اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / علل،علائم و درمان انحراف چشم (استرابیسم) Strabismus

علل،علائم و درمان انحراف چشم (استرابیسم) Strabismus

انحراف چشم یا استرابیسم به وضعیتی اطلاق می‌شود که در طی آن هر دو چشم فرد در یک لحظه‌ی معین به یک نقطه‌ی مشخص خیره نباشند و جهت آنها متفاوت باشد. انحراف چشم معمولا در افرادی ایجاد می‌شود که کنترل عضلات مرتبط با چشم آنها ضعیف است و یا مبتلا به دوربینی هستند. در این مطلب سعی شده‌است تا دلایل و علائم این بیماری عنوان شده و راهکارهای درمانی آن بصورت کلی بیان گردند.

تشخیص و درمان انواع بیماریها و مشکلات اطراف چشم مانند پتوز و جراحی های زیبایی و جوانسازی چشم، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

دلایل ایجاد انحراف چشم چیست؟

در حالت طبیعی، شش عضله مسئول کنترل حرکات چشم هستند. این عضالت بصورت هماهنگ با هم عمل می‌کنند و باعث می‌شوند تا دو چشم بصورت هماهنگ با هم حرکت کنند. بسیاری از موارد انحراف چشم ناشی از ناهنجاری‌هایی عصبی-عضلانی است. در این حالت، مشکلات عصبی باعث می‌شوند تا عملکرد عضلاتی که مسئول حرکت چشم‌ها هستند با اختلال مواجه شود. مشکلات عصبی ممکن است به ارتباط عصب با مغز و یا ارتباط عصب با عضله مرتبط باشند. در موارد کمتری نیز مشکل در خود عضله است و اعصاب مرتبط با آنها از نظر عملکردی سالم هستند. اگرچه درک صحیح علت ایجاد انحراف چشم همواره میسر نیست اما عوامل مختلفی وجود دارند که مرتبط با این بیماری هستند.

انحراف چشم

موارد زیر بعنوان دلایل انحراف چشم به شمار می‌روند:

ازجمله دلایل و بیماری‌های مرتبط با استرابیسم در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در بزرگسالان نیز استرابیسم ممکن است مرتبط با بیماری‌های زیر باشد:

علائم استرابیسم یا انحراف چشم چیست؟

اصلی‌ترین علامت این بیماری، انحراف دو چشم و راستای غیرطبیعی آنها نسبت به هم است. علاوه بر این ویژگی ظاهری، انحراف چشم می‌تواند علائم و مشکلات دیگری را نیز ایجاد کند، از جمله:

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

استرابیسم یا انحراف چشم چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای درمان استرابیسم یا انحراف چشم وجود دارند، از جمله:
استفاده از عینک یا لنزهای تماسی: این روش برای افرادی به کار می‌رود که دچار مشکلات انکساری در چشم‌ها هستند. با استفاده از این ابزارها می‌توان بینایی را بهبود بخشید در نتیجه چشم‌ها تلاش کمتری برای فوکوس خواهندکرد. در این حالت ممکن است راستای چشم‌ها مستقیم بماند.

استفاده از لنزهای منشوری:

این نوع لنزها نوع مخصوصی از لنزها هستند که موجب خمیدگی نور ورودی به چشم‌ها شده و موجب می‌شوند تا چشم‌ها نیاز کمتری به انحراف خود برای ایجاد تصویر مناسب داشته‌باشند.

اورتواوپتیک (ورزش چشم):

این روش بر روی برخی انواع استرابیسم مانند اگزوتروپیا کاربرد دارند.

استفاده از داروها:

برخی داروها مانند قطره‌های چشمی مخصوص یا برخی پمادها می‌تواند وضعیت انحراف چشم را بهبود بخشد. تزریق بوتاکس نیز با تضعیت برخی عضلات می‌تواند چنین اثری داشته‌باشد. این روش‌ها ممکن است به تنهایی یا در کنار جراحی چشم به کار روند.

درمان بیماری‌های زمینه‌ای:

همانگونه که اشاره شد برخی بیماری‌های دیگر مانند تنبلی چشم ممکن است منجر به ایجاد انحراف چشم شوند. درمان این بیماری‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت انحراف چشم‌ها منجر شود.

جراحی انحراف چشم یا استرابیسم:

برای درمان انحراف بینایی ممکن است از جراحی نیز استفاده شود. هدف از این جراحی‌ها این است که طول عضلات متصل به چشم تغییر یابند و یا وضعیت آنها از نظر زاویه‌ی قرارگیری عوض شود. این جراحی‌ها معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شوند.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی، جراحی لیفت شقیقه، جراحی لیفت ابرو و روشهای غیر جراحی مانند تزریق ژل و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا عمل پی آر کی باعث خشکی چشم می شود؟آیا عمل پی آر کی باعث خشکی چشم می شود؟

عمل PRK یک نوع جراحی انکساری برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم میباشد . ... ادامه مطلب

آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟

جراحی لیفت ابرو از متداول ترین و مؤثرترین روش های زیبایی صورت محسوب می شود که کاملاً ایمن و بی خطر محسوب می شود. ... ادامه مطلب

آیا لیفت پلک و ابرو به طور همزمان قابل انجام است؟آیا لیفت پلک و ابرو به طور همزمان قابل انجام است؟

با پیشرفت تکنولوژی، روش های بسیار متعددی به وجود آمده اند که می توان به کمک آنها مشکل افتادگی ابرو و پلک را حل کرد. ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟

بلفاروپلاستی پلک شرقی یکی از جراحی‌های زیبایی پلک چشم است که به دلیل تفاوت ساختاری بین پلک افراد متفاوت ابداع شده است. این جراحی در کشورهای شرق آسیا مانند کره‌ی جنوبی و تایوان طرفداران زیادی دارد و در سایر کشورها نیز بر اساس نیاز کاربردهایی پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با این جراحی ابتدا بهتر اس ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465