اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاي سيستم اشكى / درمان انسداد مجرای اشکی با پروبینگ (میل زدن) دراطفال

درمان انسداد مجرای اشکی با پروبینگ (میل زدن) دراطفال

اشک مایعی متشکل از آب و برخی مواد دیگر است که سطح چشم را مرطوب کرده و در شکستگی مناسب نور جهت ایجاد تصویر شفاف نیز نقش دارد. این مایع چشم را از عفونت محافظت کرده و مواد خارجی مانند ذرات گرد و غبار را از چشم خارج می‌کند. اشک که بصورت یک لایه‌ی نازک بصورت مداوم در سطح چشم وجود دارد، با هر بار پلک‌زدن از سطح چشم جمع شده و به سمت مجرای اشک سرازیر می‌شود. مجرای اشکی لوله‌ای نازک در گوشه‌ی داخلى چشم و نزدیک بینی است که اشک جمع‌شده را به بینی انتقال می‌دهد. دلایل مختلفی وجود دارند که موجب انسداد مجرای اشکی در اطفال و بزرگسالان می‌شوند. در صورت انسداد یا تنگی مجرای اشکی، اشک بصورت مناسبی از سطح چشم جمع و تخلیه نمی‌گردد، در نتیجه، چشم‌ها پر آب، قرمز، متورم و حساس می‌شوند و می‌توانند مشکلاتی را برای اطفال یا بزرگسالان ایجاد کنند.

اشک ریزش چشم در اطفال ممکن است با دلایل بسیار جزئی یا علل پیچیده تر اتفاق افتد. شما می‌توانید برای بررسی و تشخیص علت اشک ریزش چشم اطفال، و در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم جهت رفع این عارضه، به دکتر بهرام اشراقی فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

علائم انسداد مجرای اشکی در اطفال چیست؟

چه فاکتورهایی در تصمیم‌گیری برای پروبینگ مجرای اشکی در اطفال موثر هستند؟

یکی از روش‌های درمانی برای انسداد مجرای اشکی در کودکان، پروبینگ (میل‌زدن) مجرای اشکی است. این جراحی معمولا برای کودکان در حدود یک سالگی انجام می‌شود. ممکن است نظر پزشک این باشد که تا پایان یک سالگی کودک صبر شود زیرا ممکن است انسداد مجرای اشکی در اطفال بصورت خودبخود بهبود یابد و نیازی به جراحی نباشد. گاهی نیز انسداد مجرای اشکی موجب بروز عفونت‌های شدیدی در چشم کودک می‌شود و لازم است تا جراحی در سن كمتر انجام گیرد.

انسداد مجرای اشکی

همچنین مطالعاتی وجود دارند که نشان می‌دهند جراحی پروبینگ يا لوله گذارى مجرای اشکی مسدودشده در کودکان تا 4 سالگی ایمن است و مشکلات مربوط به جراحی نه به خاطر سن اطفال بلکه به دلیل پیچیدگی آسیب‌های مجرای اشکی در آنها بروز می‌کند. بنابراین تصمیم‌گیری در مورد این جراحی به شرایط کودک و وضعیت انسداد مجرای اشکی وابسته است. بطور کلی جراحی پروبینگ مجرای اشکی در موارد زیر توصیه می‌گردد:

باید توجه داشت که انسداد مجرای اشکی تاثیر مستقیمی در بینایی کودک ندارد ولی اشک اضافی بر سطح چشم یا عفونت مجرای اشکی می‌توانند مشکلاتی را در زندگی روزمره فرد ایجاد کنند.

چه نکاتی باید قبل از جراحی پروبینگ مجرای اشکی در کودکان رعایت شوند؟

قبل از جراحی لازم است تا کودک در شرایط توصیه‌شده توسط پزشک قرار داشته‌باشد. این شرایط بسته به وضعیت کودک متفاوت هستند. توصیه‌های عمومی زیر برای قبل از جراحی رعایت شوند:

فرایند جراحی پروبینگ مجرای اشکی چگونه صورت می‌گیرد؟

اگرچه گاهی ممکن است پروبینگ مجرای اشکی در مطب و بدون نیاز به بیهوشی نیز انجام گیرد اما معمولا این جراحی در اتاق عمل صورت می‌گیرد. این جراحی معمولا بین 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد. در حین جراحی کودکان یک ساله ممکن است پزشک جراح از یکی از والدین بخواهد تا همراه کودک به اتاق عمل رفته و تا زمان بیهوشی کودک همراه او باشند. این مسئله به تصمیم پزشک و شرایط اناق عمل بستگی دارد.

معمولا جراحی با بیهوشی عمومی کودک انجام می‌گیرد و در حین جراحی کودک هیچ احساس ناراحتی و دردی نخواهدداشت. در حین جراحی، از یک میله‌ی نازک و سیمی‌شکل به نام پروب استفاده می‌شود. پروب از ورودی مجرای اشکی داخل مجرای مسدودشده می‌شود و مجرای اشکی توسط آن باز می‌گردد. گاهی ممکن است پزشک از محلول استریلی استفاده کند تا از طریق جریان آن در مجرای اشکی، از بازشدن آن اطمینان حاصل کند. معمولا کودک همان روز جراحی از بیمارستان ترخیص می‌گردد.

گاهی ممکن است در کنار پروبینگ، از لوله‌های کوچک سیلیکونی در مجرای اشکی استفاده شود. در صورت استفاده از این لوله‌ها، معمولا بین بك تا سه ماه لازم است تا در مجرای اشکی باقی بمانند و پس از گذشت این زمان، در مطب یا با یک جراحی سبک از محل خود خارج می‌شوند. این لوله‌های سیلیکونی باعث بازماندن مجرای اشکی در بلندمدت خواهندشد.

پس از جراحی پروبینگ مجرای اشکی در کودکان چه نکاتی رعایت شود؟

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

خطرات و عوارض جراحی پروبینگ مجرای اشکی اطفال چیست؟

این جراحی به طور عمومی یک جراحی ایمن محسوب می‌شود اما مانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارض و خطراتی نیز داشته‌باشد. از جمله مشکلات پس از جراحی پروبینگ مجرای اشکی کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورتی که جراحی پروبینگ مجرای اشکی در اطفال صورت نگیرد چه خطراتی به همراه دارد؟

گاهی ممکن است در صورتی که جراحی به موقع صورت نگیرد عفونت‌هایی جدی در اطراف چشم ایجاد شود. علت این عفونت‌ها تجمع اشک در پشت مجرای اشکی است که محیط مناسبی را برای رشد میکروارگانیسم‌های مضر فراهم می‌کند.
ممکن است عفونت تکرارشونده به مجرای مسدودشده آسیب‌هایی غیر از انسداد وارد کند و باعث ایجاد زخم در مجرای اشکی شود.
بصورت کلی در اثر مسدودشدن مجرای اشکی در اطفال مشکلی در بینایی کودک ایجاد نخواهدشد.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم، با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه، در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت آندوسکوپی ابرو، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ثریا فتحی [ 1402-07-05 ]
عالی بود همه چیز کامل توضیح داده شده بودکه باعث میشه نگرانیمون قبل عمل خیلی کم بشه

مژگان [ 1401-10-01 ]
سلام مطلب کامل وعالی بود ولی من چندبار مطب دکتر اشراقی تماس گرفتم ولی منشی گفت عمل نمیکنن حتی من به مطب مراجعه کردم ولی منشی اجازه نداددکتر بچه من راویزیت ومعاینه کنند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
میوپاتی چشمی چیست و چگونه درمان میشود؟میوپاتی چشمی چیست و چگونه درمان میشود؟

میوپاتی یا آسیب ماهیچه ای بیماری عضلانی است که به دلیل اختلال در عملکرد عضلات ظاهر می شود ... ادامه مطلب

آیا بلفاروپلاستی درمان دائمی و قطعی افتادگی پلک است؟آیا بلفاروپلاستی درمان دائمی و قطعی افتادگی پلک است؟

بلفاروپلاستی یکی از انواع جراحی های بسیار مؤثر و محبوب می باشد که باعث رفع نشانه های پیری پوست اطراف چشم و جوانسازی پلک های بالا و پایین میشود ... ادامه مطلب

روش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستیروش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستی

جراحی زیبایی پلک پایین بدون برش یک روش انقلابی است که دنیای جراحی پلاستیک را تغییر داده است. ... ادامه مطلب

جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟

لازک و پی آر کی دو نوع عمل جراحی برای اصلاح عیوب انکساری چشم محسوب میشوند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465