساری چشم در دو دهه اخیر جز بیماری های رایج محسوب شده است که افراد در رنج ‌های سنی مختلف به آن دچار شده اند. ... ادامه مطلب

عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟

جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای نوعی از جراحی است که در طی آن عضلات و رباط‌های حمایتی پلک در گوشه‌ی چشم جراحی شده و سفت می‌شوند. این جراحی که همراه با تغییر شکل چشم است نباید با جراحی کانتوپکسی اشتباه گرفته شود. در جراحی کانتوپکسی تغییر شکلی در چشم ایجاد نمی‌شود ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جتبلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جت

بلفاروپلاستی پلک پایین یک عمل جراحی است که به اصلاح افتادگی پوست چربی اضافه و چین پلک پایین کمک می‌ کند ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟

بلفاروپلاستی پلک شرقی یکی از جراحی‌های زیبایی پلک چشم است که به دلیل تفاوت ساختاری بین پلک افراد متفاوت ابداع شده است. این جراحی در کشورهای شرق آسیا مانند کره‌ی جنوبی و تایوان طرفداران زیادی دارد و در سایر کشورها نیز بر اساس نیاز کاربردهایی پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با این جراحی ابتدا بهتر اس ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465