اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / به چه دلایلی دچار اشک ریزش چشم میشویم؟

به چه دلایلی دچار اشک ریزش چشم میشویم؟

اشک یکی از فاکتورهای مهم در سلامت چشم است و بعنوان پاسخ طبیعی چشم به شی خارجی یا جهت لغزنده شدن سطح چشم تولید می‌شود اما در صورتی که بصورت غیرکنترل‌شونده و بدون دلیل مشخص تولید شود می‌تواند آزاردهنده باشد. اشک‌ریزش چشم به شرایطی اطلاق می‌شود که در طی آن اشک در چشم بصورت ناخودآگاه تولید می‌شود و از چشم سرازیر می‌شود.

اشک ریزش چشم ممکن است با دلایل بسیار جزئی یا علل پیچیده تر اتفاق افتد. شما می‌توانید برای بررسی و تشخیص علت اشک ریزش چشم، و در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم جهت رفع این عارضه، به دکتر بهرام اشراقی فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

دلایل اشک‌ریزش چشم:

تجربه‌ی معمول ما این است که زمانی که ذرات گرد و غبار یا اشیا خارجی کوچک به درون چشم بیفتند چشمان ما اشک‌آلود می‌شود. در حقیقت این مسئله پاسخ دفاعی چشم است که تلاش می‌کند تا ذرات خارجی را از چشم بیرون کند و از آسیب آن جلوگیری کند. در این حالت با خارج‌شدن ذره‌ی خارجی، ترشح اشک نیز متوقف می‌شود اما گاهی مشابه این وضعیت بدون شی خارجی بروز می‌کند که این مسئله می‌تواند به دلایل گوناگون ایجاد شود و نشانگر وجود مشکلاتی در بخش‌های مختلف چشم باشد. معمول‌ترین دلایل ایجاد اشک‌ریزش چشم شامل موارد زیر هستند:

انسداد مسیرهای انتقال اشک:

در نوزادان، اشک‌ریزش چشم می‌تواند به دلیل انسداد مادرزادى مجراهای اشکی باشد. مسیرهای اشکی تولیدکننده‌ی اشک نیستند بلکه وظیفه‌ی انتقال آن را دارند. اشک به صورت معمولی از سطح چشم خارج شده و به درون بینی سرازیر می‌شود. انتقال اشک توسط منافذ کوچکی در پلک پایین و بالا در نزدیکى بینی صورت می‌گیرد. گاهی در اوایل تولد این منافذ و مسیرهای انتقالی مسدود هستند و این انسداد مسیرها مانع تخلیه‌ی اشک به بینی شده و اشک از چشم سرازیر می‌شود. معمولا این مشکل طی چند ماه پس از تولد برطرف می‌شود. انسداد مسیرهای انتقال اشک علاوه بر کودکان، در بزرگسالان نیز ممکن است بروز کند. عفونت‌ها، آسیب‌های فیزیکی و حتی افزایش سن می‌توانند از عوامل انسداد مسیرهای تخلیه‌ی اشک باشند.

دلایل اشک‌ریزش چشم

خشکی چشم:

اگرچه کمی متناقض به نظر می‌آید اما یکی از دلایل اشک‌آلودشدن چشم، خشکی چشم است! خشکی چشم به دلیل کمبود یا فقدان اشک در سطح چشم ایجاد می‌شود. در این حالت، اشک کافی یا با ترکیب مناسب از آب، چربی و موکوس در سطح چشم وجود ندارد. در صورت وجود چنین شرایطی، چشم سعی می‌کند تا با تولید اشک بیشتر از خشکی چشم جلوگیری کند و نتیجه‌ی تولید بیش از حد اشک، اشک‌ریزش چشم خواهدبود.
ورم ملتحمه: این مشکل یکی از دلایل اشک‌آلودشدن چشم‌ها هم در کودکان و هم بزرگسالان است. عامل ایجاد این بیماری می‌تواند عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد که ایجاد رنگ صورتی یا قرمزی هر دو چشم، سوزش و احساس وجود چیزی در چشم مانند ذرات شن از علائم این بیماری است.

حساسیت:

اگرچه اشک‌آلودشدن چشم‌ها ممکن است بخشی از پاسخ آلرژیک بدن باشد و همراه با سایر علائم مانند سرفه، عطسه و آبریزش بینی باشد اما گاهی نیز ممکن حساسیت تنها مربوط به خود چشم باشد و موجب اشک‌ریزش چشم شود.
مشکلات مربوط به ساختار پلک: با هر بار پلک‌زدن، مایعات و رطوبت سطح چشم توسط پلک‌ها از سطح آن زدوده می‌شوند. در صورتی که مشکلی در ساختار پلک‌ها وجود داشته‌باشد این فرایند به درستی صورت نگرفته و موجب تجمع رطوبت در سطح چشم و اشک‌ریزش چشم می‌شود.

آسیب قرنیه:

ممکن است لنزهای چشمى، عوامل بیرونی یا ضربه موجب آسیب به قرنیه شوند. در این حالت ممکن است چشم‌ها اشک‌ریز شوند. گرچه آسیب قرنیه پس از چند روز ترمیم می‌یابد اما بهتر است جهت جلوگیری از عفونت آن به پزشک مراجعه شود.

بلفاریت:

در این حالت پلک‌ها دچار التهاب می‌شوند و لبه‌ی پلک‌ها (معمولا در هر دو چشم) سرخ می‌شوند و علائم التهابی بروز می‌دهند.

مشکلات مربوط به مژه:

در صورتی که رشد مژه به سمت درون چشم باشد ممکن است هنگام پلک‌زدن بر روی چشم ساییده شده و موجب ریزش اشک شوند.
سایر دلایل کمتر شایع ریزش اشک از چشمان شامل موارد زیر هستند:

آدرس اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

درمان ریزش اشک از چشم:

همانگونه که اشاره شد عوامل مختلفی می‌توانند موجب ریزش اشک از چشمان شوند. درمان ریزش اشک از چشم نیز به عامل ایجاد آن وابسته است و بدون تشخیص درست امکان درمان مناسب میسر نمی‌شود. در مورد برخی عوامل ریزش اشک از چشم که ریزش اشک بعنوان عارضه‌ی جانبی یک بیماری اصلی بروز می‌کند (مثلا در سرماخوردگی یا آنفلوانزا). در این حالت با رفع بیماری اصلی، معمولا وضعیت اشک چشم نیز به حالت طبیعی باز می‌گردد. در صورتی که ریزش اشک به دلیل استفاده بیش از حد از ابزار الکترونیکی مانند موبایل یا کامپیوتر باشد بهتر است کمی به چشم استراحت داده شود. می‌توان در منزل به آرامی و بوسیله‌ی یک پارچه‌ی استریل و گرم نیز چشمان را ماساژ داد تا به استراحت آن کمک کرد. درمان سایر دلایل ایجاد اشک ریزش چشم با روش‌های زیر صورت می‌گیرد:

درمان ریزش اشک ناشی از انسداد مجراهای اشکی:

در صورتی که این عارضه در نوزادان به وجود آمده باشد معمولا با طی‌شدن کامل روند تکاملی کودک، خودبخود رفع می‌گردد. رفع کامل این انسداد ممکن است چند ماه طول بکشد. در این مدت پاک‌کردن چشم‌ها با پد استریل و مرطوب می‌تواند کمک‌کننده باشد. در صورتی که عامل انسداد مجرای اشک، عفونت باکتریایی باشد ممکن است نظر پزشک بر استفاده از آنتی‌بیوتیک برای رفع عفونت باشد. بهتر است برای از بین‌بردن ضایعات در محل عفونت از کمپرس آب گرم استفاده شود. در برخی موارد، مشکل ساختاری در مجرای اشکی یا پلک‌ها تنها با جراحی قابل درمان است كه در حودكان ميل زدن و در بالغين جراحى باز خواهد بود .

درباره جراحی پلک شرقی بیشتر بدانید ...

درمان ریزش اشک ناشی از ورم ملتحمه:

در صورتی که عامل ایجاد این بیماری باکتری باشد، ممکن است پزشک قطرات حاوی آنتی‌بیوتیک تجویز کند. در صورتی که این بیماری توسط ویروس‌ها ایجاد شده‌باشد معمولا نیازی به استفاده از دارو نیست.

درمان ریزش اشک ناشی از حساسیت:

اولین و بهترین راه، پیشگیری است. تا حد امکان از عوامل حساسیت‌زا دوری شود. در صورت بروز حساسیت، می‌توان از داروهای ضدآلرژی استفاده کرد. این داروها می‌توانند بصورت قرص یا قطره باشند و بهتر است زیر نظر پزشک متخصص مصرف شوند.
با توجه به گستردگی تعداد عواملی که موجب ریزش اشک از چشم می‌شوند لازم است تا این مسئله توسط پزشک بررسی و تشخیص داده شود. در نهایت بهترین روش درمانی نیز بر اساس تشخیص پزشک خواهدبود.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم، با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه، در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى شيرخواران و بالغين، بيمارى تيروئيد چشمى، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :داوودی [ 1402-08-04 ]
با عرض ادب و احترام. پدر من حدود ۳ ماه هست که از چشمشون به صورت مداوم اشک میاد. قبلا دچار خشکی چشم هم بودند. میخواستم بدونم علتش چیه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانیآشنایی با تکنیک های لیفت ابرو و پیشانی

ابروها را مى توان با روشهاى جراحى و غير جراحى بالا برد. شايعترين روش غير جراحى استفاده از بوتاكس (سم بوتولينوم) است كه ليفت شيميايي نام دارد. اين روش در افتادگى خفيف و در افراد جوان مناسب بوده و اثر ان بين سه تا پنج ماه در ناحيه پيشانى طول مى كشد ... ادامه مطلب

تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستیتفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و اپی کانتوپلاستی روشهایی هستند که برای تغییر، تصحیح یا بهبود شکل و عملکرد چشم ها و پلک ها در رفع مشکلات ناشی از افزایش سن و عوامل دیگر مانند ژنتیک به کار می‌روند ... ادامه مطلب

لیفت تمپورال ابرو و چشم یا لیفت شقیقه چیست؟لیفت تمپورال ابرو و چشم یا لیفت شقیقه چیست؟

لیفت شقیقه که به آن لیفت تمپورال ابرو و چشم نیز گفته می‌شود؛ روشی است که همزمان با لیفت یک سوم خارجی ابرو، شامل فرآیند ایجاد تغییرات در ناحیه پیشانی و تا حدودی باز شدن خطوط پنجه کلاغی گوشه خارجی چشم نیز می‌شود ... ادامه مطلب

درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراحی بلفاروپلاستی می تواند نقش مهمی در هماهنگی صورت و از بین بردن آثار پیری بر چشم داشته باشد. این جراحی برای از بین بردن پف و افتادگی پلک موثر است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465