اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / تومور اربیت چشم چیست و چه علائمی دارد؟

تومور اربیت چشم چیست و چه علائمی دارد؟

تومورها به توده‌های سلولی غیرطبیعی گفته می‌شوند که به دلیل عدم تنظیم تقسیم سلولی ایجاد می‌شوند. گاهی آسیب‌هایی به سلول‌ها وارد می‌شوند که باعث می‌شوند تا سلول‌های بدن قدرت تنظیم تقسیم خود را از دست ‌دهند. تومورهای ایجادشده در اثر تقسیم غیرطبیعی و خارج از کنترل سلول‌ها می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند. تومورهای خوش‌خیم تومورهایی هستند که پس از ایجاد در یک بافت، به بافت‌های مجاور منتقل نمی‌شوند و تنها همان بافتی را آلوده می‌کنند که در آن ایجاد شده‌اند. تومورهای بدخیم به تومورهایی اطلاق می‌شود که پس از ایجاد در بافت اولیه، به سایر بافت‌های نزدیک و یا دور منتقل شده و در آن بافت‌ها نیز تومورهای جدیدی ایجاد می‌کنند. در این حالت گفته می‌شود که فرد به سرطان مبتلا است. تومور اوربیتال به هر نوع توموری گفته می‌شود که در اوربیت چشم قرار دارد. اوربیت چشم به بخش استخوانی در مقابل جمجمه گفته می‌شود که چشم را درون خود جای می‌دهد. اربیت چشم ساختار پیچیده‌ای است که علاوه بر چشم، ساختارهای عضلانی، اعصاب، عروق خونی و بافت پیوندی را نیز در خود جای می‌دهد.

در برخورد با تومورهای چشم تنها گروه کوچکى از متخصصين داراى تجربه و صلاحيت کافى مى باشند که با توجه به گستردگى انواع تومورها برنامه ريزى دقيق لازم است و درمانها مى تواند شامل پيگيرى ، جراحى ، شيمى درمانى و يا راديوتراپى باشد.

تومورهای اوربیتال ممکن است بدخیم یا خوش‌خیم باشند و نیز ممکن است منشا آنها خود بافت چشم یا سایر بافت‌ها باشند که در اثر متاستاز به چشم منتقل شده‌باشند. معمولا این تومورها از نوع خوش‌خیم هستند. انواع مختلف تومورهای اوربیت ممکن است در کودکان یا بزرگسالان ایجاد شوند. این تومورها ممکن به آرامی و در طول سالیان زیاد رشد کرده و خود را بروز دهند و یا اینکه سرعت رشد بالایی داشته و فاصله‌ی زمانی بین ایجاد و بروز علائم در آنها کم باشد. تومورهای خوش‌خیم و بدخیم هم در کودکان و هم در بزرگسالان بروز می‌کنند و نوع خوش‌خیمی یا بدخیمی الزاما در یک دوره‌ی سنی خاص بروز نمی‌کند.

تومور چشم

علائم تومور اوربیت چشم چیست؟

زمانی که تومور در اوربیت چشم ایجاد می‌شود در حقیقت یک توده‌ی سلولی جدیدی ایجاد شده که می‌تواند با قرارگیری سایر بافت‌ها تداخل ایجاد کند. معمولا قبل از اینکه تومور به این مرحله برسد که در وضعیت و جایگاه چشم تاثیر بگذارد مشکلات دیگری مانند تغییر در وضعیت بینایی، دودیدی و درد ایجاد می‌شوند. معمول‌ترین علائم تومور اوربیت چشم شامل موارد زیر هستند:

البته وجود یک یا چندین مورد از این علائم به معنی وجود سرطان اوربیت نیست. گاهی این علائم نشانگر مشکلی غیر از تومور اوربیت هستند. برای مثال عفونت چشم یا التهاب در ناحیه‌ی اطراف چشم می‌توانند درد مشابهی با تومورها ایجاد کنند بنابراین لازم است تا بررسی‌های بیشتر توسط پزشک متخصص صورت بگیرد تا نوع بیماری مشخص شود. توجه به این علائم از این نظر اهمیت دارد که تشخیص به موقع تومورها می‌تواند گزینه‌های درمانی بیشتر با بازده درمانی بهتری در اختیار بگذارد.

چگونه از تومور اوربیت چشم جلوگیری کنیم؟

متاسفانه روشی که بتوان از ایجاد تومور اوربیت چشم جلوگیری کرد شناخته نشده است. داشتن سبک زندگی سالم، دوری از عوامل آسیب‌زا مانند مواد صنعتی و شیمیایی، دوری از دخانیات و ... روش‌هایی هستند که می‌توانند احتمال کلی سرطان‌ها را کاهش دهند اما روش مشخصی برای جلوگیری از ایجاد تومور اوربیت چشم شناخته نشده است.

عوامل خطر ایجاد کننده‌ی تومور اوربیت چشم چیستند؟

عوامل خطر عواملی هستند که احتمال ایجاد تومور اوربیت چشم را افزایش می‌دهند. از جمله عوامل خطر شناخته‌شده شامل موارد زیر است:

فرایند نموی غیرطبیعی: ممکن است کودکان با ناهنجاری‌هایی به دنیا بیایند که منجر به ایجاد تومور شوند. این عوامل توارثی یا ژنتیکی هستند.

آدرس اینستاگرام دکتر اشراقی

بیماری چشم تیروئیدی: این نوع بیماری که یک بیماری خودایمن محسوب می‌شود می‌تواند خطر ایجاد تومورهای اوربیت را افزایش دهد.

بنابراین برخی از این نوع سرطان‌ها از نوع توارثی هستند که با بررسی سابقه‌ی خانوادگی می‌توان احتمال ایجاد این بیماری را در کودکان فهمید. برخی نیز در اثر تاثیر سایر بیماری‌ها ایجاد می‌شوند. با این حال نکته‌ی مهم در تشخیص تومورهای اوربیت چشم بررسی اولیه علائم در اولین مراحل بروز هستند. بهتر است در صورتی که علائم این بیماری بروز کنند به پزشک مراجعه کرد. برخی موارد تومور اوربیت چشم نیز بصورت اتفاقی و در طی سایر معاینات چشم تشخیص داده می‌شوند.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم، با آشنایی به جزييات آناتومى و عملكردى پلکها، عمل های زیبایی مربوط به لیفت ابرو، و لیفت شقیقه را با تکیه بر مهارت و دانش خود، با بهترین نتایج ارائه می‌نمایند.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستیروش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستی

جراحی زیبایی پلک پایین بدون برش یک روش انقلابی است که دنیای جراحی پلاستیک را تغییر داده است. ... ادامه مطلب

درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراحی بلفاروپلاستی می تواند نقش مهمی در هماهنگی صورت و از بین بردن آثار پیری بر چشم داشته باشد. این جراحی برای از بین بردن پف و افتادگی پلک موثر است ... ادامه مطلب

علت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آنعلت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آن

زمانی که شبکیه چشم دچار پارگی شود به اصطلاح جدا شدگی شبکیه رخ می دهد. ... ادامه مطلب

عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟

مجرای اشکی مسدود شده یا انسداد مجاری اشکی وضعیتی است که در آن مسیر تخلیه اشک در چشم به طور جزئی یا کامل مسدود و منجر به مشکل در تخلیه اشک می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465