رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری پتوز / افتادگی پلک یا پتوز چگونه درمان می شود؟

افتادگی پلک یا پتوز چگونه درمان می شود؟

پتوز به افتادگی پلک فوقانی گفته می‌شود. این عارضه درجات مختلفی دارد که در نوع شدید آن، کل مردمک چشم توسط پلک پوشیده می‌شود و بینایی به طور کلی مسدود می‌گردد. در درجات خفیف تر این عارضه، ممکن است فرد مبتلا، با محدودیت بینایی مواجه شود. همچنین پتوز می‌تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند. این عارضه ممکن است فرد را برای دید بهتر یا کامل تر، مجبور به بالا بردن بیش از حد سر نماید.

درمان پتوز از اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی اصفهان فلوشیپ جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم، انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

انواع پتوز

جدا از نقش وراثت در بیماری پتوز یا افتادگی پلک، این عارضه را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد که عبارتند از :

1. پتوز مادرزادی : در این نوع از بیماری، نوزاد با افتادگی پلک متولد می‌شود. شایعترین علت افتادگی پلک مادرزادی، عدم رشد صحیح عضله بالابرنده پلک است.
2. پتوز اکتسابی : مواردی مانند افزایش سن، بیماری هاى عصبى - عضلانى ، آسیب های ناشی از برخی اعمال جراحی و ضربات، می‌توانند موجب پتوز یا افتادگی پلک اکتسابی شوند.

علل افتادگی پلک در بالغین:

این عارضه ممکن است به دلیل ضربه به چشم ایجاد شود. با این وجود افتادگی پلک در بزرگسالان اغلب همراه با افزایش سن، و به دلیل کشیدگی یا جداشدگی تاندون عضله لواتور از روی پلک ایجاد می‌شود. همچنین افتادگی پلک ممکن است به دنبال جراحی کاتاراکت یا آب مروارید و عمل لیزیک یا سایر جراحی های چشم ایجاد شود. پتوز در بالغین ممکن است عارضه ای ناشی از سایر بیماری ها مانند بیماری های عصبی - عضلانی، تومورهای حدقه چشم، سکته مغزی و تومور مغزی باشد. اختلالات عصبی که بر روی اعصاب یا عضلات چشم تأثیر می گذارند؛ مانند میاستنی گراویس نیز می توانند منجر به پتوز شوند.

تنبلی چشم شایع ترین اختلال مرتبط با پتوز در کودکان:

تنبلی چشم یا آمبلیوپی اختلالی است که در کودکان مبتلا به پتوز دیده می‎شود. کودکان مبتلا به افتادگی پلک یا پتوز به دو علت زیر می‌توانند دچار تنبلی چشم شوند :

1. در صورتی که افتادگی پلک شدید باشد؛ موجب انسداد مسیر بینایی می‌شود و تاری دید ناشی از آن را ایجاد می‌کند که در نهایت به تنبلی چشم منجر خواهد شد.
2. پتوز می تواند انحراف چشم را در کودکانی که به طور همزمان دچار افتادگی پلک و انحراف چشم هستند؛ مخفی نگه ‌دارد و موجب تنبلی چشم‌ ‌شود ولى شايعترين علت تنبلى چشم در اطفال ضعيف بودن چشم همزمان با پتوز مى باشد.

افتادگی پلک

درمان پتوز یا افتادگی پلک:

متخصص چشم برای انتخاب بهترین روش درمانی افتادگی پلک، ابتدا به دنبال علل زمینه ای این عارضه خواهد بود که در این صورت اول باید این مورد اصلاح گردد. با این وجود می‌توان گفت؛ درمان نهایی پتوز، جراحی است .

جراحی افتادگی پلک

موثرترین روش درمان پتوز، جراحی افتادگی پلک است. دو نوع روش کلی جراحی برای افتادگی پلک وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

1. آویزان سازی پلک از عضله پیشانی : آويزان سازى (sling) پلک از عضله پيشانى که توسط مواد مختلفى از جمله لوله هاى سيليکونى انجام مى شود. اين جراحى در افرادى صورت می‌گیرد که عضله بالابرنده پلک آنها، فاقد عملکرد مناسب است و جراحى روى اين عضله بي نتيجه مى باشد.

2. کوتاه کردن و تقویت عضله پلک : گروه دوم جراحيها ، بر روى عضله انجام شده و با کوتاه کردن و تقويت عضله همراه است. این روش قرينگى بهترى نسبت به آويزان سازى ایجاد می‌کند و ماندگاری بیشتری دارد. ولى ميزان پاسخ دهی کاملا وابسته به مقدار عملکرد عضله است.

عوارض جراحی افتادگی پلک یا پتوز

بازماندن پلکها از عوارض شايع جراحی افتادگی پلک است که به مرور زمان بهتر خواهد شد (البته در مواردی بازماندن پلکها به طورکامل برطرف نمی‌شود و نياز به استفاده از مرطوب کننده چشمى جهت جلوگيرى از خشکى چشم وجود دارد)

ادرس اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

عوارض دیگر جراحی پلک شامل موارد زیر می‌باشد :

در برخى موارد پس از جراحی پتوز یا افتادگی پلک ، نياز به جراحى ترمیمی جهت اصلاح وضعيت پلک وجود دارد. با این حال هيچگاه نتایج جراحی صد در صد نخواهد بود.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم و دانشيار دانشگاه با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه در زمينه بلفارپلاستى پلك پایین و فوقانی جهت رفع پف آلودگى پلكها ، ليفت ابرو و لیفت پیشانی ، تزريق بوتاكس و ژل ،درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى شيرخواران و بالغين، بيمارى تيروئيد چشمى، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشند.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :الهام هرندی [ 1400-03-09 ]
من پتوز مادرزادیردارم یک بار هم عمل کردم ولی خدمتتان رسیدم گفتید که عمل نکنید بهتره همینجوری ادامه بده ظاهراعضله پلک بالاظرفیت نگه داشتن پاک را نداره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟

عمل پلک ترمیمی به عنوان جراحی برای اصلاح نتیجه به دست آمده از عمل بلفاروپلاستی انجام می شود که می تواند ظاهر زیباتری به پلک و نواحی اطراف چشم بدهد. ... ادامه مطلب

آشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانیآشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانی

ابروها را مى توان با روشهاى جراحى و غير جراحى بالا برد. شايعترين روش غير جراحى استفاده از بوتاكس (سم بوتولينوم) است كه ليفت شيميايي نام دارد. اين روش در افتادگى خفيف و در افراد جوان مناسب بوده و اثر ان بين سه تا پنج ماه در ناحيه پيشانى طول مى كشد ... ادامه مطلب

آیا بلفاروپلاستی پلک فوقانی بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟آیا بلفاروپلاستی پلک فوقانی بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟

در برخی از موارد با تشخیص پزشک، میتوان عمل بلفاروپلاستی پلک بالایی را بدون نیاز به جراحی و با لیزر انجام داد. ... ادامه مطلب

درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراحی بلفاروپلاستی می تواند نقش مهمی در هماهنگی صورت و از بین بردن آثار پیری بر چشم داشته باشد. این جراحی برای از بین بردن پف و افتادگی پلک موثر است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465