اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاي سيستم اشكى / عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟

عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟

مجرای اشکی مسدود شده یا انسداد مجاری اشکی وضعیتی است که در آن مسیر تخلیه اشک در چشم به طور جزئی یا کامل مسدود و منجر به مشکل در تخلیه اشک از غدد اشکی می شود. انسداد مجاری اشکی در نوزادان شایع است و از هر ۱۰ نوزاد شش نوزاد را تحت تأثیر قرار می دهد و معمولاً در این موارد خود به خود برطرف می شود. با این حال، بزرگسالان نیز ممکن است مجرای اشکی مسدود شده داشته باشند. بزرگسالان با مجرای اشک مسدود شده نیاز به درمان پزشکی دارند. در این موارد، مجرا ممکن است در اثر عفونت، جراحت یا تومور آسیب ببیند.

آنچه در این مطلب میخوانید

هنگامی که مجرای اشک شما مسدود شده است، اشک شما نمی تواند به طور طبیعی تخلیه شود و باعث می شود که چشمی پر آب و سوزش چشم زیاد داشته باشید. این وضعیت به دلیل انسداد جزئی یا کامل در سیستم تخلیه اشک ایجاد می شود. برای باز کردن مجرای اشکی در موارد حاد، عمل استنت گذاری انجام می‌شود که نیاز به بیهوشی عمومی دارد. در این عمل متناسب با وضعیت مجرای دو چشم، از طریق سوراخ گوشه پلک دو یا یک چشم، لوله سیلیکونی یا پلی اورتان وارد مجرای می‌شود. این لوله در ادامه مجرا حرکت داده شده و در نهایت به بینی می‌رسد. لوله می‌تواند تا سه ماه درون مجرا باقی بماند.

علت ایجاد انسداد مجرای اشکی

اختلالات خروج اشک از چشم می‌تواند به دلایل بسیار متفاوتی ایجاد شود. در برخی موارد، از زمان رشد جنینی و در نتیجه از بدو تولد، هیچ ارتباط قابل نفوذی در داخل کانال اشکی وجود نداشته است. همچنین التهاب چشم می‌تواند باعث چسبیدن ساختارهای بسیار ظریف به هم شود. در صورت التهاب شدید چشم، چسبندگی در مجاری اشکی نیز ممکن است رخ دهد. برخی از مبتلایان مستعد تشکیل سنگ در مجاری اشکی هستند. این سنگ‌های اشک‌آور سیستم تخلیه اشک را در نقاط مختلف مسدود می‌کنند و در نتیجه از تخلیه فیزیولوژیکی اشک جلوگیری می‌کنند.

اشک ریزش چشم ممکن است با دلایل بسیار جزئی یا علل پیچیده تر اتفاق افتد. شما می‌توانید برای بررسی و تشخیص علت اشک ریزش چشم، و در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم جهت رفع این عارضه، به دکتر بهرام اشراقی فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593-021 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

علائم انسداد مجرای اشکی

لوله گذاری مجرای اشکی

مزایای لوله گذاری مجرای اشکی

  1. عدم ایجاد برش و زخم روی سطح خارجی و درنتیجه حفظ بهتر زیبایی
  2. طی یک روش تک مرحله‌ای سبب اصلاح آسیب شناسی مرتبط با بینی می‌شود.
  3. از آسیب رسیدن به سایر ساختا‌رها و ایجاد زخم جلوگیری می‌کند.
  4. عملکرد عضلات چشم را حفظ می‌کند.
  5. جراحی حتی با عفونت فعال سیستم اشکی نیز قابل انجام است.
  6. این روش جراحی بهتر از روش جراحی خارجی است.
  7. خونریزی در این روش کمتر است.
  8. زمان عملیات کوتاهتر می‌باشد.
  9. درصد موفقیت آن بالاتر است.

تشخیص انسداد مجاری اشکی

چشم پزشک (یا بینایی سنج) ابتدا معاینه پزشکی کاملی را انجام می دهد. همچنین درمورد سابقه پزشکی و سوابق بیماری های شما پرسش کرده و چشمهای شما را به طور کامل معاینه می کند تا سایر علل احتمالی علائم بیماری را بررسی کنند. برای بررسی انسداد در مجرای اشک، آزمایش ناپدید شدن رنگ را انجام می دهند. یک قطره از یک رنگ مخصوص در هر چشم ریخته می شود. اگر بعد از پنج دقیقه پلک زدن طبیعی هنوز مقدار قابل توجهی از رنگ در چشم شما وجود داشته باشد، ممکن است مشکل مجرای اشک مسدود شده داشته باشید.
در موارد پیچیده، پزشک ممکن است عکسبرداری از ناحیه مجرای اشک را انجام دهد. به طور خاص، ممکن است یک داکریوسیستوگرام برای بیمار تجویز شودکه شامل تزریق رنگ رادیوگرافی به داخل کانال اشک است. این ماده حاجب به پزشک اجازه می دهد انسداد در مجرای اشک شما را تصویربرداری کند .

اقدامات قبل از لوله گذاری مجرای اشکی

مراقبتهای بعد از عمل لوله گذاری مجرای اشکی

نحوه عمل لوله گذاری مجرای اشکی

این روش معمولاً با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود. یک لوله نازک یا استنت، ساخته شده از سیلیکون یا پلی اورتان، از طریق یک یا هر دو نقطه در گوشه پلک شما رد می شود. سپس این لوله ها از طریق سیستم تخلیه اشک به بینی شما می گذرد. یک حلقه کوچک از لوله در گوشه چشم شما قابل مشاهده خواهد بود و لوله ها معمولاً حدود سه ماه قبل از برداشتن در داخل باقی می مانند. عوارض احتمالی شامل التهاب ناشی از وجود لوله است.

علائم باز شدن مجرای اشکی پس از لوله گذاری

علامت اصلی بازشدن مجرای مسدود اشکی کودکان در حقیقت رفع علائم انسداد است، به این معنی که اشک ریزش چشم‌ها از بین رفته و کودک چشمان خود را به هم نمی‌فشارد، ترشحات چشمی به طور کامل برطرف شده و ورم و قرمزی پلک‌ها از بین می‌رود.

کاندیدای مناسب عمل لوله گذاری مجرای اشکی

اینستاگرام دکتر اشراقی

عوارض لوله گذاری مجرای اشکی

خونریزی و عفونت، هر دو خطر بالقوه جراحی مجرای اشکی، بسیار نادر هستند. کبودی و تورم جزئی در محل جراحی به مدت یک تا دوهفته قابل‌انتظار است. گاهی اوقات، بافت اسکار ممکن است بعداً ایجاد شود و احتمالاً مجرای اشکی تازه ایجاد شده را مسدود کند. اگر این پیشرفت اتفاق بیفتد، یک عمل جراحی دیگر مجرای اشک منطقی خواهد بود اکثر بیماران بعد از عمل پارگی کمی را تجربه می‌کنند و در صورت وجود، درد پس از عمل کمی دارند.

هزینه لوله گذاری مجرای اشکی

اگر مایل هستید از چگونگی جابجایی چربی در جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین آگاه شوید؛ کلیک کنید.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :جعفری [ 1402-11-28 ]
سلام من الان یک ماه عمل کردم باز دوسه روز ازچشم اشک میاد چکارکنم

مریم کاویانی [ 1402-09-28 ]
من بعد از عمل جراحی مجاری اشکی هنوز از چشمم اشک میآید یک ماه پیش عمل کردم

عصمت الله [ 1402-08-05 ]
بعداز عمل جراحی مجرای اشکی لوله زدن بازم آب ریزش داره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آنعلت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آن

زمانی که شبکیه چشم دچار پارگی شود به اصطلاح جدا شدگی شبکیه رخ می دهد. ... ادامه مطلب

لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی چگونه انجام میشود؟لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی چگونه انجام میشود؟

جراحی لیفت ابرو اغلب خطوط اخم از بین می برد و موجب لیفت کل ابرو می‌شود (بر خلاف جراحی لیفت شقیقه که تنها یک سوم خارجی ابرو ها را لیفت می‌نماید) . اگرچه این روش به شما کمک می کند تا ابروهای بالاتر و زیباتری داشته باشید؛ اما پوست پلک را درگیر نمی کند و تاثیر مستقیم بر روی افتادگی پلک و فرم چشمها ندارد ... ادامه مطلب

آشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانیآشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانی

ابروها را مى توان با روشهاى جراحى و غير جراحى بالا برد. شايعترين روش غير جراحى استفاده از بوتاكس (سم بوتولينوم) است كه ليفت شيميايي نام دارد. اين روش در افتادگى خفيف و در افراد جوان مناسب بوده و اثر ان بين سه تا پنج ماه در ناحيه پيشانى طول مى كشد ... ادامه مطلب

آیا لیفت پلک و ابرو به طور همزمان قابل انجام است؟آیا لیفت پلک و ابرو به طور همزمان قابل انجام است؟

با پیشرفت تکنولوژی، روش های بسیار متعددی به وجود آمده اند که می توان به کمک آنها مشکل افتادگی ابرو و پلک را حل کرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465