رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / علل و درمان هرپس زوستر چشم

علل و درمان هرپس زوستر چشم

هرپس زوستر چشمی (Herpes Zoster Ophthalmicus) که در بیان عامیانه به نام زونای چشم نیز شناخته میشود یک بیماری ویروسی است اما تفاوتی جزئی بین زونا و هرپس زوستر چشمی وجود دارد. هرپس زوستر چشمی با راش ها و زائده های دردناک بر روی پوست اطراف چشم نمایان میشود و معمولا یک طرف صورت را درگیر میکند. اگرچه هرپس زوستر چشمی معمولا در افراد بزرگسال مشاهده میشود اما احتمال ایجاد آن در هر سنی وجود دارد. علت ایجاد هرپس زوستر چشمی آلودگی با ویروسی به نام واریسلا زوستر (varicella-zoster virus) است. این ویروس همان عامل بیماری آبله مرغان است. پس از اینکه بدن با این ویروس آلوده شود علائم آبله مرغان ایجاد میشوند و سپس ویروسها به شکل نهفته درمی آیند؛ به این معنی که در بدن حضور دارند اما علائم خاصی ایجاد نمیکنند. هرپس زوستر چشم زمانی ایجاد میشود که ویروسهای نهفته که در سلولهای عصبی نخاعی یا مغزی حضور دارند مجددا فعال شوند و بین سلولها حرکت کرده و در نهایت از سلولهای عصبی به سلولهای پوستی میرسند. این مرحله ممکن است چندین سال پس از اولین آلودگی با ویروس ایجاد شود!

تشخیص و درمان انواع بیماریها و مشکلات اطراف چشم و جراحی های زیبایی و جوانسازی چشم ، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن های 88713593-021 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

زونای چشمی

زونای چشمی یا هرپس زوستر چشمی نوعی بیماری التهابی و عفونی محسوب میشود که عامل ایجاد آن ویروسها هستند. علت بازفعال شدن ویروسهای نهفته معمولا عوامل زیر هستند:

زونای چشمی که ممکن است درد متوسط تا شدیدی به همراه داشته باشد ممکن است بخش های مختلف صورت از جمله چشم ها را درگیر کند. همانگونه که اشاره شد زونا تفاوت اندکی با هرپس زوستر چشمی دارد. هرپس زوستر چشمی در حقیقت نوعی زونا است که اطراف چشم را درگیر کرده است. بررسی ها نشان میدهند که از میان افرادی که به زونا مبتلا میشوند تنها در 10 تا 20 درصد آنان زائده ها در اطراف چشم ها ایجاد میشوند؛ به عبارتی، تنها 10 تا 20 درصد زوناها از نوع هرپس زوستر چشمی است. هرپس زوستر چشمی ممکن است مشکلاتی مانند ایجاد زخم، درد و نابینایی دائم را در پی داشته باشد! برای جلوگیری از این عوارض میتوان در افرادی که در سنین بالای 50 سالگی هستند از واکسن مخصوس زونا استفاده کرد.

هرپس زوستر چشم

عوارض زونا

زونا در صورتی که مورد بررسی پزشکی و درمان قرار نگیرد میتواند عوارضی خفیف مانند زخم و راشهای پوستی تا عوارض جدی و خطرناکی همچون از دست دادن دائمی بینایی را در پی داشته باشد. بنابراین لازم است تا در اولین زمانی که علائم هرپس زوستر چشمی مشاهده میشوند به پزشک متخصص مراجعه شده و روند درمانی از پی گرفته شود.

پیشگیری از زونا

امروزه واکسنهای نوترکیبی وجود دارند که تاثیرات شگفت انگیزی در پیشگیری از زونا از خود نشان داده اند. واکسن های نوترکیب هرپس زوستر چشمی را میتوان در افراد بالای 50 سال تزریق کرد. این واکسنها حتی در افرادی که قبلا به آبله مرغان مبتلا شده اند، افرادی که زونا را بروز داده اند و افرادی که واکسن های قدیمی تر را تزریق کرده اند موثر بوده است. واکسن های نوترکیب هرپس زوستر چشمی میتوانند در بیش از 90 درصد افراد موثر باشند در حالی که واکسن های قدیمی تر تنها در 50 درصد افراد موثر بوده اند.

درمان زونا

درمان قطعی زونا با توجه به ویروسی بودن آن در حال حاضر ممکن نیست و نمیتوان ویروسها را در حال حاضر از بین برد. با این حال زمانی که زونا یا هرپس زوستر چشمی بروز کند میتوان فرایندهایی درمانی را پی گرفت که وضعیت افراد بهبود پیدا کند و آسیب های جدی بروز نکنند. از جمله روشهای درمانی زونا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

تبخال چشمی

تبخال چشمی نیز نوعی التهاب ویروسی است که عامل ایجاد آن ویروسی به نام هرپس سیمپلکس است. ویروس هرپس سیمپلکس پس از اولین آلودگی بدن خود را به شکل نهفته در داخل سلولها در می آورد و در صورت بروز اولین تبخال در اثر ویروسهای فعال، ویروسهای عامل تبخال خود را به سلولهای عصبی مغز یا نخاع میرسانند و تغییراتی در خود ایجاد میکنند که میتواند منجر به تبخال در بخشهای مختلف بدن از جمله لب، بینی یا چشم شوند.
تبخال چشمی با علائمی همچون درد ناگهانی و شدید در چشم ها همراه است. سایر علائم تبخال چشمی شامل موارد زیر هستند:

برجستگی روی پلک چشم

برجستگی های روی پلک چشم میتوانند انواع مختلفی داشته باشند. این برجستگی ها که به صورت کلی کیست (cyst) نامیده میشوند ممکن است در اثر عفونت های ویروسی ایجاد شوند و یا تکثیر بیش از حد سلولهای بدن توده هایی را بر روی پلک چشم ایجاد کنند. از جمله برجستگی های روی پلک چشم میتوان به شالازیون، گل مژه ، غده خوش خیم، تومور سرطانی، پاپیلوما و ... اشاره کرد. توصیه کلی این است که در صورت وجود هر نوع برجستگی روی پلک به پزشک متخصص مراجعه شود تا علت ایجاد آن مشخص شده و فرایند درمانی از سر گرفته شود.

آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

درمان شالازیون سفت شده

شالازیون را میتوان شایعترین برجستگی روی پلک چشم نامید. این نوع برجستگی ها زمانی ایجاد میشوند که غدد روغنی زیر پلک مسدود شوند. در این حالت به تدریج این غدد ورم کرده و برجستگی هایی را در پلک ایجاد میکنند. برای درمان شالازیون در منزل میتوان از کمپرس آب گرم، ماساژ بسیار ملایم و بدون فشار و پاکیزه نگه داشتن ابرو استفاده کرد. در صورتی که این مسیرها به رفع شالازیون منتهی نشوند میتوان از درمانهای تخصصی پزشکی مانند تزریق استروئید و جراحی استفاده کرد.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند جراحی افتادگی پلک ، جراحی لیفت شقیقه و روشهای غیر جراحی مانند تزریق فیلر ، چربی و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟

لازک و پی آر کی دو نوع عمل جراحی برای اصلاح عیوب انکساری چشم محسوب میشوند. ... ادامه مطلب

آیا لیفت پلک و ابرو به طور همزمان قابل انجام است؟آیا لیفت پلک و ابرو به طور همزمان قابل انجام است؟

با پیشرفت تکنولوژی، روش های بسیار متعددی به وجود آمده اند که می توان به کمک آنها مشکل افتادگی ابرو و پلک را حل کرد. ... ادامه مطلب

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیهجراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیه

بلفاروپلاستی پلک پایین یا جراحی پلک پایین بدون بخیه روشی نوین در جراحی پلک است که برای برطرف کردن پف زیر چشم یا کیسه‌های چربی زیر چشم مؤثر است. ... ادامه مطلب

فیکس کردن غده اشکی در جراحی پف پلک بالا (بلفاروپلاستی)فیکس کردن غده اشکی در جراحی پف پلک بالا (بلفاروپلاستی)

برای بهبود افتادگی غدد اشکی در جراحی بلفارپلاستی، معمولا جراحی به این صورت انجام می‌شود که ابتدا برشی در پلک بالایی ایجاد می‌شود. سپس غدد اشکی جابجاشده که به دلیل تفاوت رنگ خود با بافت چربی اطراف قابل تشخیص هستند دوباره به جایگاه خود که حفره‌ای در استخوان اطراف کاسه‌ی چشم است منتقل می‌شوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465