اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / عمل جراحی کیست پلک چشم

عمل جراحی کیست پلک چشم

یکی از مشکلات مرتبط با پلک، ایجاد کیست روی پلک چشم است. انواعی از برامدگی‌ها وجود دارند که ممکن است همه‌ی آنها را با عنوان کیست (Cyst) بشناسیم اما از نظر ساختاری و نیز علت تشکیل آنها، تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد. اگرچه ممکن است بسیاری از کیست‌ها بصورت خودبخودی رفع شوند با این حال برای از بین بردن برخی از آنها ممکن است نیاز به عمل جراحی کیست پلک چشم باشد. در این مطلب علاوه بر معرفی انواع متداول‌تر کیست پلک چشم، روش‌های درمانی آنها را نیز بررسی خواهیم کرد.

تشخیص و درمان انواع بیماری های چشم و جراحی های زیبایی و جوانسازی چشم ، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

انواع کیست پلک چشم

گل مژه پلک چشم

گل مژه (stye) نوعی برامدگی یا کیست در پلک چشم است که به علت عفونت در حاشیه‌ی پلک ایجاد می‌شود. باکتری‌هایی که منجر به ایجاد گل مژه می‌شوند معمولا غددی را در پایه‌ی مژه‌ها عفونی می‌کنند. گل مژه ها متداول بوده و معمولا دردناک هستند. همچنین از نظر ظاهری ممکن است بصورت کیست‌هایی زرد رنگ باشند که درون آنها را چرک پر کرده است. برخی از گل مژه ها خارجی هستند و در سطح بیرونی پلک ایجاد می‌شوند. برخی نیز داخلی بوده و در برجستگی آنها بین پلک و سطح چشم است. معمولا برای حذف گل مژه نیاز به مداخلات پزشکی نیست و برای از بین بردن آنها استفاده از کمپرس آب گرم نیز می‌تواند مفید باشد. با این حال گاهی ممکن است نیاز باشد تا محتوای داخلی آنها تخلیه شود که در این حال پزشک آن را با یک سوزن استریل تخلیه می‌کند.

غده روی پلک چشم

غده‌ها ناشی از تکثیر نامناسب سلول‌های بافت پلک ایجاد می‌شوند و ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند. کارسینومای سلول‌های پایه‌ای متداول‌ترین نوع تومور بدخیم است. با این حال سایر انواع کیست‌ها مانند شالازیون نیز جزو تومورهای خوش خیم پلک دسته بندی می‌شوند. آسیب سلول‌های پلکی در اثر نور خورشید از جمله دلایل ایجاد ناهنجاری‌های ژنی و تشکیل تومور هستند.

عمل جراحی کیست پلک چشم

سرطان پلک چشم

زمانی که رشد و تکثیر سلول‌های پلک چشم از کنترل خارج شود، سلول‌ها به شکل توده‌های سلولی انباشته شده و تومورها را ایجاد می‌کنند. تومورهای خوش خیم دارای سلول‌هایی هستند که در محل تشکیل خود باقی می‌مانند در حالی که تومورهای بدخیم علاوه بر بافت اصلی، به بافت‌های مجاور و حتی بافت‌های دورتر نیز منتقل شده و ایجاد سرطان در بافت‌های ثانویه می‌کنند. در این حالت تومورها بدخیم یا سرطانی نامیده می‌شوند.

پاپیلوما روی پلک چشم

پاپیلوما نیز نوعی کیست است که بوسیله‌ی ویروس‌ها ایجاد می‌شود. برخی از پاپیلوماها شکلی مانند زگیل دارند. اکثر پاپیلوماها ساختارهایی خوش خیم هستند اما در برخی موارد ممکن است ساختاری پیش-سرطانی یا حتی بدخیم یا سرطانی پیدا کنند. از بین بردن این نوع کیست‌ها نیز به آسانی و با یک جراحی صورت می‌گیرد.

شالازیون پلک چشم

شالازیون نیز نوعی کیست است که کوچک بوده و شکل غیرعفونی دارد. علت ایجاد شالازیون انسداد غددی به نام میبومیان (meibomian) است. این غده بعنوان غده‌ی حاوی چربی در پلک شناخته می‌شود. معمولا شالازیون در نتیجه‌ی یک گل مژه‌ی درمان نشده ایجاد می‌شود. زمانی که عفونت گل مژه به حال خود رها شود، باکتری‌ها و مواد زائد منجر به انسداد غدد چربی زیر پلک شده و ایجاد شالازیون می‌کنند.

پماد برای درمان شالازیون

در صورتی که شالازیون کوچک بوده و علامت خاصی بروز ندهد می‌توان آن را به حال خود گذاشت. در غیر اینصورت ابتدا توصیه می‌شود تا از ماساژ پلک، گرمای مرطوب و قطره‌های استروئیدی استفاده شود. گاهی نیز ممکن است تزریق استروئید توصیه شود.

استفاده از آنتی بیوتیک‌ها معمولا ضروری نیست اما در صورتی که احتمال عفوت وجود داشته باشد باید مدنظر قرار بگیرند. در این حالت ممکن است لازم باشد تا فرد از پمادهای آنتی بیوتیکی برای دوره‌ی کوتاهی استفاده کند. همچنین در صورتی که برای برداشتن کیست پلک چشم از جراحی استفاده شود توصیه می‌شود تا از پماد آنتی بیوتیکی برای جلوگیری از عفونت محل جراحی استفاده شود.

عمل شالازیون

شالازیون معمولا خودبخود درمان می‌شود که البته این فرایند ممکن است چندین ماه طول بکشد. شالازیون ممکن است با کمپرس گرم سریعتر بهبود یابد. همچنین ممکن است پزشک استفاده از آنتی‌بیوتیک یا تزریق داروهای استروئیدی را توصیه کند. در صورتی که شالازیون با این روش‌ها بهبود نیابند در این حالت ممکن است توصیه شود تا با جراحی برداشته شود.

اینستاگرام دکتر اشراقی

عمل جراحی کیست پلک چشم

روش درمانی انتخاب شده برای رفع کیست چشم به نوع کیست وابسته است. در صورتی که کیست چشم نیاز به جراحی داشته باشد بهتر است تا عمل جراحی کیست پلک چشم توسط یک چشم پزشک صورت بگیرد زیرا بیشترین شناخت را نسبت به ساختار پلک دارند. در این نوع جراحی معمولا بی حسی موضعی ایجاد می‌شود. یک گیره برای بازکردن پلک و همچنین کنترل خونریزی استفاده می‌شود. با برش‌های ایجادشده کیست پلک چشم برداشته می‌شود. توصیه می‌شود تا عمل جراحی کیست پلک چشم توسط یک پزشک مجرب انجام گیرد زیرا در طی جراحی ممکن است به غدد موجود در اطراف چشم آسیب وارد شده و یا با برش مرز بافت‌ها، احتمال التهاب افزایش یابد. همچنین در صورتی که کیست پلک چشم از نوع سرطانی باشد روش‌های درمانی پیچیده‌تر بوده و نیاز به مشورت با چندین نوع متخصص و نیز احتمالا درمان‌های تکمیلی مانند پرتودرمانی، شیمی درمانی و ... خواهدبود.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند جراحی افتادگی پلک ، جراحی لیفت شقیقه و روشهای غیر جراحی مانند تزریق فیلر ، ژل و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مقایسه جراحی بلفاروپلاستی با روش غیر جراحی بلفارو با پلکسر یا پلاسما تراپیمقایسه جراحی بلفاروپلاستی با روش غیر جراحی بلفارو با پلکسر یا پلاسما تراپی

بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک یکی از انواع جراحی های زیبایی صورت می باشد که به منظور جوانسازی یا بهبود ظاهر پلک های بالا یا پایین انجام می گیرد. ... ادامه مطلب

چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟

عمل پلک ترمیمی به عنوان جراحی برای اصلاح نتیجه به دست آمده از عمل بلفاروپلاستی انجام می شود که می تواند ظاهر زیباتری به پلک و نواحی اطراف چشم بدهد. ... ادامه مطلب

جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟

برخی از روشهای جوانسازی دور چشم به شکل جراحی و برخی دیگر به صورت غیر جراحی و با تهاجم کمتر انجام می‌شوند. با جراحی بلفاروپلاستی، لیفت شقیقه، لیفت ابرو و پیشانی،تزریق فیلرها و بوتاکس، همچنین بکارگیری برخی از لیزرها می‌توان به جوانسازی دور چشم پرداخت ... ادامه مطلب

آیا بلفاروپلاستی درمان دائمی و قطعی افتادگی پلک است؟آیا بلفاروپلاستی درمان دائمی و قطعی افتادگی پلک است؟

بلفاروپلاستی یکی از انواع جراحی های بسیار مؤثر و محبوب می باشد که باعث رفع نشانه های پیری پوست اطراف چشم و جوانسازی پلک های بالا و پایین میشود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465