رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراح پلاستیک و ترمیمی چشم / درمان جراحی اکتروپیون یا برگشتگی پلک به خارج

درمان جراحی اکتروپیون یا برگشتگی پلک به خارج

اکتروپیون یا برگشتگی پلک به خارج به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن پلکها به صورت غیرطبیعی به سمت بیرون بیرون برگشتگی پیدا می‌کنند. در این حالت سطح داخلی پلک که در حالت طبیعی در معرض هوا نیست به سمت محیط بیرون بدن قرار می‌گیرد که همین مسئله منجر به تا سطح آن خشک شده و احساس سوزش ایجاد شود. اکتروپیون یا برگشتگی پلک به خارج در افراد مسن بیشتر مشاهده می‌شود و معمولا تنها در پلک پایین مشاهده می‌گردد. در اکتروپیون شدید تمام طول پلک به سمت بیرون برگشتگی پیدا می‌کند ولی در برگشتگی پلک به خارج خفیف، تنها بخشی از پلک به سمت بیرون برگشتگی دارد.

برای کاهش علائم برگشتگی پلک به خارج میتوان از مرطوب کننده ها یا قطره های چشمی استفاده کرد. البته باید توجه داشت که این موارد روش درمان اکتروپیون نیستند و تنها منجر به کاهش علائم آن می شوند. در این مطلب به معرفی روشهای درمانی اکتروپیون پرداخته عوارض جانبی روشهای درمان اکتروپیون را بیان خواهیم کرد.

انواع جراحی های زیبایی و درمانی چشم، توسط دکتر بهرام اشراقی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم، با مهارت بالا و بکارگیری تکنیک درست انجام می‌شوند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

اکتروپیون یا برگشتگی پلک به خارج چگونه درمان می‌شود؟

در صورتی که اکتروپیون خفیف باشد ممکن است پزشک توصیه کند تا برای کاهش علائم و ناراحتی‌های ناشی از برگشتگی پلک به خارج از قطره‌های چشمی استفاده شود اما همانگونه که اشاره گردید این موارد به عنوان درمان اکتروپیون شناخته نمی‌شوند و بصورت عمومی، برای درمان کامل اکتروپیون نیاز به جراحی خواهدبود. با این حال رعایت برخی موارد و اصلاح سبک زندگی می‌تواند در بهبود علائم اکتروپیون موثر باشد.

جراحی اکتروپیون

سبک زندگی و درمان خانگی برای اکتروپیون یا برگشتگی پلک به خارج:

اگرچه روشهایی که بیان می‌شوند روش درمانی اکتروپیون نیستند اما می‌توانند به کاهش علائم این بیماری و بهبود علائم کمک کنند.

استفاده از مرطوب کننده‌های چشم: اشک مصنوعی و مرطوب کننده‌های چشم می‌توانند منجر شوند تا سطح قرنیه مرطوب بماند. این مسئله میتواند از ایجاد آسیب به قرنیه و تاثیر این آسیبها در بینایی جلوگیری کند. بهتر است تا این موارد در طول شب انجام شوند.

هنگام مالیدن چشم‌ها احتیاط شود: در صورتی که اکتروپیون آزاردهنده باشد ممکن است منجر به اشک ریزش چشم شده و فرد را مجبور کند تا چشمان خود را بمالد. مالیدن چشم‌ها می‌تواند منجر شود تا عضلات و تاندونهای زیر چشم بیشتر از قبل کشیده شوند و وضعیت اکتروپیون فرد تشدید یابد. بهتر است مالیدن چشم ها از سمت بالا و بیرونی چشم و به سمت بینی انجام شود.

درمان اکتروپیون با جراحی چگونه انجام می‌شود؟

باید توجه داشت که درمان هر نوعی از بیماری به علت ایجاد آن وابسته است. در درمان بیماری اکتروپیون نیز انواع جراحی‌ها را می‌توان بر اساس وضعیت بافتی که پلک را می‌پوشاند و دلایل ایجاد اکتروپیون به کار برد.

جراحی اکتروپیونی که به دلیل شل شدن عضله یا رباط ها بر اثر افزایش سن ایجاد شده باشد: در این حالت ممکن است تا پزشک جراح بخش کوچكی از پلک را در گوشه‌ی خارجی برش داده و جدا کند. با این کار، زمانی که بخش‌های باقیمانده دوباره کشیده شده و به هم متصل می‌شوند باعث می‌شود تا تاندون‌ها و عضلاتِ شل شده دوباره کشیده شوند و همین مسئله باعث می‌گردد تا پلک دوباره به صورت مناسبی بر روی چشم قرار گیرد. این نوع جراحی یک جراحی ساده و ایمن محسوب می‌شود.

جراحی اکتروپیونی که به دلیل جای زخم حاصل از آسیب فیزیکی یا جراحی‌های قبلی ایجاد شده باشند: برای این جراحی ممکن است پزشک جراح از پیوند پوست استفاده کند. بافت پیوندی ممکن است از پوست پشت گوش یا پوست پلک بالا جدا گردد. در صورتی که فرد از قبل دچار فلج صورت نیز باشد و یا شدت زخم بالا باشد ممکن است جراحی ثانویه‌ای لازم باشد تا اکتروپیون بصورت کامل ترمیم شود.

در هر نوعی از جراحی معمولا از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن پلک و بافتهای اطراف آن استفاده می‌شود. ممکن است برای احساس آرامش بیشتر و کاستن از میزان استرس فرد، داروهایی خوراکی یا داخل رگی نیز به فرد داده شود. البته این نوع داروها بیشتر به نوع جراحی و بافتی که برش می‌خورد نیز وابسته است.

پس از جراحی اکتروپیون:

پس از جراحی اکتروپیون ممکن است فرد به موارد زیر نیازمند باشد:

عوارض و مشکلات پس از جراحی اکتروپیون چیست؟

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی، جراحی لیفت شقیقه، جراحی لیفت ابرو و روشهای غیر جراحی مانند تزریق ژل و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مقایسه جراحی بلفاروپلاستی با روش غیر جراحی بلفارو با پلکسر یا پلاسما تراپیمقایسه جراحی بلفاروپلاستی با روش غیر جراحی بلفارو با پلکسر یا پلاسما تراپی

بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک یکی از انواع جراحی های زیبایی صورت می باشد که به منظور جوانسازی یا بهبود ظاهر پلک های بالا یا پایین انجام می گیرد. ... ادامه مطلب

عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟

جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای نوعی از جراحی است که در طی آن عضلات و رباط‌های حمایتی پلک در گوشه‌ی چشم جراحی شده و سفت می‌شوند. این جراحی که همراه با تغییر شکل چشم است نباید با جراحی کانتوپکسی اشتباه گرفته شود. در جراحی کانتوپکسی تغییر شکلی در چشم ایجاد نمی‌شود ... ادامه مطلب

پروپتوز یا بیرون زدگی کره چشم چیست؟پروپتوز یا بیرون زدگی کره چشم چیست؟

برون ‌چشمی یا اگزوفتالمی با عنوان پروپتوز نیز شناخته می شود که اصطلاحی پزشکی برای برجستگی یا بیرون زدگی کره چشم است. ... ادامه مطلب

آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟

لیزیک چشم یکی از روش های اصلاح عیوب انکساری چشم است که یک جراحی سرپایی محسوب می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465