بلفاروپلاستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تزریق بوتاکس / عوارض بوتاکس بعد از چند سال

عوارض بوتاکس بعد از چند سال

تزریق بوتاکس بعنوان یک راهکار موقتی برای جوانسازی پوست شناخته میشود که تاثیر آن تنها چند ماه بوده و پس از گذشت دوره موثر آن نیاز به تکرار مجدد تزریق آن وجود دارد. در صورتی که بوتاکس پس از چند ماه دوباره تزریق نشود، پوست مجدد به شکل اولیه خود باز میگردد. بنابراین برای اینکه افراد تاثیر طولانی مدت بوتاکس در جوانسازی پوست خود را تجربه کنند لازم است تا چندین سال و بصورت تکرار شونده این ماده را تزریق نمایند. اما آیا تزریق بوتاکس بعد از چند سال عوارضی به همراه دارد یا نه؟ این پرسشی است که در این مطلب قصد داریم تا پاسخ آن را بیان کنیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

آیا بوتاکس ایمن است؟

بوتاکس نام عمومی دارویی تزریقی است که از نوعی سم به نام بوتولونیوم توکسین تایپ A ساخته میشود. خود این سم توسط نوعی باکتری به نام کلستریدیوم بوتولونیوم تولید میشود. این سم همان ماده خطرناکی است که میتواند مسمومیت های کشنده ایجاد کند. نکته ای که منجر میشود تا این ماده کشنده در پزشکی و جوانسازی پوست به کار گرفته شود، استفاده از دوزهای کنترل شده آن است و در حین تزریق های زیبایی، تنها مقدار بسیار کمی از این ماده وارد بدن میشود. زمانی که سم بوتاکس وارد بدن شود منجر به انسداد پیام عصبی شده و در نتیجه عضلاتی که پیام عصبی دریافت نمیکنند از کار می افتند که این حالت به نام فلج عضله شناخته میشود. دوز بسیار پایینی که در پزشکی زیبایی کاربرد دارد تنها عضلاتی که در یک ناحیه محدود هستند را فلج میکند و از این طریق میتواند منجر به رفع چین و چروک پوست شود.

بنابراین، تزریق بوتاکس در پزشکی با توجه به اینکه از دوز بسیار پایین و کنترل شده ای از آن استفاده میشود بعنوان یک روش ایمن شناخته میشود که عوارض جانبی خطرناک ناشی از آن نادر هستند. معمولا عوارضی همچون ورم پوست، افتادگی پلک و ابرو و درد در ناحیه تزریق از عوارض شایعی هستند که بصورت موقتی و خفیف تا متوسط ایجاد میشوند و خطر جدی برای حیات افراد ایجاد نمیکنند.

عوارض بوتاکس بعد از چند سال

عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم

بوتاکس پس از تزریق دارای عوارض کوتاه مدتی است که چند دقیقه یا چند ساعت پس از تزریق بروز میکنند و ممکن است تا چند هفته باقی بمانند. این عوارض، موقتی هستند و معمولا خودبخود و با گذر زمان از بین میروند. از جمله عوارض بوتاکس پیشانی و بوتاکس چروک دور چشم که در کوتاه مدت (چند ساعت تا چند هفته) شاهد آن هستیم میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

در موارد کمی ممکن است بوتاکس تزریق شده از ناحیه تزریق به بافتهای اطراف یا سایر بافتهای دورتر نیز مهاجرت کند و علائمی ایجاد کند. این علائم خطرناک هستند و در صورت بروز این علائم در ساعات یا روزهای اولیه پس از تزریق لازم است تا حتما و هرچه سریعتر با پزشک یا اورژانس تماس گرفته شود:

  1. ضعف عضلات
  2. مشکل در بینایی
  3. مشکل در جویدن یا بلع غذا
  4. مشکل در تنفس
  5. از دست دادن کنترل مثانه

عوارض بوتاکس در دراز مدت

از آنجا که تاثیرات تزریق بوتاکس موقتی و در حد چند ماه است بنابراین برای باقی ماندن تاثیر آن نیاز به تزریق مجدد در طی سالیان متوالی وجود دارد. این مسئله منجر میشود تا بدن افراد چندین سال در معرض بوتاکس قرار بگیرد. به طور کلی مطالعات در مورد تاثیرات بوتاکس طولانی مدت محدود هستند. مطالعاتی وجود دارند که نشان میدهند ممکن است پس از تزریق دهم یا یازدهم شاهد عوارض نامناسب بوتاکس باشیم. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

با این حال، این مطالعات برای نتیجه گیری در مورد تاثیرات بلندمدت بوتاکس کافی نیستند. مطالعات مختلفی نیز وجود دارند که نشانگر تاثیر مثبت بوتاکس بر پوست پس از چند سال هستند و افرادی که بوتاکس را به مدت طولانی تزریق میکنند نسبت به افرادی که بوتاکس را برای مدت محدودی تجربه میکنند پوست جوانتر و صاف تری را خواهند داشت. برخی مطالعات نیز عوارض منفی زیر را پس از استفاده طولانی مدت بوتاکس بیان میکنند:

آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

گریه بعد از بوتاکس

گریه پس از بوتاکس تاثیری بر روی نتایج بوتاکس ندارد. توصیه میشود تا عضلاتی که در اخم کردن به کار گرفته میشوند پس از تزریق بوتاکس استفاده شوند تا بازده تزریق بوتاکس بهبود یابد.

آیا بوتاکس باعث افتادگی پوست میشود؟

بوتاکس بر روی عضلات موثر است و منجر به از کار افتادن عضلاتی میشود که در ایجاد چین و چروک پوست نقش دارند. از همین رو، انتظار نداریم تا بوتاکس بر روی پوست صورت تاثیر مستقیم داشته باشد و منجر به افتادگی پوست شود. برخی مطالعات نیز نشانگر این هستند که یکی از عوارض بوتاکس بعد از چند سال میتواند نازک شدن و شل شدن پوست باشد که این مسئله نه در اثر تاثیر مستقیم بوتاکس بر روی پوست بلکه در اثر تاثیر بوتاکس بر روی عضلات و ضعیف شدن آن پس از چند سال ایجاد میشود. بنابراین نمیتوان نتیجه گرفت بوتاکس بصورت مستقیم منجر به افتادگی پوست میشود.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟

مجرای اشکی مسدود شده یا انسداد مجاری اشکی وضعیتی است که در آن مسیر تخلیه اشک در چشم به طور جزئی یا کامل مسدود و منجر به مشکل در تخلیه اشک می شود ... ادامه مطلب

انواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آنانواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آن

عفونت چشم وقتی اتفاق می افتد که باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها به بخشی از چشم یا نواحی اطراف آن حمله کنند. ... ادامه مطلب

تزریق ژل اطراف چشمتزریق ژل اطراف چشم

امروزه روشهای جراحی و غیر جراحی فراوانی برای جوانسازی زیر چشم وجود دارد؛ که یکی از بهترین و موثرترین آنها تزریق ژل یا فیلر زیر چشم است ... ادامه مطلب

پروپتوز یا بیرون زدگی کره چشم چیست؟پروپتوز یا بیرون زدگی کره چشم چیست؟

برون ‌چشمی یا اگزوفتالمی با عنوان پروپتوز نیز شناخته می شود که اصطلاحی پزشکی برای برجستگی یا بیرون زدگی کره چشم است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465