رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پی ار کی و لیزیک / جراحی ترنس پی آر کی (TransPRK)

جراحی ترنس پی آر کی (TransPRK)

مشکلات انکساری چشم به مجموعه ای از مشکلات چشم گفته میشود که وجود مشکلاتی در چشم، منجر به ایجاد اختلال در شکست نور حین عبور از بخشهای مختلف چشم میشود. از جمله مشکلات انکساری چشم میتوان به دوربینی ، نزدیک بینی و آستیگماتیسم اشاره کرد. این مشکلات که رایج هستند میتوانند منجر به تاری دید شده و زندگی روزمره افراد را مختل کنند. روشهای درمان مشکلات انکساری چشم متنوع هستند. ساده ترین و رایج ترین روش درمان این مشکلات را میتوان استفاده از عینک نام برد. با این حال بسیاری از افراد از عینک فراری هستند و به دنبال روشهای جایگزین برای درمان مشکلات انکساری چشم هستند.
جراحی چشم یکی از روشهایی است که میتواند افراد را از شر عینک خلاص کند. روشهای مختلف جراحی برای رفع مشکلات انکساری چشم وجود دارند. از جمله‌ ی این روشها میتوان به لیزیک، لازک، پی آر کی و ترنس پی آر کی اشاره کرد. این روشها که شباهت بسیاری به یکدیگر دارند بر اساس فناوری لیزر منجر به تغییر شکل در قرنیه چشم میشوند و از این طریق مشکل بینایی را رفع میکنند.

عمل لیزیک و پی ار کی در اصفهان و تهران، جزو خدماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی جراح و متخصص چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن های 88713593-021 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

عمل ترنس پی آر کی

از آنجا که لیزر دقت بالایی دارد کار با آن آسان، سریع و کم عارضه است و همین مسئله منجر به استقبال افراد از عمل های چشم بر مبنای لیزر شده اند. عمل ترنس پی آر کی نیز یکی از عمل هایی است که در طی سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
عمل ترنس پی آر کی که مخفف Transepithelial Photorefractive Keratectomy (TransPRK) است نوعی جراحی بر مبنای لیزر است که در طی آن سطح قرنیه بدون نیاز به ایجاد فلاپ تغییر شکل داده میشود. در این روش، لایه اول قرنیه که اپی تلیوم نام دارد با استفاده از لیزر حذف میشود. پس از این مرحله، لیزر با تابش پرتو پر انرژی فرابنفش به سطح قرنیه منجر به تغییر شکل آن میگردد. پس از این مرحله یک لنز تماسی که اجازه عبور اکسیژن را میدهد بر روی چشم ها قرار داده میشود که بعنوان بانداژ عمل میکند. این لنزهای تماسی معمولا سه روز بر روی چشم باقی می مانند و از سطح چشم مراقبت میکنند. در طی این سه روز نیز سطح اپی تلیوم به تدریج شروع به بهبود میکند و خود را بازسازی می نماید. معمولا افراد پس از یک هفته میتوانند به فعالیت معمول خود باز گردند و حدود 80 درصد بینایی خود را بازیابند.

جراحی ترنس پی آر کی

تفاوت پی آر کی و ترنس پی آر کی چیست؟

تفاوت اصلی بین پی آر کی و ترنس پی آر کی در روشی است که اپی تلیوم قرنیه حذف میشود. در روش پی آر کی از یک محلول شامل الکل برای حذف اپی تلیوم استفاده میشود اما در روش ترنس پی آر کی از لیزر برای این مرحله استفاده میشود. مطالعات نشان داده اند که ایمنی، بهبود پس از جراحی و نتایج حاصل از جراحی در این دو روش تفاوت معناداری با هم ندارند.

عمل ریفایند ترنس پی آر کی چیست؟

روش ریفایند ترنس پی آر کی شکل نوین تر و پیشرفته تری از ترنس پی آر کی است. در این روش، تابش لیزری بصورت کاملا ویژه برای چشم هر فرد و بر اساس شاخص های آرماری و نوری و با استفاده از چندین تصویربرداری و بررسی کامپیوتری تنظیم میگردد. این روش میتواند دید بهتری را در شب برای افراد فراهم کند. همچنین این روش میتواند دید سوپرویژن یا خلبانی در برخی بیماران ایجاد کند! این نوع دید به معنی دید بالای یازده دهم به بالا است که از چشم سالم و بدون نقص دید قویتری است. حدود یک سوم بیماران پس از عمل ریفایند ترنس پی آر کی دید پانزده دهم یا بالاتر پیدا میکنند که دید بسیار قویتری نسبت به افراد معمول است و دید خلبانی نام دارد.
در روش ریفایند ترنس پی آر کی نیز با استفاده از لیزر سطح اپی تلیوم قرنیه برش میخورد. سپس بر اساس مشخصات چشم هر شخص و بررسی هایی که با دقت توسط کامپیوتر انجام میشود سایر مراحل انجام میگیرند.

مراقبت های بعد از عمل ترنس پی آر کی چشم

آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

عوارض عمل ترنس پی آر کی

عمل ترنس پی آر کی یک عمل ایمن است. با این حال ممکن است عوارض جزئی زیر را در پی داشته باشد:

  1. ناراحتی چشم و احساس خارش
  2. احساس اینکه چیزی مانند ذرات گرد و خاک در چشم ها وجود دارد
  3. حساسیت به نور
  4. مشاهده هاله نور یا درخشش نور به مدت چند هفته
  5. دید ابری و مات
  6. عدم تصحیح بینایی یا تصحیح بیش از حد لایه های قرنیه
  7. تاری دید در طی روزهای اول
  8. اشک ریزش چشم
  9. خشکی چشم

هزینه عمل ترنس پی آر کی

هزینه عمل ترنس پی آر کی را عوامل مختلفی تعیین میکنند. از جمله نوع و شدت مشکل انکساری چشم، شهر محل جراحی، هزینه های درمانگاه، نوع مرکز درمانی و ... . از همین رو برای آگاهی از هزینه عمل ترنس پی آر کی بهتر است با پزشک یا مرکز درمانی تماس گرفته شود.

تشخیص و درمان انواع بیماریها و مشکلات اطراف چشم مانند پتوز و انجام روشهای زیبایی و جوانسازی چشم از قبیل هایفوتراپی اطراف چشم، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن های 88713593-021 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :یوسف عباسی [ 1402-09-08 ]
سلام من هفته ی پیش عمل ترنس پی ار کی انجام دادم ودیروز لنز پانسمان از چشمم براشته شد امروز برای که هشت روز از عمل میگذره برای تست بینایی به دکتر مراجعه کردم و متوجه شدم تنها نیم و بیست و پنج درصد به بیناییم تاثیر داشته ایا این مورد طبیعیه ؟؟؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آنعلت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آن

زمانی که شبکیه چشم دچار پارگی شود به اصطلاح جدا شدگی شبکیه رخ می دهد. ... ادامه مطلب

عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟

جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای نوعی از جراحی است که در طی آن عضلات و رباط‌های حمایتی پلک در گوشه‌ی چشم جراحی شده و سفت می‌شوند. این جراحی که همراه با تغییر شکل چشم است نباید با جراحی کانتوپکسی اشتباه گرفته شود. در جراحی کانتوپکسی تغییر شکلی در چشم ایجاد نمی‌شود ... ادامه مطلب

فیکس کردن غده اشکی در جراحی پف پلک بالا (بلفاروپلاستی)فیکس کردن غده اشکی در جراحی پف پلک بالا (بلفاروپلاستی)

برای بهبود افتادگی غدد اشکی در جراحی بلفارپلاستی، معمولا جراحی به این صورت انجام می‌شود که ابتدا برشی در پلک بالایی ایجاد می‌شود. سپس غدد اشکی جابجاشده که به دلیل تفاوت رنگ خود با بافت چربی اطراف قابل تشخیص هستند دوباره به جایگاه خود که حفره‌ای در استخوان اطراف کاسه‌ی چشم است منتقل می‌شوند ... ادامه مطلب

افتادگى پلک يا بلفارو پتوز چه عوارضی دارد و چگونه درمان میشود؟افتادگى پلک يا بلفارو پتوز چه عوارضی دارد و چگونه درمان میشود؟

جراحى افتادگی پلک یا پتوز به تبحر فراوان نیازداشته و صرفا توسط جراح چشم بايد انجام گيرد. با اينهمه نتايج ان به صورت پاسخ عالى ( در فاصله نيم ميلى متر از پلک مقابل) يا مناسب (در فاصله يک ميلى متر از پلک مقابل ) کاملا وابسته به عملکرد عضله است و همواره به صورت درصد، قابل بيان است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465