اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / پلک زدن غیر ارادی یا بلفارواسپاسم چیست و چگونه درمان میشود؟

پلک زدن غیر ارادی یا بلفارواسپاسم چیست و چگونه درمان میشود؟

بلفارواسپاسم یا پلک زدن غیر ارادی به وضعیتی گفته میشود که در طی آن عضلات پلک دچار انقباض غیرارادی و غیرطبیعی شوند. معمولا پلک زدن غیر ارادی در هر دو چشم ایجاد می شود و منجر به بسته شدن دوره ای پلک میگردد. علت اصلی بلفارواسپاسم مشخص نیست. بلفارواسپام بصورت معمول بعنوان یک بیماری مستقل در نظر گرفته میشود، به این معنی که جزو علائم یا عوارض سایر بیماری ها نیست. علائم بلفارواسپاسم معمولا بصورت خفیف تا متوسط شروع میشوند و با گذشت زمان پیشرفت میکنند تا جایی که پلک زدن با شدت و تعداد بیشتری صورت میگیرد. در موارد بسیار شدید بلفارواسپاسم شاهد این هستیم که افراد دچار اختلال در بینایی به علت ناتوانی در بازکردن پلک ها میشوند.
حالت دیگری از بلفارواسپاسم وجود دارد که بلفارواسپاسم ثانویه نام دارد. در حقیقت بلفارواسپاسم ثانویه یک بیماری مستقل نیست بلکه جزوی از علائم و عوارض سایر بیماری ها مانند انواعی از سندروم ها است.
اولین روش استفاده شده برای درمان پلک زدن غیر ارادی استفاده از بوتاکس است.

تشخیص و درمان انواع بیماری های چشم و جراحی های زیبایی و جوانسازی چشم ، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

علت ایجاد بلفارواسپاسم چیست؟

علت دقیق ایجاد بلفارواسپاسم مشخص نیست. مطالعات اولیه نشان میدهند که بلفارواسپاسم ممکن است در اثر فعالیت الکتریکی غیرطبیعی در اعصاب مرتبط با کنترل حرکات بدن باشد که در ناحیه درونی مغز قرار گرفته اند. با این حال مطالعات برای یافتن علت اصلی بلفارواسپاسم ادامه دارند.

بلفارواسپاسم

پلک زدن زیاد نشانه چیست؟

مشکلات و شرایط مختلفی وجود دارند که ممکن است به پلک زدن زیاد منجر شوند از جمله:

در مواردی ممکن است مشکل جدی تری منجر به پلک زدن زیاد شود از جمله:

البته در مواردی که پلک زدن بیش از حد به علت مشکلات جدی تری باشد معمولا علائم قابل تشخیص دیگری نیز نمایان میشوند.

علائم پلک زدن غیر ارادی یا بلفارو اسپاسم چیست؟

در مراحل اولیه بلفارواسپاسم علائم ایجادشده خفیف هستند و بصورت موقت ایجاد میشوند، به این معنی که مدتی وجود دارند، مدتی قطع میشوند و سپس دوباره ایجاد میگردند. علائم بلفارواسپاسم در مراحل اولیه در روز ایجاد میشوند و در شب، هنگام خواب، علائم قابل درکی ایجاد نمیکند. هر چه بیماری رو به پیشرفت بگذارد علائم شدیدتر شده و دوره هایی که علائم بروز نمیکند کمتر میشوند. بصورت کلی علائم زیر در افراد مبتلا به بلفارواسپاسم قابل مشاهده هستند:

  1. پلک زدن ثابت و مداوم
  2. خشکی چشم
  3. نازک شدن چشم
  4. خستگی و سوزش چشم
  5. مشکل در باز نگه داشتن چشم ها

بلفارواسپاسم چگونه درمان میشود؟

سه روش درمانی کلی برای بلفارواسپاسم وجود دارد:

  1. استفاده از داروهای خوراکی: در این حالت داروهایی که استفاده می شوند دارای تاثیر موقتی هستند و مانع انقباض عضلات میگردند
  2. تزریق بوتاکس: یکی از موثرترین درمانها برای بلفارواسپاسم تزریق بوتاکس است. بوتاکس سم نوعی میکروب است که منجر به فلج عضلات میشود و بصورت بسیار رقیق در موارد درمانی مختلفی کاربرد دارد.
  3. جراحی: این روش که روشی تهاجمی است زمانی به کار میرود که سایر روشهای درمانی نتوانند شرایط مناسب برای فرد را ایجاد کنند. در این جراحی ها معمولا لازم است تا بخشی از عضلات اطراف چشم برداشته شوند.

پلک زدن ارادی است یا غیر ارادی؟

پلک زدنی که بصورت معمول رخ میدهد غیر ارادی است اما میتوان بصورت ارادی نیز عمل پلک زدن را انجام داد بنابراین پلک زدن هم شکل ارادی و هم شکل غیر ارادی دارد. باید توجه داشت که زمانی که پلک زدن غیر ارادی بیش از حد طبیعی رخ دهد لازم است تا به پزشک مراجعه گردد.

 آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

پلک زدن غیر ارادی در کودکان

گاهی ممکن است والدین شاهد پلک زدن غیر ارادی در کودکان خود باشند و این مسئله منجر به ایجاد نگرانی هایی در آنها شود. به طور کلی پلک زدن بیش از حد در کودکان میتواند چهار علت اصلی داشته باشد:

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی ، جراحی لیفت شقیقه ، جراحی لیفت ابرو و روشهای غیر جراحی مانند تزریق ژل و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟

لیزیک چشم یکی از روش های اصلاح عیوب انکساری چشم است که یک جراحی سرپایی محسوب می شود. ... ادامه مطلب

عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟

مجرای اشکی مسدود شده یا انسداد مجاری اشکی وضعیتی است که در آن مسیر تخلیه اشک در چشم به طور جزئی یا کامل مسدود و منجر به مشکل در تخلیه اشک می شود ... ادامه مطلب

لازک یا لیزیک، کدام بهتر است؟لازک یا لیزیک، کدام بهتر است؟

عمل جراحی چشم به وسیله ی لیزر، به فرایندی گفته می شود که با یک پرتوی متمرکز نور معروف به لیزر، لایه شفاف چشم برای داشتن یک دید بهتر تغییر داده می شود ... ادامه مطلب

آیا عمل پی آر کی باعث خشکی چشم می شود؟آیا عمل پی آر کی باعث خشکی چشم می شود؟

عمل PRK یک نوع جراحی انکساری برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم میباشد . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465