رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / همانژیوم چشم چیست؟همانژیوم در نوزادان

همانژیوم چشم چیست؟همانژیوم در نوزادان

همانژیوم (hemangioma) نوعی تومور غیرسرطانی و خوش خیم است که در اثر رشد غیرطبیعی رگهای خونی ایجاد میشود. همانژیوم ممکن است در هر بخشی از بدن ایجاد شود اما معمولا در صورت و گردن تشکیل میشود. اگرچه همانژیوم ممکن است در هنگام تولد در بدن وجود داشته باشد اما معمولا پس از تولد و در شش ماهه اول زندگی ایجاد میگردد.

دو نوع اصلی همانژیوم وجود دارد:

همانژیوم مویرگی ممکن است بر روی پلک ها، سطح چشم یا در درون حفره چشم ایجاد شود. در این حالت ممکن است همانژیوم منجر به اختلال در نمو طبیعی چشم شود و مشکلات بینایی مانند گلوکوم یا آب سیاه چشم را ایجاد کند.
همانژیوم به تدریج با گذر زمان از بین میرود. تا سن 5 سالگی تقریبا نیمی از همانژیوم ها و تا سن 9 سالگی 90 درصد آنها از بین میروند.

تشخیص و درمان انواع بیماریها و مشکلات اطراف چشم و جراحی های زیبایی و جوانسازی چشم ، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن های 88713593-021 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

همانژیوم در نوزادان

همانژیوم شایع ترین بیماری مرتبط با عروق در نوزادان و کودکان است و بعنوان شایع ترین تومور خوش خیم 5 سال اول زندگی نیز شناخته میشود. همانژیوم را از نظر زمان تشکیل میتوان به دو دسته مادرزادی و همانژیوم کودکان تقسیم کرد. این تقسیم بندی بر اساس زمان و چگونگی تشکیل همانژیوم ایجاد شده است.

همانژیوم چشم

همانژیوم چگونه درمان میشود؟

همانگونه که اشاره شد بسیاری از افراد دارای همانژیوم نیازی به طی کردن فرایند درمانی پیچیده ای ندارند و تنها کنترل و زمان میتواند منجر به تخریب خودبخودی همانژیوم گردد. با این حال لازم است تا کودکان مبتلا به همانژیوم تحت نظر پزشک باشند تا مشکلی در بینایی یا تنفس آنها ایجاد نگردد و از ایجاد مشکلات جدی تر جلوگیری شود. در صورتی که همانژیوم منجر به ایجاد آسیب جدی به کودک شود نیاز به روشهای درمانی و مداخلات پزشکی خواهد بود. برای درمان همانژیوم لازم است تا کودک تحت نظر چند پزشک متخصص قرار بگیرد. بر اساس محل و شدت همانژیوم، روند درمانی ممکن است شامل دارو، لیزردرمانی و یا جراحی باشد.

همانژیوم چه علائمی دارد؟

از جمله علائم همانژیوم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
همانژیوم مویرگی در شش ماه اول زندگی تشکیل میشود و ممکن است به رنگ قرمز یا قرمز مایل به بنفش باشد. این همانژیوم ها بر روی پوست ظاهر میگردند. همچنین ممکن است بزرگ بوده و رگهای خونی قابل مشاهده ای داشته باشند. به طور معمول والدین گزارش میدهند که یک نقطه رنگی بر روی پوست کودک مشاهده کرده اند که با گذشت زمان بزرگ شده و اندازه و رنگ آن تغییر میکند.
همانژیوم اگر در چشم ایجاد شود میتواند خطرات جدی و جبران ناپذیری ایجاد کند. در صورتی که همانژیوم چشم کنترل یا درمان نشود ممکن است منجر به ایجاد تنبلی چشم شود. همچنین آب سیاه چشم یا همان گلوکوم از سایر علائم همانژیوم است که با فشار چشم تشخیص داده میشود. همانژیوم در صورتی که در چشم باشد ممکن است منجر به ایجاد فشار بر عصب بینایی شود. این مسئله ممکن است منجر به تخریب عصب بینایی و در نهایت نابینایی منجر گردد.

همانژیوم بافت نرم

همانگونه که اشاره شد همانژیوم که نوعی تومور خوش خیم به حساب می آید در اثر اختلالی ایجاد میشود که در طی آن تعداد عروق طبیعی یا غیرطبیعی آشکار افزایش می یابد. این نوع تومورها شایع ترین تومور های بافت نرم در نوزادان و کودکان بوده و یکی از شایع ترین تومورهای بافت نرم در انسانها به شمار میروند، بصورتی که 7 درصد از تومورهای خوش خیم در بافت های نرم انسانها را همانژیوم تشکیل میدهد. اتیولوژی این نوع تومورهای بافت نرم کاملا مشخص نشده است. همانژیوم را بر اساس بافتی که در آن قرار میگیرند نامگذاری میکنیم. برخی از محققین به علت مبهم بودن برخی فرایندهای زیستی در تشکیل همانژیوم، استفاده از اصطلاح تومور بافت نرم برای همانژیوم را قبول ندارند و به همین دلیل اصطلاح همانژیوم به تنهایی کاربرد بیشتری دارد.

آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

علائم وجود تومور در پشت چشم

تومورهای چشم انواع مختلفی دارند که ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند. در صورتی که بصورت کلی توموری در پشت چشم ایجاد شود ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

لیزیک در اصفهان و تهران، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی جراح و متخصص چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593-021 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟

مجرای اشکی مسدود شده یا انسداد مجاری اشکی وضعیتی است که در آن مسیر تخلیه اشک در چشم به طور جزئی یا کامل مسدود و منجر به مشکل در تخلیه اشک می شود ... ادامه مطلب

انواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آنانواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آن

عفونت چشم وقتی اتفاق می افتد که باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها به بخشی از چشم یا نواحی اطراف آن حمله کنند. ... ادامه مطلب

تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستیتفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی دو نوع از جراحی هستند که اگرچه هر دو بر روی چشم و بافت‌های مرتبط با آن انجام می‌شوند اما اهداف و تاثیرات متفاوتی دارند. در این مطلب به معرفی هر کدام از این جراحی‌ها پرداخته و کاربرد و تفاوت هر کدام با دیگری را بیان خواهیم کرد ... ادامه مطلب

تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستیتفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و اپی کانتوپلاستی روشهایی هستند که برای تغییر، تصحیح یا بهبود شکل و عملکرد چشم ها و پلک ها در رفع مشکلات ناشی از افزایش سن و عوامل دیگر مانند ژنتیک به کار می‌روند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465