بلفاروپلاستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری پتوز / پتوز به همراه بلفاروپلاستی

پتوز به همراه بلفاروپلاستی

پتوز (Ptosis) زمانی ایجاد می‌شود که عضلات levator کشیده‌تر و ضعیف‌تر می‌شوندويا به صورت مادرزادى خوب تشكيل نشده اند و توانایی خود را برای کشیدن مناسب پلک بالا از دست می‌دهند، در نتیجه شكاف پلكى تنگ مى شود و چشم كوچكتر به نظر مى رسد . زمانی که پتوز ایجاد می‌شود ممکن است تنها بخش کمی از سطح چشم توسط پلک پوشانده شود اما گاهی شدت افتادگی پلک بیشتر است و تا مركز مردمک توسط پلک افتاده پوشانده می‌شود.

پتوز ممکن است باعث ایجاد محدودیت جزئی در دید و یا انسداد کامل مسیر بینایی در موارد شدید شود. دلایل مختلفی برای ایجاد آسیب در عضله‌ی بالا برنده پلك وجود دارند که می‌توانند منشا ژنتیکی داشته و از والدین به ارث برسند و یا مانند برخی بیماری‌های عصبی-عضلانی بصورت اکتسابی ایجاد شوند. معمول‌ترین دلیل ایجاد پتوز مربوط به افزایش سن است که در طی آن عضلات پیر شده و توانایی خود را برای کشیدن پلک به سمت بالا از دست می‌دهند. سایر علائم پتوز شامل خشکی یا آبکی‌شدن شدید در چشم و خستگی ظاهری صورت از جمله ناحیه‌ی چشم است. معمولا همزمان ابرو براى جبران افتادگى پلك به بالا جابه جا مى شود و باعث عدم تقارن ابرو در موارد يكطرفه مى شود .

درمان افتادگی پلک یا پتوز از اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم، انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

پتوز در کودکان :

برخی کودکان هنگام تولد دچار پتوز هستند. در این حالت که پتوز مادرزادی نام دارد مشهودترین نشانه، وجود علامت ظاهری افتادگی پلک بالا است. کودکی که با پتوز درگیر است ممکن است برای دیدن مناسب‌تر، چانه‌ی خود را نسبت به حالت معمول بالاتر بیاورد، ابروهای خود را بالا نگه دارد یا سر خود را به سمت عقب بکشد که با گذر زمان، این رفتارها ممکن است مشکلاتی در سر و گردن کودک ایجاد کنند. کودکانی که با پتوز مادرزادی درگیر هستند ممکن است علاوه بر پتوز، با مشکلات دیگری مانند مشکلاتی در حرکت چشم، بیماری‌های مربوط به عضلات چشم، تومور در پلک یا سایر قسمت‌های بدن و ... نیز درگیر باشند. همچنین پتوز در کودکان می‌تواند به تنبلی و انحراف چشم در بزرگسالی منجر شود بنابراین گاهی تشخیص پزشکان جراحی در دوران کودکی خواهدبود.

بلفاروپلاستی با اصلاح پتوز

پتوز در بزرگسالان :

این نوع پتوز که حالت اکتسابی پتوز را شامل می‌شود زمانی ایجاد می‌شود که عضله‌ی levator فرد بیش از حد دچار کشیدگی می‌شود و از محل انصال خود جدا مى شود که خود این عامل می‌تواند به دلیل افزایش سن یا آسیب‌های فیزیکی ایجاد شود. کشیده‌ترشدن عضله‌ی نگهدارنده‌ی پلک نسبت به حالت طبیعی باعث افتادگی پلک می‌شود. گاهی پتوز چشم بعنوان یک عارضه پس از برخی جراحی‌های چشم ایجاد می‌شود. همچنین به ندرت مشاهده شده‌است که تومورها نیز می‌توانند پتوز چشم را ایجاد کنند.

جراحی بلفاروپلاستی :

بلفاروپلاستی (Blepharoplasty) یک اصطلاح عمومی است و برای هر گونه عملی بکار می‌رود که به اصلاح نقص، بدشکلی و تغییر شکل پلک‌ها به منظور بهبود عملکرد، زیبایی یا هر دو صورت می‌گیرد. بیشترین کاربرد بلفاروپلاستی به منظور زیبایی صورت می‌گیرد که در طی آن پوست، چربی و بافت اضافه که در اثر افزایش سن یا سایر عوامل در بالای پلک تجمع می‌یابند حذف یا جابجا شده و ظاهری مناسب را برای پلک‌ها و چشم ایجاد می‌کنند و در موارد پف الودگى پلك كاربرد دارد .
اگرچه درمان پتوز با جراحی متفاوتی نسبت به بلفاروپلاستی صورت می‌گیرد اما گاهی دو جراحی بلفاروپلاستی و اصلاح پتوز با یکدیگر انجام ‌می‌شوند.

بلفاروپلاستی با اصلاح پتوز :

همانگونه که اشاره شد، جراحی بلفاروپلاستی معمولا بعنوان نوعی جراحی زیبایی قلمداد می‌شود، این در حالی است که اصلاح پتوز بیشتر بر جنبه‌ی عملکردی پلک‌ها تمرکز دارد و ترکیب این دو نوع جراحی می‌تواند از هر دو جنبه‌ی زیبایی و عملکرد تاثیر مثبت در فرد داشته‌باشد. در این نوع جراحی ابتدا عضله‌ی levator جابجا شده و دستکاری می‌شود تا در موقعیت عملکردی مناسبی جهت بالا نگهداشتن پلک قرار گیرد. این مرحله به اصلاح پتوز منجر خواهدشد.

پس از این مرحله پوست و چربی اضافه حذف می‌شوند تا ظاهری هر چه جوان‌تر وشاداب‌تر در چشم ایجاد کنند. باید توجه داشت که قبل از جراحی باید از علت اصلی پتوز و میزان آسیب وارده به عضله‌ی levator اطمینان حاصل کرد زیرا در صورتی که عملکرد levator پایین باشد پلک در موقعیت مناسبی از نظر ارتفاع قرار نخواهدگرفت و نیاز به روش‌های جراحی دیگری برای بهبود موقعیت پلک خواهدبود.

تشخیص نیاز به جراحی چگونه صورت می‌گیرد؟

زمانی که در اثر افتادگی پلک مشکلاتی در بینایی ایجاد شود احتمالا تشخیص پزشک بر جراحی خواهدبود. در این حالت فرد مکررا به دلیل از دست‌دادن دید جانبی شکایت کرده و یا دید خود را محدود به فضای کوچکی بین پلک‌ها گزارش می‌کند. همچنین معمولا این افراد بیان می‌کنند که وضعیت بینایی آنها با بالابردن فیزیکی پلک‌ها با انگشتان یا بوسیله‌ی بالابردن عضلات پیشانی و جلوی سر بهبود می‌یابد. در این حالات پزشک متخصص با بررسی وضعیت میدان دید و وضعیت پلک‌ها راه درمانی مناسب را توصیه می‌کند.

عوارض و مشکلات احتمالی پس از جراحی بلفاروپلاستی با اصلاح پتوز :

معمول‌ترین عارضه‌ی این نوع جراحی ارتفاع نامتناسب دو پلک نسبت به هم یا عدم تقارن پلک‌ها است. كه موضوعى شايع مى باشد زيرا جراحى پتوز عمل دقيقى نيست برای حل این مشکل از جراحی‌های تکمیلی استفاده می‌شود.

عوارض احتمالی این نوع جراحی شامل موارد زیر هستند:

اگرچه میزان بروز این نوع عوارض پس از جراحی چندان بالا نیست اما در صورتی که فرد احساس ناراحتی یا نگرانی نسبت به هر کدام از این علائم داشته‌باشد بهتر است در اولین فرصت با جراح چشم مشورت نماید.

صفحه اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

نکاتی که بهتر است پس از جراحی رعایت شوند :

در نهایت باید توجه داشت که جراحی بلفاروپلاستی با اصلاح پتوز موجب بهبود نتیجه‌ی جراحی مى شود . همچنین در طی این جراحی علاوه بر ایجاد تغییرات عملکردی و بهبود عملکرد پلک‌ها، تغییرات ساختاری در پلک‌ها نیز ایجاد می‌شود که تاثیر بسیاری در زیبایی فرد خواهدداشت.
جراحى پتوز و بلفاروپلاستى مى توانند جداگانه و يا در يك جلسه انجام شوند كه هر يك مزايا و معايب خود را دارد

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم، با آشنایی به جزييات آناتومى و عملكردى پلکها، عمل هایی مانند لیزیک را با تکیه بر مهارت و دانش خود، با بهترین نتایج ارائه می‌نمایند.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :کاویانی [ 1402-07-09 ]
سلام دکتر خسته نباشید پتوز می تونه همراه با سایر بیماری های چشمی همراه باشه.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق ژل اطراف چشمتزریق ژل اطراف چشم

امروزه روشهای جراحی و غیر جراحی فراوانی برای جوانسازی زیر چشم وجود دارد؛ که یکی از بهترین و موثرترین آنها تزریق ژل یا فیلر زیر چشم است ... ادامه مطلب

آیا عمل پی آر کی باعث خشکی چشم می شود؟آیا عمل پی آر کی باعث خشکی چشم می شود؟

عمل PRK یک نوع جراحی انکساری برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم میباشد . ... ادامه مطلب

لیفت تمپورال ابرو و چشم یا لیفت شقیقه چیست؟لیفت تمپورال ابرو و چشم یا لیفت شقیقه چیست؟

لیفت شقیقه که به آن لیفت تمپورال ابرو و چشم نیز گفته می‌شود؛ روشی است که همزمان با لیفت یک سوم خارجی ابرو، شامل فرآیند ایجاد تغییرات در ناحیه پیشانی و تا حدودی باز شدن خطوط پنجه کلاغی گوشه خارجی چشم نیز می‌شود ... ادامه مطلب

تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستیتفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و اپی کانتوپلاستی روشهایی هستند که برای تغییر، تصحیح یا بهبود شکل و عملکرد چشم ها و پلک ها در رفع مشکلات ناشی از افزایش سن و عوامل دیگر مانند ژنتیک به کار می‌روند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465