رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پی ار کی و لیزیک / لیزیک یکی از عمل های جراحی اصلاحی برای درمان ضعف چشم

لیزیک یکی از عمل های جراحی اصلاحی برای درمان ضعف چشم

عمل لیزیک را می‌توان پرکاربردترین و پرطرفدارترین عمل جراحی برای رفع عیوب انکساری چشم نام برد. برای اینکه نتایج جراحی عمل لیزیک به بهترین شکل ایجاد شوند لازم است تا برخی نکات قبل از عمل لیزیک رعایت شوند. همچنین دانستن نکاتی که مرتبط با نتایج حاصل از عمل لیزیک است می‌تواند تصورات منطقی از نتیجه‌ی عمل لیزیک ایجاد کند.

درمان آستیگمات چشم توسط دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم، با ارائه بهترین نتایج با روشهایی مانند پی آر کی و لیزیک در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

آنچه قبل از عمل لیزیک باید بدانیم

توصیه‌هایی عمومی وجود دارند که بهتر است افراد قبل از عمل لیزیک از آنها مطلع باشند. با این حال برای آگاهی از بهترین و دقیق‌ترین توصیه‌ها برای هر شخص لازم است تا با پزشک متخصص مشورت شود. توصیه‌های عمومی شامل موارد زیر هستند:
قبل از عمل لیزیک لازم است تا وضعیت ساختارهای مختلف چشم به خوبی توسط پزشک متخصص بررسی شوند. برخی وضعیت‌ها می‌توانند مانع عمل لیزیک باشند. همچنین وضعیت خشکی چشم باید مورد توجه قرار گیرد. ممکن است برای بهبود وضعیت خشکی چشم توصیه شود تا از قطره‌ چشم استفاده شود.

گاهی توصیه می‌شود تا قطره‌های چشمی چند روز قبل و بعد از عمل استفاده نشوند. در صورتی که فرد از قطره‌ی چشم استفاده می‌کند لازم است تا قبل از جراحی به پزشک خود اطلاع دهد و زمان دقیق برای قطع مصرف قطره را مطلع شود. معمولا توصیه می‌شود تا قطره‌های چشم که مرتبط با حساسیت هستند روز عمل لیزیک استفاده نشوند اما معمولا روز بعد عمل لیزیک ممانعتی برای استفاده از این قطره‌ها وجود ندارد.

در صورتی که فرد در روز عمل لیزیک به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شده باشد لازم است تا با پزشک خود در میان بگذارد. زمانی که فرد به بهبودی برسد می‌تواند عمل لیزیک را از سر بگیرد.
قبل از عمل لیزیک باید به فکر روش برگشت به خانه بود. با توجه به اینکه اثر مواد آرام‌بخش تزریق شده و نیز مشکلاتی مانند نداشتن دید مناسب بلافاصله پس از عمل لیزیک مانع این هستند که خود فرد رانندگی کند بنابراین بهتر است فردی به غیر از خود فرد عمل شده بعنوان راننده مشخص شود.
قبل از عمل لیزیک از مواد آرایشی و بهداشتی مانند کرم‌ها، عطر، مواد خوشبوکننده و ... استفاده نشود زیرا منجر به تغییر کیفیت هوا و نیز اختلال در عملکرد لیزرهای حساس می‌شوند.
افراد باید بدانند که در حین عمل لیزیک بیدار خواهند بود و با هوشیاری، فرایند لیزیک را مشاهده خواهند کرد. بنابراین از نظر روانی باید خود را برای این شرایط آماده کنند. البته به دلیل استفاده از مواد آرام‌بخش، درد و ناراحتی خاصی در حین لیزیک ایجاد نمی‌شود و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
لازم است تا افراد از عوارض و نیز مراقبت‌های بعد از عمل لیزیک برای کاهش عوارض آگاهی داشته باشند زیرا لازم است برخی نکات را قبل از جراحی آماده کنند تا بعد از جراحی استفاده کنند؛ مانند مشخص کردن روش رفتن به منزل و ....
برای بی‌حسی سطح چشم از سوزن و روش تزریقی استفاده نمی‌شود بلکه بی‌حسی با قطره‌های بی‌حس کننده ایجاد می‌شوند.
لیزیک یک روش بسیار سریع است که بطور متوسط 8 دقیقه برای یک چشم طول می‌کشد! دوران بهبود آن نیز بسیار سریع است و حدود یک روز زمان برای ایجاد دید مناسب می‌تواند کافی باشد اما مراقبت‌های بعد از عمل لیزیک ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشند.
لازم است تا قبل از جراحی، زمان خالی برای استراحت و بهبود پس از جراحی در نظر گرفته شود. می‌توان با مشورت با پزشک، زمان کافی برای مرخصی از کار و ... را تعیین کرد.
استفاده از لنز قبل از عمل لیزیک
یکی از چالش‌های عمل لیزیک برای افرادی است که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه این لنزها منجر به تغییر شکل سطح قرنیه می‌شوند و نیز خطر عفونت و آلودگی سطح قرنیه را افزایش می‌دهند، از افراد خواسته می‌شود تا قبل از عمل لیزیک از لنزهای تماسی استفاده نکنند.
مدت زمانی که نباید از لنز تماسی استفاده کرد بسته به جنس و نوع لنز تماسی دارد. برای لنزهای تماسی نرم توصیه‌ی عمومی برای توقف استفاده از لنزها، 5 تا 7 روز قبل از بررسی‌های جامع و جراحی است و این زمان برای لنزهایtoric مرتبط با آستیگماتیسم 10 تا 14 روز است. با این حال ممکن است توصیه‌ها برای افراد مختلف تفاوت کند. برای انواع لنزها توصیه می‌شود تا با پزشک متخصص مشورت شود.

آنچه قبل از عمل لیزیک باید بدانیم
آزمایشات قبل از عمل لیزیک
عمل لیزیک برای تمامی افراد مناسب نیست و حتی برای برخی افراد می‌تواند خطرآفرین باشد. بنابراین لازم است تا قبل از عمل لیزیک برخی آزمایش‌ها و بررسی‌ها توسط پزشک متخصص صورت بگیرد. آزمایشات قبل از عمل لیزیک جزو جامع‌ترین آزمایش‌های مرتبط با چشم هستند. بطور کلی قبل از عمل لیزیک موارد زیر بررسی می‌شوند:
سابقه خانوادگی
سابقه‌ بیماری‌های فرد
سابقه‌ جراحی چشم
داروهایی که فرد مصرف میکند
بررسی‌ قدرت بینایی چشم و شماره‌ چشم
بررسی ساختار کلی چشم
بررسی مشکلات انکساری چشم
بررسی خشکی چشم
بررسی مردمک چشم
بررسی شکل و وضعیت ساختاری قرنیه از نظر ضخامت، شکل کلی و ...
بهترین فصل برای عمل لیزیک چشم
معمولا افراد در بهار یا تابستان زمان خالی بیشتری برای انجام کارهای خود دارند و ممکن است تصمیم بگیرند تا از این فرصت‌ها برای عمل لیزیک خود استفاده کنند. این در حالی است که توصیه می‌شود تا عمل لیزیک در فصل پاییز یا زمستان صورت بگیرد!

اینستاگرام دکتر اشراقی
البته این توصیه به این معنی نیست که نمی‌توان در بهار یا تابستان عمل لیزیک را انجام داد. همچنین به این معنی نیست که عمل لیزیک در بهار یا تابستان خطری برای فرد دارد، بلکه تنها به این معنی است که شرایط برای چشم جراحی شده در فصل سرد سال بهتر است. اما چرا توصیه می‌شود تا در فصل سرد سال عمل لیزیک انجام شود؟
در فصل زمستان معمولا افراد از نظر بدنی فعالیت کمتری دارند و این برای مراقبت‌های بعد از عمل لیزیک مفید است. علاوه براین، هوای سرد برای چشم عمل شده بهتر از هوای گرم است، بصورتی که توصیه می‌شود افراد بعد از عمل لیزیک، تا مدتی از آشپزی خودداری کنند زیرا ممکن است نتایج عمل لیزیک را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین رطوبت کمتر هوا در فصل سرد سال نیز می‌تواند برای چشم عمل شده شرایط بهتری را ایجاد کند.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند جراحی لیفت ابرو ( جهت درمان افتادگی ابروجراحی لیفت شقیقه و روشهای غیر جراحی مانند تزریق فیلر و تزریق چربی زیر چشم استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :سعید دوشنکانی [ 1402-02-05 ]
مفید بود تشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟

لیزیک چشم یکی از روش های اصلاح عیوب انکساری چشم است که یک جراحی سرپایی محسوب می شود. ... ادامه مطلب

انواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آنانواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آن

عفونت چشم وقتی اتفاق می افتد که باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها به بخشی از چشم یا نواحی اطراف آن حمله کنند. ... ادامه مطلب

چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟

عمل پلک ترمیمی به عنوان جراحی برای اصلاح نتیجه به دست آمده از عمل بلفاروپلاستی انجام می شود که می تواند ظاهر زیباتری به پلک و نواحی اطراف چشم بدهد. ... ادامه مطلب

عوارض و روشهای درمان روماتیسم چشمعوارض و روشهای درمان روماتیسم چشم

روماتیسم چشمی یکی از بیماری های نسبتاً شایع و خطرناکی است که باعث به خطر افتادن سلامت بینایی انسان می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465