بلفاروپلاستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / چگونه عینک آفتابی مناسب چشم خود را انتخاب کنیم؟

چگونه عینک آفتابی مناسب چشم خود را انتخاب کنیم؟

عینک آفتابی بعنوان ابزاری معمول برای مراقبت از چشم ها در مقابل تابش نور آفتاب شناخته میشود. انواعی از عینک های آفتابی بصورت تجاری وجود دارند. برخی از آنها عینک آفتابی مناسب چشم هستند و برخی دیگر نه تنها مناسب نیستند بلکه میتوانند منجر به آسیب چشم ها نیز گردند. از این رو جواب این سوال که چگونه عینک آفتابی مناسب انتخاب کنیم مهم خواهد بود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با عینک آفتابی مناسب و استاندارد و روش تشخیص آن آشنا کنیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

عینک آفتابی اصل

عینک آفتابی اصل که توسط شرکت های معتبر ساخته میشود توانایی این را دارد تا از چشم ها در مقابل اشعه مضر فرابنفش مراقبت کند. تابش فرابنفش بخشی از نور خورشید است که انرژی زیادی دارد و هنگام برخورد با چشم میتواند به آن آسیب بزند. علاوه بر ساختارهای خود چشم، نور خورشید میتواند منجر به آسیب پوست اطراف چشم شده و اثرات مخربی همچون سوختگی پوست دور چشم و چین و چروک اطراف چشم را ایجاد کند. از این رو مراقبت از پوست اطراف چشم و ساختارهای درون حدقه چشم بسیار مهم هستند. عینک آفتابی اصل دارای ویژگی هایی در روی عدسی خود است که میتواند از عبور این پرتوها جلوگیری کند و تفاوت اساسی عینک آفتابی اصل و غیراصل در همین ویژگی است. برخی عینک های آفتابی که مشابه با عینک آفتابی اصل ساخته میشوند اگرچه ظاهر مشابهی دارند اما دارای لایه های محافظت کننده بر روی عدسی خود نیستند و از این رو استفاده نکردن از این عینک ها بسیار بهتر از استفاده کردن از عینک های غیراصل است.

عینک آفتابی

تشخیص عینک آفتابی اصل

تشخیص عینک آفتابی اصل از عینک آفتابی غیراصل اگرچه ظاهرا نیز ممکن است اما تشخیص عدسی استاندارد که بتواند صد درصد نور فرابنفش را مسدود کند تنها با روشهای تخصصی و ابزار ویژه امکان پذیر می باشد. توصیه اول در هنگام خرید عینک آفتابی اصل، خرید از فروشگاه های معتبر است. علاوه بر این، برای تشخیص عینک آفتابی اصل روشهای زیر نیز وجود دارند:

اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

مضرات عینک آفتابی غیراصل

عینک آفتابی غیراصل میتواند منجر به آسیب های جدی چشم شود، بطوری که توصیه میشود اگر عینک آفتابی اصل در دسترس ندارید بهتر است به جای استفاده از عینک غیراصل، عینک نزنید!
در مرکز بخش رنگی چشم روزنه ای وجود دارد که مردمک چشم نام دارد و نور از آن عبور میکند و به بخشهای پشتی چشم میرسد. زمانی که چشم ها در روشنایی قرار بگیرند بصورت طبیعی مردمک چشم کوچکتر میشود و نور عبوری از مردمک چشم کمتر میشود و زمانی که روشنایی محیط کمتر شود، مردمک چشم گشاد میشود تا نور بیشتری از آن عبور کند. زمانی که فرد از عینک آفتابی غیراصل استفاده میکند، این عینک ها منجر به کم شدن نور بر روی چشم میشوند. در این حالت چشم در پاسخ طبیعی خود به کم شدن نور، مردمک ها را گشاد میکند تا نور بیشتری عبور کند. با توجه به اینکه عینک فیک نمیتواند جلوی پرتوهای فرابنفش را بگیرد، در این حالت که مردمک ها گشاد شده اند، پرتو فرابنفش بیشتری نسبت به حالتی که فرد عینک نزده باشد عبور میکند و همین مسئله منجر به آسیب بیشتر چشم هنگام استفاده از عینک آفتابی غیراصل میگردد. بنابراین استفاده نکردن از عینک آفتابی فیک بهتر از استفاده کردن از آن است. عینک آفتابی غیراصل میتواند منجر به ایجاد آسیب های زیر گردد:

  1. ایجاد ناخنک چشم در سطح چشم
  2. تشکیل آب مروارید
  3. فتوکراتیتیس یا التهاب قرنیه
  4. دژنراسیون ماکولار مرتبط با سن
  5. سرطان چشم

قیمت عینک آفتابی

قیمت عینک آفتابی به عوامل مختلفی مانند شرکت سازنده، کشور سازنده، کیفیت ساخت، نوع عدسی های به کار رفته و ... وابسته است. امروزه برندهای تجاری مختلفی وجود دارند که میتوانند عینک آفتابی استاندارد را با قیمت مناسب در اختیار افراد قرار دهند.

جراحی های ضعیفی چشم مانند لیزیک ، پی آر کی چشم و لازک در اصفهان و تهران، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی جراح و متخصص چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593-021 | 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جراحى پلک فوقانى ( بلفاروپلاستى) چگونه انجام میشود؟جراحى پلک فوقانى ( بلفاروپلاستى) چگونه انجام میشود؟

جراحى بلفاروپلاستی پلک بالایی شامل برداشت پوست اضافه، برداشت قسمتهايی از چربى پلک در صورت نياز ، بالا بردن ابرو و تقويت عضله بالابرنده پلک است. ... ادامه مطلب

آیا عمل پی آر کی باعث خشکی چشم می شود؟آیا عمل پی آر کی باعث خشکی چشم می شود؟

عمل PRK یک نوع جراحی انکساری برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم میباشد . ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی چهار پلک چیست و چگونه انجام میشود؟بلفاروپلاستی چهار پلک چیست و چگونه انجام میشود؟

بلفاروپلاستی یک روش درمانی زیبایی برای از بین بردن چین و چروک، پف زیر چشم و افتادگی پلک با ریشه ژنتیکی و افزایش سن است. ... ادامه مطلب

عفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیتعفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیت

از شایع ترین عفونت هایی که میتوانند پلک و حدقه را درگیر کنند سلولیت اربیت یا عفونت حدقه است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465