اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پی ار کی و لیزیک / چگونه بعد از جراحی لیزیک از چشمها مراقبت کنیم؟

چگونه بعد از جراحی لیزیک از چشمها مراقبت کنیم؟

عمل لیزیک چشم یکی از جراحی‌های محبوب در زمینه‌ی چشم پزشکی است که به دلیل کمترتهاجمی بودن خود مورد توجه قرار گرفته است. این جراحی اگر چه عوارض کمتری نسبت به جراحی‌های باز دارد اما مانند هر نوع جراحی دیگری ممکن است عوارضی جانبی داشته باشد بنابراین نیاز به مراقبت‌هایی پس از آن وجود دارد تا احتمال این عوارض به حداقل برسد.

درمان آستیگمات چشم توسط دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم، با ارائه بهترین نتایج با روشهایی مانند پی آر کی و لیزیک در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

از جمله مراقبت‌ هایی که پس از عمل لیزیک چشم باید به آن توجه داشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از رانندگی خودداری شود؛ مگر اینکه دید فرد بصورت پایداری شفاف شود.

در طی یک یا دو روز اول از تماشای صفحات نمایشگرهایی همچون گوشی موبایل، لپتاپ و تلویزیون به طور کامل اجتناب شود. پس از آن، حداقل یک هفته استفاده تماشای چنین نمایشگرهایی محدود شده و استفاده از آنها فقط در موارد ضروری صورت بگیرد.

حداقل یک ماه پس از جراحی لیزیک باید از مالش چشم‌‌ها خودداری کرد.

بین جراحی لیزیک و استحمام و شستن موی سر حداقل یک روز فاصله‌ی زمانی باید باشد. پس از آن نیز سعی شود تا جای ممکن شامپو، آب استحمام و صابون با چشم ها برخورد نداشته باشند.

تا مدت زمانی که پزشک توصیه می‌کند از محافظ چشم استفاده شود. این مدت زمان حداقل یک هفته است. لازم است تا از این محافظ در هنگام خواب نیز استفاده شود.

به مدت چند هفته از استخر، سونا، جکوزی و شرایط مشابه دوری شود.

در طی دو تا سه روز اول پس از جراحی از کارهای سنگین مانند ورزش کردن دوری شود.

حداقل به مدت یک ماه پس از جراحی لازم است تا زمانی که فرد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد از عینک آفتابی استفاده نماید.

به مدت حداقل یک هفته از مکان‌های پر گرد و غبار یا مکانهایی که هوای آن آلوده است دوری شود.

به مدت حداقل یک هفته از استفاده از مواد آرایشی مخصوص چشم و نیز کرم‌ها و مواد مرطوب کننده‌‌ای که در اطراف چشم استفاده می‌شوند خودداری شود. در هنگام استفاده از اسپری مو و نیز خمیر ریش دقت لازم صورت گیرد تا با چشم برخورد نداشته باشند.

چند هفته زمان لازم است تا بدن برای فعالیت‌های سنگین مانند ورزش‌های پربرخورد آماده شود. پس از گذشت این زمان و در هنگام فعالیت‌های پربرخورد به مدت چند ماه توصیه می‌شود تا از عینک محافظ چشم استفاده شود.

برای جلوگیری از خشکی چشم لازم است تا داروها و قطره‌های چشمی تجویز شده بصورت مرتب مصرف شوند.

فرد برای جلوگیری از عوارض پس از جراحی و بهبود سریع‌تر لازم است تا طبق برنامه‌ی پزشک متخصص عمل نموده و داروهای تجویزشده را کامل و در زمان توصیه شده مصرف کند.

در صورت بروز هرگونه مشکل لازم است تا فرد با پزشک خود مشورت کند.

لازم است تا جلسات مراجعه به پزشک بصورت منظم پیگیری شوند.

فرد با گذشت زمان دید بهتری داشته و از درد او کاسته می‌شود. در صورتی که میزان درد افزایش یابد یا در طی روزهای اول بهبودی در بینایی حاصل نشود بهتر است با پزشک مشورت گردد. معمولا چند ماه پس از جراحی بینایی افراد به 20/20 می‌رسد و تقریبا 90 درصد افراد از نتیجه‌ی جراحی خود رضایت دارند.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

سیگار کشیدن بعد از عمل لیزیک

مصرف دخانیات، از جمله سیگار تاثیر منفی ثابت شده‌ای در روند بهبودی فرد دارد. در صورتی که فرد قصد لیزیک دارد بهتر است چند هفته قبل از عمل از مصرف سیگار خودداری کند. همچنین پس از عمل لیزیک نیز 4 تا 6 هقته زمان باید از مصرف سیگار خودداری کرد. مصرف سیگار احتمال ایجاد عفونت در چشم عمل شده را افزایش داده و موجب تاخیر در فرایند بهبود می‌شود. همچنین عوارض دیگری همچون خشکی و سوزش چشم را نیز به همراه دارد.

تاری دید بعد از عمل لیزیک

تاری دید بعد از عمل لیزیک یک فرایند معمول است، از جمله اگر در طی چند ساعت اولیه پس از عمل لیزیک باشد. با این حال انتظار می‌رود تا تغییر محسوسی در طی یک تا سه روز پس از عمل لیزیک در کاهش تاری دید و بهبود بینایی ایجاد شود. در صورتی که تاری دید زمانبر شود یا فرد به دلیل تاری دید دچار نگرانی باشد بهتر است با پزشک متخصص مشورت گردد. ممکن است به سه تا شش ماه زمان برای بهبود کامل بینایی پس از لیزیک نیاز باشد. در طی این مدت ممکن است فرد احساس کند بینایی او کیفیتی پایین تر از حالت طبیعی دارد. ممکن است در طی این مدت لازم باشد تا افراد برای انجام برخی کارها از عینک استفاده کنند. لازم است تا در این مدت و در صورتی که نگرانی خاصی در مورد وضعیت بینایی وجود دارد حتما با پزشک متخصص مشورت شود.

درباره جراحی پلک شرقی بیشتر بدانید ...

عینک آفتابی مناسب بعد از عمل لیزیک

عینک آفتابی از چشم‌ها در مقابل نور شدید و نیز اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید محافظت می‌کند. پس از عمل لیزیک نیز چشم‌ها حساس و آسیب پذیر هستند. محافظت از چشم ها پس از عمل لیزیک توسط یک عینک آفتابی مناسب منجر به راحتی چشم ها شده و منجر به تسریع فرایند بهبود می‌شود. لازم است تا فرد هنگامی که پس از عمل لیزیک در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد از عینک آفتابی استفاده کند. همچنین ممکن است پزشک توصیه کند تا در فضای بسته و در محیط خانه نیز از این عینک‌ها برای جلوگیری از آسیب توسط ذرات معلق موجود در هوا استفاده شود. همچنین باید توجه داشت که حتی در هوای ابری نیز اشعه‌های مضر خورشید می‌توانند به چشم آسیب بزنند بنابراین نباید صرفا به این خاطر که خورشید قابل مشاهده نیست از زدن عینک آفتابی خودداری کرد. گاهی مشاهده می‌شود افرادی که از عینک آفتابی پس از عمل لیزیک استفاده نمی‌کنند دچار تاری دید می‌شوند که تاری دید قرنیه‌ای نام دارد. بنابراین استفاده از عینک آفتابی مناسب و استاندارد پس از عمل لیزیک موکدا توصیه می‌گردد.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

هزینه عمل لیزیک چشم

هزینه‌ عمل لیزیک متغیر است و به عواملی چون پوشش بیمه‌ای، نوع جراحی‌های همراه با لیزیک، وضعیت فرد و ... وابسته است. بهتر است برای آگاهی از هزینه‌ی عمل لیزیک با پزشک و مرکز پزشکی مشورت گردد.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند جراحی افتادگی پلک ، جراحی لیفت شقیقه و روشهای غیر جراحی مانند تزریق فیلر ، ژل و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تاثیر مستقیم افتادگی پلک فوقانی در بیناییتاثیر مستقیم افتادگی پلک فوقانی در بینایی

افتادگی پلک یا پتوز به وضعیتی گفته می شود که پلک بالایی به سمت پایین افتاده باشد. ... ادامه مطلب

تزریق ژل اطراف چشمتزریق ژل اطراف چشم

امروزه روشهای جراحی و غیر جراحی فراوانی برای جوانسازی زیر چشم وجود دارد؛ که یکی از بهترین و موثرترین آنها تزریق ژل یا فیلر زیر چشم است ... ادامه مطلب

آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟

لیزیک چشم یکی از روش های اصلاح عیوب انکساری چشم است که یک جراحی سرپایی محسوب می شود. ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی چهار پلک چیست و چگونه انجام میشود؟بلفاروپلاستی چهار پلک چیست و چگونه انجام میشود؟

بلفاروپلاستی یک روش درمانی زیبایی برای از بین بردن چین و چروک، پف زیر چشم و افتادگی پلک با ریشه ژنتیکی و افزایش سن است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465