اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / مضرات صفحه نمایش موبایل و کامپیوتر برای چشم

مضرات صفحه نمایش موبایل و کامپیوتر برای چشم

اکثر مردم از عینک ضدآفتاب استفاده میکنند تا چشم آنها را از نور فرابنفش آفتاب محافظت کند اما شاید بسیاری از افراد از میزان پرتوهای نور مضر که منشأ غیرخورشیدی دارند و به چشم آسیب های غیرقابل جبران وارد میکنند آگاه نباشند. یکی از منابع پرتوهای مضر برای چشم صفحه نمایش موبايل و کامپیوتر و سایر ابزار الکترونيکی است. در این مطلب به آسیبهای ناشی از این ابزار خواهیم پرداخت و روش کنترل این آسیبها را بیان خواهیم کرد.

تشخیص و درمان انواع بیماری های چشم و جراحی های زیبایی و جوانسازی چشم ، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

مضرات صفحه نمایش موبایل و کامپیوتر برای چشم:

سایر مشکلات ناشی از استفاده بیش از حد از صفحات موبایل و کامپیوتر شامل موارد زیر هستند:

مضرات صفحه نمایش موبایل و کامپیوتر برای چشم

علاوه بر این مشکلات، در کودکان شاهد مشکلات دیگری نیز هستیم. از جمله مشکلات ناشی از صفحات موبایل و کامپیوتر در کودکان، علاوه بر موارد ذکر شده، شامل موارد زیر است:

  1. کاهش دوره های زمانی تمرکز
  2. ضعف رفتاری
  3. کج خلقی

فاصله مناسب کامپیوتر، تلوزیون و موبایل با چشم

همانگونه که اشاره شد، تاثیر مخرب گوشی و کامپیوتر بر روی چشم میتواند تاثیرات منفی زیادی بر روی افراد بگذارد. با این حال به دلیل نیاز زندگی مدرن به استفاده از این ابزار، کنارگذاشتن کامل آنها تقریبا غیرممکن شده است. بنابراین بهتر است نکاتی را رعایت کنیم تا آسیب ناشی از موبایل و کامپیوتر به حداقل برسد. حفظ فاصله مناسب موبایل و کامپیوتر با چشم یکی از نکات مفید در حفظ سلامتی چشم است. فاصله مناسب برای ابزار الکترونیکی مختلف را میتوان به شرح زیر بیان کرد:

آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

جلوگیری از آسیب موبایل به چشم

روشهای مختلفی برای پیشگیری از آسیبهای صفحه نمایشگرهای دیجیتال به چشم وجود دارد. از جمله:

  1. قانون ۲۰-6-۲۰: طبق این قانون اگر فردی به مدت ۲۰ دقیقه به صفحه نمایشگر دیجیتال (کامپیوتر، موبایل و تلویزیون) نگاه کند، برای رفع فشار از چشم باید به یک جسم در فاصله 6 متری به مدت ۲۰ ثانیه نگاه کند. البته فاصله جسمی که برای استراحت چشم به آن خیره میشویم هر چه بیشتر از 6 متر باشد بهتر است.
  2. اطمینان از اینکه نور محل کار مناسب است: شاید کمی تعجب برانگیز باشد اما زمانی که فرد با کامپیوتر کار میکند بهتر است نور اتاق کم باشد! بهتر است در صورت امکان پرده های اتاق کشیده شود تا نور ورودی کاهش یابد و حدالامکان لامپ اتاق روشن نگردد. هنگام کار با کامپیوتر بهتر است از لامپ های با ولتاژ کم استفاده گردد و نور را نصف نور اتاق در حالت معمول قرار داد.
  3. آزمایش منظم چشم: آزمایش منظم چشم، از جمله برای افرادی که شغل آنها به گونه ای است که مجبورند به مدت طولانی به صفحات نمایشگر زل بزنند (مانند برنامه نویس ها، تایپیست ها، دانشجویان و ...) کمک میکند تا در صورت وجود مشکلاتی همچون فشار چشم و ... زودتر تشخیص داده شود و روند درمانی سریعتر و موثرتر باشد.
  4. کاهش میزان بازتاب نور خارجی بر روی صفحه نمایش: درخشش و نور اضافی که منشأ بیرونی دارد (مثلا نور پنجره بر روی صفحه نمایش) منجر به فشار چشم میشود و منجر میشود تا چشم در تمرکز بر روی محتوای نمایشگر به مشکل بربخورد. برای رفع این مشکل میتوان از صفحات مات کننده و ضد بازتاب نور استفاده کرد. در مورد افرادی که از عینک استفاده میکنند نیز رعایت همین نکته بر روی عینک ضروری است تا عینک آنها نور محیط را بازتاب ندهد.
  5. از صفحات نمایش با کیفیت تصویر بالا استفاده شود: هر چه رزولوشن نمایشگر بالاتر باشد برای بینایی بهتر است.
  6. کاهش نور آبی: نور آبی ساطع شده از صفحات نمایشگرها به دلیل طول موج پایین خود انرژی بالایی دارد و منجر به آسیب چشم میشود. نور آبی را میتوان با استفاده از پوششهای شیشه ای خاص، عینک های خاص یا کاهش دمای رنگ صفحه نمایش کاهش داد. این مسئله منجر به کاهش آسیبهای چشم در طولانی مدت میشود.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند جراحی لیفت ابرو ( جهت درمان افتادگی ابروجراحی لیفت شقیقه و روشهای غیر جراحی مانند تزریق فیلر و تزریق چربی زیر چشم استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟

لیزیک چشم یکی از روش های اصلاح عیوب انکساری چشم است که یک جراحی سرپایی محسوب می شود. ... ادامه مطلب

روش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستیروش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستی

جراحی زیبایی پلک پایین بدون برش یک روش انقلابی است که دنیای جراحی پلاستیک را تغییر داده است. ... ادامه مطلب

عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟

جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای نوعی از جراحی است که در طی آن عضلات و رباط‌های حمایتی پلک در گوشه‌ی چشم جراحی شده و سفت می‌شوند. این جراحی که همراه با تغییر شکل چشم است نباید با جراحی کانتوپکسی اشتباه گرفته شود. در جراحی کانتوپکسی تغییر شکلی در چشم ایجاد نمی‌شود ... ادامه مطلب

منظور از عیوب انکساری چشم چیست و چگونه درمان می شود؟منظور از عیوب انکساری چشم چیست و چگونه درمان می شود؟

عیوب انکساری چشم در دو دهه اخیر جز بیماری های رایج محسوب شده است که افراد در رنج ‌های سنی مختلف به آن دچار شده اند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465