رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراح پلاستیک و ترمیمی چشم / جراحی افتادگی پلک بالا به چه دلایلی انجام می شود؟

جراحی افتادگی پلک بالا به چه دلایلی انجام می شود؟

صورت و از جمله چشم‌ها نقش بسیار مهمی در تاثیرگذاری ظاهری افراد در دیگران دارند. با افزایش سن، ساختار پوست نیز انعطاف خود را از دست می‌دهد و این مسئله در مورد پوست صورت با شدت بیشتری نسبت به پوست سایر بخش‌های بدن خود را نشان می‌دهد. علت آسیب سریع‌تر پوست صورت نسبت به پوست سایر بخش‌های بدن این است که بیشتر در معرض فاکتورهای محیطی مانند تابش مستقیم نور آفتاب و عوامل آسیب‌زای معلق در هوا قرار می‌گیرد.

در میان بخش‌های مختلف صورت نیز پوست پلک‌ها و زیر چشم به دلیل اینکه ظریف‌ترین و نازک‌ترین بخش پوست در کل بدن هستند زودتر از سایر بخش‌های صورت آسیب‌های ناشی از افزایش سن را بروز می‌دهند. افتادگی پلک بالا که به نام پتوزیس (ptosis) نیز شناخته می‌شود ( به معناى كاهش ارتفاع شكاف پلكى و نه افزايش پوست اضافه پلك ) یکی از اثرات افزایش سن است که تاثیر فراوانی در ظاهر افراد داشته و در موارد شدید خود می‌تواند موجب انسداد مسیر بینایی شود.اين مورد مى تواند بكطرفه با دو طرفه باشد و در موارد خفيف خود را با عدم تقارن ابرو نشان مى دهد .

دکتر بهرام اشراقی فوق تخصص پلاستیک و ترمیمی چشم، با استفاده از تکنیک خاصی در جراحی افتادگی پلک یا اصلاح پتوز که با برش کوچک صورت می‌گیرد؛ اقدام به این عمل می‌نمایند. در جراحی پتوز توسط ایشان، برشی 10 الی 12 میلی متری ایجاد می‌شود و تعداد بخیه ها 3 الی 4 بخیه بیشتر نخواهد بود که در جراحی های معمول پتوز، برشی دوبرابر آن زده می‌شود و به همان نسبت نیز تعداد بخیه ها بیشتر خواهد شد.

دلایل افتادگی پلک بالا چیست؟

درمان افتادگی پلک بالا می‌تواند تنها به دلیل موارد مرتبط با زیبایی باشد. گاهی پلک بالا دچار افتادگی شدیدی می‌شود بطوری که بخشی از مسیر بینایی را مسدود می‌کند. در این حالت نیاز به مداخلات درمانی به دلیل عملکرد نامناسب پلک به وجود می‌آید.

بیماری‌هایی چون دیابت، سندروم هورنر (Horner syndrome)، میاستنیا گراویس (Myasthenia gravis) و سکته نیز ممکن است عامل ایجادکننده‌ی پتوز باشند.
درمان افتادگی پلک بالا می‌تواند تنها به دلیل موارد مرتبط با زیبایی باشد. گاهی پلک بالا دچار افتادگی شدیدی می‌شود بطوری که بخشی از مسیر بینایی را مسدود می‌کند. در این حالت نیاز به مداخلات درمانی به دلیل عملکرد نامناسب پلک به وجود می‌آید.

جراحی افتادگی پلک بالا

علائم افتادگی پلک بالا (پتوز) چیست؟

علائم این بیماری ممکن است در یک یا هر دو چشم ایجاد شوند و این مسئله به علت ایجاد آن وابسته است. مشکلات بینایی حاصل از افتادگی پلک بالا معمولا شامل موارد زیر هستند:

درمان افتادگی پلک بالا (پتوز) در کودکان چگونه صورت می‌گیرد؟

برای اینکه بهترین و مناسب‌ترین روش درمانی برای افتادگی پلک بالای کودکان مشخص شود پزشک متخصص عوامل زیر را بررسی می‌کند:

معمولا روش درمانی توصیه‌شده برای درمان افتادگی پلک در کودکان روش جراحی است. در طی این جراحی ممکن است عضله‌ی مرتبط با پلک کشیده شود و یا اینکه پلک‌‌ها به عضلات دیگری متصل شوند. در نهایت هدف از این روش این است که بینایی کودک بهبود یابد. در کودکانی که دارای افتادگی پلک هستند، خواه جراحی شوند و خواه جراحی نشوند، لازم است تا طبق برنامه‌ی منظم نسبت به بررسی وضعیت چشم خود به پزشک متخصص مراجعه نمايند تا از نظر ایجاد سایر مشکلات بینایی مانند مشکلات انکساری بررسی شوند.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

افتادگی پلک بالا (پتوز) در بزرگسالی چگونه درمان می‌شود؟

روش درمانی افتادگی پلک بالا بسته به علت ایجاد و شدت آن دارد. در برخی موارد خفیف افتادگی پلک بالا، ممکن است نیازی به درمان نباشد زیرا مشکل ایجادشده عارضه‌ای برای فرد ندارد. امروزه دارویی به نام اکسی متازولین (oxymetazoline) تجویز می‌شود که بصورت قطره‌ی چشمی استفاده شده و می‌تواند با تاثیر بر عضلات مرتبط با پلک منجر به رفع افتادگی پلک شوند. این دارو برای همه‌ی افراد قابل مصرف نیست و در افرادی که تجویز می‌شود برای تاثیرگذاری لازم است تا بصورت روزانه مصرف شود.

علاوه بر روش دارویی برای درمان افتادگی پلک بالا در بزرگسالان، جراحی نیز یک روش درمانی معمول است که معمولا بصورت سرپایی انجام می‌شود. زمانی که روش جراحی برای درمان افتادگی پلک بالا در بزرگسالان به کار می‌رود معمولا از بی‌حسی موضعی استفاده می‌گردد. دستکاری عضلات مرتبط با پلک ممکن است محدود باشد. در موارد شدید پتوز لازم است تا این عضلات دوباره کشیده‌ شده و يا كوتاه شوند و به محل مناسب خود جابجا شوند. لازم است تا فرد قبل از هر نوعی از جراحی‌ها پزشک خود را از مصرف هر نوع دارویی، از جمله داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، مطلع سازد.

در افرادی که امکان جراحی بر روی آنها وجود ندارد ممکن است عینک‌های مخصوصی تجویز شوند که پلک را بالا نگه می‌دارند. این عینک‌ها از جمله در افرادی که افتادگی پلک آنان موقتی است نیز روش درمانی مناسبی به شمار می‌روند.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی چشم ممکن است از روشهایی مانند تزریق ژل یا فیلر و تزریق چربی، و در مواردی هم تزریق بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟

برخی از روشهای جوانسازی دور چشم به شکل جراحی و برخی دیگر به صورت غیر جراحی و با تهاجم کمتر انجام می‌شوند. با جراحی بلفاروپلاستی، لیفت شقیقه، لیفت ابرو و پیشانی،تزریق فیلرها و بوتاکس، همچنین بکارگیری برخی از لیزرها می‌توان به جوانسازی دور چشم پرداخت ... ادامه مطلب

پاسخ به مهمترین سوالات درباره عمل جراحی زیبایی پلکپاسخ به مهمترین سوالات درباره عمل جراحی زیبایی پلک

در این مطلب به سولاات رایج و شایعی که درباره جراحی پلک توسط کاربردان و مراجعه کنندگان پرسیده شده است پاسخ داده می شود. ... ادامه مطلب

آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟

جراحی لیفت ابرو از متداول ترین و مؤثرترین روش های زیبایی صورت محسوب می شود که کاملاً ایمن و بی خطر محسوب می شود. ... ادامه مطلب

جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟

لازک و پی آر کی دو نوع عمل جراحی برای اصلاح عیوب انکساری چشم محسوب میشوند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465