اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پی ار کی و لیزیک / آیا تاثیر جراحی لیزیک پس از مدتی از بین می رود؟

آیا تاثیر جراحی لیزیک پس از مدتی از بین می رود؟

جراحی لیزیک نوعی جراحی برای رفع عیوب انکساری چشم است که در طی آن قسمتی از بافت سطح قرنیه با ظرافت و با استفاده از پرتو لیزر، تغییر شکل یافته و تصحیح می‌گردد. استفاده از این نوع جراحی می‌تواند افراد را از عینک یا لنزهای تماسی بی‌نیاز کند. سوالی که برای بسیاری از افرادی که این نوع جراحی را انجام داده‌اند پیش می‌آید این است که آیا نتایج این جراحی دائمی است؟ آیا امکان برگشت نمره‌ی چشم پس از لیزیک وجود دارد؟
معمولا جراحی لیزیک بعنوان یک جراحی با تاثیر دائمی شناخته می‌شود زیرا در اکثر مواقع تاثیر آن دائمی است. با این حال ممکن است در موارد کمی، نتایج ایجادشده دائمی نباشند. ابتدا نگاهی به تاثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدت جراحی لیزیک داشته‌باشیم.

لیزیک در اصفهان و تهران، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی جراح و متخصص چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

نتایج کوتاه‌مدت و بلندمدت جراحی لیزیک چیست؟

پس از مدت کوتاهی از جراحی اثرات لیزیک بر بینایی قابل درک است؛ بصورتی که 4 تا 5 ساعت پس از جراحی شفافیت بینایی نسبت به قبل بهبود می‌یابد. همچنین بین 1 تا 2 روز پس از جراحی نیز امکان ازسرگیری فعالیت روزانه با دید مناسب فراهم می‌شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که ممکن است تاثیر جراحی در طی هفته‌های اول پس از جراحی متغییر باشد اما در نهایت دید مناسبی پس از این مدت ایجاد خواهدشد. اما آیا این نتایج در بلندمدت نیز باقی خواهندماند؟

با گذشت زمان و به علت افزایش سن، ممکن است بینایی دوباره شروع به تارشدن کند که معمولا این مشکلات قابل درمان هستند. بنابراین در بسیاری از افراد تاثیر جراحی لیزیک دائمی است و در موارد بسیار کمتری، نیاز به جراحی‌های بهبود لیزیک خواهدبود.

جراحی لیزیک

آیا تاثیر جراحی لیزیک پس از مدتی از بین می‌رود؟

برخی افراد اعتقاد دارند که جراحی لیزیک پس از 10 سال از بین می‌رود و قرنیه‌ی چشم به وضعیت خود قبل از لیزیک باز می‌گردد. این ادعا نادرست است. جراحی لیزیک بصورت دائمی بر روی مشکلی که وجود دارد تاثیر دارد. در این جراحی با استفاده از نور لیزر تغییرات غیرقابل بازگشتی بر روی قرنیه ایجاد می‌شود. با این حال برخی افراد به اشتباه اعتقاد دارند که جراحی لیزیک پس از مدتی بی‌تاثیر است. برای مثال در زمان جراحی مشکل بینایی فرد آستیگماتیسم است که با لیزر تصحیح می‌گردد. پس از گذشت سالها، ممکن است وضعیت بینایی فرد دوباره تغییر کرده و پسرفت نماید.

مثلا در سنین 40 تا 50 سالگی عدسی چشم انعطاف خود را از دست دهد و فرد دچار دوربینی شود. در این حالت این افراد فکر می‌کنند که تاثیر جراحی لیزیک از بین رفته است؛ این در حالی است که تاثیر جراحی لیزیک برای آستیگماتیسم وجود دارد اما به دلیل ایجاد مشکلات ثانویه پس از جراحی، مثلا دوربینی یا نزدیک‌بینی چشم پس از چند سال از جراحی، تاثیر لیزیک کاهش یافته و بینایی به دلیل مشکلات جدید چشم (و نه از بین‌رفتن تاثیر لیزیک) دچار مشکل می‌شود.

برخی افراد نیز تصور می‌کنند که جراحی لیزیک می‌تواند از ایجاد آب مروارید چشم جلوگیری کند. بنابراین زمانی که در سنین بالاتر دچار آب مروارید چشم می‌شوند تصور می‌کنند که جراحی لیزیک تاثیر خود را از دست داده‌است. این تصور نیز نادرست است و ممکن است آب مروارید چشم با وجود لیزیک نیز ایجاد شود و بینایی را تحت تاثیر قرار دهد.
بنابر موارد ذکرشده، لیزیک تاثیر دائمی بر روی مشکلی دارد که در زمان جراحی وجود داشته‌است اما این جراحی نمی‌تواند از ایجاد سایر مشکلات بینایی مانند دوربینی، نزدیک‌بینی یا آستیگماتیسم در آینده جلوگیری نماید، بنابراین با ایجاد مشکلات ثانویه، تاثیر جراحی لیزیک نیز کاهش می‌یابد.

درصد موفقیت جراحی لیزیک چقدر است؟

جراحی لیزیک در 96 درصد افراد موفقیت‌آمیز است و می‌تواند موجب بهبود بینایی آنها شود. بهترین زمان برای جراحی لیزیک سنین 25 تا 40 سالگی است و لیزیک در این سنین تاثیرات بهتری نسبت به سایر سنین خواهدداشت. با این حال بسته به شرایط بیمار، نیاز به جراحی و هدف از آن ممکن است این جراحی در سنین دیگری نیز صورت بگیرد. همچنین مطالعات نشان می‌دهند که کاهش تاثیرات جراحی لیزیک پس از چند سال در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. یکی از فاکتورهایی که درصد موفقیت جراحی لیزیک را تحت تاثیر قرار می‌دهد پایداری وضعیت بینایی تا حداقل یک سال قبل از جراحی است. لازم است تا افراد نسبت به تغییر وضعیت بینایی، شماره و نوع عینک یا لنز خود اطلاعات صحیح به پزشک خود ارائه دهند.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

جراحی بهبود لیزیک چگونه انجام می‌گیرد؟

همانگونه که اشاره شد ممکن است ، کیفیت بینایی فرد به دلیل ایجاد مشکلات جدید در چشم کاهش یابد. در این حالت جراحی بهبود لیزیک می‌تواند وضعیت بینایی را بهبود بخشد. فرایند این جراحی مانند جراحی لیزیک معمولی است با این تفاوت که به جای ایجاد فلاپ جدید بر روی قرنیه، از فلاپ جراحی لیزیک قبلی استفاده می‌گردد. معمولا یک نفر از هر سه نفری که جراحی لیزیک انجام داده‌اند ممکن است به جراحی بهبود لیزیک نیازمند شوند. با توجه به این مسئله، بهتر است افراد نسبت به مسائلی که می‌تواند وضعیت بینایی آنها را تحت تاثیر قرار داده و کیفیت آن را کاهش دهد آگاهی داشته‌باشند.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم، با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه، در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى اطفال و بالغين، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟

جراحی لیفت ابرو از متداول ترین و مؤثرترین روش های زیبایی صورت محسوب می شود که کاملاً ایمن و بی خطر محسوب می شود. ... ادامه مطلب

مقایسه جراحی بلفاروپلاستی با روش غیر جراحی بلفارو با پلکسر یا پلاسما تراپیمقایسه جراحی بلفاروپلاستی با روش غیر جراحی بلفارو با پلکسر یا پلاسما تراپی

بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک یکی از انواع جراحی های زیبایی صورت می باشد که به منظور جوانسازی یا بهبود ظاهر پلک های بالا یا پایین انجام می گیرد. ... ادامه مطلب

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیهجراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیه

بلفاروپلاستی پلک پایین یا جراحی پلک پایین بدون بخیه روشی نوین در جراحی پلک است که برای برطرف کردن پف زیر چشم یا کیسه‌های چربی زیر چشم مؤثر است. ... ادامه مطلب

تاثیر مستقیم افتادگی پلک فوقانی در بیناییتاثیر مستقیم افتادگی پلک فوقانی در بینایی

افتادگی پلک یا پتوز به وضعیتی گفته می شود که پلک بالایی به سمت پایین افتاده باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465