بلفاروپلاستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / بیماری های چشمی مرتبط با دیابت

بیماری های چشمی مرتبط با دیابت

دیابت نوعی بیماری است که در طی آن بدن توانایی تولید یا استفاده‌ی بهینه‌ی از انسولین برای تنظیم قند خون را ندارد. در این بیماری به دلیل اینکه قند خون از جریان خون جمع‌آوری نمی‌شود، می‌تواند در درازمدت آسیب‌هایی جدی برای بخش‌های مختلف بدن ایجاد کند. قند خون بالا می‌تواند به آسیب قلبی، کلیه‌ها و رگ‌های خونی منجر شود. یکی از اندامی که از آسیب‌های دیابت مصون نیست، چشم‌ها هستند که دیابت می‌تواند به آسیب‌های غیرقابل جبران در آنها منجر شود اما نکته‌ی قابل توجه این است که حدود ۹۰ درصد از مواردی که فرد دیابتی بینایی خود را از دست می‌دهد قابل پیش‌گیری هستند! این مسئله اهمیت توجه به سلامت چشم و وضعیت آن در افراد دارای بیماری دیابت را خاطرنشان می‌شود. لازم است افراد دیابتی، حتی در صورتی که علائمی ازمشکلات بینایی را نشان نمی‌دهند بصورت سالانه تست بینایی انجام دهند. بیماری‌های چشمی مرتبط با دیابت انواع مختلفی دارند که در ادامه به شایع‌ترین آنها اشاره شده و علائم هر کدام بیان می‌گردند:

تشخیص و درمان دیابت چشمی، جزو خدماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

بیماری‌های چشمی مرتبط با دیابت:

رتینوپاتی دیابتیک:

این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که سطح بالای قند خون باعث می‌شود تا رگ‌های خونی موجود در شبکیه‌ی چشم ورم کرده و دچار پارگی شوند و یا رگ‌های خونی مسدود شوند که در این حالت از عبور جریان خون جلوگیری می‌شود. در برخی موارد نیز رگ‌های جدید خونی در شبکیه رشد می‌کنند. همه‌ی این موارد می‌توانند به اختلال در بینایی منجر شوند. این بیماری در دو شکل بروز می‌کند:

شکل NPRD بیماری رتینوپاتی: این حالت در بسیاری از افرادی که به دیابت مبتلا هستند مشاهده می‌شود و مرحله‌ی اولیه‌ی بروز رتینوپاتی است. در این حالت، رگ‌های خونی شبکیه متورم شده و نشت می‌کنند که موجب ورم شبکیه‌ی چشم می‌شوند. در برخی موارد نیز رگ‌های خونی شبکیه مسدود می‌شوند، در نتیجه خون کافی به شبکیه نمی‌رسد.

شکل PDR رتینوپاتی دیابتیک: این حالت، شکل پیشرفته‌ی رتینوپاتی است که در طی آن رگ‌های خونی جدیدی در شبکیه رشد می‌کنند. این رگ‌های جدید که شکننده هستند، می‌توانند موجب جریان نشت خون به زجاجیه‌ی چشم شوند که در حالت خفیف، لکه‌های تیره و درحالت شدید آن، مسدودشدن کامل بینایی و نابینایی بروز می‌کند.

دیابت و چشم ها

علائم رتینوپاتی دیابتیک:

گاهی ممکن است که این بیماری وجود داشته‌باشد اما فرد از آن خبردار نباشد زیرا در مراحل اولیه معمولا علائم قابل درکی ایجاد نمی‌کند. در صورتی که این بیماری پیشرف کند ممکن است علائم زیر بروز کنند:

معمولا علائم رتینوپاتی دیابتیک در هر دو چشم بروز می‌کنند و افرادی که سابقه‌ی بیشتری در دیابت دارند احتمال بیشتری برای بروز این بیماری خواهند داشت.

ادم ماکولار دیابتیک:

ادم ماکولار زمانی ایجاد می‌شود که مایعات در بخش ماکولار شبکیه تجمع می‌یابند. این تجمع باعث ورم شبکیه می‌شود. در نتیجه‌ی بروز ادم ماکولار بینایی دچار اختلال شده و اجسام بصورت تار دیده شده و رنگ‌ها محو می‌گردند. در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود می‌تواند به از دست‌رفتن دائمی بینایی منجر شود.

علائم ادم ماکولار دیابتیک:

تاری دید و یا مواج در مرکز یا نزدیک مرکز میدان دید: این علائم از اولین نشانه‌های بروز این بیماری است.

در صورتی که هرکدام از این علائم در فرد وجود داشته‌باشد لازم است تا فرد در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه نماید زیرا ادم ماکولار می‌تواند به کاهش شدید بینایی یا نابینایی کامل منجر شود.

آب مروارید چشم ناشی از دیابت:

آب مروارید چشم زمانی ایجاد می‌شود که پروتئین‌های عدسی چشم تخریب می‌شوند و در نتیجه‌ی آن، عدسی حالت غیرشفاف می‌گیرد و بینایی با اختلال مواجه می‌شود. در آب مروارید دیابتیک، قند خون موجب این آسیب‌ها می‌شود و برای رفع این مشکل ممکن است لازم باشد تا عدسی‌های تارشده با جراحی از چشم در آورده شوند. در صورتی که فرد قند خون خود را کنترل کند می‌تواند تا حد زیادی از تاری دید دائمی خود جلوگیری کند.

علائم آب مروارید چشم:

برخی از علائم آب مروارید چشم شامل موارد زیر است:

گلوکوم بینایی دیابتیک:

چشم به صورت پایداری به تنظیم محیط آبی خود می‌پردازد و لازم است تا همان مقداری که محلول آبی به درون آن جریان می‌یابد، به همان اندازه نیز از درون آن خارج شود تا فشار مایع داخل چشم ثابت باقی بماند. گاهی تخلیه‌ی مایع درون چشم با همان سرعتی که مایع به درون چشم جریان می‌یابد صورت نمی‌گیرد. گلوکوم بینایی مجموعه‌ای از مشکلات مربوط به بینایی هستند که در آن‍‌ها عصب بینایی دچار آسیب می‌شوند. علت این آسیب‌های عصبی افزایش فشار مایعات داخل چشم به عصب بینایی در اثر اختلال در تخلیه‌ی مایع درون چشم است. آسیب عصب بینایی می‌تواند به از دست‌رفتن دائمی بینایی منجر شود. ابتلا به دیابت احتمال بروز گلوکوم بینایی را دو برابر می‌کند.

آدرس اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

علائم معمول گلوکوم بینایی:

شایع‌ترین علائم گلوکوم بینایی موارد زیر هستند:

علاوه بر بیماری‌های ذکرشده که شایع‌ترین بیماری‌های چشم مرتبط با دیابت هستند، مشکلات دیگری نیز ممکن است ایجاد شوند. تغییر سریع و شدید میزان قند خون می‌تواند شکل عدسی چشم را تحت تاثیر قرار دهد و تاری دید ایجاد کند. در این حالت با بازگشت قند خون به حد طبیعی، وضعیت بینایی بهبود می‌یابد. بنابراین قبل از تجویز عینک بهتر است قند خون افراد دیابتی چک شود تا مناسب‌ترین لنز برای این افراد استفاده شود.

چگونه از آسیب‌های چشم ناشی از دیابت جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از آسیب‌های چشم ناشی از دیابت، لازم است تا همواره قند خون در مقدار مناسب تنظیم گردد. برای این کار باید از توصیه‌های پزشک پیروی کرده و از مواد غذایی مناسب به همراه فعالیت کافی و ورزش استفاده گردد. بررسی و آزمایش چشم سالانه توسط پزشک متخصص نیز بسیار مهم است و نباید این آزمایشات به تاخیر انداخته شوند زیرا عدم آزمایش به موقع چشم می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته‌باشد.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم، با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه، در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى اطفال و بالغين، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :بیگی [ 1402-08-04 ]
سلام من دیابت نوع ۲ دارم چند روزه دچار دوبینی شدم ام ارای انجام دادم سیاهی چشم چپم خوب حرکت نمیکنه به نظرشما چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا لیفت پلک و ابرو به طور همزمان قابل انجام است؟آیا لیفت پلک و ابرو به طور همزمان قابل انجام است؟

با پیشرفت تکنولوژی، روش های بسیار متعددی به وجود آمده اند که می توان به کمک آنها مشکل افتادگی ابرو و پلک را حل کرد. ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جتبلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جت

بلفاروپلاستی پلک پایین یک عمل جراحی است که به اصلاح افتادگی پوست چربی اضافه و چین پلک پایین کمک می‌ کند ... ادامه مطلب

جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟

برخی از روشهای جوانسازی دور چشم به شکل جراحی و برخی دیگر به صورت غیر جراحی و با تهاجم کمتر انجام می‌شوند. با جراحی بلفاروپلاستی، لیفت شقیقه، لیفت ابرو و پیشانی،تزریق فیلرها و بوتاکس، همچنین بکارگیری برخی از لیزرها می‌توان به جوانسازی دور چشم پرداخت ... ادامه مطلب

تزریق ژل اطراف چشمتزریق ژل اطراف چشم

امروزه روشهای جراحی و غیر جراحی فراوانی برای جوانسازی زیر چشم وجود دارد؛ که یکی از بهترین و موثرترین آنها تزریق ژل یا فیلر زیر چشم است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465