اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پی ار کی و لیزیک / توصیه های قبل از عمل پی آر کی

توصیه های قبل از عمل پی آر کی

لیزیک تنها گزینه برای خلاصی دائمی از مشکلات انکساری چشم نیست. عمل پی آر کی نوعی عمل چشم با استفاده از لیزر است که در بسیاری از افراد نتایج بسیار خوبی ایجاد کرده و میتواند منجر به رفع دائمی مشکلات انکساری چشم آنان شود. گاهی بنابه دلایلی امکان انجام جراحی لیزیک بر روی برخی افراد وجود ندارد و ممکن است توصیه شود تا در این حالت، از عمل پی آر کی استفاده شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

عمل پی آر کی چیست؟

عمل جراحی پی آر کی یک نوعی از جراحی با لیزر است که میتواند منجر به رفع دوربینی ، نزدیک بینی و آستیگماتیسم چشم شود و بعنوان جراحی جایگزین لیزیک نیز شناخته میشود. تفاوت اصلی پی آر کی و لیزیک در روند جراحی است؛ بصورتی که در طی جراحی لیزیک یک ساختار به نام فلاپ بر روی قرنیه ایجاد میشود اما در عمل پی آر کی نیازی به ایجاد فلاپ نیست.

عمل پی آر کی

توصیه های قبل از عمل پی آر کی

آشپزی بعد از عمل پی آر کی

در مورد عمل هایی که با تغییر شکل قرنیه همراه هستند (مانند عمل لیزیک، لازک و پی آر کی ) لازم است تا از چشم در مقابل حرارت مراقبت گردد. از همین رو توصیه میشود تا افراد حداقل به مدت یک هفته پس از عمل پی آر کی آشپزی نکنند و اجازه دهند تا چشم ها فرایند ترمیم خود را به درستی طی کنند.

استفاده از گوشی بعد از عمل پی آر کی

پس از عمل لیزیک و پی آر کی لازم است تا چشم ها استراحت کنند. این استراحت منجر به بهبود سریعتر وضعیت بینایی میشود. در طی 24 ساعت اولیه پس از عمل لیزیک و پی آر کی، چشم ها حساس هستند و از این رو توصیه میشود تا به کلی از گوشی، تلویزیون، لپتاپ و سایر ابزار الکترونیکی که نیاز به خیره شدن دارند استفاده نگردد. همچنین مطالعه نیز در این بازه زمانی توصیه نمیگردد. مطالعه و استفاده از این ابزار دیجیتال بلافاصله پس از جراحی میتواند منجر به افزایش فشار چشم شده و خشکی چشم را به همراه داشته باشد که میتواند در نهایت نتایج جراحی را با خطراتی مواجه سازد.
حتی پس از گذشت 24 ساعت از جراحی لیزیک و پی آر کی نیز باید مطالعه و استفاده از ابزار دیجیتالی مانند گوشی و تلویزیون تا مدتی محدود باشد. در صورتی که در هنگام استفاده از گوشی و لپتاپ و ... احساس ناراحتی در چشم ها بوجود بیاید لازم است تا این ابزار کنار گذاشته شوند. میتوان از قانون 6-20-20 برای مدیریت این ابزار در طی روزهای پس از جراحی لیزیک یا پی آر کی استفاده نمود (برای روزهای دوم و پس از آن). بر طبق این قانون به ازای استفاده از ابزار دیجیتال یا مطالعه به مدت 20 دقیقه، لازم است تا افراد به مدت 20 ثانیه به جسمی که در فاصله 6 متر یا بیشتر قرار دارد نگاه کنند تا چشم ها فرصت استراحت پیدا کنند.

آیا بعد از عمل لیزیک چشم ضعیف میشود؟

عمل لیزیک و پی آر کی مکانیسم مشابهی دارند که البته در کنار شباهت های کلی، تفاوت های جزئی نیز در آنها ایجاد میشود. در هر دو جراحی با استفاده از تابش لیزر، شکل قرنیه تغییر پیدا میکند که این مسئله منجر به بهبود وضعیت بینایی میگردد. تاثیر عمل لیزیک و پی آر کی دائمی است؛ به این معنی که پس از تغییر شکل قرنیه در این نوع جراحی ها، حتی با گذشت چندین سال، تاثیر لیزر و تغییر شکل ناشی از آن بر روی قرنیه باقی می ماند اما این بدان معنی نیست که چشم ها ضعیف نمیشوند. در حقیقت به خاطر افزایش سن و تغییرات زیستی در بخشهای مختلف چشم امکان دارد که بینایی با گذشت زمان ضعیف شود. بنابراین اگرچه تاثیر عمل لیزیک و پی آر کی دائمی است اما نمیتواند بعنوان راهکاری نام برده شود که منجر به جلوگیری از پیری سلولهای چشم میشود.

روشهای متعددی برای جراحی ضعیفی چشم جهت ایجاد دید بهتر وجود دارد که توسط دکتر بهرام اشراقی انجام می شوند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران دکتر اشراقی با شماره های 88713593-021 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :نیکا یوسفی [ 1402-09-11 ]
آقای دکتر برای انجام عمل لیزیک چشم چند درصد احتمال نابینا شدن وجود داره ممنون میشم پاسخم رو بدید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیتعفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیت

از شایع ترین عفونت هایی که میتوانند پلک و حدقه را درگیر کنند سلولیت اربیت یا عفونت حدقه است. ... ادامه مطلب

روش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستیروش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستی

جراحی زیبایی پلک پایین بدون برش یک روش انقلابی است که دنیای جراحی پلاستیک را تغییر داده است. ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟

بلفاروپلاستی پلک شرقی یکی از جراحی‌های زیبایی پلک چشم است که به دلیل تفاوت ساختاری بین پلک افراد متفاوت ابداع شده است. این جراحی در کشورهای شرق آسیا مانند کره‌ی جنوبی و تایوان طرفداران زیادی دارد و در سایر کشورها نیز بر اساس نیاز کاربردهایی پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با این جراحی ابتدا بهتر اس ... ادامه مطلب

عوارض و روشهای درمان روماتیسم چشمعوارض و روشهای درمان روماتیسم چشم

روماتیسم چشمی یکی از بیماری های نسبتاً شایع و خطرناکی است که باعث به خطر افتادن سلامت بینایی انسان می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465