بلفاروپلاستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / مقایسه هایفوتراپی و آر اف در جوانسازی پوست

مقایسه هایفوتراپی و آر اف در جوانسازی پوست

پوست یکی از فاکتورهای بسیار مهم در زیبایی به شمار می‌رود. این بافت حساس همواره در برابر عوامل محیطی آسیب‌زا مانند نور آفتاب، گرد و غبار و مواد شیمیایی قرار دارد. علاوه بر عوامل محیطی، افزایش سن نیز با کاهش میزان تولید پروتئین‌هایی مانند کلاژن یا الاستین بر ساختار پوست تاثیر می‌گذارد. نتیجه‌ی این عوامل بیرونی و درونی باعث می‌شوند تا پس از 25 سالگی به تدریج و رفته‌رفته ساختار پوست استحکام و یکنواختی خود را از دست داده و دچار افتادگی، شل‌شدگی، چین‌وچروک و تغییر رنگ در زیر چشم و... شود.

در این حالت بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا با راهکارهای مختلف، زیبایی دوران جوانی خود را حفظ کنند. روشهای جراحی جوانسازی مختلفی برای رفع مشکلات مختلف مرتبط با افزایش سن و آسیب پوست وجود دارند که روش هایفوتراپی (HIFU therapy) و آر اف (RF) از جمله‌ی راهکارهای متداول و رایج در این زمینه هستند. در این مطلب به معرفی کلی این دو روش پرداخته و مقایسه‌ای از این دو روش را ارائه خواهیم کرد.

تشخیص و درمان انواع بیماریها و مشکلات اطراف چشم و جراحی های زیبایی و جوانسازی چشم، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

روش RF در جوانسازی پوست چیست؟

‏RF یک روش برای رفع شل‌شدگی پوست است که از انرژی امواج رادیویی تک قطبی برای انتقال گرما به لایه‌هایی از پوست به نام اپیدرم استفاده می‌کند. در این روش، امواج تولیدشده نمی‌توانند بیش از 3 میلی‌متر به عمق بافت‌های پوست نفوذ کنند. در این روش پس از تابش امواج رادیویی نتایجی چون سفت‌شدن پوست افتاده، ترمیم چین‌وچروک‌ها و تحریک تولید کلاژن و الاستین انتظار می‌رود. RF نه تنها می‌تواند با تحریک تولید کلاژن منجر به رفع چین‌وچروک پوست شود بلکه با تحریک فرایند التیام زخم در پوست و افزایش گردش سلولی، از پیری پوست نیز جلوگیری می‌کند. این روش منجر به ایجاد پوستی سفت‌تر، حجیم‌تر و جوان‌تر می‌شود، خطوط ریز روی پوست را کاهش می‌دهد، منافذ بزرگ‌شده در سطح پوست را کوچک می‌کند و حتی برخی مشکلات پوستی مانند آکنه را نیز رفع می‌کند.

از آنجایی که RF بدون نفوذ به عمق و لایه‌ی درمیس، تنها به لایه‌های اپیدرمی تاثیر می‌گذارد بنابراین انتخاب بهتری برای رفع کاهش حجم در پوست و مشکلات مرتبط با نواحی ظریف‌تر آن مانند افتادگی پلک می‌باشد. روش زیباسازی RF بیشتر برای درمان شل‌شدگی پوست از طریق سفت‌کردن پوست صورت استفاده می‌شود و برای افرادی مناسب است که دارای افتادگی خفیف تا متوسط بافت‌های صورت بوده و در دهه سوم تا چهارم هستند .

هایفوتراپی و آر اف در جوانسازی پوست

روش هایفوتراپی در جوانسازی پوست چیست؟

در روش هایفو از انرژی امواج فراصوتی یا اولتراسوند متمرکز با شدت بالا استفاده می‌شود. این امواج متمرکز به لایه‌های عمقی‌تر پوست تاثیر می‌گذارند. امواج فراصوتی متمرکز زمانی که یک ناحیه از پوست را تحت تاثیر قرار دهند موجب افزایش دما در آن لایه از پوست و در طی یک زمان کوتاه می‌شوند. در این حالت پوست نیز با تولید پروتئین‌های کلاژن جدید به این افزایش دما پاسخ می‌دهد. در نتیجه‌ی این افزایش تولید کلاژن، به تدریج پوست نیز سفت شده و سطح آن یکنواخت می‌شود. در روش هایفوتراپی، سفت‌شدن اولیه پوست بلافاصله پس از درمان قابل مشاهده است و به مرور زمان نیز این فرایند ادامه می‌یابد. در این روش، نتایج درمانی پس از یک بار درمان شروع می‌شود اما برای ایجاد نتیجه‌ی کامل و نهایی حدود 2 تا 3 ماه زمان لازم است. نتیجه‌ی این روش درمانی معمولا 6 ماه باقی می‌ماند.

تفاوت روش هایفوتراپی و آر اِف چیست؟

تکنولوژی استفاده‌ شده در دو روش درمانی متفاوت است:

اولین و اصلی‌ترین تفاوت بین این دو روش در تکنولوژی استفاده‌ شده است. همانگونه که اشاره شد، در روش هایفوتراپی امواج فراصوتی بصورت متمرکزشده یک لایه از پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما در روش آر اف از امواج رادیویی استفاده می‌شود که برخلاف روش هایفو بصورت متمرکز نیست و اثرات آن بر یک بخش حجیم (و نه نقطه‌ای) از پوست است.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

قسمتی از پوست که تحت تاثیر قرار می‌گیرد متفاوت است:

هایفوتراپی با استفاده از امواج اولتراسوند لایه‌ی عمیق‌تری از پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد در حالی که روش آر اف در لایه‌ی اپیدرمال که یک لایه‌ی سطحی‌تر است اثر دارد.

تعداد دفعاتی که درمان انجام می‌شود:

روش آر اف معمولا یک یا دو جلسه در هفته انجام می‌گیرد در حالی که روش هایفو بسته به شرایط فرد یکبار در هر 4 تا 6 هفته انجام می‌گیرد. در حقیقت روش هایفوتراپی یک روش درمانی منفرد است اما روش آر اف برای ایجاد نتیجه‌ی قابل قبول نیاز به چندین بار تکرار در طی یک بازه‌ی زمانی کوتاه دارد.

مشکلاتی که می‌توانند رفع نمایند:

اگرچه این دو روش شباهت‌های فراوانی دارند اما هر یک از آنها برای نوع خاصی از مشکلات پوست دارای برتری است. روش هایفوتراپی برای رفع مشکل افتادگی پوست و کشیدن آن نتایج بهتری نشان می‌دهد. همچنین روش هایفو می‌تواند منجر به کاهش میزان چربی در محل اعمال‌شده گردد. این در حالی است که روش آر اف نتایج بهتری را در محلی از پوست که شلى و چروك شده‌است نشان می‌دهد. آر اف برای قسمت‌های ظریف‌تر پوست مانند پلک پایین بیشتر کاربرد دارد و می‌تواند چین‌وچروک این نواحی را بهتر از بین ببرد. روش آر اف نیز برای کشیدن پوست شل‌شده کاربرد دارد اما نتایج روش هایفو بر آر اف در ليفت خفيف صورت برتری دارد.
بنابر موارد ذکرشده لازم است تا قبل از انتخاب روش مناسب برای پوست با یک پزشک متخصص مشورت شود تا بر اساس وضعیت پوست و نیاز فرد نسبت به انتخاب روش مناسب اقدام شود.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی اطراف چشم ممکن است از روشهایی مانند بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی، جراحی لیفت شقیقه، جراحی لیفت ابرو و روشهای غیر جراحی مانند تزریق ژل و بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مدینه راشدی [ 1402-04-17 ]
سلام میخواستم بدونم دکتر آموزش هم میدن بیایم خدمتشون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانیآشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانی

ابروها را مى توان با روشهاى جراحى و غير جراحى بالا برد. شايعترين روش غير جراحى استفاده از بوتاكس (سم بوتولينوم) است كه ليفت شيميايي نام دارد. اين روش در افتادگى خفيف و در افراد جوان مناسب بوده و اثر ان بين سه تا پنج ماه در ناحيه پيشانى طول مى كشد ... ادامه مطلب

عوارض و روشهای درمان روماتیسم چشمعوارض و روشهای درمان روماتیسم چشم

روماتیسم چشمی یکی از بیماری های نسبتاً شایع و خطرناکی است که باعث به خطر افتادن سلامت بینایی انسان می شود ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟

بلفاروپلاستی پلک شرقی یکی از جراحی‌های زیبایی پلک چشم است که به دلیل تفاوت ساختاری بین پلک افراد متفاوت ابداع شده است. این جراحی در کشورهای شرق آسیا مانند کره‌ی جنوبی و تایوان طرفداران زیادی دارد و در سایر کشورها نیز بر اساس نیاز کاربردهایی پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با این جراحی ابتدا بهتر اس ... ادامه مطلب

درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراحی بلفاروپلاستی می تواند نقش مهمی در هماهنگی صورت و از بین بردن آثار پیری بر چشم داشته باشد. این جراحی برای از بین بردن پف و افتادگی پلک موثر است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465