رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید بیشتر مراقب چشم هایتان باشید

اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید بیشتر مراقب چشم هایتان باشید

تشخیص و درمان دیابت چشمی، جزو خدماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

دیابت یکی از بیماری‌های شایع است که از جنبه‌های مختلفی می‌تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد اما شاید کمتر کسی به عوارض چشمی بیماری دیابت توجه داشته باشد. در صورتی که میزان قند خون بالا باشد ممکن است آسیب‌های جدی به بینایی بخورد. زمانی که افراد برنامه‌ی دارویی خود برای دیابت را تعویض می‌کنند ممکن است برای چند روز یا چند هفته دچار تغییر در وضعیت بینایی خود باشند و این مسئله می‌تواند نشانگر ارتباط بین دیابت و بینایی باشد.

در صورتی که میزان قند خون خون در طی یک دوره بالا بماند، ممکن است رگ‌های خونی شبكيه چشم آسیب ببینند. این نوع آسیب‌ها ممکن است در دوره‌ی پیش‌دیابت به وجود بیاید، یعنی دوره‌ای که قند خون بالا است اما نه آنقدری که آن را بعنوان دیابت گزارش کرد. نشت مواد از رگ‌های خونی آسیب‌دیده ممکن است منجر به تورم بافت شوند. ممکن است رگ‌های خونی جدید و ضعیفی شروع به ایجادشدن کنند. خود این رگ‌ها ممکن است به درون زجاجيه چشم خون‌ریزی کنند و منجر به ایجاد فشار بالا در درون چشم شوند که بسیار خطرناک است. مهم‌ترین عوارض دیابت که به چشم آسیب وارد می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

رتینوپاتی دیابتیک:

رتینا یا شبکیه‌ی چشم به بافت داخلی و گسترده‌ شده‌ای در خلف كره چشم گفته می‌شود. شبکیه می‌تواند نور را دریافت کرده و به پیام عصبی تبدیل کند. آسیب رگ‌های خونی ممکن است به شبکیه آسیب وارد کند و منجر به رتیوپاتی دیابتیک شود. در صورتی که بیماری دیابت تشدید شود ممکن است رگ‌های خونی مسدود شوند و در عین حال رگ‌های خونی جدیدی بر روی سطح شبکیه ایجاد شوند. رگ‌های خونی جدید ممکن است منجر به مشکلات شدید در بینایی شوند.

اِدم ماکولار دیابتیک:

ماکولا بخشی از شبکیه است که برای مطالعه، رانندگی، دیدن چهره‌ی افراد و ... به آن نیاز داریم. دیابت می‌تواند منجر به ورم در بخش ماکولا شده و ادم ماکولار را ایجاد کند. با گذشت زمان ادم ماکولار ممکن است منجر شود تا شفافیت بینایی فرد کاهش بابد و در نهایت منجر به کاهش دید جزئی تا نابینایی شود. معمولا ادم ماکولار در افرادی ایجاد می‌شود که سابقه‌ی علائم رتینوپاتی دیابتیک را دارند.

عوارض بیماری دیابت بر روی چشم

گلوکوم:

گلوکوم به دسته‌ای از بیماری‌های مرتبط با چشم گفته می‌شود که با افزايش فشار چشم می‌توانند منجر به آسیب اعصاب بینایی شوند. عصب بینایی به دسته‌ای از نورون‌ها گفته می‌شود که چشم را به مغز متصل و مرتبط می‌کند. دیابت احتمال ایجاد گلوکوم را دو برابر می‌کند و در صورتی که این بیماری درمان نشود در نهایت ممکن است به کاهش بینایی یا نابینایی منجر شود. گلوم انواعی دارد و هر کدام نیز علائم ویژه‌ی خود را دارند.

آب مروارید:

عدسی‌های چشم ساختارهای شفافی هستند و برای ایجاد تصویر شفاف لازم است تا ساختار شفاف خود را حفظ کنند. عدسی‌های چشم با افزایش سن بصورت طبیعى تار می شوند و مشکلاتی همچون پیرچشمی را در چشم ایجاد می‌کنند. در افراد دیابتی تارشدن ساختار عدسی که بعنوان آب مروارید شناخته می‌شود در سنین پایین‌تر از افراد غیر دیابتی رخ می‌دهد. احتمالا دلیل ایجاد آب مروارید این است که سطح گلوکز بالای خون می‌تواند منجر شود تا مواد زائد در عدسی تجمع یابند و آب مروارید ایجاد شود.

آزمایش و بررسی چشم در افراد دیابتی

بررسی‌های سالانه‌ و کامل چشم می‌تواند منجر شود تا مشکل ایجادشده یا در حال ایجاد در چشم زودتر تشخیص داده شده و روند درمان آن سریع‌تر شروع شود که خود این مسئله منجر به افزایش اثر روش درمانی می‌شود. در صورتی که فرد احتمال یا برنامه‌ریزی برای حاملگی دارد بهتر است آزمایش‌های مرتبط با چشم انجام گیرند تا از ایجاد مشکلات آتی جلوگیری شود.

چه زمانی بهتر است به پزشک مراجعه کنیم؟

هر گاه یک یا چند مورد از علائم زیر در فرد دیابتی وجود داشته باشد بهتر است به پزشک مراجعه نماید:

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

بنابراین لازم است تا افرادی که به دیابت یا قند خون بالا مبتلا هستند بصورت مداوم فرایند بررسی وضعیت بینایی خود را پیگیری کنند. تشخیص به موقع آسیب‌ها می‌تواند روند درمانی را بهبود بخشد و از آسیب‌های جدی مانند نابینایی دائمی جلوگیری کند.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی، جراحی لیفت شقیقه، جراحی لیفت ابرو و روشهای غیر جراحی مانند تزریق ژل و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیهجراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیه

بلفاروپلاستی پلک پایین یا جراحی پلک پایین بدون بخیه روشی نوین در جراحی پلک است که برای برطرف کردن پف زیر چشم یا کیسه‌های چربی زیر چشم مؤثر است. ... ادامه مطلب

تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستیتفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و اپی کانتوپلاستی روشهایی هستند که برای تغییر، تصحیح یا بهبود شکل و عملکرد چشم ها و پلک ها در رفع مشکلات ناشی از افزایش سن و عوامل دیگر مانند ژنتیک به کار می‌روند ... ادامه مطلب

درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراحی بلفاروپلاستی می تواند نقش مهمی در هماهنگی صورت و از بین بردن آثار پیری بر چشم داشته باشد. این جراحی برای از بین بردن پف و افتادگی پلک موثر است ... ادامه مطلب

عفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیتعفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیت

از شایع ترین عفونت هایی که میتوانند پلک و حدقه را درگیر کنند سلولیت اربیت یا عفونت حدقه است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465