بلفاروپلاستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری پتوز / درباره ی افتادگی پلک مادرزادی بیشتر بدانید

درباره ی افتادگی پلک مادرزادی بیشتر بدانید

افتادگی پلک مادرزادی به شرایطی اطلاق می‌شود که در طی آن کودکان از بدو تولد دچار افتادگی پلک باشند و یا افتادگی پلک در طی یک سال اول زندگی نوزاد ایجاد شود. افتادگی پلک مادرزادی که در هنگام تولد نوزاد وجود دارد در اغلب موارد نشانگر بیماری سیستماتیک دیگری نیست ولی در صورتی که افتادگی پلک در نوزاد، در هنگام تولد وجود نداشته باشد و در طی چند روز یا چند هفته پس از تولد ایجاد شود، در این حالت افتادگی پلک می‌تواند نشانگر یک مشکل جدی پزشکی باشد و لازم است تا بررسی‌های بیشتر صورت بگیرد تا وجود اختلالات عصبی یا فیزیکی در نوزاد تشخیص داده شود. مطالعات نشانگر این هستند که افتادگی پلک مادرزادی در بین نژادهای مختلف با درصد مشابهی بروز می‌کند و احتمال بروز آن بین زن و مرد یکسان است.
پتوز در کودکان اغلب به دلیل مشکل در عضله ای است که پلک را بالا مى برد.

دکتر بهرام اشراقی فوق تخصص پلاستیک و ترمیمی چشم، با استفاده از تکنیک خاصی در جراحی افتادگی پلک یا اصلاح پتوز که با برش کوچک صورت می‌گیرد؛ اقدام به این عمل می‌نمایند. در جراحی پتوز توسط ایشان، برشی 10 الی 12 میلی متری ایجاد می‌شود و تعداد بخیه ها 3 الی 4 بخیه بیشتر نخواهد بود که در جراحی های معمول پتوز، برشی دوبرابر آن زده می‌شود و به همان نسبت نیز تعداد بخیه ها بیشتر خواهد شد.

علت افتادگی پلک مادرزادی چیست؟

در بزرگسالانی که دچار افتادگی پلک می‌شوند معمولا دلایلی چون افزایش سن و پیری سلول‌های پلکی و عضلانی، آسیب یا تروما، بیماری‌های مرتبط با عضلات و یا بیماری‌های عصبی به عنوان دلایل ایجاد افتادگی پلک بیان می‌شوند. با این حال دلایل افتادگی پلک در نوزادان گاهی متفاوت است. بطور معمول علت ایجاد افتادگی پلک مادرزادی که در هنگام تولد وجود دارد با رشد ناقص عضله‌ی پلکی مرتبط است. افتادگی پلکی که پس از تولد و در سال اول زندگی ایجاد می‌شود نیز ممکن است به دلیل ایجاد آسیب به عضله‌ی لواتور در هنگام نمو دوران نوزادی باشد؛ به این معنی که اگرچه این عضله به درستی به پلک اتصال یافته است اما قدرت کافی برای بلندکردن پلک را ندارد.

دلایل دیگری نیز ممکن است منجر به ایجاد افتادگی پلک مادرزادی شوند که کمتر شایع هستند. از جمله‌ی این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علاوه بر موارد ذکرشده، در مواردی که افتادگی پلک شروع ناگهانی داشته و در طی چند روز یا هفته تشدید می‌شود می‌تواند نشانگر یک بیماری جدی و خطرناک مانند آنوریسم (aneurysms) یا وجود تومور باشد، بنابراین لازم است تا بررسی‌های بیشتری انجام شود.

افتادگی پلک

علائم افتادگی پلک مادرزادی چیست؟

همانگونه که اشاره گردید، اولین نشانه‌ی افتادگی پلک مادرزادی این است که پلک نوزاد پایین‌تر از حد معمول قرار می‌گیرد و شكاف پلكى تنگ است . با این حال افتادگی پلک مادرزادی ممکن است نشانه‌های دیگری نیز داشته باشد؛ از جمله نشانه‌های افتادگی پلک مادرزادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افتادگی پلک مادرزادی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص پتوز ممکن است در هنگام تولد نوزاد باشد و پزشک هنگام تولد متوجه افتادگی پلک از روی ویژگی‌های ظاهری آن گردد. همچنین ممکن است مدتی پس از تولد والدین از روی نشانه‌های ظاهری، متوجه افتادگی پلک شوند. بررسی‌های بیشتر توسط پزشک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

افتادگی پلک مادرزادی چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند در درمان افتادگی پلک موثر باشند. از جمله:

جراحی پتوز پلک میتواند افتادگی پلک بالایی را ترمیم کند. البته در صورتی که افتادگی پلک با بینایی کودک تداخل ایجاد نکند این جراحی می‌تواند تا 3 یا 4 سالگی کودک به تعویق بیفتد. اما گاهی به دلیل اینکه احتمال ایجاد تنبلی چشم بالا است لازم است تا این جراحی در سریع‌ترین زمان انجام شود.

همچنین ممکن است نیاز باشد که:

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی، جراحی لیفت شقیقه، جراحی لیفت ابرو و روشهای غیر جراحی مانند تزریق ژل و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرایوسفیانم [ 1403-01-15 ]
سلام وخسته نباشید آقای دکتر پسرم افتادگی پلک داره مادرزادی دوبارهم عمل کردم ولی راضی نیستم پسرم ۱۲ سالش خیلی گوشه گیره چکار باید بکنم ممنون میشم از شما که راهنمایم کنین

لطیفه عرب [ 1402-12-20 ]
سلام آقای دکتر بند افتادگی چشم مادر زادی دارم عمل کردم اما راضی نبودم هیچ تغیری نکردم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

دین محمدبامری [ 1402-10-07 ]
باسلام و احترام خدمت آقای دکتر بنده افتادگی پلک هردوچشم دارم مادرزادی تاکنون مراجعه نکردم مشکل زیبایی دارم بینایی ام بدنیست آیا راه درمانی هست

بهروز شکیب مهر [ 1402-05-20 ]
سلام و خدا قوت خدمت آقای دکتر،بنده از بدو تولد دچار افتادگی پلک سمت چپ هستم و در ۱۲سالگی یک بار عمل جراحی انجام داده ام ولی راضی کننده نبوده بنده الان ۳۷سالمه و دچار افسردگی شده ام و اعتماد به نفس خود را از دست داده ام خواهشمندم اگه راهی برای کمک به بنده وجود دارد به بنده اطلاع بدین،ممنون از شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می توانند عمل لیزیک انجام دهند؟

لیزیک چشم یکی از روش های اصلاح عیوب انکساری چشم است که یک جراحی سرپایی محسوب می شود. ... ادامه مطلب

علت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آنعلت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آن

زمانی که شبکیه چشم دچار پارگی شود به اصطلاح جدا شدگی شبکیه رخ می دهد. ... ادامه مطلب

پاسخ به مهمترین سوالات درباره عمل جراحی زیبایی پلکپاسخ به مهمترین سوالات درباره عمل جراحی زیبایی پلک

در این مطلب به سولاات رایج و شایعی که درباره جراحی پلک توسط کاربردان و مراجعه کنندگان پرسیده شده است پاسخ داده می شود. ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟

بلفاروپلاستی پلک شرقی یکی از جراحی‌های زیبایی پلک چشم است که به دلیل تفاوت ساختاری بین پلک افراد متفاوت ابداع شده است. این جراحی در کشورهای شرق آسیا مانند کره‌ی جنوبی و تایوان طرفداران زیادی دارد و در سایر کشورها نیز بر اساس نیاز کاربردهایی پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با این جراحی ابتدا بهتر اس ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465