رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / درمان پف زیر چشم چگونه است؟

درمان پف زیر چشم چگونه است؟

پف زیر چشم یکی از مواردی است که زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند فرد را از نظر ظاهری خسته نشان دهد. اگر چه این صفت ممکن است بصورت توارثی از والدین به فرزندان رسیده‌باشد، بروز آن در دوران جوانی می‌تواند در نهایت به بدترشدن آن با گذشت سن منجر شود. در این مطلب به دلایل ایجاد پف زیر چشم اشاره کرده و راه‌های درمان آن را بیان خواهیم‌کرد.

درمان پف زیر چشم با روشهای جراحی و غیر جراحی را می‌توانید با مراجعه به دکتر بهرام اشراقی و توسط ایشان، انجام دهید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

عامل ایجاد پف زیر چشم چیست؟

در اطراف چشم فضاهايى قرار دارند که عضلات و توده‌های چربی مربوط به پلک و مسیرهای اشکی را در خود جای داده‌اند. با افزایش سن، سلول های بدن پیر می‌شوند. سلول‌های صورت و زیر چشم نیز چنین فرایندی را تجربه می‌کنند. پیرشدن سلول‌های بدن منجر به سستی، شل‌شدگی و آویزان‌شدن آن‌ها می‌شود. شل‌شدگی پوست زیر چشم این امکان را برای پوست فراهم می‌کند تا در اثر فشار حاصل از افتادگی بافت‌های زیرین، راحت‌تر جلو آمده و ظاهری ورم‌کرده یا پف‌کرده در زیر چشم ایجاد کند. در حقیقت زمانی که سلول‌های عضلاتی یا بافت چربی پیر می‌شوند، این امکان برای آنها فراهم می‌شود که از فضاى مربوط به خود جابجا شده و در محلی غیرطبیعی قرار بگیرند و پف‌آلودگی زیر چشم را ایجاد کنند. اِدم بافت‌های زیرین چشم نیز با تجمع مایعات در زیر چشم می‌تواند منجر به ظاهر پف‌آلود آن شود.

برخی از عوامل نیز می‌توانند به ایجاد یا تشدید پف زیر چشم منجر شوند، از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگرچه تنها آسیب پف زیر چشم، تاثیر آن در ظاهر است اما در صورتی که دارای درد یا حس سوزش باشد بهتر است با یک چشم‌پزشک مشورت‌ شود، زیرا ممکن است در اثر یک آسیب به بافت‌های زیر پوست ایجاد شده‌باشد.

درمان پف زیر چشم

راه‌های درمان پف زیر چشم چیست؟

پف زیر چشم همانگونه که اشاره شد مشکلی حاد به حساب نمی‌آید و می‌توان در ابتدا با برخی روش‌های درمان خانگی آن را کنترل کرد. روش‌های درمان خانگی شامل موارد زیر هستند:

استفاده از کمپرس یخ: برای این کار فرد باید بصورت نشسته باشد. با استفاده از یخ در کیسه‌های مخصوص یخ و یا یک کیسه‌ی آب سرد بر روی چشم می‌توان تا حدودی از پف‌کردگی چشم کاست. می‌توان فشار کمی نیز بر روی یخ در محل پف‌کردگی اعمال کرد.

استراحت کافی و دوری از استرس: بی‌خوابی و استرس از جمله عواملی هستند که می‌توانند به پف زیر چشم منجر شوند. با دوری از این عوامل می‌توان به سادگی پف حاصل از این عوامل را رفع نمود.
تنظیم موقعیت سر در هنگام خواب: بالانگهداشتن مختصر سر در هنگام خواب بوسیله‌ی بالش می‌تواند از تجمع مایعات در اطراف چشم جلوگیری کند. اندازه‌ی افزایش ارتفاع سر نباید به حدی باشد که گردن یا سر اذیت شوند.

تنظیم تغذیه: دوری از مصرف غذاهای شور یکی از روش‌های موثر در کاهش پف‌کردگی چشم است. همانگونه که اشاره شد، ممکن است در هنگام خواب، مایعات در زیر چشم تجمع یابند و چشم حالت پف‌کردگی پیدا کند. برای حل این مسئله بهتر است از مصرف مایعات قبل از خواب پرهیز شود.

دوری از دخانیات: سیگار یکی از عواملی است که تاثیر منفی بسیاری بر سلامت بدن دارد. آسیب کلاژن پوست یکی از این آسیب‌هاست. کلاژن یکی از پروتئین‌های مهم در استحکام پوست است و تخریب آنها می‌تواند به کاهش دوام آنها در مقابل فشار بافت‌های پسین، نازک‌شدن پوست و نمایان‌شدن رگ‌های خونی منجر شود.

دوری از مواد آلرژن یا حساسیت‌زا: این روش نیز می‌تواند از پف‌کردن چشم‌ها پیشگیری کند. در صورت ایجاد حساسیت و در نتیجه‌ی آن، پف چشم، می‌توان با پزشک در مورد روش‌های رفع حساسیت مشورت نمود.

دوری از مالش چشم‌ها: مالش چشم‌ها می‌تواند به تخریب رگ‌های کوچک زیر پوست چشم منجر شده و ظاهری خسته در چشم‌ها ایجاد کند.

استفاده از کرم ضدآفتاب استاندارد: کر‌م‌های ضدآفتاب که حاوی فاکتور ضدآفتاب ۱۵ تا ٣۰ هستند می‌توانند پوست را از آسیب‌های نور آفتاب حفاظت کنند. بهتر است استفاده از این کرم‌ها بصورت روزانه باشد.

استفاده از کمپرس آب گرم و سرد: آب گرم بصورتی که موجب اذیت یا سوزش پوست نشود پس از کمپرس آب سرد می‌تواند موجب جریان مناسب خون در زیر چشم شود. می‌توان پس از برداشتن یخ از روی پف زیر چشم، کمپرس آب گرم را به مدت تقریبا ده دقیقه در همان محل قرار داد.

استفاده از مرطوب‌کننده‌های پوست: مرطوب‌کننده‌های پوستی حاوی ویتامین‌ ث می‌تواند از پوست در مقابل عوامل اکسیدان محیطی مراقبت کنند و تولید کلاژن را در حد مناسبی حفظ نمایند.

درمان پف چشم به روش‌های پزشکی:

این رو‌ش‌ها شامل روش‌های جراحی وغیرجراحی است. از جمله‌ی روش‌های غیرجراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از فیلرها:

فیلرها معمولا ساختارهای ژل‌مانندی هستند که در زیر پوست به کار می‌روند. استفاده از برخی فیلرها در زیر چشم و بالای گونه می‌تواند منجر به رفع پف چشم شود.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

لیزردرمانی:

استفاده از لیزر می‌تواند با حذف لایه‌های پیر سطحی پوست، لایه‌های سلولی زیرین را تحریک به تولید کلاژن کند. کلاژن بیشتر در پوست می‌تواند به استحکام آن منجر شده و از پف‌کردن چشم ناشی از شل‌بودن پوست جلوگیری کند.

روش پیل شیمیایی:

این روش نیز مانند روش لیزدرمانی منجر به تخریب سلول های سطحی می‌شود، با این تفاوت که به جای لیزر، از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. سلول‌های جدید می‌توانند کلاژن بیشتری تولید کرده و به استحکام پوست منجر شوند.

روش‌ درمان پف چشم بوسیله‌ی جراحی:

در صورتی که روش‌های درمان خانگی و غیرجراحی نتوانند به کاهش و درمان پف‌کردگی زیر چشم منجر شوند، احتمالا لازم خواهدبود تا از نوعی جراحی به نام بلفاروپلاستی استفاده گردد. در طی این روش، ابتدا برش‌هایی در پوست يا ملتحمه ایجاد می‌شود. از طریق برش‌های ایجادشده، پزشک به بافت‌های چربی دسترسی پیدا می‌کند. با دستکاری این بافت‌ها و سفت‌کردن بافتهاى شل‌شده و جابجاشده می‌توان پف‌کردگی زیر چشم را درمان نمود. در طی این جراحی می‌توان پوست اضافی را نیز برش داد و از افتادگی بیشتر پوست در اثر افزایش سن جلوگیری کرد.

در نهایت باید توجه داشت که روش‌های درمانی وابسته به عامل ایجادکننده‌ی پف‌کردگی پوست هستند. آکاهی از بهترین روش‌ درمان پف‌کردگی زیر چشم با مشورت پزشک متخصص میسر می‌شود.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم، با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه، در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى شيرخواران و بالغين، بيمارى تيروئيد چشمى، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :خانم نایب [ 1402-10-24 ]
سلام من رژیم گرفتم لاغر شدم زیر چشمم پوف داره بعد از رژیم اینطوری شده نه عذاب شور میخورم نه دارو نه سیگار فقط غذا مو روز به روز کم کردم تونستم لاغر شم میخواستم ببینم چطور میتونم تو خونه درمان کنم ممنون میشم راهنماییم کنید سپاس

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراحی بلفاروپلاستی می تواند نقش مهمی در هماهنگی صورت و از بین بردن آثار پیری بر چشم داشته باشد. این جراحی برای از بین بردن پف و افتادگی پلک موثر است ... ادامه مطلب

لازک یا لیزیک، کدام بهتر است؟لازک یا لیزیک، کدام بهتر است؟

عمل جراحی چشم به وسیله ی لیزر، به فرایندی گفته می شود که با یک پرتوی متمرکز نور معروف به لیزر، لایه شفاف چشم برای داشتن یک دید بهتر تغییر داده می شود ... ادامه مطلب

آشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانیآشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانی

ابروها را مى توان با روشهاى جراحى و غير جراحى بالا برد. شايعترين روش غير جراحى استفاده از بوتاكس (سم بوتولينوم) است كه ليفت شيميايي نام دارد. اين روش در افتادگى خفيف و در افراد جوان مناسب بوده و اثر ان بين سه تا پنج ماه در ناحيه پيشانى طول مى كشد ... ادامه مطلب

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیهجراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیه

بلفاروپلاستی پلک پایین یا جراحی پلک پایین بدون بخیه روشی نوین در جراحی پلک است که برای برطرف کردن پف زیر چشم یا کیسه‌های چربی زیر چشم مؤثر است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465