رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراح پلاستیک و ترمیمی چشم / نحوه مراقبت از چشم مصنوعی چگونه است؟

نحوه مراقبت از چشم مصنوعی چگونه است؟

گاهی ممکن است در برخی افراد در اثر تروما، تصادف، تومور، فشار چشم و ... نیاز باشد تا یک یا هر دو چشم تخلیه شوند. اگرچه از دست دادن چشم ها میتواند بسیار ناگوار باشد اما بدون تخلیه چشم ها ممکن است حیات فرد با خطر بیشتری مواجه شود. پس از تخلیه چشم توصیه میشود تا از چشم مصنوعی یا ایمپلنت چشم استفاده گردد. چشم مصنوعی که بصورت مصنوعی تولید میشود میتواند در ظاهر افراد تغییرات مثبتی ایجاد نماید و تاثیر درمانی ندارد. با توجه به اینکه چشم مصنوعی مستقیما با بافتهای چشم مرتبط هستند بنابراین مراقبت از آنها بسیار مهم است.

تخليه چشم و استفاده از پروتزهاى چشمى ،از قديمى ترين اعمال جراحى محسوب مى گردد؛ که جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن های 88713593-021 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114-031 تماس حاصل فرمایید.

چشم مصنوعی چیست؟

چشم مصنوعی ابزاری معمول برای افرادی است که چشم خود را از دست داده اند. افراد در تمام سنین و با هر جنسیتی میتوانند پس از تخلیه چشم از چشم مصنوعی استفاده کنند. چشم مصنوعی ابزاری درمانی نیست و به این دلیل استفاده میشود که ظاهر افراد را پس از جراحی تخلیه چشم بهبود بخشد و حس راحتی بیشتری در حدقه چشم تخلیه شده ایجاد کند. امروزه چشم مصنوعی را میتوان به دو شکل تهیه کرد. برخی از انواع چشم مصنوعی از قبل آماده هستند و برخی نیز بر اساس نیاز افراد سفارش داده میشوند و مطابق با میل و نیاز افراد تولید میشوند. چشم مصنوعی آماده ممکن است از نظر اندازه، رنگ و سایر ویژگی ها مطابق با خواسته افراد نباشد که در این حالت میتوان چشم مصنوعی با رنگ چشم متناسب با چشم دیگر سفارش داد.
بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند چشم مصنوعی از جنس شیشه است اما امروزه از مواد مختلفی برای ساخت چشم مصنوعی استفاده میشود؛ از جمه:

این مواد معمولا با بافتهای بدن سازگاری دارند و عوارضی همچون حساسیت ایجاد نمیکنند.

عوارض چشم مصنوعی

استفاده از چشم مصنوعی معمولا ایمن است و خطر یا عارضه ای جدی در پی ندارد. در صورتی که مراقبت کافی از چشم مصنوعی صورت نگیرد احتمال عفونت چشم وجود دارد. همچنین در صورتی که اندازه چشم مصنوعی متناسب با حجم حدقه چشم نباشد ممکن است منجر به ناراحتی بافت حدقه شود و از این نظر آزاردهنده باشد. عارضه ی دیگر چشم مصنوعی که بسیار کم رخ میدهد افتادگی پلک است که ممکن است در اثر وزن چشم مصنوعی ایجاد شود.

نحوه مراقبت از چشم مصنوعی

نحوه مراقبت از چشم مصنوعی چگونه است؟

برای مراقبت از چشم مصنوعی باید در مرحله وارد کردن چشم مصنوعی به چشم، خارج کردن آن، شستشو و تمیزکردن آن نکاتی را رعایت کرد.

مرحله وارد کردن چشم مصنوعی:

مرحله خارج کردن چشم مصنوعی:

ابتدا پلک پایین را با انگشت اشاره پایین میکشیم، به بالا نگاه میکنیم و انگشت را به سمت گوش میکشیم. اجازه میدهیم تا چشم مصنوعی به سمت بیرون سُر بخورد. سپس به آرامی چشم مصنوعی را بصورت کامل بیرون میکشیم. در صورتی که از کاپ مکشی استفاده شود، ابتدا سر کاپ را فشار میدهیم تا هوای درون آن خالی شود. در همین حال، سر کاپ را به چشم مصنوعی متصل میکنیم. سپس چشم مصنوعی را به سمت بالا و بیرون خم کرده و از روی پلک پایین بیرون می آوریم. پس از این مرحله میتوان با فشار دادن سر کاپ، آن را از چشم جدا کرد.

پاک کردن چشم مصنوعی:

با گذشت زمان، سطح چشم مصنوعی با پروتئین ها و نیز عوامل بیرونی پوشیده میشود. پاکیزه نگه داشتن پروتز چشم میتواند علاوه بر افزایش عمر پروتز، سلامت حدقه چشم را نیز تضمین کند. با این حال پاک کردن بیش از حد چشم مصنوعی نیز توصیه نمیشود زیرا ممکن است منجر به تحریک کردن بافت یا خشک شدن آن شود و این مسئله میتواند آزاردهنده باشد. بنابراین توصیه میشود تا هر 1 تا 2 ماه یکبار به پاک کردن چشم مصنوعی اقدام شود.
برای پاک کردن چشم مصنوعی از آب گرم استفاده میشود. در این حالت با گرفتن چشم مصنوعی زیر آب گرم یا غوطه ور کردن آن در آب گرم، با نوک انگشتان خود به آرامی آنها را مالش میدهیم. سپس با یک دستمال نرم و تمیز، سطح آن را به آرامی پاک میکنیم. گاهی میتوان از صابون های ملایم یا شامپو بچه در محلول آب گرم استفاده کرد. از سایر محلولهای پاک کننده و نیز الکل برای پاک کردن چشم مصنوعی نباید استفاده کرد زیرا به چشم مصنوعی آسیب میزنند.

  1. ایجاد حساسیت یا خراش در پلک
  2. افزایش خشکی و ناراحتی بافت
  3. تغییر شکل چشم مصنوعی یا نحوه قرار گرفتن آن

تعویض چشم مصنوعی:

بصورت معمول توصیه میشود تا افراد هر 5 سال یک بار چشم مصنوعی خود را تعویض کنند. علت این توصیه تغییر شکل بافت، تغییر جایگاه ایمپلنت، شکستگی سطح آکریلیک و حذف باکتریها است. از نشانه های اینکه چشم مصنوعی نیاز به تعویض دارند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مرطوب کردن چشم مصنوعی

با توجه به اینکه گرمای هوا، گرد و خاک، باد، شنا کردن، سفر با هواپیما و ... میتوانند منجر به خشکی چشم شوند توصیه میشود تا از انواع مرطوب کننده های ویژه چشم مصنوعی برای ایجاد راحتی بیشتر استفاده شود.

مراقبت از بافت:

افرادی که از چشم مصنوعی استفاده میکنند احتمالا دچار خشکی بافت در چشم تخلیه شده میشوند. حساسیت، سرمای هوا، عفونت سینوسی و ... میتوانند این خشکی بافت را تشدید کنند. در این حالت ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ها یا داروهای استروئیدی باشد. این فرآیندهای درمانی باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرند.

مراقبت از چشم مصنوعی در هنگام فعالیت بدنی:

توصیه میشود در هنگام فعالیت بدنی همچون ورزش و ... از عینک های محافظ استفاده گردد.

توصیه های تکمیلی برای مراقبت از چشم مصنوعی

چشم مصنوعی با قابلیت دیدن

امروزه چشم های مصنوعی تنها برای حفظ ظاهر و زیبایی افراد به کار میروند و نمیتوانند قابلیت دیدن را ایجاد نمایند. با این حال امیدها برای ساخت چشم مصنوعی با قابلیت دیدن وجود دارند که برای رسیدن به این هدف نیاز به زمان بیشتری است.

 آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

قیمت چشم مصنوعی

قیمت پروتز چشم مصنوعی به عوامل مختلفی مانند کیفیت ساخت، شرکت سازنده، مواد استفاده شده برای ساخت چشم مصنوعی و ... وابسته است. انواع چشم مصنوعی قیمت های متفاوتی دارند. همچنین انتظار میرود تا قیمت چشم مصنوعی که بصورت ویژه برای یک فرد طراحی و ساخته میشود از نمونه های آماده بیشتر باشد.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند جراحی افتادگی پلک ، جراحی لیفت شقیقه و روشهای غیر جراحی مانند تزریق فیلر ، چربی و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا بلفاروپلاستی درمان دائمی و قطعی افتادگی پلک است؟آیا بلفاروپلاستی درمان دائمی و قطعی افتادگی پلک است؟

بلفاروپلاستی یکی از انواع جراحی های بسیار مؤثر و محبوب می باشد که باعث رفع نشانه های پیری پوست اطراف چشم و جوانسازی پلک های بالا و پایین میشود ... ادامه مطلب

جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟

برخی از روشهای جوانسازی دور چشم به شکل جراحی و برخی دیگر به صورت غیر جراحی و با تهاجم کمتر انجام می‌شوند. با جراحی بلفاروپلاستی، لیفت شقیقه، لیفت ابرو و پیشانی،تزریق فیلرها و بوتاکس، همچنین بکارگیری برخی از لیزرها می‌توان به جوانسازی دور چشم پرداخت ... ادامه مطلب

آیا بلفاروپلاستی پلک فوقانی بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟آیا بلفاروپلاستی پلک فوقانی بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟

در برخی از موارد با تشخیص پزشک، میتوان عمل بلفاروپلاستی پلک بالایی را بدون نیاز به جراحی و با لیزر انجام داد. ... ادامه مطلب

لیفت تمپورال ابرو و چشم یا لیفت شقیقه چیست؟لیفت تمپورال ابرو و چشم یا لیفت شقیقه چیست؟

لیفت شقیقه که به آن لیفت تمپورال ابرو و چشم نیز گفته می‌شود؛ روشی است که همزمان با لیفت یک سوم خارجی ابرو، شامل فرآیند ایجاد تغییرات در ناحیه پیشانی و تا حدودی باز شدن خطوط پنجه کلاغی گوشه خارجی چشم نیز می‌شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465