رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / آیا پی آر پی روش موثری برای جوانسازی صورت و اطراف چشم محسوب می شود؟

آیا پی آر پی روش موثری برای جوانسازی صورت و اطراف چشم محسوب می شود؟

صورت و اطراف چشم‌ها اولین بخش‌هایی از بدن هستند که هنگام اولین مصاحبت با یک فرد مورد توجه قرار می‌گیرند. از این رو برخی افراد توجه ویژه‌ای بر این بخش از بدن خود دارند. چروک صورت، سیاهی دور چشم و پف‌آلود بودن چشم از جمله مشکلاتی هستند که زیبایی ناحیه‌ی صورت و اطراف آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یکی از روش‌های جوانسازی صورت و اطراف چشم، روش پی آر پی (PRP) است. قبل از بررسی تاثیر روش پی آر پی بر جوانسازی صورت بهتر است شناختی کلی از این روش داشته‌باشیم.

انواع روشهای جوانسازی و درمانی چشم، از جمله بلفاروپلاستی پلک تحتانی و فوقانی جزو اقداماتی هستند که توسط دکتر بهرام اشراقی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم، با مهارت بالا و بکارگیری تکنیک درست انجام می‌شوند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

روش پی آر پی (PRP) چیست؟

پی آر پی مخفف اصطلاح انگلیسی Platelet Rich Plasma به معنی پلاسمای غنی از پلاکت است. در این روش درمانی از فرایندی غیرجراحی برای زیباسازی پوست استفاده می‌شود. در این روش لازم است تا ابتدا از خود فرد کمی خون گرفته‌شود. پس از گرفتن خون، پلاسمای آن از گلبول‌های مختلف خونی جدا شده و محلولی غنی از کلاژن، پلاکت و فاکتورهای رشد سلولی به دست می‌آید. این محلول پلاسمای غنی پس از خالص‌سازی بیشتر به محلی که نیاز به جوانسازی دارد تزریق می‌شود که می‌تواند بخش‌های مختلف صورت، گونه، زیر چشم‌ها، اطراف دهان و ... باشد. مطالعات نشان داده‌اند که محلول حاصل نقشی تاثیرگذار در فرایند بهبود آسیب‌های مختلف دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا روش پی آر پی نه تنها در جوانسازی صورت و زیر چشم بلکه در بهبود آسیب تاندون‌ها، رباط‌ها، استخوان‌ها و مفاصل نیز به کار رود.

چگونه روش پی آر پی می‌تواند به بازسازی و جوانسازی صورت و اطراف چشم کمک کند؟

راز اصلی عملکرد پی آر پی در ماهیت مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن است. محلول به دست آمده از تخلیص پلاسمای خون، دارای فاکتورهای رشد فراوانی است که می‌تواند سلول‌ها را تحریک به رشد و بازسازی آسیب‌ها کند. پلاسما می‌تواند سلول‌ها را به تولید کلاژن بیشتر تحریک کند. کلاژن پروتئینی است که در همه‌ی بافت‌ها یافت شده و در استحکام و یکدستی بافت نقش بسیار مهمی دارد. استفاده از روش پی آر پی در زیر چشم باعث افزایش تولید کلاژن و تحریک رگ‌زایی می‌شود.

پی آر پی دور چشم

تولید کلاژن بیشتر همراه با دسترسی بهتر سلول‌ها به مواد غذایی و اکسیژن از طریق رگ‌های جدید باعث رشد بهتر آنها شده و می‌تواند سیاهی زیر چشم را به صورت موقت كمتر نمايد . پس از انجام روش پی آر پی، سلول‌های جدید در محل تزریق ساخته شده و بافت نوسازی می‌شود. کلاژن تولیدشده در اثر تزریق پلاسما در روش پی آر پی همچنین دارای سلول‌های بنیادین است. این سلول‌ها همراه با تحریک کلاژن می‌توانند در رفع چین‌وچروک بخش‌های مختلف صورت نیز موثر واقع شوند. بنابراین روش پی آر پی روشی مناسب برای جوانسازی صورت و اطراف چشم و رفع چین‌وچروک آن است.

مزایای پی آر پی برای جوانسازی صورت و اطراف چشم چیست؟

اولین و مهم‌ترین مزیت روش پی آر پی طبیعی‌بودن آن است. منظور از طبیعی‌بودن این است که مواد استفاده‌شده در این روش شیمیایی نیستند (بر خلاف فیلرهای شیمیایی) و از بدن خود فرد به دست می‌آیند.

واکنش‌های حساسیت‌زا به پلاسمای استفاده‌شده در روش پی آر پی بسیار پایین است. علت این مسئله این است که منشا پلاسما از بدن خود فرد است بنابراین سلول‌های ایمنی به مواد تزریق‌شده حمله نمی‌کنند. در صورتی که فرد مبتلا به بیماری مربوط به خون باشد بهتر است قبل از جراحی آزمایشاتی را انجام دهد تا از ایمن‌بودن تزریق پی آر پی اطمینان حاصل شود.

روش پی آر پی می‌تواند باعث شود تا پوست، محکم‌تر و سلول‌های آن شاداب‌تر باشد. این مسئله می‌تواند باعث رفع چروک صورت و تیرگی زیر چشم شود. علاوه بر این مسئله می‌تواند آسیب‌های مختلف موجود در صورت مانند جای زخم‌ها را نیز تا حدودی رفع نماید.

نتایج این روش می‌تواند بر روی افراد در تمام بازه‌های سنی و به مدت 12 ماه تا دو سال در محل تزریق باقی بمانند. این مدت زمان به شرایط فرد و محل تزریق نیز وابسته است. البته گاهی لازم است تا پس از 4 تا 6 هفته پس از تزریق‌های اولیه فرد تزریقات تکمیلی انجام دهد تا بدن به تزریق پلاسما عادت کند.

زمان انجام پی آر پی کوتاه است. بسته به اینکه چه میزان از پوست قرار است با این روش ترمیم شود ممکن است فرایند تزریق بین نیم تا یک ساعت طول بکشد. با توجه به اینکه تاثیر این روش بین 12 تا 24 ماه است، زمان صرف‌شده زمان مناسبی است.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

اگرچه هزینه‌ی این روش نسبت به برخی روش‌های زیبایی صورت ممکن است بیشتر باشد اما هم از نظر ایمنی و هم از نظر تاثیرگذاری به صرفه است. در برخی از روش‌های زیبایی صورت مانند بوتاکس در صورتی که تزریق به شکل نادرست انجام بگیرد ممکن است شکل دلخواه صورت ایجاد نشود. همچنین برخی روش‌ها مانند تزریق فیلرها در صورتی که به شکل نادرستی انجام گیرند خطرات جدی مانند از دست‌دادن دائمی بینایی را به همراه خواهندداشت. البته این احتمال این رخدادها در این تزریق‌ها بسیار کم است اما در روش پی آر پی تقریبا صفر است. بنابراین بصورت کلی این روش بسیار ایمن‌تر از سایر روش‌ها است.

عوارض جانبی پی آر پی بسیار خفیف‌تر از سایر روش‌ها است. با این حال امکان عوارضی چون خارش یا سوزش خفیف، ورم خفیف و کبودی در محل تزریق وجود دارد.

روش پی آر پی تاثیر خود را فورا بر روی محل تزریق نشان می‌دهد. در سایر روش‌های تزریق و جوانسازی پوست معمولا محل تزریق به مدت 5 تا 7 روز قرمز و متورم است. در روش پی آر پی معمولا این مشکل وجود ندارد.

بنابراین باید توجه داشت که روش پی آر پی روشی ایمن‌تر از سایر روش‌های شیمیایی است که می‌تواند برای ترمیم و جوانسازی صورت و اطراف چشم استفاده گردد. از جمله مزایای این روش خطر کمتر و زمان تاثیر بالای آن است که موجب استقبال مردم از این روش شده‌است.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم، با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه، در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى اطفال و بالغين، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پروپتوز یا بیرون زدگی کره چشم چیست؟پروپتوز یا بیرون زدگی کره چشم چیست؟

برون ‌چشمی یا اگزوفتالمی با عنوان پروپتوز نیز شناخته می شود که اصطلاحی پزشکی برای برجستگی یا بیرون زدگی کره چشم است. ... ادامه مطلب

عوارض و روشهای درمان روماتیسم چشمعوارض و روشهای درمان روماتیسم چشم

روماتیسم چشمی یکی از بیماری های نسبتاً شایع و خطرناکی است که باعث به خطر افتادن سلامت بینایی انسان می شود ... ادامه مطلب

جراحى پلک فوقانى ( بلفاروپلاستى) چگونه انجام میشود؟جراحى پلک فوقانى ( بلفاروپلاستى) چگونه انجام میشود؟

جراحى بلفاروپلاستی پلک بالایی شامل برداشت پوست اضافه، برداشت قسمتهايی از چربى پلک در صورت نياز ، بالا بردن ابرو و تقويت عضله بالابرنده پلک است. ... ادامه مطلب

آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟

جراحی لیفت ابرو از متداول ترین و مؤثرترین روش های زیبایی صورت محسوب می شود که کاملاً ایمن و بی خطر محسوب می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465