اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاي سيستم اشكى / علائم انسداد مجرای اشکی در کودکان

علائم انسداد مجرای اشکی در کودکان

انسداد مجرای اشکی یک مشکل رایج بین کودکان است به گونه‌ای که در آمریکا حدود 20 درصد کودکان با مجرای اشکی مسدود به دنیا می‌آیند. انسداد مجرای اشکی در بسیاری از کودکان بصورت خودبخود و با گذشت زمان برطرف می‌شود و در کودکانی که بصورت خودبخود برطرف نشود از روش‌های درمانی مختلفی می‌توان استفاده کرد که بصورت عمومی روش‌هایی ایمن هستند و کودکان به خوبی به این روش‌های درمانی پاسخ می‌دهند.

اشک ریزش چشم ممکن است با دلایل بسیار جزئی یا علل پیچیده تر اتفاق افتد. شما می‌توانید برای بررسی و تشخیص علت اشک ریزش چشم، و در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم جهت رفع این عارضه، به دکتر بهرام اشراقی فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

انسداد مجرای اشکی چیست؟

اشک ابتدا در غدد اشکی تولید می‌شود. این غدد در بالای چشم‌های افراد و در ناحیه‌ی دور از بینی در پلک فوقانی قرار دارند. پس از اینکه اشک تولید شد از لبه‌ی پلک‌ها جاری شده و پس از اینکه سطح چشم را مرطوب کرد از طریق دو روزنه‌ی کوچک وارد مسیرها یا کانال‌های اشکی شده و به کیسه‌ی اشکی راه پیدا می‌کند. اشک تجمع یافته در کیسه‌ی اشکی از طریق مجرای اشکی که ساختاری استخوانی دارد به بینی وارد می‌شود. بسته‌ شدن این مسیر را انسداد مجرای اشکی گوییم. انسداد مجرای اشکی منجر می‌شود تا مسیر اشکی با مایعات پر شده و ورم کند و با گذشت زمان ملتهب شده و در برخی موارد عفونت مجرای اشکی ایجاد می‌شود.

اگرچه انسداد مجرای اشکی بیشتر در کودکان ایجاد می‌شود اما در سنین دیگر نیز احتمال ایجاد آن وجود دارد. انسداد مجرای اشکی در کودکان به ندرت بر روی بینایی کودکان تاثیر دارد و بصورت معمول بینایی آنها را تحت تاثیر قرار نداده و تاثیر بلندمدت ایجاد نمی‌کند.

علائم انسداد مجرای اشکی در کودکان

علائم انسداد مجرای اشکی در کودکان چیست؟

در صورتی که کودکی دچار انسداد مجرای اشکی شود ممکن است علائم زیر ایجاد شوند:

اشک ریزش بیش از حد طبیعی. این علامت حتی در زمانی که کودک گریه می‌کند نیز مشهود است و اشک چشمان کودک در هنگام گریه بیشتر از گریه‌ در حالت طبیعی و مجرای اشکی باز است. همچنین این نشانه در هنگام سرماخوردگی کودک، حضور در هوای سرد یا وزش باد تشدید می‌شود.

ایجاد پوسته‌های خشک بر روی پلک‌ها

خارج شدن موادی مخاطی از چشم که بسته به محل انسداد مجرای اشکی ممکن است تر (همراه با اشک) باشد. در این حالت فشار گوشه‌ی داخلی پلک پایین ممکن است ترشح این مواد را بیشتر کند.

قرمزی و خارش چشم‌ها یا پلک‌ها که با مالش بیش از حد کودک همراه است

معمولا در کودکانی که با انسداد مجرای اشکی به دنیا می‌آیند این علائم از زمان تولد تا هفته‌ی دوازدهم پس از تولد بروز می‌کنند. با این حال ممکن است کودکانی نیز دچار انسداد مجرای اشکی باشند و هیچ یک از علائم را نشان ندهند. در این حالت والدین زمانی وجود مشکل را متوجه می‌شوند که مجرای اشکی عفونت کرده باشد. عفونت زمانی ایجاد می‌شود که میکروب‌ها در مجرای مسدود شده انباشته شده و رشد می‌کنند. در این حالت علائم عفونت مجرای اشکی شامل موارد زیر خواهدبود:

وجود مخاط زرد یا سبز که از چشم‌ها خالی می‌شود

قرمزی چشم‌ها

ورم پلک‌ها

درباره جراحی پلک شرقی بیشتر بدانید ...

چه زمانی باید برای درمان انسداد مجرای اشکی کودکان به پزشک مراجعه کرد؟

همانگونه که اشاره شد معمولا انسداد مجرای اشکی ناراحتی چندانی در کودک ایجاد نمی‌کند. با این حال ممکن است مشکلات جدی‌تری مانند عفونت در اثر انسداد مجرای اشکی ایجاد شده باشند. در صورتی که علائم زیر در نوزاد وجود داشته باشند لازم است به پزشک مراجعه شود:

چشمان کودک به قرمز شده باشند.

توده‌ی سفتی در بخش داخلی پلک احساس شود.

پلک کودک قرمز و متورم باشد.

علائمی همچون حساسیت به نور ایجاد شود.

کودک سعی کند تا چشمان خود را بصورت مداوم به هم بفشارد تا بسته بمانند.

ترشحات سبز رنگ از چشمان کودک خارج شوند.

مجرای اشکی کودک پس از گذشت یک سال از تولد بسته باقی مانده باشد.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

علائم بازشدن مجرای اشکی نوزادان چیست؟

علامت اصلی بازشدن مجرای مسدود اشکی کودکان در حقیقت رفع علائم انسداد است؛ به این معنی که اشک ریزش چشم‌ها از بین رفته و کودک چشمان خود را به هم نمی‌فشارد، ترشحات چشمی به طور کامل برطرف شده و ورم و قرمزی پلک‌ها از بین می‌رود.

روش‌های خانگی برای بازکردن مجرای اشکی کودکان چیست؟

اگرچه انسداد مجرای اشکی معمولا بصورت خودبخودی رفع می‌شود با این حال روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند این روند را تسریع کنند. از جمله‌ی این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کمپرس آب گرم (بصورتی که پوست کودک اذیت نشود)

ماساژ

قطره‌های چشمی

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی ، جراحی لیفت شقیقه و روشهای غیر جراحی مانند تزریق فیلر ، ژل و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
منظور از عیوب انکساری چشم چیست و چگونه درمان می شود؟منظور از عیوب انکساری چشم چیست و چگونه درمان می شود؟

عیوب انکساری چشم در دو دهه اخیر جز بیماری های رایج محسوب شده است که افراد در رنج ‌های سنی مختلف به آن دچار شده اند. ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟

بلفاروپلاستی پلک شرقی یکی از جراحی‌های زیبایی پلک چشم است که به دلیل تفاوت ساختاری بین پلک افراد متفاوت ابداع شده است. این جراحی در کشورهای شرق آسیا مانند کره‌ی جنوبی و تایوان طرفداران زیادی دارد و در سایر کشورها نیز بر اساس نیاز کاربردهایی پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با این جراحی ابتدا بهتر اس ... ادامه مطلب

انواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آنانواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آن

عفونت چشم وقتی اتفاق می افتد که باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها به بخشی از چشم یا نواحی اطراف آن حمله کنند. ... ادامه مطلب

آشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانیآشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانی

ابروها را مى توان با روشهاى جراحى و غير جراحى بالا برد. شايعترين روش غير جراحى استفاده از بوتاكس (سم بوتولينوم) است كه ليفت شيميايي نام دارد. اين روش در افتادگى خفيف و در افراد جوان مناسب بوده و اثر ان بين سه تا پنج ماه در ناحيه پيشانى طول مى كشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465