اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / تیرویید چشمی چیست و چگونه درمان میشود؟

تیرویید چشمی چیست و چگونه درمان میشود؟

سیستم ایمنی بدن همانگونه که از اسم آن مشخص است سیستمی جهت تامین ایمنی بدن در مقابل عوامل خارجی و آلوده‌کننده است. این سیستم هنگام ایجاد آلودگی در بدن، به سرعت به آن‌ها حمله کرده و عوامل بیگانه و مضر را از بین می‌برد. گاهی اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود که باعث می‌شود این سیستم سلول‌های خودی را به اشتباه، عوامل بیگانه تشخیص داده و آن‌ها را از بین ببرند. در این حالت، فرد دچار بیماری خود ایمنی شده‌است. بیماری‌های خودایمنی انواع گوناگونی دارند که در هریک از آن‌ها سیستم‌های مختلف بدن درگیر می‌شوند.

بیمارى گريوز یکی از بیماری‌های خودایمن است که در طی آن، سلول‌های ایمنی بدن به سلول‌های غده‌ی تیروئید حمله می‌کنند. حمله‌ی سلول‌های ایمنی به غده‌ی تیرویید معمولا باعث افزایش فعالیت آن یا به اصطلاح هایپرتیروئیدیسم می‌شود. از علائم هایپرتیروئیدیسم ‌می‌توان به افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا، خستگی، کاهش وزن و ... اشاره کرد. گاهی نیز همزمان با بیماری Graves سلول‌های ایمنی به سلول‌های بافت‌های اطراف چشم حمله می‌کنند. در ۲۵ تا ۵۰ درصد افرادی که به بیماری Graves دچار هستند، آسیب‌ بافت‌های اطراف چشم نیز دیده می‌شود که در اثر حمله‌ی سیستم ایمنی به آن‌ها رخ داده‌است.

بیماری تیرویید چشمی نوعی بیماری است که در طی آن به دلیل حمله‌ی سلول‌های ایمنی به سلول‌های خودی، عضلات چشم، ابروها، غدد اشکی و بافت‌های چربی پشت چشم ملتهب می شوند و ظاهری قرمز و متورم ایجاد کرده و باعث ایجاد ناراحتی در چشم می‌شوند. گاهی نیز در اثر این بیماری و بر اثر افزايش چربى پشت چشم چشم‌ها به سمت قدام حدقه‌ی چشم حركت مى كنند و ظاهری برجسته در چشم ایجاد می‌کنند. بیماری تیروئید چشمی ممکن است در افرادی که دچار هایپرتیروئیدیسم (فعالیت بیش از اندازه‌ی تیروئید)، هایپوتیروئیدیسم (فعالیت کمتر از حد طبیعی غده‌ی تیروئید) و یا افرادی با وضعیت تیروئید نرمال ایجاد شود.

تشخیص و درمان بیماری تیروئید چشمی، جزو خدماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

ارتباط بیماری تیروئید چشمی با بیماری Graves چیست؟

بیماری Graves همانگونه که اشاره گردید، نوعی بیماری خود ایمن است که در آن سلول های ایمنی بدن به غده‌ی تیروئید حمله می‌کنند. این بیماری مستقیما عامل ایجاد بیماری تیروئید چشمی نیست اما این دو بیماری معمولا همزمان خود را نشان می‌دهند زیرا بافت‌های اطراف چشم ممکن است پروتئین‌هایی را داشته‌باشند که به پروتئین های سلول‌های غده‌ی تیروئید شبیه باشند، در نتیجه سیستم ایمنی هم در چشم و هم در تیروئید به آن‌ها حمله می‌کند.

بنابراین درمان مشکلات تیروئیدی منجر به بهبود بیماری تیروئید چشم نمی‌شود. بنابراین بیماری Graves که با آسیب تیروئید همراه است عامل بیماری تیروئید چشم نیست اما یکی از فاکتورهای خطری است که نشانگر احتمال بالاتر بروز بیماری تیروئید چشم است.

فاکتورهای خطر بروز بیماری تیروئید چشم چیست؟

فاکتورهای خطر بیماری تیروئید چشم، عوامل و شرایطی هستند که نشانگر احتمال بالاتر یک فرد برای بروز بیماری تیروئید چشم هستند. این فاکتورها شامل موارد زیر هستند:

تیرویید چشمی

نشانه ها و علائم بیماری تیروئید چشمی چیست؟

بیماری تیروئید چشمی می‌تواند بافت‌های مختلفی را در اطراف چشم درگیر کند و علائم متنوعی ایجاد کند. از جمله علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
خشکی چشم یا آب‌ریزش چشم: در بیماری تیروئید چشم، ممکن است غدد اشکی ملتهب‌شده باعث بروز هر یک از این علائم در یک فرد شوند. ممکن است هر دوی این علائم نیز در یک فرد اما در زمان‌های مختلف بروز کنند.

تشخیص بیماری تیروئید چشم چگونه صورت می‌گیرد؟

تشخیص این بیماری بر اساس علائم بیماری، سابقه‌ی بیماری‌های فرد و آزمایشات کلینیکی مختلف صورت می‌گیرد. در صورتی که علائم این بیماری گزارش شوند، پزشک به بررسی کلی چشم و علائم بیماری خواهدپرداخت. همچنین میزان بیرون‌زدگی چشم نیز بررسی می‌شود. در تست‌های پاراکلینیکال، با استفاده از روش سی‌تی اسکن به بررسی بافت‌های اطراف چشم پرداخته می‌شود. تصاویر حاصل می‌توانند فشار عضلات بر عصب را نشان دهند. ممکن است از تست‌هایی برای بررسی فعالیت غده ی تیروئید استفاده شود تا فعالیت تیروئید و وجود بیماری Graves بررسی شود. تست‌های موجود می‌توانند میزان هورمون‌های تیروئید و آنتی‌بادی‌های موجود در خون را تشخیص دهند.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

درمان تیروئید چشم چگونه صورت می‌گیرد؟

درمان تیروئید چشم در دو مرحله‌ی اصلی صورت می‌گیرد. در طول این مراحل ممکن است از روش‌های درمانی مختلف مانند جراحی، دارو درمانی و پرتودرمانی استفاده گردد. در مرحله‌ی اول هدف اصلی کنترل آسیب‌های فعال بیماری است. این دوره به مدت يك تا سه سال به طول می‌انجامد و نیاز به بررسی و مراقبت دقیق در طول این دوره‌ی درمان وجود دارد. روش‌های درمانی در این مرحله بر حفظ بینایی، سلامت قرنیه و عصب و درمان دوبينى آزاردهنده و كاهش التهاب تمرکز دارند.

استفاده از اشک مصنوعی در طول روز و ژل‌ها یا مرطوب‌کننده‌ها در طول شب می‌تواند خشکی چشم را برطرف کند. گاهی به دلیل ورم چشم، پلک‌ها کامل بسته نمی‌شوند بنابراین لازم است تا فرد از نوارها یا پوشش‌هایی بر روی چشم استفاده کند تا از خشکی آن‌ها در طول شب جلوگیری کند. برای کاهش اثرات دوبينى گاهی بصورت موقت از داروهایی استفاده می‌شود. با توجه به عوارض شدید مصرف بلندمدت این داروها تنها با صلاح‌دید پزشک و نیاز به دارو از این روش درمانی استفاده گردد.

پرتودرمانی نیز یکی از روش‌هایی است که ممکن است در این مرحله استفاده گردد. این روش خطراتی همچون خشکی چشم و یا احتمال خفیفی برای ایجاد تومور را در پی دارد. ممکن است در فاز فعال درمان، از جراحی‌هایی برای کاهش فشار بر عصب بینایی استفاده گردد. این جراحی می‌تواند در کاهش درد، قرمزی و بیرون‌زدگی چشم نیز موثر باشد. فاز دوم درمان بستگی به شرایط فرد دارد و به مدت نامشخصی به طول می‌انجامد.

پس از اینکه فاز فعال و التهابى بيمارى فروكش كرد و چشم به حالت پایدار رسید، برخی از علائم بیماری تیروئید چشم باقی می‌مانند. در فاز دوم درمان به اصلاح این عیوب تا حد امکان پرداخته می‌شود. ممکن است از جراحی برای درمان دوبينى و کاهش باز بودن بيش از حد پلک استفاده شود. همچنین ممکن است با جراحی، ساختار‌چشم به حالت طبیعی خود در درون حدقه‌ی چشم بازگردانده شود.
باید توجه داشت که درطول مدت درمان از مصرف سیگار به شدت خودداری شود. ترک سیگار به بهبود سریع‌تر و کامل‌تر عوارض بیماری و نیز تاثیر بهتر روش‌های درمانی منجر می‌شود.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم، با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه، در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى شيرخواران و بالغين، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمد خراسانی [ 1402-08-04 ]
سلام اقای دکتر من حدود یک سال پیش مبتلا به تیرویید پرکار شدم که متاسفانه باعث بیرون زدگی هردو چشمم شد و به دستور پزشک عمل تیرویید انجام دادم و تیرویید رو خارج کردم الان ۴ ماهه که از عملم میگذرا ولی چشمام به حالت قبلی برنگشته ولی تا الان هنوز درمان نشده نمیدونم چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا بلفاروپلاستی درمان دائمی و قطعی افتادگی پلک است؟آیا بلفاروپلاستی درمان دائمی و قطعی افتادگی پلک است؟

بلفاروپلاستی یکی از انواع جراحی های بسیار مؤثر و محبوب می باشد که باعث رفع نشانه های پیری پوست اطراف چشم و جوانسازی پلک های بالا و پایین میشود ... ادامه مطلب

لازک یا لیزیک، کدام بهتر است؟لازک یا لیزیک، کدام بهتر است؟

عمل جراحی چشم به وسیله ی لیزر، به فرایندی گفته می شود که با یک پرتوی متمرکز نور معروف به لیزر، لایه شفاف چشم برای داشتن یک دید بهتر تغییر داده می شود ... ادامه مطلب

انواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آنانواع عفونتهای چشمی و روشهای درمان آن

عفونت چشم وقتی اتفاق می افتد که باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها به بخشی از چشم یا نواحی اطراف آن حمله کنند. ... ادامه مطلب

تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستیتفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و اپی کانتوپلاستی روشهایی هستند که برای تغییر، تصحیح یا بهبود شکل و عملکرد چشم ها و پلک ها در رفع مشکلات ناشی از افزایش سن و عوامل دیگر مانند ژنتیک به کار می‌روند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465