بلفاروپلاستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / عیوب بینایی چشم / نزدیک بینی یا میوپیا چه اختلالی در بینایی است؟

نزدیک بینی یا میوپیا چه اختلالی در بینایی است؟

نزدیک‌بینی یا میوپیا به اختلالی در بینایی اطلاق می‌شود که فرد مبتلا به آن، اجسام نزدیک را شفاف و اجسام دورتر را تار می‌بیند. برای ایجاد تصویر مناسب و شفاف از یک جسم، پرتوهای نور باید بر روی یک نقطه بر روی شبکیه متمرکز شوند. در صورتی که نور هنگام عبور از قرنیه و عدسی چشم، به گونه‌ای شکسته شود که پرتوهای حاصل از شکست نور در یک نقطه بر روی شبکیه متمرکز نشوند، تصویر ایجادشده تار خواهدبود. در نزدیک‌بینی نقطه‌ای که پرتوهای نور در آن متمرکز می‌شوند در جایی جلوی شبکیه (و نه روی آن) است. نزدیک‌بینی به دلایل زیر رخ می‌دهد:

اگرچه دلیل ایجاد نزدیک‌بینی بطور کامل مشخص نیستند اما شواهدی وجود دارند که نزدیک‌بینی را به توارث مربوط می‌کنند. در صورتی که هر دو والد یک فرد دچار نزدیک‌بینی باشند احتمال اینکه فرزند آنها نیز نزدیک‌بینی را بروز دهد بالا خواهدبود. علاوه بر فاکتور ژنتیکی، سبک زندگی نیز در ایجاد نزدیک‌بینی دخیل است. افرادی که زمان زیادی را صرف مطالعه، کار با کامپیوتر یا خیره‌شدن به اشیا نزدیک می‌کنند احتمال بیشتری برای بروز نزدیک‌بینی دارند.

جراحی های انکساری برای درمان دوربینی و نزدیک بینی، از جمله اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم، با مهارت بالا و بکارگیری تکنیک درست، انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

درمان نزدیک‌بینی :

استفاده از عینک برای درمان نزدیک‌بینی:

عینک را می‌توان معمول‌ترین روش درمان نزدیک‌بینی برشمرد. بسته به شدت نزدیک‌بینی، میزان استفاده از عینک نیز قابل تغییر است و ممکن است تنها برای کارهای خاصی مانند رانندگی یا تماشای تلویزیون تجویز شود اما در موارد شدید نزدیک‌بینی لازم است تا تمام طول روز از عینک استفاده شود. در افرادی که بالای 40 سال هستند ممكن است بر اساس شماره چشم لنزهای استفاده‌شده در عینک‌ نزدیک‌بینی، ممكن است دارای لنزهای دوکانونی نیز باشند که نسبت به لنز معمولی، دید بهتری را در اختیار فرد قرار می‌دهند.

نزدیک‌بینی

لنزهای تماسی برای درمان نزدیک‌بینی:

لنزهای تماسی از مکانیسم مشابهی با لنزهای عینک استفاده می‌کنند. در هر دو، نور پس از برخورد بر سطح شفاف عدسی، شکسته شده و در نقطه‌ی مناسبی بر روی شبکیه متمرکز می‌شود. لنزهای تماسی به دلیل اینکه بصورت مستقیم بر روی چشم قرار می‌گیرند، احتمال آلودگی چشم و عفونت در اثر این تماس را بالا می‌برند و لازم است تا نسبت به حفظ بهداشت آن دقت لازم وجود داشته‌باشد. مشاهده شده‌است که در کودکانی که از لنزهای چندکانونی استفاده می‌کنند سرعت پیشرفت نزدیک‌بینی کاهش می‌یابد.

همچنین لنزهای تماسی ویژه‌ای که می‌توانند میدان دید جانبی کودکان 6 تا 12 سال را تار کرده و میدان دید مستقیم آنها را شفاف کنند به نام لنزهای Peripheral defocus contact lenses شناخته می‌شوند که سرعت پیشرفت نزدیک‌بینی را کاهش می‌دهند. اگرچه این لنزها برای همه‌ی افراد مناسب هستند اما نتایج بهتری را در کودکانی که والدین نزدیک‌بین دارند و نیز کودکانی که سرعت رشد نزدیک‌بینی ‌آنها بالا است نشان می‌دهند.

آدرس اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

استفاده از روش ارتوکراتولوژی برای درمان نزدیک‌بینی:

ارتوکراتولوژی که Ortho-K نیز نامیده می‌شود روش درمانی مبتنی بر لنزها است که برای درمان موقت نزدیک‌بینی استفاده می‌شود. این روش درمانی به نام CRT نیز شناخته می‌شود. در این روش از لنزهای تماسی خاصی در طول شب استفاده می‌شود. این لنزها باعث تغییر شکل موقت قرنیه در طول شب می‌شوند و هنگامی که در طول روز این لنزها از چشم برداشته می‌شوند می‌توانند بصورت موقت دید شفافی ایجاد کنند. این لنزها تنها برای مدت کوتاهی دید شفاف ایجاد می‌کنند و پس از مدتی که از لنزها استفاده نشود دوباره قرنیه به حالت عادی خود برگشته و مجددا نزدیک‌بینی ایجاد می‌شود. لنزهای استفاده‌شده به دلیل استفاده‌ی مستقیم بر روی چشم احتمال ایجاد عفونت بالایی دارند و لازم است تا دقت کافی در حفظ بهداشت آنها صورت بگیرد.

انواع جراحی‌های انکساری برای درمان نزدیک‌بینی:

جراحی‌های انکساری مختلفی وجود دارند که می‌توانند به بهبود وضعیت چشم نزدیک‌بین کمک کنند. متداول‌ترین جراحی‌ها شامل لیزیک (LASIK) و پی-آر-کی (PRK) هستند. در این جراحی‌ها با استفاده از جریان انرژی لیزر به تغییر شکل قرنیه پرداخته می‌شود. تفاوت این دو روش این است که در جراحی PRK با استفاده از لیزر یک لایه‌ی نازک از بافت سطح قرنیه برداشته می‌شود تا شکست نور به درستی صورت بگیرد اما در جراحی لیزیک لایه‌ی بافتی سطح قرنیه حذف نمی‌شود بلکه برش خورده و جابجا می‌شود تا لیزر به بافت‌های پایین‌تر تابیده شود و سپس این لایه‌ی جابجاشده به محل اصلی خود بازگردانده می‌شود. این لایه فلپ (flap) نام دارد.

روش‌های جراحی دیگری نیز جهت بهبود نزدیک‌بینی وجود دارند. گاهی ممکن است پزشک یک عدسی در چشم قرار دهد. این عدسی که اندازه‌ی کوچکی دارد می‌تواند در مقابل عدسی طبیعی چشم قرار بگیرد یا بطور کامل جایگزین آن شود. این روش جراحی شبیه روش درمانی آب مروارید است اما قبل از ایجاد آب مروارید انجام می‌شود.

ورزش چشم برای درمان نزدیک‌بینی:

در صورتی که علت ایجاد نزدیک‌بینی، اسپاسم عضلات مرتبط با فوکوس چشم باشد در این حالت از ورزش‌های خاصی برای بهبود وضعیت بینایی استفاده می‌شود.

استفاده از داروها برای کنترل نزدیک‌بینی:

داروهایی وجود دارند که اگرچه به درمان نزدیک‌بینی منجر نمی‌شوند اما می‌توانند سرعت پیشرفت نزدیک‌بینی را کاهش دهند. از جمله‌ی داروهای موثر می‌توان به آتروپین (Atropine) و پیرنزپین (Pirenzepine) اشاره کرد. در مورد استفاده از داروها لازم است تا از نظر پزشک متخصص استفاده شود زیرا هر کدام از این داروها دارای عوارض احتمالی هستند.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم، با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه، در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى شيرخواران و بالغين، بيمارى تيروئيد چشمى، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :مهدوی [ 1402-08-04 ]
سلام من هر دو چشمانم دچار نزدیک بینی هستن و حدود دوسالی هست که در یکی از چشمانم متوجه کاهش بینایی و تارشدن اشیای نزدیک هستم آیا اگر عینک بزنم میتوانم بعد از چند ماه مشکل دوربینی را به حالت عادی برگردانم اگر خیر میتوانم عمل لیزیک برای دوربین و نزدیک بین همزمان انجام بدم؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟

جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای نوعی از جراحی است که در طی آن عضلات و رباط‌های حمایتی پلک در گوشه‌ی چشم جراحی شده و سفت می‌شوند. این جراحی که همراه با تغییر شکل چشم است نباید با جراحی کانتوپکسی اشتباه گرفته شود. در جراحی کانتوپکسی تغییر شکلی در چشم ایجاد نمی‌شود ... ادامه مطلب

عفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیتعفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیت

از شایع ترین عفونت هایی که میتوانند پلک و حدقه را درگیر کنند سلولیت اربیت یا عفونت حدقه است. ... ادامه مطلب

عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟

مجرای اشکی مسدود شده یا انسداد مجاری اشکی وضعیتی است که در آن مسیر تخلیه اشک در چشم به طور جزئی یا کامل مسدود و منجر به مشکل در تخلیه اشک می شود ... ادامه مطلب

چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟

عمل پلک ترمیمی به عنوان جراحی برای اصلاح نتیجه به دست آمده از عمل بلفاروپلاستی انجام می شود که می تواند ظاهر زیباتری به پلک و نواحی اطراف چشم بدهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465