رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری پتوز / درمان افتادگی پلک عصبی

درمان افتادگی پلک عصبی

افتاگی پلک که پتوز نیز نام دارد به شرایطی گفته می‌شود که در طی آن پلک در جایگاهی پایین تر از جایگاه طبیعی خود قرار دارد. انواع مختلف پتوز را می‌توان در دو دسته‌ی کلی پتوز مادرزادی و پتوز اکتسابی تقسیم‌بندی کرد. در این مطلب علاوه بر معرفی کلی پتوز مادرزادی و اکتسابی، افتادگی پلک عصبی و روش درمان آن نیز شرح داده خواهند شد.

درمان افتادگی پلک یا پتوز از اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم، انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

افتادگی پلک مادرزادی

به افتادگی پلک که در طی یکسال اول زندگی نوزاد ممکن است ایجاد شود پتوز مادرزادی گفته می‌شود. علت ایجاد پتوز مادرزادی مشکل در نمو عضلات مرتبط با پلک است که وظیفه‌ی بالا نگهداشتن پلک را بر عهده دارند. اگرچه علت این نقص به صورت کامل مشخص نیست با این حال مشخص است که توارث در ایجاد این مشکل نقش دارد. در صورتی که پتوز مادرزادی در نوزاد وجود داشته باشد لازم است تا برای جلوگیری از ایجاد مشکلات ثانویه در بزرگسالی ،درمان شود. معمولا درمان پتوز مادرزادی با جراحی است.

افتادگی پلک اکتسابی

افتادگی پلک اکتسابی به نوعی از افتادگی پلک گفته می‌شود که از زمان تولد وجود نداشته و در بزرگسالی و معمولا به علت عواملی غیر از توارث ایجاد می‌شود. انواع مختلفی از پتوز اکتسابی شناخته شده‌اند که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

افتادگی پلک آپونئوروتیک:

معمول‌ترین نوع افتادگی پلک اکتسابی است که علت آن کشیدگی بیش از حد عضله‌ی لواتر است. عضله‌ی لواتر اصلی‌ترین عضله در بالاکشیدن پلک‌ها است. علت کشیدگی بیش از حد لواتر افزایش سن و پیری سلول‌ها است. با این حال عواملی همچون استفاده از لنزهای تماسی و آلرژی (حساسیت‌ها) می‌توانند به افزایش احتمال ایجاد این نوع از پتوز منجر شوند.

افتادگی پلک تروماتیک:

این نوع افتادگی پلک در اثر آسیب فیزیکی مانند تصادف رانندگی یا برخورد شدید و آسیب به عضلات پلک ایجاد می‌شود.

  1. پتوز مکانیکی: این نوع از پتوز به علت عوامل مکانیکی مانند وزن توده‌های سلولی بر روی پلک ایجاد می‌شود. توده‌های سلولی ممکن است شامل سلول‌های چربی یا توده‌هایی همچون تومورها باشند.
  2. پتوز میوژنیک: پتوز میوژنیک به افتادگی پلک در اثر اختلالات عضلانی ناشی از بیماری‌هایی همچون دیستروفی عضلانی گفته می‌شود.
  3. افتادگی پلک عصبی: پتوز نوروژنیک (Neurogenic ptosis) یا افتادگی پلک عصبی زمانی ایجاد می‌شود که اعصابی که مسئول کنترل حرکات عضلات پلکی هستند دچار آسیب می‌شوند و یا عملکرد خود را از دست می‌دهند.
افتاگی پلک

علت افتادگی پلک عصبی چیست؟

پلک توسط عضلاتی بالا نگه داشته می‌شود. حرکات و عملکرد این عضلات مرتبط با پیام‌هایی عصبی است که از مغز به آنها ارسال می‌شود. این پیام‌ها منجر به تغییر شکل و طول عضله شده و در نهایت حرکات پلک را تنظیم می‌کنند. در صورتی که در هر یک از اجزای مسیر تولید و انتقال پیام به عضلات پلکی مشکلی ایجاد شود، عضلات پیامی دریافت نخواهند کرد که در نتیجه‌ی آن عملکرد آنها مختل خواهدشد. عوامل مختلفی هستند که می‌توانند با آسیب اعصاب، منجر به افتادگی پلک شوند. از جمله عوامل افتادگی پلک عصبی می‌توان به انواع بیماری‌ها مانند سندروم هورنر، بیماری میاستنیا گراویس و فلج عصب سوم اشاره کرد. در صورتی که افتادگی پلک عصبی ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای باشد درمان آن فرایندی پیچیده‌تر خواهدبود.

درباره کانتوپلاستی، جراحی چشم گربه ای یا چشم روباهی و چشم آسیای شرقی بیشتر بدانید ...

درمان افتادگی پلک عصبی چگونه است؟

همانگونه که اشاره شد افتادگی پلک عصبی گاهی به علت بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شود. در این حالت فرایند درمان افتادگی پلک عصبی جزئى از یک برنامه‌ی درمانی پیچیده‌تر خواهدبود و گاهی لازم است تا برای درمان افتادگی پلک عصبی، بیماری زمینه‌ای مرتبط با آن درمان شوند.
گاهی توصیه می‌شود تا افتادگی پلک عصبی با جراحی درمان شود اما بر اساس علت ایجاد آن لازم است تا بررسی‌های بیشتری قبل از جراحی انجام شوند تا از بازیابی عملکرد عصب و عضلات پس از جراحی اطمینان حاصل شود. جراحی frontalis sling یکی از انواع جراحی توصیه شده برای درمان افتادگی پلک عصبی است. در این روش ارتباطی بین عضله‌ی فرونتال (عضله‌ای در پیشانی) و پلک ایجاد می‌شود و پلک حالت آویزان به ابرو پیدا می‌کند.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

عوارض جراحی برای درمان افتادگی پلک عصبی چیست؟

هر نوعی از جراحی، حتی ایمن‌ترین آنها، با احتمالی برای ایجاد خطرات و عوارض همراه هستند. از جمله عوارض جراحی افتادگی پلک عصبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باید توجه داشت که بسیاری از این مشکلات قابل پیشگیری یا کنترل هستند.

دکتر بهرام اشراقی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم، با مهارت و دانش کافی، راهکارهای زیباسازی ابرو و چشم را بررسی نموده، مناسب ترین روش لیفت ابرو و پیشانی را برای حصول بهترین نتایج انتخاب و اجرا می‌نمایند.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا بلفاروپلاستی درمان دائمی و قطعی افتادگی پلک است؟آیا بلفاروپلاستی درمان دائمی و قطعی افتادگی پلک است؟

بلفاروپلاستی یکی از انواع جراحی های بسیار مؤثر و محبوب می باشد که باعث رفع نشانه های پیری پوست اطراف چشم و جوانسازی پلک های بالا و پایین میشود ... ادامه مطلب

فیکس کردن غده اشکی در جراحی پف پلک بالا (بلفاروپلاستی)فیکس کردن غده اشکی در جراحی پف پلک بالا (بلفاروپلاستی)

برای بهبود افتادگی غدد اشکی در جراحی بلفارپلاستی، معمولا جراحی به این صورت انجام می‌شود که ابتدا برشی در پلک بالایی ایجاد می‌شود. سپس غدد اشکی جابجاشده که به دلیل تفاوت رنگ خود با بافت چربی اطراف قابل تشخیص هستند دوباره به جایگاه خود که حفره‌ای در استخوان اطراف کاسه‌ی چشم است منتقل می‌شوند ... ادامه مطلب

آیا بلفاروپلاستی پلک فوقانی بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟آیا بلفاروپلاستی پلک فوقانی بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟

در برخی از موارد با تشخیص پزشک، میتوان عمل بلفاروپلاستی پلک بالایی را بدون نیاز به جراحی و با لیزر انجام داد. ... ادامه مطلب

تزریق فیلر برای جوانسازی زیر چشمتزریق فیلر برای جوانسازی زیر چشم

تزریق فیلر زیر چشم، یکی از روشهای غیر جراحی جوانسازی در این ناحیه است که با بکارگیری متریالهای مختلف، می‌تواند نتایج بسیار چشمگیری داشته باشد. در این مطلب به ساختار انواع فیلرها، نحوه استفاده از این مواد و تاثیر تزریق آنها در جوانسازی زیر چشم می‌پردازیم ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465